Projekt ustawy o zmianie ustawy o SC - PILNE UWAGI

b]do mojego przedówcy

Digital naprawdę nie liczyłbym na emerytury mundurowe i nie piszę tego przez złośliwość, lecz opieram się na swoim doświadczeniu życiowym. Ststem emerytalny tego kraju pada i to jest rzeczywistośc. Tym samym rząd będzie nas zwodzić łabędzim śpiewem. Przeczytaj stenogram z posiedzenia Komisji Finansów Publicznych, który zamieszczono na corintii. Wszyscy nam współczują, uważają nas za pokrzywdzonych przez kilka ekip. PO powtarza, że celnikom daje to, tamto, i jeszcze tamto. :!: Ale daje nam tylko to co chce, lub może dać :!: i nic więcej. Obecnie muszą spuścić z nas trochę pary i wyhamować maszynę, aby przynajmniej w tej części życia tego kraju mieć chwilowy spokój :idea: [/b]Powracając do emerytur mundurowych to uważam, że jedyną drogą do ich zdobycia jest pozyskanie dla SC bronii. To nie jest żart i złośliwość. Wówczas będziemu służbą mundurową lecz nie umnudurowaną. Tylko może pojawić się pokusta, by tymi świadczeniami objąć tylko tych z bronią :!:
 
Wczoraj na Podkomisji nie dość, że nie usunięto NIEISTNIEJĄCYCH w innych służbach mundurowych zapisów art.26 pkt.10 i 12 to jeszcze dopisano pkt.13 mówiący o tym, że można zwolnić celnika z upływem 12 miesięcy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych, jeżeli nie ustały przyczyny będące podstawą zawieszenia.
Jest to kolejny przepis bardziej restrykcyjny niż w innych służbach mundurowych, gdyż nie zawiera restytucji praw, co jest w innych służbach.

Zamierzam na to manipulowanie przy naszej ustawie ostro zareagować. Usunięto art.25 ust.8a i b, jak twierdzą na razie bez restytucji, bo nie przygotowali się i nie zdążyli znaleźć źródeł finansowania.Jednak w zamian nie derogowano przepisów art.26 pkt 10 i 12 nieistniejących w innych służbach mundurowych i dopisano jeszcze w wersji bardziej restrykcyjnej niż w innych służbach art.26 pkt.13.

Ja nie rozumiem postępowania posłów koalicji. Procedując w ten sposób zachowują się tak jakby celowo chcieli nas sprowokować do ponownego protestu.
 
Ja rozumiem doskonale pisałem wcześniej że chcą nas oszukać niech pan nie będzie naiwny p.Sławku to jest stara metoda nie dość że gość dostał na komisariacie to jeszcze sprawe mu robia za czynna napaść to jest banda i trzeba postępować z nimi jak z bandą a że do nowego protestu dojdzie to jest pewne a co ludzie na granicach mają do stracenia? nic,władza w polsce należy do narodu nie do polityków są tylko przedstawicielami dobrze by było teraz poprosić pismem prezydenta Kaczyńskiego o pomoc .

A do funrajda kochany kto zakładał że komuna padnie nikt w snach najśmielszych,błazen w cyrku znaczy artysta cyrkowy- ma lepsze warunki zasady emerytalne niz my-a broni błazny nie mają, nawet chcą nas wyrzucić z prac o szczególnym charakterze, na co gosciu liczysz na rente? będziesz tak siedział na stare lata w kącie i sie bał?
Niech żyje rewolucja
 
Wczorajsze spotkanie w MF z SSC też nie napawa optymizmem, choć są akcenty pozytywne jednak kwestie najważniejsze są rozmydlone lub całkowicie pomijane. Wieczorem postaram się zdać relację we właściwym wątku.
Macie rację. Wydaje się, że posłowie i inni decydenci zapomnieli już
po co był nasz protest.
 
