co dalej ze stałymi nadzorami?

Jakby kolega się dokładniej wczytał to by znalazł:
Art. 242. 1. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie (...) art. 6g ust. 1, (...) ustawy uchylanej w art. 243, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie (...) art. 36 ust. 6, ustawy, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
Wykasowałem niepotrzebne artykuły. Art. 6g ust. 1 dawał delegację do wydania rozporządzenia m.in. w sprawie określenia wzoru upoważnienia snp, z kolei art. 36 ust. 6 daje możliwość określenia nowego wzoru upoważnienia do kontroli.
W związku z tym, że upoważnienie z §1 pkt 2 uwzględnia m.in. kontrole wykonywane w podmiotach, w których zostało przeprowadzone urzędowe sprawdzenie, a §1 pkt 1 pozostałe kontrole m. in. banderole w punktach handlowych, są to jedyne wzory upoważnień jakie stosować można do kontroli od dnia 31 października 2009r. Idę o zakład, że żadnego innego aktu wykonawczego, określającego wzory upoważnień do kontroli już nie będzie.
Rozumiem, że interpretacja wskazana m. in. przez Altus1 jest dla większości wygodniejsza. Zresztą staje się już chyba normą, że interpretuje się przepisy jak komu jest wygodnie (SSC i art. 223), bo tak jest łatwiej,bo to załatwia większość niewygodnych spraw. Ale czy tak ma być zawsze. Cały ciężar i niedogodności z nowych przepisów spadają jak zwykle na sam dół. Czy to właśnie zwykły zoll ma się zawsze podkładać i nadstawiać ...?


Muszę przyznać, że mi kolega powyższym wywodem zaimponował, tym niemniej jednak przepisy zawarte w art. 242 są przepisami przejściowymi i do czasu wydania nowych upoważnień stare mają moc prawną. I żaden sąd nie przyzna racji odmiennym poglądom.
 
Muszę przyznać, że mi kolega powyższym wywodem zaimponował, tym niemniej jednak przepisy zawarte w art. 242 są przepisami przejściowymi i do czasu wydania nowych upoważnień stare mają moc prawną. I żaden sąd nie przyzna racji odmiennym poglądom.
Wydaje mi się, że kolega się trochę w swojej interpretacji zagalopował. Nie do wydania nowych upoważnień, bo te mogłyby być wydane dopiero w 2011 roku lub jeszcze później, lecz do wydania nowych rozporządzeń. W tym wypadku jednego konkretnego rozporządzenia w sprawie wzorów upoważnień do kontroli wykonywanych przez Służbę Celną. Przepisy przejściowe, jak się wydaje, powinny obowiązywać przez jakiś czas, lub jak kto woli do jakiegoś czasu. I tak też jest w tym przypadku. Stare upoważnienia obowiązują max. przez 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy, lub do czasu wydania nowych rozporządzeń, regulujących dane kwestie, co w tym przypadku nastąpiło dosyć wcześnie, dla niektórych za wcześnie, bo z dniem 31.10.2009r.
Ale i tak co byśmy tu nie pisali, to i tak nasze wywody nie wpłyną na decyzje tych, którzy takie decyzje podjąć powinni. Oni, niestety (i to jest najsmutniejsze) mają tylko jedną wykładnię - swojego szefa.
 
Wydaje mi się, że kolega się trochę w swojej interpretacji zagalopował. Nie do wydania nowych upoważnień, bo te mogłyby być wydane dopiero w 2011 roku lub jeszcze później, lecz do wydania nowych rozporządzeń. W tym wypadku jednego konkretnego rozporządzenia w sprawie wzorów upoważnień do kontroli wykonywanych przez Służbę Celną. Przepisy przejściowe, jak się wydaje, powinny obowiązywać przez jakiś czas, lub jak kto woli do jakiegoś czasu. I tak też jest w tym przypadku. Stare upoważnienia obowiązują max. przez 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy, lub do czasu wydania nowych rozporządzeń, regulujących dane kwestie, co w tym przypadku nastąpiło dosyć wcześnie, dla niektórych za wcześnie, bo z dniem 31.10.2009r.
Ale i tak co byśmy tu nie pisali, to i tak nasze wywody nie wpłyną na decyzje tych, którzy takie decyzje podjąć powinni. Oni, niestety (i to jest najsmutniejsze) mają tylko jedną wykładnię - swojego szefa.


