PROJEKT SLD
Dopisanie do ustawy z 1994r. o zaopatrzeniu emeryt. funkcj... do art. 13 ust. 1 punktu 5 oraz 6.
art. 13 ust 1 ,,Jako równorzędne ze służbą w Policji, ABW, Służby Celnej, SG,... traktuje się:
5) okres zatrudnienia w administracji celnej, jeżeli po 1999 roku funkcjonariusz został powołany do Służby Celnej.
6) okres zatrudnienia w administracji publicznej urzędników, którzy na mocy ustawy z dnia 27.06.2013 weszli w skład Służby Celnej jako pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego.
Mam pytanie do kolegów co oznacza według was: ,,okres zatrudnienia w administracji celnej"???
1) okres zatrudnienia w administracji celnej od 1983 do 1999 ( data wejścia w życie ustawy o służbie celnej), (wszyscy byli wtedy cywilami)
2) okres zatrudnienia w administracji celnej od 1999 (od daty wejścia uosc) do chwili obecnej (czyli również nadal cywile tylko, że w SC)
,,jeżeli po 1999r. jako funkcjonariusz został powołany do służby celnej" tzn. np. 1999, 2003, 2009, 2014, 2015, 2016, 2019
Dla mnie to zdanie odnosi się do obydwu, czyli pkt 1 oraz 2
Drugie pytanie do kolegów:
Pracownik (cywil) SzNP w UKS, art.13pkt.6
Natomiast od 2003r. nadal SzNP tyle, że w SC to nada cywil (czyli można powiedzieć, ze od 2003r. leci mu ,,okres zatrudnienia w administracji celnej'')??? Moim zdaniem z tak sformułowanym brzmieniu art. 13 pkt.5 tak właśnie jest!!!
Istotna jest odpowiedz na te pytania, aby wiedzieć o czym rozmawiamy
Ustawa z 1994 o zaopatrzeniu emeryt. funkcj.
Art. 15. 1. Emerytura dla funkcjonariusza, który pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r., wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta o (...).
Mam pytanie do kolegów:
Czy uważacie, że jakikolwiek funkcjonariusz celny ,,pozostawał w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r.???
Ci z nas, którzy byli w administracji celnej przed 1999 rokiem ,,pozostawali w stosunku pracy w administracji celnej,, (moim zdaniem).
Dopisanie (art.13pkt5,6) stażu pracy w administracji celne czy w SzNP jako równorzędne ze służbą (nierealne moim zdaniem) nie zmieni faktu, że żaden fc nie ,,pozostawał w służbie" przed 2 stycznia 1999r. (oczywiście moim zdaniem).
stanowisko całkowicie błędne. kontynuację zadań administracji celnej to ma służba celna. uksy natomiast zostały tylko i wyłącznie włączone w strukturę formacji. na zasadzie dobrowolności przyjęcia składanych ich urzędnikom propozycji kontynuacji dotychczasowego stosunku pracy.
tan problem trzeba właściwie zdefiniować. bez owijania ... w papierek.
Sławek proszę Cię nie zróbmy takiego samego błędu jak zrobiły to pozostałe związki. Nie można wymagać cudów. Jest dla mnie pod dużym znakiem zapytania żądanie o objęcie nas zaopatrzeniowym systemem przed rokiem 1999. Wtedy nie byliśmy jeszcze funkcjonariuszami i nasz stosunek, był stosunkiem pracy. A już objęcie systemem zaopatrzeniowym pracowników uks lub us i zaliczenie im pracy w cywilnych firmach do służby kompromitacją, to nie ma znaczenia co robili tylko jaki mieli stosunek służby czy pracy. Na pewno wszyscy mają dostać emki od momentu kiedy zostali funkcjonariuszami i tego mamy się trzymać. Szkoda czasu na inne zapisy i komplikowanie sprawy bo to tylko wydłuży czas procedowania ustawy a i tak nie przejdzie, Czym się różni stosunek pracy w uks od stosunku pracy w PKS-sie lub urzędzie miasta. Nie można zaliczyć pracy w cywilnej firmie do służby w służbie mundurowej, Proszę Cie nie mieszamy tych dwóch systemów. Nic dobrego to nie przyniesie a może narobić dużo problemów i fermentu. Uznanie pracy w firmie cywilnej do emki mundurowej jest dla mnie pomysłem co najmniej niedorzecznym. Śmialiśmy się wszyscy z tego zapisu w projekcie pozostałych związków. A teraz my mamy iść tą samą drogą?