Zmiany, które powinny być wprowadzone, aby alokersi nie płacili podatków od rozłąkowego i równoważnika za brak lokalu mieszkalnego:

jest:
Ustawa o podatku dochodowym......
Art. 21.
1. Wolne od podatku dochodowego są:
18. dodatek za rozłąkę wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym -do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju,
19) wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników, z zastrzeżeniem ust. 14, w:
a) hotelach pracowniczych,
b) kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania
- do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł,
77) równoważniki pieniężne za brak kwatery, wypłacone: funkcjonariuszom Policji i Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz strażakom Państwowej Straży Pożarnej - do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 280 zł,

winno być:
Ustawa o podatku dochodowym......
Art. 21.
1. Wolne od podatku dochodowego są:
18. dodatek za rozłąkę wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym oraz funkcjonariuszom celnym przeniesionym na stałe- do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju,
19) wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników, z zastrzeżeniem ust. 14, w:
a) hotelach pracowniczych,
b) kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania
- do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł,
77) równoważniki pieniężne za brak kwatery, wypłacone: funkcjonariuszom Policji i Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,strażakom Państwowej Straży Pożarnej oraz funkcjonariuszom Służby Celnej- do wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 280 zł,[/b]


To powinno być zmienione dawno temu, ale jakoś Rząd, MF i Dyrekcja miała i ma to w poważaniu, ale skoro równamy do mundurowych...
 
pozory????

A niech sobie zapominają, celnicy póki co są, granice też, odprawy towarów w oc wewnętrznych to też ważna i chyba niedoceniana dotąd sprawa (postojowe przewoźników, handel, obrót przez firmę towarem i takie tam inne - podobnie jak na granicy). Grupy pod wezwaniem wszystkiego nie zrobią. Można pracować na każdym stanowisku pracy z dnia na dzień - tylko w teorii. Przeszkolenie stanowiskowe, potrzebna wiedza i umiejętności i doświadczenie. TO SE NE DA!!!!a może tak z dnia na dzień

- z finansów do postępowania celnego,
- z logistyki do karnego
- z kadr do egzekucji
- z drogi na kolej
- z osobowych na ciężary
- i tp.

albo tak z dnia na dzień z biura do obsługi systemów do procedur celnych, potwierdzić wywóz albo dopuścić do obrotu, lub odwrotnie z pasa do finansów, zabezpieczeń, czeków, przelewów i zefirka...

Tutaj nawet powyżki nie pomogą.

To nie lata 80-te gdzie pisało się doc-a na jednym kwitku, to skomplikowane procedury i systemy informatyczne, których trzeba się długo uczyć. Trzy lata służby przygotowawczej to to tylko wynik ilości zagadnień które trzeba przyswoić a przecież i tak wybiera się niektóre tylko zagadnienia.

Jak tak dalej pójdzie do każą w tym kraju ortopedzie operować serce.

To faktycznie mało poważne podejście do celników bo cyt. ..."nie ma już na nic czasu " a bez walki się nie damy.

I należy pamiętać o najważniejszym!!! Każdy jest wolnym człowiekiem i może od jutra złożyć wypowiedzenie. Niektórzy już to robią. Wielu się boi takiej "polityki" ale nikt się nie da zastraszyć - wszystko jest do czasu. A jak jeden i drugi straszony w końcu powie żegnaj" to komu "jutro rano" Wydacie polecenie - temu co został!! ok, a jak i ten odejdzie - to następnemu , ok, ale w między czasie musicie zapewnić funkcjonowanie państwa polskiego i kawałka UE, zatrudnić nowych, którym trzeba coś zaproponować, wyszkolić.
SG może przejąć wszystkie obowiązki, każdy może ale to proces wieloletni. A my nie odejdziemy z pochylonymi głowami - W IMIĘ CZEGO ALBO KOGO?
 
ło

Propozycje SSC ze spotkania wydają się być ogólnie OK. Poszczególne zapisy wymagają szczegółowych wyjaśnień, ale przedstawiciele ZZ powinni znać szczegóły i czuwać nad tym. I w końcu co w sprawie emerytur ? Powinny być przynajmniej deklaracje negocjacji w tym zakresie.
 
