Emerytury !!!

uksowcy do formacji zostali dołączeni bodajże w 2003 r.
czyli od tego momentu należy rozpatrywać ich ewentualne uprawnienie do okresu służby wliczanej do emerytury mundurowej. być może z zastrzeżeniem daty założenia munduru, a więc przyjęcia dobrodziejstwa pragmatyki mundurowej. wcześniejsze okresy pracy na zasadach ogólnych.




tak w wielkim skrócie. inne ujęcie zostanie po prostu wyśmiane. ze szkodą dla całego projektu.

zgadzam się z tym poglądem
 
W temacie opisanym przez Mario97 warto by poczytać jak nadawano emki dla Straży Pożarnej(oczywiście zawodowej). Sławek wcześniej wspominał, iż zaliczono im wszystkie lata przeprcowane w straży zarówno po jak i przed nadaniem im emek( i to prawda). Co do UKSów można sprawdzić co było ze strażakami, którzy również wyłącznie zawodowo pracowali w przyzakładowych formacjach straży pożarnej(mam na myśli np. w LOT, Rafinerie i inne duże przedsiębiorstwa). Wymienieni strażacy zatrudnieni byli wyłącznie przez te wymienione firmy a nie przez PSP czy jak to się wtedy nazywało(sorki nie pamiętam).
Celniku zdeklaruj się!
 
Szanowny Panie,
W
odpowiedzi uprzejmie informuję, że pisemne uzasadnienie do wyroku o sygn. K 39/13 znajduje się w ostatniej fazie przygotowań. Miesięczny termin na jego sporządzenie jest terminem instrukcyjnym i zdarza się, że jest przekraczany. Pisemne uzasadnienie do wyroku będzie opublikowane na stronie Trybunału bez zbędnej zwłoki biorąc pod uwagę wszystkie konieczne prace przygotowawcze.
Z
poważaniem
Anna W....
Zespół Prasy i Informacji
Biura Trybunału Konstytucyjnego
 
Uznanie pracy w firmie cywilnej do emki mundurowej jest dla mnie pomysłem co najmniej niedorzecznym. Śmialiśmy się wszyscy z tego zapisu w projekcie pozostałych związków. A teraz my mamy iść tą samą drogą?
Ja się nie śmiałem. Wyśmiane i słusznie zostały przypadki potencjalnego ubierania munduru już po wyroku TK i nabywanie praw do emerytury mundurowej i takie zabezpieczenie chciałbym wpisać w nasz projekt.

Ps. To są negocjacje i kochani po prostu jako środowisko zawodowe nie powinniśmy przyjmować do wiadomości, że lata przed 1999 nie zostaną nam zaliczone.
MOGĄ BYĆ ZALICZONE, BO TO JEST WOLA USTAWODAWCY I ZADANIA SIĘ NIE ZMIENIŁY - vide ustawa o PSP z 1991 roku. Tam też jest wszystko o składkach ZUS, etc.
Rozumiem też, że proponujemy przekazanie składek zgromadzonych w OFE do systemu zaopatrzeniowego
 
W temacie opisanym przez Mario97 warto by poczytać jak nadawano emki dla Straży Pożarnej(oczywiście zawodowej). Sławek wcześniej wspominał, iż zaliczono im wszystkie lata przeprcowane w straży zarówno po jak i przed nadaniem im emek( i to prawda). Co do UKSów można sprawdzić co było ze strażakami, którzy również wyłącznie zawodowo pracowali w przyzakładowych formacjach straży pożarnej(mam na myśli np. w LOT, Rafinerie i inne duże przedsiębiorstwa). Wymienieni strażacy zatrudnieni byli wyłącznie przez te wymienione firmy a nie przez PSP czy jak to się wtedy nazywało(sorki nie pamiętam).
Celniku zdeklaruj się!

stanowisko całkowicie błędne. kontynuację zadań administracji celnej to ma służba celna. uksy natomiast zostały tylko i wyłącznie włączone w strukturę formacji. na zasadzie dobrowolności przyjęcia składanych ich urzędnikom propozycji kontynuacji dotychczasowego stosunku pracy.

wiadomo, kto tam pracował. wiadomo też, ze rządziła tam była trzyliterowa wojskówka. początkowo przecież tylko się uśmiechali z politowaniem na pytania o termin przejścia pod mundur.

tan problem trzeba właściwie zdefiniować. bez owijania ... w papierek.
 