Witam serdecznie!
Zgadzam się w ogromnej mierze z zacytowanymi wpisami.
Myślę, że staje się konieczne uporządkowanie i zredukowanie obszaru naszej pracy, proponuję więc, co następuje.
I. Zakres podmiotowy uprawnień emerytalnych:
1. wszyscy fc - niezależnie od rodzaju wykonywanych zadań - z uwagi na wykonanie wyroku TK (po prostu nie da się podzielić fc) (...)ustawodawca ma pewna swobodę i może uwzględnić wszystkich.
*
warunek obligatoryjny - konieczność bycia fc od wejścia w życie ustawy o SC z 1999. -
po przemyśleniu wycofuję się z mojej pierwotnej propozycji, proponuję wykreślenie tego warunku; przecież wszyscy obecni fc zostali mianowani na podst. ustawy z 1999 lub 2009, a stworzenie cezury czasowej wyznaczającej min. staż w SC (od 1999/2000) eliminuje możliwość nabycia uprawnień do emer. mundur. wszystkich fc mianowanych po tej dacie...
II. Zakres przedmiotowy:
1. emerytury mundurowe po:
1) 15 latach służby - dla fc mianowanych przed 2013 r. (nowelizacja ustawy o emer. mund.)
2) 25 latach służby i ukończeniu 55 lat - dla fc mianowanych od 2013 r.
2. zaliczenie stażu w adm. celnej przed mianowaniem do SC:
1) Kanon 15 lat służby jako fc jako warunek doliczenia stażu w admin. celnej (nikt nie był wtedy funkcjonariuszem)
2) od momentu wejścia w życie rozporządzenia ws. "pragmatyki służbowej" z 1983(?)r.
3) zaliczenie na tych samych warunkach co służba tj. 2,6% za rok.
Dopisanie do art. 15a. Błędem moim zdaniem (pisałem wcześniej dlaczego) jest dopisanie stażu w adm. celnej do art. 13a. (takie dopisanie będzie niezgodne z prawem - nie wiem czasem czy to nie jest przyczyna zwrotu projektu SLD) -
uważam, że w tym zakresie "projekt SLD" wprost nawiązuje do konstrukcji ustawy o emeryturach mundur., w której dopisując strażaków z PSP (czyli analogicznie jak nas - jako grupę nowych uprawnionych), umiejscowiono ich wcześniejsze okresy ZATRUDNIENIA i służby w art. 13. "Normalne" okresy stażu emeryt. (po wejściu danej grupy uprawnionych do tego systemu) wskazane są w art. 12. Zatem można byłoby się zgodzić na zmodyfik. redakcję z ww. proj. SLD: "
5) okres zatrudnienia w administracji celnej, jeżeli po 1999 roku funkcjonariusz został mianowany do Służby Celnej."
4) okresu zatrudnienia w UKS/US nie można zaliczyć do stażu uprawniaj. do emer. mundur.- rację mają Koledzy wskazujący, iż w okresy pracy w adm. celnej mogą być bronione tylko na zasadzie wyjątku od reguły, uzasadnionego "kontynuacją" obow. służb. f.c. jako funkcjonariusza SC. W odniesieniu do UKS/US założenia o zaliczaniu stażu na potrzeby emek mundur. w żaden sposób nie da się obronić. Może za to nam (zollom) zaszkodzić...
