To nie jest żadna "ucieczka do przodu"
, wnioskodawcą sprawy K8/18 jest FZZSC, ale sprawa zaliczenia okresu zatrudnienia w administracji celnej jako okresu równorzędnego ze służbą dla celów emerytury policyjnej jest tam mocno zaakcentowana, czytaj pkt IX -"
Uzasadnienie zarzutu niezgodności art. 22 Nowelizacji z art. 2, art. 32 w zw. z art. 67 ust. 1 i art.
67 ust. l Konstytucji RP (pkt S petitum)"
cyt...."
Warto przypomnieć, że ustawodawca -wbrew art. 22 Nowelizacji- od początku utworzenia Służby Celnej
gwarantował ciągłość i jednolitość służby w tej formacji mundurowej. Zgodnie bowiem z treścią art. 94
ust. 1, 2 i 3 Ustawy o Służbie Celnej z 1999 r.:
• W wypadku gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe, a także prawo do
świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby, pracownicy, którzy stali się
funkcjonariuszami celnymi, zachowują ciągłość służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu
pracy (ust. 1),
• Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby
w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy (ust. 2);
• Uprawnienia przewidziane niniejszą ustawą funkcjonariusze celni nabywają z chwilą
mianowania na stanowisko funkcjonariusza celnego w Służbie Celnej (ust. 3).
Ciągłość uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy gwarantowała także ustawa o Służbie Celnej z
2009 r. Nowelizacja w art. 22 - działając w sposób oczywisty wbrew Konstytucji RP - zrywa z tą
ciągłością uznając, że okres wcześniejszej służby nie są traktowane jako okresy służby, ani okresy
równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. ..."
Tymczasem sprawa leży odłogiem w Trybunale Konstytucyjnym lecz moim zdaniem jest to argument dla NAS, że temat jest istotny i nie można go tak poprostu zamieść pod dywan.