Sympatyczny kolego tele echo, osobiście mnie to niedotyczy, natomiast przypomniał mi się taki fakt, to też wrzuciłem ten wątek.
Spróbowałem i ja coś "mądrego" wnieść do rozmowy(już nie będę "myślał" lub albo wnosił):cool:
 
PROJEKT SLD
Dopisanie do ustawy z 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy ..... do art. 13 ust. 1 punktu 5 oraz 6.
art. 13 ust 1 ,,Jako równorzędne ze służbą w Policji, ABW, Służby Celnej, SG, ......... traktuje się :
5) okres zatrudnienia w administracji celnej, jeżeli po 1999 roku funkcjonariusz został powołany do Służby Celnej.
6) okres zatrudnienia w administracji publicznej urzędników, którzy na mocy ustawy z dnia 27.06.2013 weszli w skład Służby Celnej jako pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego.


Mam pytanie do kolegów co oznacza według was : ,,okres zatrudnienia w administracji celnej"" ???
1) okres zatrudnienia w administracji celnej od 1983 do 1999 ( data wejścia w życie ustawy o służbie celnej), (wszyscy byli wtedy cywilami).
2) okres zatrudnienia w administracji celnej od 1999 (od daty wejścia uosc) do chwili obecnej. (czyli również nadal cywile tylko, że w SC)

,,jeżeli po 1999r. jako funkcjonariusz został powołany do służby celnej" tzn. np. 1999, 2003, 2009, 2014, 2015, 2016, 2019

Dla mnie to zdanie odnosi się do obydwu, czyli pkt 1 oraz 2

Drugie pytanie do kolegów:
Pracownik (cywil) SzNP w UKS , art.13pkt.6
Natomiast od 2003r. nadal SzNP tyle, że w SC to nada cywil ( czyli można powiedzieć, ze od 2003r. leci mu ,,okres zatrudnienia w administracji celnej'') ??? Moim zdaniem z tak sformułowanym brzmieniu art. 13 pkt.5 tak właśnie jest !!!

Istotna jest odpowiedz na te pytania, aby wiedzieć o czym rozmawiamy
 
Ostatnia edycja:
Ustawa z 1994 o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy
Art. 15. 1. Emerytura dla funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o:
1) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy dalszy rok tej służby;
2) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów;
3) 1,3% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych ponad trzyletni okres składkowy, o którym mowa w pkt 2;
4) 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.


Mam pytanie do kolegów:
Czy uważacie, że jakikolwiek funkcjonariusz celny ,,pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. ???
Ci z nas, którzy byli w administracji celnej przed 1999 rokiem ,, pozostawali w stosunku pracy w administracji celnej ,, (moim zdaniem).

Dopisanie (art.13pkt5,6) stażu pracy w administracji celne czy w SzNP jako równorzędne ze służbą (nierealne moim zdaniem) nie zmieni faktu, że żaden fc nie ,, pozostawał w służbie " przed 2 stycznia 1999r. (oczywiście moim zdaniem).
 