Fakt - rozporządzenie dotyczące upoważnień obowiązuje od dnia 31.10.2009r. i tak właściwie takie upoważnienie ( mowa o upoważnieniu stałym - wzór nr 2 ) mogło by zostać bez problemu wystawione przez naczelnika gdyby nie to że musi być wydane na specjalnym druku z mikro nadrukiem, a dodatkowo musi być zalaminowane- no i tu powstaje problem bo skąd wziąć taki druk. Trzeba czekać na centralną dystrybucję.
 
Tylko, czy to ma być problem funkcjonariuszy, którzy są wysyłani na kontrole? Czy nie czas zrobić coś, aby osoby, które niedopełniły swoich obowiązków w końcu odpowiedziały za swoją niekompetencję i indolencję!?
Dlaczego, po raz kolejny mamy przymykać oczy, mówić, że jakoś tam będzie i robić coś niezgodnego z przepisami. Dobrze jest do czasu kiedy nic się nie stanie, ale kiedy już się stanie może być za późno, i jak zwykle po tyłku za swoją dobrą pracę dostaną ci na dole. Podatnik chwyci się wszystkiego, żeby tylko ugrać coś dla siebie. A kontrola bez upoważnienia, jest moim zdaniem bardzo poważnym przekroczeniem uprawnień i jako taka podlega chyba sankcjom karnym.
 
Odświerzenie

Już po Nowym Roku warto więc odświeżyć temat!
Czy już rozdali nowe upoważnienia do kontroli czy nadal na nielegalu działamy?
Czy któraś Izba rozwaliła nadzory (na mocy rozp. SNP też jest taka opcja!)? Albo ma już plan co z nimi zrobić?
Polecam przeczytać projekt rozp. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych a w uzasadnieniu znajdziemy: "zwiększenie wpływów z akcyzy", "skuteczniejsza kontrola".
Śmiać się czy płakać?!
Zakładam się o 13-tkę, że nie będzie wzrostu z akcyzy ponad normalny wzrost wynikający z rozwijającej się gospodarki i większego popytu na paliwa!
W kasie deficyt a rząd robi prezent dla nieuczciwych przedsiębiorców, że kasa zamiast do budżetu trafi do kieszeni Kowalskiego! Aż się nóż otwiera w kieszeni!
P.S. I jak się podoba projekt? Nawet wysyłki do zużywającego nie można będzie skontrolować!
 
Ostatnia edycja:
Już po Nowym Roku warto więc odświeżyć temat!
Czy już rozdali nowe upoważnienia do kontroli czy nadal na nielegalu działamy?
Czy któraś Izba rozwaliła nadzory (na mocy rozp. SNP też jest taka opcja!)? Albo ma już plan co z nimi zrobić?
Polecam przeczytać projekt rozp. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych a w uzasadnieniu znajdziemy: "zwiększenie wpływów z akcyzy", "skuteczniejsza kontrola".
Śmiać się czy płakać?!
Zakładam się o 13-tkę, że nie będzie wzrostu z akcyzy ponad normalny wzrost wynikający z rozwijającej się gospodarki i większego popytu na paliwa!
W kasie deficyt a rząd robi prezent dla nieuczciwych przedsiębiorców, że kasa zamiast do budżetu trafi do kieszeni Kowalskiego! Aż się nóż otwiera w kieszeni!
P.S. I jak się podoba projekt? Nawet wysyłki do zużywającego nie można będzie skontrolować!
Na mocy rozp. SNP możesz odstąpić od stałego nadzoru tylko gdy przyjęcia wydania w zawieszeniu są nieregularne. Tam gdzie jest również produkcja wyrobów energetycznych stały nadzór jest obligatoryjny!!!!!
 
Zgadzam się z przedmówcą

Dokładnie tak!
Znam takie "małe" nadzory, gdzie są nieregularne przyjęcia i wydania.
Wiem też, że NUC chętnie by je zlikwidował, ale chyba rozporządzenia nie zna dokładnie :D
Dlatego czeka na nowe "cud" rozporządzenie.
 
Ptaszki ćwierkają, że od 1 kwietnia.
A to dlatego żeby nikt nie brał go poważnie.

