Marian Banaś, wiceminister finansów:
- Jest to spóźniona reforma, i to o całe osiem lat. Projekt był gotowy już w 2007 roku. Niestety jego realizacja została porzucona przez poprzedni rząd, a przecież inne państwa, jak np. Wielka Brytania, Czechy, Węgry, Belgia - mają podobne zmiany za sobą.
Ja mam taką prośbę czy jest ktoś w stanie sprawdzić czy w/w państwach została istotnie zlikwidowana Służba Celna i połączona z urzędami skarbowymi i czy są inne państwa które tego nie zrobiły wiem, że np w Niemczech i Francji istnieje osobno Służba Celna i nikt tam nie chce jej likwidować.
- Rozproszenie struktur - to główny powód. W ogólnym zarysie można powiedzieć, że w Polsce działają trzy służby, które zajmują się sprawami podatkowo-celnymi. Są to: administracja podatkowa
Administracja podatkowa nie zajmuje się sprawami celnymi od spraw celnych jest jest Służba Celna która działa na podstawie Ustawy o SC i w Rozdziale 1, art. 1, pkt 1 jest napisane.
Ustawa reguluje zadania i organizację Służby Celnej - jednolitej umundurowanej
formacji, utworzonej w celu zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego
Wspólnoty Europejskiej, w tym zgodności z prawem przywozu towarów
na ten obszar oraz wywozu towarów z tego obszaru, a także wykonywania obowiązków
określonych w przepisach odrębnych.
- Ma to być skonsolidowana służba działająca w jednej strukturze. Bierzemy pod uwagę specyfikę wykonywanych zadań przez służbę celną i urzędy kontroli skarbowej. Takie zadania jak obsługa granicy, lotnisk, czy też ściganie oszustów podatkowych przejmie nowa jednostka - urząd celno-skarbowy.
Z jakiego to powodu ochronę granicy ma przejąć urząd celno-skarbowy a nie istniejąca Służba Celna która jest do tego powołana dopisek skarbowy jest tu co najmniej zbędny i niezasadny.
- Należy powiedzieć, że mamy w służbie celnej 14 500 funkcjonariuszy, w urzędzie skarbowym (dokładnie: Urząd Kontroli Skarbowej) prawie 4 500 inspektorów. Planujemy stworzyć mocny pion, który będzie delegowany do wymagających kontroli, poważnych przestępstw. Liczę, że będzie on miał ok 6 tys. funkcjonariuszy z uprawnieniami, które dzisiaj mają pracownicy służby celnej.
Na siłę poddanie procesowi ucywilnienia może nawet 13 tyś. funkcjonariuszy Służby Celnej, który przełoży się na 13 tyś. pozwów w sądach o zabranie praw nabytych tzn. pozbawienie stosunku pracy zwanym mianowaniem wbrew prawu a jednocześnie na siłę ubranie w mundur ukaesowców którzy nigdy nie byli mundurową służbą. (Poza tym nie jesteśmy pracownikami tylko funkcjonariuszami Służby Celnej).
- Zostaną wydzieleni i przeniesieni. Dotyczy to np. funkcjonariuszy działających na granicach, z grupy mobilnej, a oprócz tego dołączą do zespołu inspektorzy kontroli skarbowej. Ściągniemy ok. 6-7 tys. osób. Pozostali pracownicy zajmujący się bieżącą obsługą podatników będą mieli status urzędników cywilnych.
Tego za bardzo nie ogarniam.
- Efekty będą ewidentne. Obecna sytuacja rozproszenia między poszczególne struktury różnych informacji o podatnikach utrudnia nam sprawne działanie i efektywne interwencje. W sytuacji, kiedy dojdzie do połączenia i stworzenia jednej bazy danych, to się zmieni - będziemy mieli informację znacznie szybciej. Ich zbierani dzisiaj trwa zdecydowanie za długo. Wymiana informacji pomiędzy urzędami to istotny problem.
Można sobie łączyć kierowce autobusu z maszynistą pociągu tylko jaki będzie to miało sens, można też łączyć piekarza z grabarzem. Jakie będą efekty łączenia celnika z urzędnikiem skarbowym, wg mnie nie będzie żadnych efektów, chyba tylko bałagan jaki powstanie w tym badziewiu. Dalej niech idą w uproszczenia zaufany importer, zaufany eksporter, sami sobie robią wywóz, sami przywóz, sami otwierają karnet TIR sami plombują, wypisują, bez naszej kontroli dalej niech tworzą nowe systemy informatyczne, analizę ryzyka a potem cud, fajki zamieniają się w cegły itd.
A wat wewnątrz unijny, jaki Służba Celna ma wpływ na jego egzekwowanie? To chyba należałoby stworzyć jeden urząd skarbowy na całą unie a nie likwidować Służbę Celną. Czym się różni w przepisach celnych dzisiejszy przewóz towarów z Krakowa do Białegostoku od przewozu z Krakowa do Madrytu? To może trzeba położyć nacisk na zmianę przepisów unijnych lub przynajmniej współpracę polskiego urzędu skarbowego z innymi urzędami w unii. Zamiast likwidować Polską Służbę Celną.
Ja jednak głęboko wierzę, że projekt kas nigdy nie wejdzie a Polska Służba Celna nie przestanie istnieć tak samo jak wierzy w to przeważająca ilość funkcjonariuszy Służby Celnej z powodów dla mnie oczywistych.