Ostatnia edycja:
Sympatyczny kolego tele echo, osobiście mnie to niedotyczy, natomiast przypomniał mi się taki fakt, to też wrzuciłem ten wątek.
Spróbowałem i ja coś "mądrego" wnieść do rozmowy(już nie będę "myślał" lub albo wnosił):cool:

szanownego kolegę zatem bardzo proszę o wybaczenie za obcesowość. niech się kolega nie obraża, także bardzo proszę. korzyść z tego taka, że chyba wrzuciliśmy właściwy kamyczek do naszego ogródka :D.

natomiast co do problemu zauważonego przez kolegę zielonego. nie bawmy się w "lub czasopisma".
rozstrzygać powinien fakt podlegania rygorom przynależnym służbom mundurowym.
tylko takie stanowisko będzie można skutecznie bronić w procesie legislacyjnym.
można oczywiści próbować zapisać definicję "administracji celnej".
ale niestety będzie to tylko argument nakręcający ekipę małego szu :cool: .
 
Ostatnia edycja:
Moim zdaniem najważniejsze nie jest to, aby zaliczano lata przed 1999, ale propozycje rządu czyli jakieś kompromisy dotyczące np. wieku przechodzenia na emerytury, lub momentu dopisania Nas do systemu nie zostały wzięte pod uwagę. Rząd będzie sugerował np. że należy się Nam np. 25 lat i od 55 emka:( kompromisy w zakresie podstawowym są moim zdaniem niedopuszczalne.
 
Ostatnia edycja:
Nikt nie pozostawał w służbie przed 2.01.1999 r. Zatem zastosowanie powinien znaleźć art.15a u. o zaopatrzeniu emerytalnym... Zwróćcie uwagę, że SSC w odpowiedzi na pytania posłów PO twierdził, że nowelizacja ww. ustawy nie może pociągać za sobą pogorszenia warunków emerytalno- rentowych służb, które znajdują się w niej obecnie. Moim zdaniem tylko rozszerzenie art. 13 ust.1 o pkt 5 poprzez dodanie okresów zatrudnienia w PAC jako okresu równorzędnego ze służbą jest adekwatne do ww. twierdzeń SSC. Warto wspomnieć, iż w obowiązującym brzmieniu art.13 ust. w pkt 4 jako okresy równorzędne dodano okresy zatrudnienia lub służby strażaków w zawodowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej... . Co do cywili, którzy zmienili status na funkcjonariuszy, to podtrzymuję tezę- owszem tak ale po odbyciu służby w SC wymiarze min. 15 lat. Należy pamiętać, że praca w PAC była bardzo zbliżona do charakteru służby mundurowej, choćby ze względu na charakter wykonywanych zadań, były już pewne przymioty służby mundurowej choć niepełne. Praca w UKS/US to praca w Służbie Cywilnej, która rządzi się odrębnymi uregulowaniami prawnymi. Zgodnie z art.15a po osiągnięciu min. 15 lat służby, funkcjonariuszowi wypłaca się emeryturę z Zakładu Emerytalno-Rentowego (budżetu państwa). Za to co przepracował przed służbą, czy przed okresem równorzędnym ze służbą emeryturę wypłaci ZUS, zgodnie z art. 75a ustawy o emeryturach z systemu powszechnego (FUS).
Pozdrawiam
P.S Wspomóżmy kol. Sławka naszymi pomysłami, tak aby procedowanie zmian w u. o zaopatrz. emerytalnym było merytoryczne i dobre dla ogółu funkcjonariuszy Służby Celnej.
 
cyt. "Rozumiem też, że proponujemy przekazanie składek zgromadzonych w OFE do systemu zaopatrzeniowego". Myślę, że nawet tych, które znajdują się na subkoncie w ZUS-ie. Mam na myśli te osoby, które nie wniosły sprzeciwu do ZUS podczas ostatnich zmian w systemie emerytur powszechnych. Zgodnie z ww. ustawą pieniądze, te pozostają na wydzielonym subkoncie w ZUS-ie, bo podczas kolejnego okna transferowego, jak ktoś zechce z powrotem wrócić do OFE to będzie mógł to uczynić. Poprawcie mnie jeśli się mylę.
 
Ustawa z 1994 o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy
Art. 15. 1. Emerytura dla funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o:
1) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy dalszy rok tej służby;
2) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów;
3) 1,3% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych ponad trzyletni okres składkowy, o którym mowa w pkt 2;
4) 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.


