Z zainteresowaniem obserwuję twoją aktywność związaną z art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej z 2009r. Masz sporo racji w swoich twierdzeniach, jednak opierając się na piśmie Dyrektora Grzegorza Smogorzewskiego wpadłeś w pułapkę, gdyż nieprawidłowo definiuje on moment od kiedy trafiłeś do służby cywilnej. Za treścią tego pisma napisałeś:
„Fakty są takie: do 31.08.2003r. pracowałem w UKS-e jako pracownik Sz.N.P. ze statusem mianowanego pracownika państwowego, co skutkowało tym, że od 15.08.1996r. byłem w korpusie służby cywilnej (pierwsza ustawa o Służbie cywilnej z 1996r.).”
Użyte w powołanym przepisie art. 99 ust. 8 określenie „służba cywilna” nie zostało zdefiniowane w tekście ustawy o Służbie Celnej z 2009r. Jedną z zasad budowy ustawy jest tworzenie słowniczka. Tworzy się go wówczas jeżeli dane określenie ma być używane w jednym znaczeniu w obrębie całej ustawy. Wówczas jego definicję zamieszcza się w przepisach ogólnych tego aktu. Brak definicji w tej ustawie powodować musi, iż w celu ustalenia znaczenia określenia „służba cywilna” należy odwołać się zarówno do słownictwa określonego przez językoznawców i opublikowanego w słownikach językowych, leksykonach bądź encyklopediach, jak też do historii „służby cywilnej” kształtowanej na przestrzeni lat licznymi normami prawnymi, głównie ustawami o służbie cywilnej również w związku z ustawą o pracownikach urzędów państwowych z 1982r., które to ustawy wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Dotyczy to w szczególności instytucji mianowania, które w oparciu o art. 4 ustawy o pracownikach urzędów państwowych obowiązywało na podstawie art. 137 ustawy o służbie cywilnej z 1998r. aż do dnia 31−12−2010r. Ponadto ustalając treść (znaczenie) analizowanego przepisu należy mieć na względzie cel, któremu ten przepis służy z uwzględnieniem logiki i doświadczenia życiowego. Niewątpliwie celem powołanego przepisu jest zachowanie ciągłości prawa – zapełnienie określonej grupie urzędników ciągłości uprawnień wynikających ze stażu pracy w instytucjach państwowych.
Wg Nowej Encyklopedii Powszechnej PWN tom 5 strona 905 jest to termin używany w niektórych państwach (również w Polsce) „
na określenie sytuacji prawnej pracowników (funkcjonariuszy) zatrudnionych w organach i instytucjach państwowych”, w odróżnieniu od służby w organach wojsk”. Wg tej Encyklopedii wydanej w Warszawie w 1996r. „
służbą cywilną regulują specjalne przepisy prawne (pragmatyki) różniące się zwykle od powszechnych obowiązków prawa pracy”.
W tym miejscu zasadnym jest wskazać, iż powołania definicja
„służby cywilnej” została sformułowana, jeszcze przed wejściem w życie pierwszej z pięciu powojennych ustaw mających w swojej nazwie określenie
„służba cywilna”. W tym czasie obowiązywała ustawa o pracownikach urzędów państwowych z 1982r. stanowiąca wraz z aktami wykonawczymi specjalne przepisy prawne (pragmatyki) różniące się od powszechnych obowiązków prawa pracy. Tezę taką można odnaleźć w licznych publikacjach różnych autorów chociażby we fragmentach komentarzy do ustawy o urzędnikach państwowych:
współautorstwa: Marcina Mazuryka, Wojciecha Drobnego i Piotra, Zuzankiewicza (publikacja Lex 2012r.), oraz autorstwa Ewy Plesnarowicz – Durskiej (publikacja Lexis Nexis 2013r.). Jednak genezę służby cywilnej w naszym kraju stanowiła ustawa z dnia 17 lutego 1922r. o państwowej służbie cywilnej, której
100-lecie uroczyście obchodziliśmy w 2022r. Uroczystości odbywały się w całym kraju, zaś kulminacyjnym ich punktem była uroczysta konferencja w KPRM z udziałem Premiera zorganizowana w dniu 08-06-2022r. W literaturze ustawa ta w pierwotnym kształcie jest uznawana za dotychczas najlepszy, niedościgniony w późniejszym ustawodawstwie, model polskiego prawa urzędniczego. Niestety ustawa wielokrotnie nowelizowana utraciła wiele ze swych pierwotnych walorów, chociaż obowiązywała aż do 31– 12–1974r.
Nie wdając się w szczegóły dostępnych nam (byłym pracownikom instytucji sz.n.p.) analiz prawniczych, z których jednoznacznie wynika, że wstępując do instytucji sz.n.p. czy to w IS czy w UKS staliśmy się pracownikami służby cywilnej, o której mowa w art. 99 ust. 8 ustawy o S.C. z 2009r. informujemy, że w oparciu o ten przepis skutecznie dochodzimy swoich praw w zakresie:
- sprostowania przez IAS pkt. 2 świadectw służby (praca w szczególnym charakterze),
- uznania przez ZUS wykonywania pracy w szczególnym charakterze z dniem zatrudnienia w sz. n. p. a tym samym przyznania stosownej rekompensaty do emerytury.
We wniesionych sprawach sądy powszechne wskazały jak należy stosować przepis art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej z 2009r.
WLICZAJĄC nam staż w sz.n.p. a więc w służbie cywilnej do służby w Służbie Celnej.
Ponadto przed WSA w Warszawie toczą się postępowania dotyczące świadczeń motywacyjnych dla pracowników ówczesnego sz.n.p. należnych w oparciu o przepis art. 226b ust. 3 ustawy o KAS). Wyroki jeszcze nie zapadły.
Jak dotąd walka przed sądami byłych pracowników sz.n.p. naszego regionu o respektowanie niezbywalnych praw nadanych przez art. 99 ust. 8 ustawy o Służbie Celnej z 2009r. okazuje się skuteczna. Na razie tyle informacji. Ze swej strony mam jednak prośbę abyś opublikował pismo, na które się powołałeś w swojej odpowiedzi, gdyż obecnie nim nie dysponuję.