Pytanie z innej beczki. Rozporządzenie w sprawie urzędowego sprawdzenia. Jak NUC zatwierdza zmiany do akt weryfikacyjnych punktów AoNW?
 
Czy ktoś wie co z nowym rozporządzeniem w sprawie szczególnego? Co będzie dalej z nadzorami? W niektórych izbach już w październiku się pospieszono i ludzi pościągano z nadzorów a teraz się martwią co dalej. Będą te nadzory czy nie??? A jeśli tak to w jakiej formie? Może ktoś coś już wie
 
Sikorki donoszą... że stałe nadzory prawdopodobnie zostają.
A czy na tych samych zasadach...? Tego nie wie nikt
naughty.gif
ale faktem jest to że dumają nad tym.:confused:
 
Na dwoje babka wróżyła...

Projekt rozporządzenia (już praktycznie ostateczny) przewiduje możliwość pozostawienia stałego nadzoru i uzależnia to od obrotu! Do decyzji NUC będzie należało co z tym fantem zrobić. :rolleyes:
Ale pewnie będzie jakaś interpretacja od SSC :mad:
Jedna wielka niewiadoma niestety.
 
Czy decyzję wydaną przez NUC można zmienić postanowieniem?
Wydaje mi się że Decyzją.

u nas jeśli były główne akta pkt zatwierdzone postanowieniem to zmiany też postanowieniem.
A czy jeśli przychodza zmiany do akt głównych np pełnomiocnictwa to trzeba też je zatwierdzić?
 
Projekt rozporządzenia (już praktycznie ostateczny) przewiduje możliwość pozostawienia stałego nadzoru i uzależnia to od obrotu! Do decyzji NUC będzie należało co z tym fantem zrobić. :rolleyes:
Ale pewnie będzie jakaś interpretacja od SSC :mad:
Jedna wielka niewiadoma niestety.

Od obrotu czy od wielkości produkcji- bo pogłośki sa różne. ma ktos może tekst tego ostatecznego projektu -wrzućcie jakieś cytaty.
 
rozporządzenie

Projekt z dnia 22 grudnia 2009 r.

Rozporządzenie

Ministra Finansów 1)
z dnia 2009 r.​
w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych
Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy zakres i sposób kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej(Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540), zwanej dalej „kontrolą”;
2) tryb przekazywania oraz zakres informacji o terminach czynności podlegających kontroli;
3) rodzaje prowadzonej dokumentacji związanej z prowadzeniem działalności podlegającej kontroli, jej wzory, a także szczegółowy sposób jej przygotowania i prowadzenia;
4) tryb niszczenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia;
5) szczegółowe sposoby i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą.
§ 2. Przez użyte w rozporządzeniu określenia:
1) dokumentacja – rozumie się księgi i pozostałą dokumentację związaną z działalnością objętą kontrolą;
2) gorzelnia - rozumie się podmiot, który wytwarza alkohol etylowy w wyniku destylacji odfermentowanych zacierów lub brzeczki, sporządzonych z surowców skrobiowo-cukrowych;
3) podmiot - rozumie się podmiot podlegający kontroli, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540);
4) przesyłka - rozumie się określoną ilość wyrobów akcyzowych wysłanych do tego samego odbiorcy, tego samego dnia i na podstawie jednego dokumentu przewozu, administracyjnego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu dostawy;przesyłkę stanowi także określona partia wyrobu akcyzowego przesłana do odbiorcy rurociągiem;
5) rok – rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych;
6) skażanie – rozumie się skażanie zgodnie z przepisami ustawy dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z późn. zm.2)), środkami skażającymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251 i Nr 117, poz. 983) oraz całkowite skażanie wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str 12, z późń. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1 , str. 249, z późn. zm.).
 