Mam pytanie do kolegów:
Czy uważacie, że jakikolwiek funkcjonariusz celny ,,pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. ???
Ci z nas, którzy byli w administracji celnej przed 1999 rokiem ,, pozostawali w stosunku pracy w administracji celnej ,, (moim zdaniem).

Dopisanie (art.13pkt5,6) stażu pracy w administracji celne czy w SzNP jako równorzędne ze służbą (nierealne moim zdaniem) nie zmieni faktu, że żaden fc nie ,, pozostawał w służbie " przed 2 stycznia 1999r. (oczywiście moim zdaniem).

nas obejmie:
Art. 15a. Emerytura dla funkcjonariusza, który został przyjęty do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r.,
wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2–5.

czyli nas nie obejmie:
2) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów;
3) 1,3% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych ponad trzyletni okres składkowy, o którym mowa w pkt 2;
4) 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.

a w zw z tym że nie obejmie nas art 15 ale 15a, nie obejmie nas też:
Art. 16. 1. Funkcjonariuszom, którzy spełniają warunki określone w art. 12, zalicza się do wysługi emerytalnej,
uwzględnianej przy obliczaniu emerytury na podstawie art. 15, posiadane przed przyjęciem do służby okresy składkowe
i nieskładkowe,
w rozumieniu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

czyli co? po 15 latach służby na 40% emkę, a po osiągnięciu 67 lat dopiero dodatkowa emka z zus za np. 20 lat w cywilu?

ustawa o psp wspomina o skladkach zus ale w sytuacji, gdy ktoś z psp odchodzi nie nabywając praw em ( nie ma 15 lat stażu) - wtedy za lata służby obliczają składki i przekazują do zus, ale nie znalazłem tam nic o tym, by przyjętym od 1999 zaliczano lata pracy do podwyższenia podstawy dla uprawnionych do emki - po prostu art 15a i po 67 latach dopłata z zus
 
Ostatnia edycja:
aaa - ci którzy byli zatrudnieni w administracji celnej przed powołaniem SC w 1999 roku i zostali w 1999 funkami mają chyba sytuację jasną - ustawa z 1999:


Art. 94.
1. W wypadku, gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe,
a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby,
pracownicy którzy stali się funkcjonariuszami celnymi zachowują ciągłość
służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy.
2. Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako
pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy.

3. Uprawnienia przewidziane niniejszą ustawą funkcjonariusze celni nabywają z
chwilą mianowania na stanowisko funkcjonariusza celnego w Służbie Celnej.

w tym brzmieniu mimo, że mianowanie nastąpiło w 1999, to po uzyskaniu 15 lat od mianowania, wcześniejsze lata zatrudnienia winno się traktować jak służbę
 
Ostatnia edycja:
i masz rację bolo1999, i wydaje mnie się, że w tym konkretnym przypadku nie dyskutujmy bo szkoda nafty.

Celniku zdeklaruj się
 
aaa - ci którzy byli zatrudnieni w administracji celnej przed powołaniem SC w 1999 roku i zostali w 1999 funkami mają chyba sytuację jasną - ustawa z 1999:


Art. 94.
1. W wypadku, gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe,
a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby,
pracownicy którzy stali się funkcjonariuszami celnymi zachowują ciągłość
służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy.
2. Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako
pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy.