Re: b]do mojego przedówcy

Fun Ride napisał:
]Powracając do emerytur mundurowych to uważam, że jedyną drogą do ich zdobycia jest pozyskanie dla SC bronii. To nie jest żart i złośliwość. Wówczas będziemu służbą mundurową lecz nie umnudurowaną. Tylko może pojawić się pokusta, by tymi świadczeniami objąć tylko tych z bronią :!:

Koszty nie są wielkie wystarczy popatrzeć na ostatni przetarg dla Policji i SG http://www.policja.pl/portal/pol/1/15636/Przetarg_na_bron_rozstrzygniety.html

"Udało się uzyskać bardzo korzystną ceną, poniżej tysiąca złotych za komplet (broń i kabura)." Granica i GM już dawno powinne ją mieć.
 
Wszystko pięknie, a co z alokacją?

Posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych z dn.06.02.2008 r.

Wicepremier, minister spraw wewnętrznych i administracji Grzegorz Schetyna:
Cyt.
(...) Trzeba też wspomnieć o alokacji kadr – jeśli mamy mówić o narastającym konflikcie i frustracji wśród celników. Alokacja kadr, która miała miejsce w 2004 r. po akcesji Polski do Unii Europejskiej, dobrze wyglądała na papierze, w prezentowaniu koncepcji, natomiast realizacja tych planów nie była dobra – mówiąc delikatnie.(...)

Gdzie pomysły na rozwiązanie tego problemu? Nagle się rozpłynął?
Nie sądzę. Wszyscy dzielą wirtualne pieniądze ( Nie dziel skóry na niedźwiedziu!) Niedługo zaczniemy się linczować na forum, bo jeden jest kc, a drugi ic, który "komin" jest większy? To już wystarczający powód do nienawiści.

A alokacja to świetny temat, żeby nam współczuć, a potem mieć nas w d...e. Nie zgadzam się na milczenie. Chce wreszcie wiedzieć, co zrobić ze sobą i swoją rodziną. Jak długo mam wynajmować mieszkanie i oddawać za nie pół pensji ( bo takie są realia mieszkaniowe w Polsce)?

Ja chcę zacząć NORMALNIE żYć!
 
slawomir.siwy napisał:
Wczorajsze spotkanie w MF z SSC też nie napawa optymizmem, choć są akcenty pozytywne jednak kwestie najważniejsze są rozmydlone lub całkowicie pomijane. Wieczorem postaram się zdać relację we właściwym wątku.
Macie rację. Wydaje się, że posłowie i inni decydenci zapomnieli już
po co był nasz protest.

A co powiedział Kaplica na temat emerytur panie Sławku bo jak czytałem protokół ze spotkania to zapowiedział wzmocnienie dyscypliny, wyrzuceniem części celników z służby, tzn żandarmerie celną,tynkowanie budynków,malowanie samochodów,zaostrzenie kryterium awansów,i kase dla wybranych,


W spotkaniu, któremu przewodniczył Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej Pan Jacek Kapica, udział wzięli:
Ze strony Ministerstwa Finansów:
Grzegorz Smogorzewski - p.o. Zastępcy Szefa Służby Celnej, Dyrektor Departamentu Służby Celnej,
Tadeusz Senda - Dyrektor Departamentu Polityki Celnej,
Artur Janiszewski - Dyrektor Departamentu Kontroli Celno - Akcyzowej i Kontroli Gier,
Wojciech Bronicki - Dyrektor Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego

Ze strony związkowej:
Janusz Krysiak- Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej,
Barbara Smolińska - Przewodnicząca Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej RP,
Ryszard Adam - Przewodniczący Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy,
Artur Ciesielski - Wiceprzewodniczący Rady Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ „Solidarność”
Maciej Pyras – Wiceprzewodniczący Ogólnokrajowego Związku Zawodowego Służby Celnej RP
Marek Gilarski – reprezentujący Komitet Protestacyjny „Porozumienie Białostockie”
Sławomir Siwy – Przewodniczący Związku Zawodowego Służby Celnej – Celnicy RP

W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele ww. organizacji związkowych, zgodnie z listą obecności.

Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej poinformował, że Minister Finansów potwierdził przeznaczenie środków finansowych na podwyżkę uposażeń i wynagrodzeń w Służbie Celnej średnio o 500 zł na 1 etat oraz zabezpieczenie środków finansowych na zapłatę za godziny nadliczbowe od 1 stycznia 2008 r.