c.d

Rozdział 2
Zakres i sposób kontroli niektórych wyrobów akcyzowych
§ 3. 1. Kontroli podlega produkcja, przemieszczanie i zużycie wyrobów akcyzowych:
1) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
a) piwa otrzymywanego ze słodu określonego w poz. 13 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 98, poz. 819), zwanej dalej „ustawą”, oraz wszelkich wyrobów zawierających mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objętych pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% vol, zwanych dalej „piwem”,
b) wina, napojów fermentowanych oraz wyrobów pośrednich, określonych w poz. 14 - 16 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej „wyrobami winiarskimi”,
c) alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu80 % vol lub większej, alkoholu etylowego i pozostałych wyrobów alkoholowych, o dowolnej mocy, skażonych, określonych w poz. 17 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej „alkoholem etylowym”,
d) alkoholu etylowego nieskażonego o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80 % vol; wódek, likierów i pozostałych napojów spirytusowych, określonych w poz. 18 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej „napojami spirytusowymi”;
2) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
a) wyrobów energetycznych określonych w poz. 19 – 23 załącznika nr 2 do ustawy,
b) olejów smarowych otrzymywanych z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowanych, o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99,
c) papierosów, tytoniu do palenia, cygar i cygaretek, określonych w poz. 27 załącznika nr 2 do ustawy, zwanych dalej „wyrobami tytoniowymi”;
3) objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, jeżeli są one przemieszczane do podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, lub przez ten podmiot magazynowane;
4) produkowanych poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy.
2. Kontroli podlega również:
1) oznaczanie i stosowanie znaków akcyzy w stosunku do wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy;
2) zawartość w wyrobach energetycznych substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o których mowa przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy;
3) prawidłowość i terminowość wpłat podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych.
3. Przepisy ust. 1 pkt 1 lit c nie stosuje się do alkoholu etylowego w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 1 litra, który został skażony zgodnie z § 11 ust. 1.
§ 4. 1. Kontrola jest wykonywana odpowiednio przez:
1) bezpośrednie uczestniczenie funkcjonariusza celnego, zwanego dalej „funkcjonariuszem”, w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2) kontrole obrachunkowe zapasów i obrotu wyrobami akcyzowymi, o których mowa § 3 ust. 1, oraz stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy na podstawie prowadzonej przez podmiot dokumentacji;
3) pobieranie i badanie próbek wyrobów akcyzowych;
4) kontrole dokumentacji.
2. Kontrolą stałą są objęte podmioty wytwarzające, oczyszczające, odwadniające alkohol etylowy, z wyjątkiem podmiotów wymienionych w § 9 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz produkujące napoje spirytusowe.
3. Właściwy naczelnik urzędu celnego może objąć kontrolą stałą podmioty inne niż wymienione w ust. 2, jeżeli:
1) przerabiają, zużywają, przyjmują lub wydają alkohol etylowy w ilości przekraczającej rocznie 20 000 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol;
2) produkują, przyjmują lub wydają wyroby energetyczne objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, określone w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy;
3) produkują przyjmują, wydają lub dokonują przeładunku wyrobów energetycznych, określonych w poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy.
4. Obejmując kontrolą stałą podmioty, o których mowa w ust. 3, właściwy naczelnik urzędu celnego bierze pod uwagę ryzyko powstania nieprawidłowości oraz liczbę czynności podlegających kontroli, o których mowa ust. 3.
5. W przypadku objęcia podmiotu kontrolą stałą, właściwy naczelnik urzędu celnego zawiadamia o tym podmiot na 7 dni przed objęciem tą formą kontroli.
§ 5. 1. Kontrole obrachunkowe zapasów i obrotu wyrobami akcyzowymi oraz stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy są przeprowadzane za okresy roczne lub za okresy krótsze niż rok.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do produkcji wyrobów energetycznych, wyrobów tytoniowych i win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.3)), oraz do wyrobów energetycznych, które na podstawie przepisów dotyczących warunków prowadzenia składów podatkowych są magazynowane w zbiornikach, które nie posiadają dowodów legalizacji.
3. Ustalone w wyniku kontroli obrachunkowych ubytki i zużycie wyrobów akcyzowych porównuje się z ustalonymi przez właściwego naczelnika urzędu celnego dopuszczalnymi normami.
4. W gorzelni kontrole obrachunkowe przeprowadzane są w zakresie produkcji i obrotu alkoholem etylowym. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania do gorzelni.
§ 6. Kontrole prawidłowości i terminowości wpłat podatku akcyzowego obejmują wstępne wpłaty akcyzy za okresy dzienne oraz wpłaty podatku akcyzowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, na podstawie prowadzonej przez podmiot dokumentacji.
 