3. Uprawnienia przewidziane niniejszą ustawą funkcjonariusze celni nabywają z
chwilą mianowania na stanowisko funkcjonariusza celnego w Służbie Celnej.

w tym brzmieniu mimo, że mianowanie nastąpiło w 1999, to po uzyskaniu 15 lat od mianowania, wcześniejsze lata zatrudnienia winno się traktować jak służbę

świetna robota. już nie uda się udowodnić posłom, że celnicy to idioci :D.
małemu szu proponuję rzucić ręcznik na ring. będzie mniej bolało.
 
nas obejmie:
Art. 15a. Emerytura dla funkcjonariusza, który został przyjęty do służby po raz pierwszy po dniu 1 stycznia 1999 r.,
wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 pkt 1 i ust. 2–5.

czyli nas nie obejmie:
2) 2,6% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów;
3) 1,3% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów składkowych ponad trzyletni okres składkowy, o którym mowa w pkt 2;
4) 0,7% podstawy wymiaru – za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.

a w zw z tym że nie obejmie nas art 15 ale 15a, nie obejmie nas też:
Art. 16. 1. Funkcjonariuszom, którzy spełniają warunki określone w art. 12, zalicza się do wysługi emerytalnej,
uwzględnianej przy obliczaniu emerytury na podstawie art. 15, posiadane przed przyjęciem do służby okresy składkowe
i nieskładkowe,
w rozumieniu ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

czyli co? po 15 latach służby na 40% emkę, a po osiągnięciu 67 lat dopiero dodatkowa emka z zus za np. 20 lat w cywilu?

ustawa o psp wspomina o skladkach zus ale w sytuacji, gdy ktoś z psp odchodzi nie nabywając praw em ( nie ma 15 lat stażu) - wtedy za lata służby obliczają składki i przekazują do zus, ale nie znalazłem tam nic o tym, by przyjętym od 1999 zaliczano lata pracy do podwyższenia podstawy dla uprawnionych do emki - po prostu art 15a i po 67 latach dopłata z zus

Też tak myślę. Wszystkich funkcjonariuszy SC (oprócz przyjętych po 01.01.2013) obowiązuje art. 15a. Składki zus zgromadzone przed 1999r. wykorzystamy po 67 roku życia otrzymując dodatkowo emeryturę z ZUS. I nie jest to jakaś wyjątkowa sytuacja przeciw fc, tylko dotyczy wszystkich funkcjonariuszy służb mundurowych.. Tak jest konstrukcja ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym.
 
aaa - ci którzy byli zatrudnieni w administracji celnej przed powołaniem SC w 1999 roku i zostali w 1999 funkami mają chyba sytuację jasną - ustawa z 1999:


Art. 94.
1. W wypadku, gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe,
a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby,
pracownicy którzy stali się funkcjonariuszami celnymi zachowują ciągłość
służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy.
2. Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako
pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy.

3. Uprawnienia przewidziane niniejszą ustawą funkcjonariusze celni nabywają z
chwilą mianowania na stanowisko funkcjonariusza celnego w Służbie Celnej.

w tym brzmieniu mimo, że mianowanie nastąpiło w 1999, to po uzyskaniu 15 lat od mianowania, wcześniejsze lata zatrudnienia winno się traktować jak służbę

Bolo nie zgodzę się z tobą w tej kwestii. Uprawnienia emerytalne ( w tym staż ) są zawarte tylko i wyłącznie w ustawie z 1994 o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy. Nie mogą być wywodzone z ustawy o Służbie Celnej (art94), Ustawie o Policji, ustawie o SG itd. Jestem tego pewien.

Ps. Jeszcze raz przeczytałem twój wpis i muszę cię Bolo Przeprosić (dokładnie nie doczytałem twojego wpisu).
jeżeli mówisz ,,to po uzyskaniu 15 lat od mianowania, wcześniejsze lata zatrudnienia winno się traktować jako służbę" Ja bym zmienił tylko końcówkę twojego zdania ,, .......winno się traktować jako staż emerytalny zaliczany do emki'' Czyli to jest dopisanie stażu w administracji celnej do art. 15a.
 
Ostatnia edycja:
PROJEKT SLD
Dopisanie do ustawy z 1994r. o zaopatrzeniu emeryt. funkcj... do art. 13 ust. 1 punktu 5 oraz 6.
art. 13 ust 1 ,,Jako równorzędne ze służbą w Policji, ABW, Służby Celnej, SG,... traktuje się:
5) okres zatrudnienia w administracji celnej, jeżeli po 1999 roku funkcjonariusz został powołany do Służby Celnej.
6) okres zatrudnienia w administracji publicznej urzędników, którzy na mocy ustawy z dnia 27.06.2013 weszli w skład Służby Celnej jako pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego.