Następnie Szef Służby Celnej przedstawił – zgodnie z Agendą:
1. Założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej.
2. Założenia do projektu ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Celnej w latach 2009-2011”.

Ad 1.
Projektowane w założeniach zmiany w ustawie o Służbie Celnej dotyczyć będą:
W obszarze ułatwień dla podmiotów:
1) Wdrożenie jednolitego trybu postępowania przy wydawaniu pozwoleń na stosowanie ułatwień i uproszczeń w prawie celnym, łączącego elementy postępowania w sprawach celnych i kontroli celnej.
2) Stworzenie jednolitego trybu kontroli towarów, sprawowanych przez Służbę Celną.
W obszarze uprawnień wzmacniających funkcje kontrolne:
1) Zmiana kompetencji Szefa Służby Celnej.
2) Stworzenie inspekcji wewnętrznej w Służbie Celnej.
3) Przywrócenie uprawnień Służby Celnej do wykonywania czynności operacyjno- rozpoznawczych.
4) Wprowadzenie możliwości zatrzymywania osób w trybie i na zasadach określonych w przepisach Kodeksu postępowania karnego.
W obszarze wzmocnienia organizacji Służby Celnej:
1) Uporządkowanie obszaru w zakresie stanowisk i stopni służbowych funkcjonariuszy celnych, w szczególności:
- uszczegółowienie zasad awansowania,
- poddanie stanowisk opisowi i wartościowaniu,
- uznanie stopni służbowych funkcjonariuszy innych służb
- stworzenie korpusów stopni służbowych na wzór innych służb mundurowych
2) Wzmocnienia systemu szkoleń w Służbie Celnej.
3) Wzmocnienie motywacyjnego systemu wynagrodzeń funkcjonariuszy celnych.
4) Wprowadzenie uregulowań dotyczących restytucji praw osób zwolnionych ze służby na postawie art. 25 ust. 1 pkt 8a i 8b ustawy o Służbie Celnej.

Ad 2.
Szef Służby Celnej przedstawił założenia do projektu ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Celnej w latach 2009-2011”.
Realizacja ustawy będzie umożliwiała sfinansowanie:
1) Podwyższenia wskaźników wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy celnych oraz dodatków do uposażenia zasadniczego analogicznie jak w innych służbach mundurowych.
2) Zmiany struktury i stanu etatowego Służby Celnej polegająca na zastąpieniu części funkcjonariuszy pracownikami cywilnymi.
3) Wypłaty zaległych świadczeń z tytułu włączenia środków specjalnych do wynagrodzeń za 2005r. dla pracowników korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Służbie Celnej, przeniesionych do Służby Celnej od 1 września 2003r. i w 2004r. z urzędów kontroli skarbowej i urzędów skarbowych.
4) Wzmocnienia motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy celnych poprzez objęcie systemem dodatków funkcjonariuszy realizujących szczególnie istotne zadania z punktu widzenia Służby Celnej /m.in. funkcjonariuszy pełniących służbę w oddziałach celnych granicznych, komórkach zwalczania przestępczości, komórkach kontroli, egzekucji/.
5) Budowy nowych i poprawa stanu technicznego użytkowanych obiektów.
6) Zakupu, wymiany oraz modernizacji wyposażenia jednostek organizacyjnych Służby Celnej.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami projekty ustaw przygotowane na podstawie ww. założeń zostaną do końca kwietnia br. przedłożone na posiedzeniu Kierownictwa Ministerstwa Finansów, po przeprowadzeniu uprzednich konsultacji w środowisku Służby Celnej.

Ponadto Szef Służby Celnej odniósł się do problemu poruszanego w wystąpieniach organizacji związkowych, dotyczącego treści wspólnego komunikatu po spotkaniu w dniu 7 lutego z Rzecznikiem Praw Obywatelskich potwierdzając swoje stanowisko, co do niezgodnej z prawem formy prowadzenia protestu. Jednocześnie poinformował, iż nie będą wyciągane konsekwencje wobec funkcjonariuszy celnych, którzy w czasie trwania protestu skorzystali z urlopu na żądanie. Będą natomiast wyciągane wnioski w stosunku do tych przedstawicieli kadry kierowniczej, którzy będąc zobowiązanymi do zabezpieczenia ciągłości pracy urzędu, niejednokrotnie zachęcali funkcjonariuszy celnych do podejmowania działań destabilizujących funkcjonowanie jednostki.