cd

Rozdział 3
Szczegółowy sposób przygotowania i prowadzenia dokumentacji związanej z prowadzeniem działalności podlegającej kontroli
§ 7. 1. Dokumentacja powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację czynności związanych z produkcją, przemieszczaniem i zużyciem wyrobów akcyzowych, stanów zapasów wyrobów akcyzowych, a także z płatnością podatku akcyzowego, przy zachowaniu ciągłości zapisów i poprawności stosowanych metod obliczeniowych.
2. Wpisów do dokumentacji należy dokonywać w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisać je w rubryce „uwagi”.
§ 8. 1. Wpisów w dokumentacji dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu.
2. Ostatniego dnia każdego miesiąca podmiot dokonuje zamknięcia dokumentacji i sporządza podsumowanie miesięczne.
3. Podmiot dokonuje również rocznego zamknięcia dokumentacji według stanu na ostatni dzień roku i ustala rzeczywisty stan zapasów na koniec roku. Rzeczywisty stan zapasów na koniec roku należy przyjąć jako stan początkowy roku następnego. Stwierdzony stan zapasów wyrobów akcyzowych jest porównywany ze stanem ewidencyjnym i podlega zapisaniu w dokumentacji.
4. W przypadku gorzelni oraz podmiotu magazynującego wyroby energetyczne, które na podstawie przepisów dotyczących warunków prowadzenia składów podatkowych są magazynowane w zbiornikach, które nie posiadają dowodów legalizacji, przepisu ust. 3 nie stosuje się.
5. Podmiot może ustalić rzeczywisty stan zapasów oraz dokonać zamknięcia dokumentacji za dowolny, krótszy niż rok, okres. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 i 5, podmiot jest obowiązany powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku sprawowania kontroli stałej, komórkę tej kontroli, na dzień przed planowanym terminem przeprowadzenia ustalenia rzeczywistego stanu zapasów, podając datę i godzinę rozpoczęcia tych czynności.
7. Dokumentacja, o której mowa w § 11 ust. 1, § 13, § 17 ust. 3, § 20 ust. 2, § 22, § 26 i § 43 ust. 4 pkt 1, z wyjątkiem dokumentacji prowadzonej w formie elektronicznej, powinna być zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a poszczególne karty ksiąg kolejno ponumerowane.
8. Dokumentacja, o której mowa w ust. 7, po uprzednim zawiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego, może być prowadzona w formie elektronicznej zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:
1) umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
2) umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;
3) pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;
4) uniemożliwiała usuwanie wpisów.
9. Podmiot prowadzący księgi w formie elektronicznej przechowuje kopię ksiąg zapisaną na informatycznych nośnikach danych lub w formie wydruku.
10. Właściwy naczelnik urzędu celnego może opieczętować inną niż wymienioną w ust. 7 dokumentację lub jej części, zawierającą dane i informacje związaną z produkcją, zużyciem, przemieszczaniem i obrotem wyrobami akcyzowymi, ze stosowaniem znaków akcyzy oraz z podatkiem akcyzowym.
 