Mam pytanie do kolegów co oznacza według was: ,,okres zatrudnienia w administracji celnej"???
1) okres zatrudnienia w administracji celnej od 1983 do 1999 ( data wejścia w życie ustawy o służbie celnej), (wszyscy byli wtedy cywilami)
2) okres zatrudnienia w administracji celnej od 1999 (od daty wejścia uosc) do chwili obecnej (czyli również nadal cywile tylko, że w SC)

,,jeżeli po 1999r. jako funkcjonariusz został powołany do służby celnej" tzn. np. 1999, 2003, 2009, 2014, 2015, 2016, 2019
Dla mnie to zdanie odnosi się do obydwu, czyli pkt 1 oraz 2

Drugie pytanie do kolegów:
Pracownik (cywil) SzNP w UKS, art.13pkt.6
Natomiast od 2003r. nadal SzNP tyle, że w SC to nada cywil (czyli można powiedzieć, ze od 2003r. leci mu ,,okres zatrudnienia w administracji celnej'')??? Moim zdaniem z tak sformułowanym brzmieniu art. 13 pkt.5 tak właśnie jest!!!

Istotna jest odpowiedz na te pytania, aby wiedzieć o czym rozmawiamy

Ustawa z 1994 o zaopatrzeniu emeryt. funkcj.
Art. 15. 1. Emerytura dla funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o (...).


Mam pytanie do kolegów:
Czy uważacie, że jakikolwiek funkcjonariusz celny ,,pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r.???
Ci z nas, którzy byli w administracji celnej przed 1999 rokiem ,,pozostawali w stosunku pracy w administracji celnej,, (moim zdaniem).

Dopisanie (art.13pkt5,6) stażu pracy w administracji celne czy w SzNP jako równorzędne ze służbą (nierealne moim zdaniem) nie zmieni faktu, że żaden fc nie ,,pozostawał w służbie" przed 2 stycznia 1999r. (oczywiście moim zdaniem).

stanowisko całkowicie błędne. kontynuację zadań administracji celnej to ma służba celna. uksy natomiast zostały tylko i wyłącznie włączone w strukturę formacji. na zasadzie dobrowolności przyjęcia składanych ich urzędnikom propozycji kontynuacji dotychczasowego stosunku pracy.
tan problem trzeba właściwie zdefiniować. bez owijania ... w papierek.

Sławek proszę Cię nie zróbmy takiego samego błędu jak zrobiły to pozostałe związki. Nie można wymagać cudów. Jest dla mnie pod dużym znakiem zapytania żądanie o objęcie nas zaopatrzeniowym systemem przed rokiem 1999. Wtedy nie byliśmy jeszcze funkcjonariuszami i nasz stosunek, był stosunkiem pracy. A już objęcie systemem zaopatrzeniowym pracowników uks lub us i zaliczenie im pracy w cywilnych firmach do służby kompromitacją, to nie ma znaczenia co robili tylko jaki mieli stosunek służby czy pracy. Na pewno wszyscy mają dostać emki od momentu kiedy zostali funkcjonariuszami i tego mamy się trzymać. Szkoda czasu na inne zapisy i komplikowanie sprawy bo to tylko wydłuży czas procedowania ustawy a i tak nie przejdzie, Czym się różni stosunek pracy w uks od stosunku pracy w PKS-sie lub urzędzie miasta. Nie można zaliczyć pracy w cywilnej firmie do służby w służbie mundurowej, Proszę Cie nie mieszamy tych dwóch systemów. Nic dobrego to nie przyniesie a może narobić dużo problemów i fermentu. Uznanie pracy w firmie cywilnej do emki mundurowej jest dla mnie pomysłem co najmniej niedorzecznym. Śmialiśmy się wszyscy z tego zapisu w projekcie pozostałych związków. A teraz my mamy iść tą samą drogą?