Budząca największe emocje kwestia podwyżek płac zostanie omówiona z przedstawicielami ogólnopolskich organizacji związkowych w Służbie Celnej, bezzwłocznie po przygotowaniu kryteriów podziału środków finansowych przeznaczonych na ten cel.


PODSEKRETARZ STANU
SZEF SŁUŻBY CELNEJ
/ - / Jacek Kapica

Warszawa, dnia 22 lutego 2008 r.
 
dot.emerytur mundurowych

Taka mała sugestia. Czy mozna jakoś sprawdzić w jakim wieku (średnio-po ilu latach służby) przechodzą na emeryturę policjanci? Będziemy wiedzieć jak się ma przepis i mozliwość skorzystania z niego z rzeczywistością.
 
Każdy KP otrzymał kilka dni przed I czytaniem takie pismo:
Klub Parlamentarny ..............

Szanowni Parlamentarzyści.

Związek Zawodowy Służby Celnej – Celnicy RP, przesyła w załączeniu zmiany do projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej przekazanej do Marszałka Sejmu RP w dniu 05 lutego 2008r. /DRUK 207/
Zgodnie z intencją Rady Ministrów projekt został uznany za pilny w rozumieniu art.123 ust.1 Konstytucji RP.
Nie negując konieczności pilnego wprowadzenia w życie tych zmian, załączamy podstawowe korekty do przesłanego projektu(Zał. Nr 1), jako elementarne minimum niezbędne do wprowadzenia w trybie określonym przez Radę Ministrów z gorącą prośbą o ich poparcie.
Ze względu na pilność sprawy, załączamy jedynie część zmian do ustawy, gdyż nie ma faktycznie w chwili obecnej czasu na kompleksową regulację w tym zakresie. Regulację, która została zagwarantowana funkcjonariuszom celnym przez Pana Premiera, polegającą na zrównaniu obowiązków, praw i przywilejów funkcjonariuszy Służby Celnej z funkcjonariuszami Straży Granicznej. Kompleksowa zmiana ustawy ma zostać zrealizowana w najbliższych miesiącach.


Z wyrazami szacunku:

Za KZ ZZSC – Celnicy RP
Przewodniczący
Sławomir Siwy

ZAŁ nr 1

U S T A W A

o zmianie ustawy o Służbie Celnej

Art. 1. W ustawie z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Z 2004r Nr 156, poz. 1641, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 23 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych można przedłużyć do czasu zakończenia postępowania karnego.”;
1.1 w art.20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Przeniesienie funkcjonariusza celnego do innej miejscowości, z której dojazd jest utrudniony wymaga zapewnienia funkcjonariuszowi odpowiednich warunków mieszkaniowych z uwzględnieniem jego sytuacji rodzinnej”
1.2. w art.20a ust.1 otrzymuje brzmienie:
„ W wypadku o którym mowa w art.20 ust.1, na wniosek funkcjonariusza celnego można mu przyznać równoważnik pieniężny, gdy funkcjonariusz celny na piśmie odstąpi od przyznania przysługującego mu lokalu mieszkalnego. Równoważnik przysługuje też do czasu przyznania lokalu mieszkalnego, gdy pracodawca nie zapewnił tymczasowej kwatery”
2)w art. 25 w ust. 1 uchyla się pkt 8a i 8b;