cd

Rozdział 4
Szczegółowy zakres i sposób kontroli, tryb przekazywania i zakres informacji o terminach czynności podlegających kontroli oraz rodzaje i wzory prowadzonej dokumentacji w zakresie wytwarzania, przerobu, zużycia lub magazynowania alkoholu etylowego i napojów spirytusowych
§ 9. 1. Wytwarzanie, odzyskiwanie, oczyszczanie i odwadnianie alkoholu etylowego może odbywać się tylko w obecności funkcjonariusza, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się:
1) jeżeli zamknięcia urzędowe nałożone na pomieszczenia, urządzenia, aparaturę i naczynia uniemożliwiają dostęp do alkoholu etylowego lub jego par;
2) do jednostek naukowych, kontrolnych i doświadczalnych oraz samodzielnych laboratoriów naukowych i doświadczalnych, w których w ciągu roku łączna ilość uzyskanego alkoholu etylowego nie przekracza 300 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol;
3) do gorzelni.
§ 10. Podmiot jest obowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na dzień przed zamierzonym wytwarzaniem, odzyskiwaniem, oczyszczaniem i odwadnianiem alkoholu etylowego, pisemną informację o ilości i rodzaju surowców lub innych produktów, z których alkohol etylowy ma być wytworzony lub odzyskany oraz przewidywanym terminie przeprowadzenia tych czynności.
2. Podmiot objęty kontrolą stałą, informuje o czynnościach, o których mowa w ust. 1, komórkę tej kontroli.
3. Przepis ust. 1 nie stosuje się do gorzelni.
§ 11. 1. Skażanie alkoholu etylowego odbywa się w obecności funkcjonariusza. Z czynności skażenia podmiot sporządza protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje właściwy naczelnik urzędu celnego, a w przypadku sprawowania kontroli stałej, komórka tej kontroli. Jeżeli alkohol etylowy skażony ma być wysłany do innego podmiotu, protokół sporządza się w trzech egzemplarzach.
2. Podmiot przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku sprawowania kontroli stałej, komórce tej kontroli, na dzień przed zamierzonym skażaniem alkoholu etylowego, pisemną informację zawierającą następujące dane:
1) datę zamierzonego skażania, nazwę pomieszczenia oraz rodzaj naczyń, które będą użyte do przeprowadzenia skażania;
2) objętość alkoholu etylowego wyrażoną w dm3 alkoholu etylowego 100 % vol. przeznaczonego do skażania oraz nazwy środków skażających lub substancji skażających;
3) oświadczenie stwierdzające, że środki skażające lub substancje skażające, które mają być użyte, zostały zbadane w celu ich identyfikacji lub zostaną zbadane przed dokonaniem skażenia, wraz z określeniem sposobu przeprowadzanego badania.
3. Informacja, o której mowa w ust. 2, nie jest wymagana, jeżeli podmiot zawiadomi pisemnie funkcjonariusza obecnego przy skażaniu o następnym terminie zamierzonego skażania i jego warunkach.
4. Jeżeli skażanie alkoholu etylowego odbywa się w określonych terminach i w niezmienionych warunkach, informacja, o której mowa w ust. 2, jest przesyłana jednorazowo przed pierwszym skażaniem.
5. W przypadku naczyń, w których jest przechowywany alkohol etylowy oraz środki skażające lub substancje skażające, kontrola obejmuje prawidłowość ich oznaczenia napisami wskazującymi na rodzaj alkoholu etylowego oraz środków skażających lub substancji skażających, a jeżeli naczyniami tymi są beczki - także ich numerami oraz tarą.
§ 12. 1. Magazynowanie alkoholu etylowego może odbywać się tylko w magazynie lub naczyniach, na które nałożono zamknięcia urzędowe, a jego wydanie następuje w obecności funkcjonariusza.
2. Przepis ust. 1 nie stosuje się do alkoholu etylowego, który:
1) został skażony zgodnie z § 11 ust. 1;
2) jest magazynowany w podmiotach, o których mowa w § 45 ust. 3 pkt 1.
3. Podmiot pisemnie informuje właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku sprawowania kontroli stałej, komórkę tej kontroli, co najmniej na dzień przed zamierzonym pobraniem alkoholu etylowego z magazynu, podając rodzaj i ilości alkoholu etylowego, jakie zamierza pobrać.
4. Do informacji, o której mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepis § 11 ust. 3 i 4.
§ 13. 1. Podmiot dokonujący zużycia alkoholu etylowego prowadzi księgi kontroli:
1) obrotu alkoholem etylowym i jego skażenia, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2) przerobu alkoholu etylowego na ocet, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. W razie otrzymywania alkoholu etylowego powstałego w wyniku oczyszczania podmiot prowadzi księgę kontroli alkoholu etylowego powrotnego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3. Podmiot prowadzący działalność w zakresie wytwarzania, odzyskiwania, rektyfikacji, odwadniania i rozlewu alkoholu etylowego oraz wytwarzania i rozlewu napojów spirytusowych prowadzi odpowiednio księgi kontroli:
