konsultacje społeczne-uwagi do projektu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym (...) cz.2
projektowanemu art.18f nadać brzmienie:
„Art.18f. 1. Podstawę wymiaru emerytury stanowi średnie uposażenie funkcjonariusza, w tym funkcjonariusza celnego należne przez okres kolejnych 3 lat kalendarzowych, wybranych przez funkcjonariusza.
2. W przypadku niewskazania przez funkcjonariusza, w tym funkcjonariusza celnego kolejnych lat kalendarzowych podstawę wymiaru emerytury stanowi średnie uposażenie funkcjonariusza należne przez okres kolejnych 3 lat kalendarzowych, poprzedzających rok zwolnienia ze służby.
3. W celu ustalenia podstawy wymiaru emerytury:
oblicza się sumę kwot uposażeń należnych funkcjonariuszowi, w tym funkcjonariuszowi celnemu w okresie każdego roku z wybranych przez niego lat kalendarzowych;
oblicza się stosunek każdej z tych sum kwot do rocznej kwoty przeciętnego uposażenia funkcjonariuszy, w tym funkcjonariuszy celnych, obowiązującego w danym roku kalendarzowym wyrażając go w procentach, z zaokrągleniem do setnych części procentu;
oblicza się średnią arytmetyczną tych procentów, która stanowi wskaźnik wysokości podstawy wymiaru emerytury;
wskaźnik, o którym mowa w pkt 3, mnoży się przez kwotę przeciętnego uposażenia obowiązującego w dniu zwolnienia funkcjonariusza, w tym funkcjonariusza celnego ze służby.
4. W przypadku funkcjonariusza, o którym mowa w art. 18d, wskaźnik wysokości podstawy wymiaru emerytury, obliczony w sposób określony w ust.3 pkt 1-3, mnoży się przez kwotę przeciętnego uposażenia funkcjonariuszy obowiązującego w dniu osiągnięcia przez tego funkcjonariusza 55 roku życia.
5. W przypadku gdy funkcjonariusz, w tym funkcjonariusz celny w ciągu roku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, pełnił również inną służbę uwzględnianą przy ustalaniu prawa do emerytury lub emerytury wojskowej, stosunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oblicza się proporcjonalnie do poszczególnych okresów służby.".
projektowanemu art.20 ust.4 nadać brzmienie:
„Minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz Minister Sprawiedliwości – każdy w zakresie swojego działania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia i ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego określą w drodze rozporządzenia wykazy chorób i schorzeń, o których mowa w ust.3 pkt 4 i pkt 5 oraz właściwości i warunki służby powodujące ich ujawnienie lub pogorszenie stanu zdrowia, uwzględniając w szczególności choroby i schorzenia, które powstały w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby oraz te, które istniały przed przyjęciem do służby lecz uległy nasileniu lub ujawniły się w czasie trwania służby z zastrzeżeniem ust.4a”
w projektowanym art.33a, art.33b ust.1 proponujemy:
po enumeratywnym wymienieniu służb po przecinku (za Strażą Graniczną) dodać „Służbie Celnej”.
projektowanemu art. 38 nadać brzmienie:
„Art.38 Minister właściwy do spraw wewnętrznych po zasięgnięciu opinii Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu i Ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz Ministra Sprawiedliwości - każdy w zakresie swojego działania, określą w drodze rozporządzenia:
1. tryb postępowania i właściwości organów w sprawach zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy, w tym funkcjonariuszy celnych oraz uprawnionych członków ich rodzin, wskazując elementy wniosku o ustalenie prawa do zaopatrzenia, dowody niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia oraz sposób i termin wypłaty świadczeń,
2. podmioty uprawnione do wypłaty zasiłku pogrzebowego i tryb jego refundacji,
3. wzór i tryb wydawania legitymacji emeryta-rencisty przynależnej danej formacji mundurowej, uwzględniając organ uprawniony do wydawania, wymiany i dokonywania wpisów, w tym wpisów o niezdolności do samodzielnej egzystencji oraz przypadki wymiany legitymacji, mając na względzie zapewnienie realizacji prawa emeryta i rencisty do zaopatrzenia emerytalnego oraz zapewnienie sprawności postępowania w tym zakresie.”
W naszym przekonaniu systemowa regulacja w zakresie zasad nabywania uprawnień emerytalnych przez funkcjonariuszy celnych oraz kształtowania wysokości ich emerytur jest w chwili obecnej konieczna i całkowicie zasadna, jak również w pełni wiąże się z wprowadzaną obecnie reformą systemu funkcjonariuszy pozostałych służb mundurowych.
Podniesiony przez stronę społeczną w art.13 ust.1 pkt 5 okres czasu, od którego należy liczyć uprawnienia emerytalne dla funkcjonariuszy celnych wiąże się z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie niektórych praw i obowiązków urzędników administracji celnej (Dz.U. Nr 5 poz. 43 z 1983r.).
Nadano wtedy pracownikom administracji celnej status funkcjonariuszy celnych i nałożono na nich obowiązki przynależne pozostałym służbom mundurowym. Wyraz dążenia środowiska celniczego do zrównania w uprawnieniach emerytalnych służb mundurowych znalazł swoje odbicie w porozumieniu zawartym pomiędzy Federacją Związków Zawodowych Pracowników Administracji Celnej, a przedstawicielem Premiera Jerzego Buzka w dniu 30.11.1998r., gdzie Rząd RP zobowiązał się do uregulowania ustawowo uprawnienia emerytalnego dla funkcjonariuszy celnych na poziomie porównywalnym do innych służb mundurowych (np. Straży Granicznej).
Mając na uwadze propozycje zapisu odnoszącego się do funkcjonariuszy komórek dozoru wykonujących czynności kontrolne, którzy na mocy ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U. z 2003r. Nr 137 poz. 1302) zostali przeniesieni do Służby Celnej, zachowując ciągłość wykonywanych zadań w jednostkach podległych Ministrowi do spraw Finansów publicznych (Izby Skarbowe i Urzędy Kontroli Skarbowej) w ramach służb szczególnego nadzoru podatkowego obecnie komórki dozoru w Urzędach Celnych. Wykonywanie zadań w służbach szczególnego nadzoru podatkowego niczym nie odbiegało od służby w służbie celnej w komórkach dozoru, zadania te są wykonywane przez funkcjonariuszy obecnie i nadal w komórkach dozoru. Zapis proponowany w art. 13 ust.1 pkt 5 dotyczący czasookresu jest na tyle elastyczny, aby ustalić każdemu funkcjonariuszowi odrębne uprawnienie, lecz liczone nie wcześniej niż 01.01.1983r. – zasada spójności.
Na potrzebę uregulowania statusu funkcjonariuszy celnych przy projektowanych zmianach ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Anty korupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw, zwrócił uwagę Pan Premier Donald Tusk na spotkaniu w dniu 24.09.2011r. w Kuźnicy Białostockiej z funkcjonariuszami celnymi.
Pragniemy również nadmienić, że zaakceptowanie przedstawionych powyżej propozycji wiąże się z koniecznością wprowadzenia stosownych zmian w innych powiązanych aktach prawnych np.: ustawie o Służbie Celnej, ustawach regulujących system ubezpieczeń społecznych.
z poważaniem:
Przewodniczący Federacji ZZSC
Jacek Staniszewski
| Przewodniczący
ZZ SzNPiA
Paweł Ślęzak
| Przewodniczący
ZZ PAC WWM
Janusz Krysiak
|
/podpisy na oryginale/