3) w art. 26 uchyla się pkt.10 i pkt.12
3.1. w art. 26 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) upływu 12 miesięcy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych, jeżeli nie
ustały przyczyny będące podstawą zawieszenia - SKREŚLIĆ
3.2. w art.26 pkt. 11 otrzymuje brzmienie:
pkt.11. „Gdy wymaga tego dobro służby. Zwolnienie funkcjonariusza ze służby na podstawie art. 26 pkt 11 może nastąpić po zasięgnięciu opinii związku zawodowego reprezentującego funkcjonariusza”
3.3. skreśla się art. 26a
4) w art. 60 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Po zakończeniu postępowania karnego lub dyscyplinarnego, będącego przyczyną zawieszenia w czynnościach służbowych, funkcjonariusz celny otrzymuje wstrzymaną część uposażenia oraz obligatoryjne podwyżki wprowadzane w okresie zawieszenia, jeżeli nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu lub ukarany karą dyscyplinarną wydalenia ze służby.”;
4.1 w art. 60 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów poniesionych na ochronę prawną, jeżeli postępowanie karne wszczęte przeciwko niemu o przestępstwo popełnione w związku z wykonywaniem czynności służbowych zostanie zakończone prawomocnym orzeczeniem o umorzeniu wobec braku ustawowych znamion czynu zabronionego lub niepopełnienia przestępstwa albo wyrokiem uniewinniającym.
5. Koszty w wysokości odpowiadającej określonemu w odrębnych przepisach wynagrodzeniu jednego obrońcy zwraca się ze środków Służby Celnej”.
5)w art. 61 uchyla się ust. 2;
6) w art. 70 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Obwiniony ma prawo do obrony, w szczególności może wybrać obrońcę spośród funkcjonariuszy celnych lub ustanowić swoim obrońcą radcę prawnego lub adwokata. Obrońca jest uprawniony do reprezentowania obwinionego w granicach udzielonego na piśmie pełnomocnictwa.”.

Art. 2. 1. Postępowania w sprawie o zwolnienie ze służby funkcjonariusza celnego, wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a lub 8b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, podlegają umorzeniu.
2. Funkcjonariusza celnego, na jego wniosek, przywraca się do służby w wypadku umorzenia postępowania karnego lub uniewinnienia prawomocnym wyrokiem sądu, jeżeli nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem sądu jeżeli zwolnienie ze służby nastąpiło na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a lub 8b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

3. Funkcjonariusza przywraca się na dotychczas zajmowane stanowisko, z dotychczasowym stopniem, z wynagrodzeniem powiększonym o obligatoryjne podwyżki oraz uznaniem czasu pozostawania poza służbą jako czasu pozostawania w służbie.
4. Funkcjonariuszowi wypłaca się należne za okres pozostawania poza służbą na podstawie art.25 ust.1 pkt 8a i 8b wynagrodzenie w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy tym co funkcjonariusz zarobiłby w służbie i tym co zarobił w tym czasie poza nią.
5. Koszty wymienione w ust.3 i 4 zwraca się ze środków Służby Celnej.
6. Minister Finansów określi w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki restytucji uprawnień określonych w art.2 ust.3 i 4 ustawy.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.


Uzasadnienie


Art. 20 ust.1 reguluje kwestie przeniesienia funkcjonariusza i ogólnie świadczeń, które przysługują funkcjonariuszowi celnemu w związku z przeniesieniem służbowym do innej miejscowości. Dotychczasowy zapis zawierał sformułowanie „znacznie utrudniony” co budziło wątpliwości i problemy interpretacyjne w sądach powszechnych. Zasadnym wydaje się odesłanie do rozporządzenia, gdzie jest określone kiedy dojazd jest utrudniony. Powyższa regulacja zbliża te zapisy do analogicznych obowiązujących w innych służbach mundurowych.

Art.20a. Zrównuje prawa funkcjonariuszy z funkcjonariuszami innych służb mundurowych, gdzie po określonym czasie oczekiwania, przeniesionemu funkcjonariuszowi przysługuje lokal mieszkalny. Równoważnik pieniężny przysługuje do czasu przyznania lokalu mieszkalnego, gdy nie przyznano tymczasowej kwatery. Czas oczekiwania na lokal mieszkalny zostanie określony wzorem innych służb mundurowych w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Uchylenie w art. 26 pkt.10 i pkt.12 stawia funkcjonariusza Służby Celnej na równi z funkcjonariuszami innych służb mundurowych, np. Straży Granicznej gdzie brak jest tego typu zapisów pozwalających na fakultatywne zwolnienie ze służby.
Pozostawienie zapisów nowego ust.13 art.26 narusza zasadę domniemania niewinności i kłóci się z uzasadnieniem do projektu ustawy zaproponowanego przez Radę Ministrów, która proponuje usunięcie art.25 ust.8a i 8b z analogicznych przyczyn(zbyt restrykcyjne i naruszające zasadę domniemania niewinności)
W ostateczności, przy utrzymaniu brzmienia ust.13 konieczne byłoby wprowadzenie zapisów o restytucji uprawnień, po zakończeniu postępowania, które nie zakończy się skazaniem funkcjonariusza prawomocnym wyrokiem sądu.
Rada Ministrów uzasadniając przy art.26 ust.13 i powołując się na zapisy ustawy o Policji zapomniała wprowadzić do ustawy o Służbie Celnej zapisy art.42 ust.7 ustawy o Policji, gdzie jest mowa o restytucji uprawnień jeżeli postępowanie karne zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa albo przestępstwa skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego.