1) obrotu alkoholem etylowym w magazynie, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia;
2) rektyfikacji i odwadniania alkoholu etylowego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia;
3) produkcji i rozlewu napojów spirytusowych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do wytwarzania alkoholu etylowego w gorzelniach.
§ 14. W gorzelni stosuje się system zamkniętego magazynu, który polega na:
1) nałożeniu zamknięć urzędowych na urządzenia produkcyjne i magazynowe alkoholu etylowego, w celu wyeliminowania dostępu do alkoholu etylowego i jego par;
2) określaniu dobowej ilości wyprodukowanego alkoholu etylowego na podstawie wskazań licznika objętości lub innego urządzenia pomiarowego;
3) wydawaniu alkoholu etylowego z magazynu oraz napełnianiu alkoholem etylowym naczyń służących do transportu tylko w obecności funkcjonariuszy.
§ 15. W gorzelni rozchód alkoholu etylowego z magazynu stanowi równocześnie pozycję przychodową w dokumentacji, określającej ilość wyprodukowanego alkoholu etylowego.
§ 16. 1. Pierwsza destylacja alkoholu etylowego po rozpoczęciu jego produkcji przez gorzelnię może odbywać się tylko w obecności funkcjonariusza, który sprawdza szczelność aparatury, rurociągów i zbiornika magazynowego alkoholu etylowego.
2. Za rozpoczęcie produkcji alkoholu etylowego w gorzelni uważa się czynności techniczno-technologiczne, począwszy od dodania drożdży do zacieru słodkiego.
§ 17. 1. Gorzelnia przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na dzień przed rozpoczęciem produkcji alkoholu etylowego, informację o zamierzonej produkcji alkoholu etylowego, sporządzoną według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do rozporządzenia.
2. W przypadku zmiany w produkcji alkoholu etylowego, wynikającej ze zmiany ilości zacierów w czasie procesu fermentacji lub zmiany surowca, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. Przebieg produkcji alkoholu etylowego gorzelnia odnotowuje w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do rozporządzenia. W księdze tej odnotowuje się też zmiany w produkcji alkoholu etylowego, nie wynikającej ze zmiany ilości zacierów w czasie procesu fermentacji lub zmiany surowca, zmiany w produkcji wynikające z awarii urządzeń oraz wyniki codziennej obserwacji stanu naczynia przelewowego w szafce stągwi oraz posadzki pomieszczeń magazynowych alkoholu etylowego.
§ 18. W przypadku stosowania w gorzelni licznika objętości, jego otwarcie i badanie funkcjonariusz odnotowuje w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego, zamieszczając informację o dacie i przyczynie otwarcia, stanie początkowym i końcowym licznika oraz stanie zamknięć urzędowych.
§ 19. 1. Gorzelnia niezwłocznie powiadamia właściwego naczelnika urzędu celnego o zacięciu się lub wadliwym działaniu licznika objętości lub innego urządzenia pomiarowego, o nieszczelności aparatury, rurociągów i urządzeń, o przelaniu się alkoholu etylowego do naczynia przelewowego w szafce stągwi, przelaniu się alkoholu etylowego ze zbiornika pomocniczego (odbieralnika) albo ze zbiornika magazynowego w gorzelni.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, funkcjonariusze przeprowadzają szczegółowe badania przyczyn zdarzeń, a po usunięciu przez podmiot usterek nakładają ponownie zamknięcia urzędowe, sporządzają z tych czynności protokół i dokonują w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego adnotacji o przyczynach powstania usterek.
3. Każdy przypadek wystąpienia usterek, o których mowa w ust. 1, gorzelnia powinna odnotować w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego, zamieszczając datę, godzinę i stan licznika objętości lub innego urządzenia pomiarowego.
4. Przepisy ust. 1 - 3 stosuje się także w razie wycieku alkoholu etylowego spowodowanego awarią urządzeń lub powstałego wskutek zdarzenia losowego bądź siły wyższej, przy czym gorzelnia jest obowiązana natychmiast przerwać destylację alkoholu etylowego i podjąć niezbędne czynności przeciwdziałające zwiększaniu się strat.
§ 20. 1. Każda ilość alkoholu etylowego wydawana z magazynu gorzelni powinna być zapisana w księdze kontroli produkcji i rozchodu alkoholu etylowego.
2. Stan alkoholu etylowego stwierdzony w magazynie przed i po jego wydaniu, funkcjonariusze wpisują do księgi rewizyjnej magazynu alkoholu etylowego, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do rozporządzenia.
3. Z czynności związanych z nalewem alkoholu etylowego do naczyń służących do transportu gorzelnia sporządza protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do rozporządzenia.
4. W przypadku skażania alkoholu etylowego w gorzelni stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
 