Witam serdecznie!
Zgadzam się w ogromnej mierze z zacytowanymi wpisami.
Myślę, że staje się konieczne uporządkowanie i zredukowanie obszaru naszej pracy, proponuję więc, co następuje.

I. Zakres podmiotowy uprawnień emerytalnych:
1. wszyscy fc - niezależnie od rodzaju wykonywanych zadań - z uwagi na wykonanie wyroku TK (po prostu nie da się podzielić fc) (...)ustawodawca ma pewna swobodę i może uwzględnić wszystkich.
* warunek obligatoryjny - konieczność bycia fc od wejścia w życie ustawy o SC z 1999. - po przemyśleniu wycofuję się z mojej pierwotnej propozycji, proponuję wykreślenie tego warunku; przecież wszyscy obecni fc zostali mianowani na podst. ustawy z 1999 lub 2009, a stworzenie cezury czasowej wyznaczającej min. staż w SC (od 1999/2000) eliminuje możliwość nabycia uprawnień do emer. mundur. wszystkich fc mianowanych po tej dacie...

II. Zakres przedmiotowy:
1. emerytury mundurowe po:
1) 15 latach służby - dla fc mianowanych przed 2013 r. (nowelizacja ustawy o emer. mund.)
2) 25 latach służby i ukończeniu 55 lat - dla fc mianowanych od 2013 r.
2. zaliczenie stażu w adm. celnej przed mianowaniem do SC:
1) Kanon 15 lat służby jako fc jako warunek doliczenia stażu w admin. celnej (nikt nie był wtedy funkcjonariuszem)
2) od momentu wejścia w życie rozporządzenia ws. "pragmatyki służbowej" z 1983(?)r.
3) zaliczenie na tych samych warunkach co służba tj. 2,6% za rok. Dopisanie do art. 15a. Błędem moim zdaniem (pisałem wcześniej dlaczego) jest dopisanie stażu w adm. celnej do art. 13a. (takie dopisanie będzie niezgodne z prawem - nie wiem czasem czy to nie jest przyczyna zwrotu projektu SLD) - uważam, że w tym zakresie "projekt SLD" wprost nawiązuje do konstrukcji ustawy o emeryturach mundur., w której dopisując strażaków z PSP (czyli analogicznie jak nas - jako grupę nowych uprawnionych), umiejscowiono ich wcześniejsze okresy ZATRUDNIENIA i służby w art. 13. "Normalne" okresy stażu emeryt. (po wejściu danej grupy uprawnionych do tego systemu) wskazane są w art. 12. Zatem można byłoby się zgodzić na zmodyfik. redakcję z ww. proj. SLD: "5) okres zatrudnienia w administracji celnej, jeżeli po 1999 roku funkcjonariusz został mianowany do Służby Celnej."
4) okresu zatrudnienia w UKS/US nie można zaliczyć do stażu uprawniaj. do emer. mundur.- rację mają Koledzy wskazujący, iż w okresy pracy w adm. celnej mogą być bronione tylko na zasadzie wyjątku od reguły, uzasadnionego "kontynuacją" obow. służb. f.c. jako funkcjonariusza SC. W odniesieniu do UKS/US założenia o zaliczaniu stażu na potrzeby emek mundur. w żaden sposób nie da się obronić. Może za to nam (zollom) zaszkodzić...