Uwagi:
ad. I.1. - konieczność argumentacji, że zgodnie z wyrokiem oraz jak na razie ustnym uzasadn. TK, wykonanie wyroku to de facto włączenie wszystkich fc do emek mundurowych (inaczej się nie da) Tym bardziej, że TK w wyroku znał, że fc należy dopisać do ustawy zaopatrzeniowej obok innych służb mundur. TK nie uznał, że należy się fc jakiś bliżej nie określona możliwość wcześniejszych emerytur i ustawodawca powinien coś takiego stworzyć. TK moim zdaniem uznał, że funkcjonariusze muszą być w zakresie praw emeryt. tak samo traktowani jak policjanci itd. Czyli TK nie ograniczył zakresu przedmiot. uprawnień emeryt. fc (potrzebna jest opinia prawna/ glosa na ten temat!!!).
ad. II.1. - skoro TK wskazał, iż nierówność w traktowaniu pod względem emeryt. dot. fc od początku istnienia SC, to usunięcie niezgodności z Konstytucją musi dot. całego zakresu tej niezgodności, w tym okresu przed nowelizacją ustawy o emer. mundur. Innymi słowy - fc mianowani do SC przed tą nowelizacją i spełniający wszystkie pozostałe warunki powinni nabywać uprawnienia emerytalne na "starych zasadach".
I w tym punkcie również argument odnośnie braku ograniczeń w zakresie przedmiotowym uprawnień fc w kwestii uprawnień emeryt. Funkcjonariusz S.C. wstępując do służby np. w 2000 musi mieć takie same prawa jak Policjant wstępujący do służby w 2000 (czyli prawo do emki po 15 latach służby).
ad. II.2.2) - takie dodatkowe uszczegółowienie mogłoby się znaleźć jako doprecyzowanie w ww. 13 ust. 1 pkt 5 - np. "okres zatrudnienia w administracji celnej na zasadach uregulowanych w przepisach rozporządzenia ...... z ....1983 r., jeżeli po 1999 r. funkcjonariusz został mianowany do Służby Celnej."
Drugi wariant to umiejscowienie tego doprecyzowania nie w tekście zasadniczym ustawy o emeryt. mundur., lecz w samej ustawie nowelizującej - wprowadzającej nas do systemu.
Wówczas można byłoby też skonsumować treść regulacji z naszych obu ustaw o SC, tj.:
- art. 231 ust. 2 ustawy o SC z 2009 ("2. W przypadku gdy przepisy prawa uzależniają prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby funkcjonariusze celni zachowują ciągłość służby. Dotychczasowe okresy służby w Służbie Celnej oraz zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów ustawy") oraz
- art. 94 ust. 1 i 2 ustawy o SC z 1999 ("1. W wypadku gdy przepisy prawa uzależniają stopień lub stanowisko służbowe, a także prawo do świadczenia lub jego wymiar od okresu pełnienia służby, pracownicy, którzy stali się funkcjonariuszami celnymi, zachowują ciągłość służby, z zaliczeniem dotychczasowego okresu pracy. 2. Dotychczasowe okresy zatrudnienia w administracji celnej traktowane są jako pełnienie służby w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy.").
Przy takim założeniu można rozważyć przepis w rodzaju:
"Za okres, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 1, uznaje się okres zatrudnienia w administracji celnej na podstawie mianowania lub umowy o pracę. Przepis art. 94 ust. 1 ustawy z dn. 24.07.1999 r. o Służbie Celnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r., Nr 156, poz. 1641 ze zm.) stosuje się odpowiednio."
W tej sytuacji całkowicie zgadzam się z Kol. Zielonym - proponowany w proj. SLD przepis art. 13 ust. 1 pkt 6 jest do usunięcia, gdyż po przyjęciu ww. założeń UKS/US dostaną ewent. emki po przesłużeniu w SC 15/25 lat bez możliwości zaliczenia na równi z mundurowym stażu cywilnego.
Pozdrawiam