właśnie w mf trwają "tajne" prace nad programem 50+ w SC i nie widomo kiedy się zakończą ani co szef podpisze
nie rozumiem dlaczego nie są przedstwione do naszej, braci celnej, wiadomości informacje na temat zaawansowania prac ani żaden projekt owego programu
Bo to wszystko było dawno i nieprawda już:
Założenia systemu emerytalnego dla funkcjonariuszy Służby Celnej
1. Obecnie Służba Celna podlega pod powszechny system ubezpieczeń społecznych. Oznacza to, że:
• Od uposażeń funkcjonariuszy celnych odprowadzana jest składka na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe);
• Funkcjonariusze mają konta emerytalne w ZUS, mogą być także członkami otwartych funduszy emerytalnych;
• Wiek przechodzenia na emeryturę wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn (dotyczy to funkcjonariuszy urodzonych po 1948 r.);
• Wysokość emerytury jest liczona uwzględniając zgromadzone składki emerytalne oraz wiek przejścia na emeryturę – oznacza to, że emerytura zależy od wynagrodzeń osiąganych przez cały okres pracy zawodowej.
2. Pozostałe służby mundurowe objęte są zaopatrzeniowymi systemami emerytalnymi, co oznacza że:
• Od uposażeń funkcjonariuszy nie są pobierane składki na ubezpieczania społeczne (np. w trakcie choroby dostają uposażenie na zasadach ogólnych);
• Emerytury tych funkcjonariuszy wypłacane są bezpośrednio z budżetu państwa;
• Emerytura może być pobierana po 15 latach służby (wynosi wtedy 40% ostatniego uposażenia), maksymalnie wysokość emerytury wynosi 75% uposażenia.
Planowane zmiany w systemie emerytalnym dla służb mundurowych zakładają:
• Prawo do emerytury po 25 latach służby w wieku 55 lat, wynoszącej 80% uposażenia (średniego z ostatnich 3 lat służby).
3. System emerytalny dla Służby Celnej powinien:
• Pozwalać na wcześniejsze niż w ustawowym wieku emerytalnym zakończenie służby ze względu na obciążenia służby;
• Otrzymanie emerytury, która byłaby relatywnie atrakcyjna dla funkcjonariuszy tj. nie zniechęcała do przychodzenia do Służby Celnej, nie prowadziła do preferencji innych służb (np. Straży Granicznej);
• Wzmacniać lojalność w stosunku do Służby i być z tego powodu znaczącym czynnikiem antykorupcyjnym.
4. Proponowane rozwiązanie:
Emerytura celna stanowić będzie uzupełnienie emerytury z systemu powszechnego, które pozwala na wcześniejsze niż w ustawowym wieku emerytalnym zakończenie służby. Wprowadzone rozwiązanie będzie pozwalało na pobieranie świadczenia adekwatnego do okresu służby. Proponowane rozwiązanie będzie zbliżonego do zasad istniejących w innych służb mundurowych.
W ramach systemu funkcjonariusze Służby Celnej objęci byliby w dalszym ciągu powszechnym systemem ubezpieczeń społecznych, a w ramach systemu dla Służby Celnej otrzymywaliby uzupełnienie emerytury:
a) od niższego wieku;
b) podwyższające wysokość emerytury, zgodnie z ilustracją poniżej.
Uzupełnienie wypłacanej emerytury dokonywane byłoby bezpośrednio z budżetu państwa. Obsługę emerytur celnych zapewniałby Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Warunki przyznania emerytury celnej
Emerytura celna przysługiwałaby funkcjonariuszom, którzy legitymują się co najmniej 25 -letnim stażem w służbie celnej i administracji celnej, w wieku nie niższym niż 55 lat. Zaliczenie okresu służby w Służbie Celnej i pracy w administracji celnej w statusie funkcjonariusza celnego od 1983 roku ze względu na wejście życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1983 r. w sprawie niektórych praw i obowiązków urzędników administracji celnej.
Wysokość emerytury celnej
Wysokość podstawowej emerytury celnej wynosiłaby 60% podstawy wymiaru emerytury. Dodatkowo za każdy rok służby w warunkach trudnych (służba na granicy, służba w wydziałach zwalczania przestępczości) wymiar emerytury zwiększany byłby o 1% podstawy wymiaru, nie więcej jednak niż o 20%.
Za każdy dodatkowy rok służby po 55 roku życia, emerytura byłaby zwiększana o 4% podstawy wymiaru – w wiek 60 lat stanowiłaby 80% podstawy wymiaru.
Łącznie emerytura celna nie może być wyższa niż 80% podstawy wymiaru (analogicznie, jak w systemach mundurowych).
Finansowanie emerytury celnej
Wypłata emerytury celnej (ponad kwotę wynikającą z powszechnego systemu emerytalnego) finansowana byłaby z budżetu państwa. Oznacza to, że skutki finansowe wprowadzonej ustawy będą odczuwalne od 2011 r., w stosunku do kilkudziesięciu osób. Wówczas zostaną wypłacone pierwsze emerytury celne.
Rekompensaty dla osób opuszczających Służbę Celną
Ze względu na proces ucywilnienia części osób, które obecnie są w Służbie Celnej proponowane jest uwzględnienie okresu służby lub pracy w administracji celnej w postaci zwiększenia podstawy obliczenia emerytury. Rekompensata byłaby wyliczana o kwotę według następującej formuły:
1,5% * podstawa obliczenia emerytury * staż w Służbie Celnej.
Kwota ta byłaby waloryzowana zgodnie z zasadami obowiązującymi w systemie emerytalnym. Zwiększenie wysokości emerytury byłoby możliwe maksymalnie o 30%.
5. Program 50+ w Służbie Celnej
Celem uruchomienia programu 50+ w Służbie Celnej jest umożliwienie funkcjonariuszom, którzy osiągną wiek 50 lat pełnienie służby na stanowiskach w zapleczu merytorycznym do czasu osiągnięcia uprawnień emerytalnych lub nawet do 65 roku życia poprzez:
zmianę warunków pełnienia służby na mniej uciążliwe w związku z ograniczeniami fizycznymi osiągniętego wieku;
doszkalanie z zakresu kompetencji wymaganych do pełnienia służby na stanowiskach eksperckich w zapleczu (dyspozytor, rachmistrz, orzecznik);
zachęcanie do pozostawania w służbie mimo posiadania uprawnień emerytalnych ze względu na wyższe uposażenie i inne elementy motywacyjne (nagrody, badania);
umożliwianie wykorzystania lojalności do instytucji na stanowiskach cywilnych.
Elementy programu:
1. Program doszkalający po 45 roku życia ukierunkowany na zdobycie kompetencji do pełnienia służby na stanowiskach w zapleczu.
2. Zwolnienie z kosztów szkolenia osób przechodzących na emeryturę.
3. Nabór wewnętrzny do pełnienia służby na stanowiskach eksperckich w zapleczu priorytetowo dla osób z kontroli granicznej i kontroli drogowej.
4. Wyłączenie z dyspozycyjności osób na 4 lata przed osiągnięciem uprawnień emerytalnych.
5. Finansowanie badań przesiewowych dla osób w wieku powyżej 50 lat.
6. W przypadku orzeczenia o niezdolności do pełnienia służby propozycja pracy na stanowisku cywilnym.