cd

Rozdział 5
Tryb przekazywania i zakres informacji o terminach czynności podlegających kontroli oraz rodzaje i wzory prowadzonej dokumentacji w zakresie wytwarzania piwa
§ 21. 1. Podmiot produkujący piwo, z wyjątkiem podmiotu, o którym mowa w § 23 ust. 1, jest zobowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na dzień przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych, pisemną informację zawierającą wykaz terminów warek piwa na następny okres.
2. Zmiany w wykazie, o którym mowa w ust. 1, należy odnotować w odpisie tego wykazu oraz niezwłocznie powiadomić właściwego naczelnika urzędu celnego.
§ 22. Podmiot, o którym mowa w § 21 ust. 1, jest obowiązany do odnotowywania czynności produkcyjnych dotyczących sporządzenia warki piwa oraz rozlewu i obrotu piwem w:
1) dokumencie przebiegu gotowania warki, sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do rozporządzenia;
2) księdze kontroli przychodu i rozchodu piwa, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do rozporządzenia.
§ 23. 1. Podmiot produkujący wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% vol, jest zobowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na dzień przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych, pisemną informację zawierającą wykaz procesów technologicznych lub terminów procesów produkcyjnych.
2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) określenie rodzaju wyrobów będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, które mają być produkowane;
2) datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania oraz przekazania tych wyrobów do magazynu;
3) ilość i rodzaj surowców użytych do produkcji wyrobów;
4) przewidywaną ilość wyrobów oraz sposób ustalenia ich ilości.
3. Przepis § 21 ust. 2 stosuje się odpowiednio do zmian wykazie, o którym mowa w ust. 1.
4. Czynności produkcyjne w zakresie procesu wytwarzania wyrobów, o których mowa w ust. 1, a także przekazywania ich do magazynu podmiot odnotowuje w prowadzonej dokumentacji.
§ 24. Podmiot przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego pisemną informację o przyjęciu piwa, zwróconego w wyniku reklamacji, w terminie 3 dni od jego przyjęcia.
Rozdział 6
Tryb przekazywania i zakres informacji o terminach czynności podlegających kontroli oraz rodzaje prowadzonej dokumentacji w zakresie wytwarzania wyrobów winiarskich
§ 25. 1. Podmiot produkujący wyroby winiarskie jest zobowiązany przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, co najmniej na dzień przed rozpoczęciem procesów produkcyjnych, pisemną informację zawierającą wykaz procesów technologicznych lub terminów procesów produkcyjnych.
2. Wykaz, o których mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1) określenie wyrobu winiarskiego, który ma być produkowany;
2) datę i planowaną godzinę rozpoczęcia procesu produkcji, w tym nastawu, kupażu, dosładzania, doprawiania, alkoholizowania oraz przekazania wyrobu winiarskiego z magazynu do przerobu;
3) ilość i rodzaj surowców użytych do produkcji;
4) numery i pojemność naczyń, w których będzie przeprowadzona fermentacja;
5) datę i godzinę rozpoczęcia obciągu wyrobu po ukończeniu fermentacji;
6) przewidywaną ilość wyrobu winiarskiego.
3. Przepis § 21 ust. 2 stosuje się odpowiednio do zmian wykazie, o którym mowa w ust. 1.
§ 26. Czynności produkcyjne w zakresie nastawu oraz kupażu wyrobów winiarskich, ich dosładzania, doprawiania i alkoholizowania, a także rozlewu tych wyrobów podmiot odnotowuje w:
1) metryczce nastawu, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 14 do rozporządzenia;
2) karcie kupażu lub wytwarzania wyrobu winiarskiego albo napoju alkoholowego, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 15 do rozporządzenia;
3) księdze kontroli rozlewu wyrobów winiarskich, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 16 do rozporządzenia.
§ 27. Przepis § 24 stosuje się odpowiednio do przyjęcia wyrobów winiarskich zwróconych w wyniku reklamacji.
§ 28. Przepisy § 25-27 stosuje się odpowiednio do win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.3)), oraz innych napojów alkoholowych niezaliczonych do napojów spirytusowych i piwa.
 
Back
Do góry