Uwagi:
ad. I.1. - konieczność argumentacji, że zgodnie z wyrokiem oraz jak na razie ustnym uzasadn. TK, wykonanie wyroku to de facto włączenie wszystkich fc do emek mundurowych (inaczej się nie da) Tym bardziej, że TK w wyroku znał, że fc należy dopisać do ustawy zaopatrzeniowej obok innych służb mundur. TK nie uznał, że należy się fc jakiś bliżej nie określona możliwość wcześniejszych emerytur i ustawodawca powinien coś takiego stworzyć. TK moim zdaniem uznał, że funkcjonariusze muszą być w zakresie praw emeryt. tak samo traktowani jak policjanci itd. Czyli TK nie ograniczył zakresu przedmiot. uprawnień emeryt. fc (potrzebna jest opinia prawna/ glosa na ten temat!!!).

ad. II.1. - skoro TK wskazał, iż nierówność w traktowaniu pod względem emeryt. dot. fc od początku istnienia SC, to usunięcie niezgodności z Konstytucją musi dot. całego zakresu tej niezgodności, w tym okresu przed nowelizacją ustawy o emer. mundur. Innymi słowy - fc mianowani do SC przed tą nowelizacją i spełniający wszystkie pozostałe warunki powinni nabywać uprawnienia emerytalne na "starych zasadach".
I w tym punkcie również argument odnośnie braku ograniczeń w zakresie przedmiotowym uprawnień fc w kwestii uprawnień emeryt. Funkcjonariusz S.C. wstępując do służby np. w 2000 musi mieć takie same prawa jak Policjant wstępujący do służby w 2000 (czyli prawo do emki po 15 latach służby).

ad. II.2.2) - takie dodatkowe uszczegółowienie mogłoby się znaleźć jako doprecyzowanie w ww. 13 ust. 1 pkt 5 - np. "okres zatrudnienia w administracji celnej na zasadach uregulowanych w przepisach rozporządzenia ...... z ....1983 r., jeżeli po 1999 r. funkcjonariusz został mianowany do Służby Celnej."
Drugi wariant to umiejscowienie tego doprecyzowania nie w tekście zasadniczym ustawy o emeryt. mundur., lecz w samej ustawie nowelizującej - wprowadzającej nas do systemu.
Wówczas można byłoby też skonsumować treść regulacji z naszych obu ustaw o SC, tj.:
- art. 231 ust. 2 ustawy o SC z 2009 ("2. W przypadku gdy przepisy prawa uzależniają prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby funkcjonariusze celni zachowują ciągłość służby. Dotychczasowe okresy służby w Służbie Celnej oraz zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów ustawy") oraz
- art. 94 ust. 1 i 2 ustawy o SC z 1999 ("1. W wypadku gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe, a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby, pracownicy, którzy stali się funkcjonariuszami celnymi, zachowują ciągłość służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy. 2. Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy.").
Przy takim założeniu można rozważyć przepis w rodzaju:
"Za okres, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1, uznaje się okres zatrudnienia w administracji celnej na podstawie mianowania lub umowy o pracę. Przepis art. 94 ust. 1 ustawy z dn. 24.07.1999 r. o Służbie Celnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r., Nr 156, poz. 1641 ze zm.) stosuje się odpowiednio."

W tej sytuacji całkowicie zgadzam się z Kol. Zielonym - proponowany w proj. SLD przepis art. 13 ust. 1 pkt 6 jest do usunięcia, gdyż po przyjęciu ww. założeń UKS/US dostaną ewent. emki po przesłużeniu w SC 15/25 lat bez możliwości zaliczenia na równi z mundurowym stażu cywilnego.
Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:
Witam Kol. Zielony 78 . Mam pytanie i proszę o odpowiedz : Celnik X ma 20 lat pracy w WZP i 7 lat poza SC. Po zawale jest na rencie i już nie pracuje w organach celnych. Wg ustawy musi pracować aby otrzymać emkę mundurową (hipotetycznie zostanie uchwalona ?).Czy funkcj. celni nie są poszkodowani przez przepisy ... bo wychodzi, że te lata przepadają i człowiek nie ma zasłużonej emerytury ?. Czy nie warto pomyśleć o takich byłych celnikach , którzy stracili zdrowie w cle np. w WZP.... i spróbować zmienić niekorzystne, niesprawiedliwe przepisy?.Pozdr.
 
Back
Do góry