Regulacja zaproponowana w art.26 pkt. 11 jest analogiczna jak w innych służbach mundurowych, np. Straży Granicznej, gdzie można funkcjonariusza zwolnić gdy wymaga tego dobro służby, jednak dopiero po obligatoryjnym zasięgnięciu opinii związku zawodowego.
Wprowadzenie takich zapisów w ustawie o Służbie Celnej pozwoli na korzystanie z szerokiego już orzecznictwa funkcjonującego w innych służbach mundurowych.
Skreślenie art.26a jest konsekwencją wprowadzonych zmian.
Proponowane zmiany w art. 60 w postaci dodania ust. 4 i 5 zrównują elementarne prawa funkcjonariusza celnego z prawami w tym zakresie funkcjonującymi w innych służbach mundurowych, np. Straży Granicznej. Zwrot środków za pomoc prawną dotyczy jedynie postępowań wynikłych w związku z wykonywaną służbą.
Zmiany w art.2 wprowadzają pojęcie szersze. Przy takim zapisie, sens jest zbliżony, ale na pewno zostaną rozwiane wszelkie wątpliwości co do intencji ustawodawcy.
Rozszerzenie Art.2 o ust. 3, 4 i 5 wpisuje się w uzasadnienie przedstawione przez Radę Ministrów i Trybunał Konstytucyjny - wyrok K-1/04 z 19.10.2004r., w którym zwrócono uwagę na konieczność uznania ciągłości stosunku służbowego i restytucji uprawnień po zapadnięciu wyroku uniewinniającego funkcjonariusza.
 
Kadencyjność musi być, bo jak widać są ludzie którzy przyklejeni do stołków popełniają błędy, sprzyjają korupcji i układom ale ciągle SĄ!Kadencyjność powinna się zaczynać od kierownika oddziału!Medyka to flagowy przykład, że kierownika powinno się zmieniać co cztery lata!
 
no i podstawa to dodatek funkcyjny,który zostaje odebrany w chwili zaprzestania pełnienia funkcji.Pracuję z byłym Dyrektorem-robi mniej ode mnie mkc a zarabia...cóż
 
Dave ma rację, dokladnie tak powinno byc - dodatek funkcyjny. Od lat przy tych zmianach kadry kierowniczej to takich przypadków są dziesiatki w każdej izbie, a wiadomo po spadzie sa to osoby nietykalne.
 
KMICIC napisał:
Kadencyjność musi być, bo jak widać są ludzie którzy przyklejeni do stołków popełniają błędy, sprzyjają korupcji i układom ale ciągle SĄ!Kadencyjność powinna się zaczynać od kierownika oddziału!Medyka to flagowy przykład, że kierownika powinno się zmieniać co cztery lata!

To bardzo dobry pomysł. Skończy się fikanie kierowników w oddziałach jak po prywatnych podwórkach.
Ponadto powinni być oceniani za to co zrobili dla jednostki, jak dbali o jej dobro, zaplecze. Jak siedział cicho w norce i bał się pismo napisać że żarówki trzeba zakupić to wywalić na wschód, do kanału na pół roku, niech się roboty nauczy...
 
S P R A W O Z D A N I E
KOMISJI ADMINISTRACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
ORAZ KOMISJI FINANSÓW PUBLICZNYCH

o stanowisku Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej (druk nr 291)


Marszałek Sejmu - zgodnie z art. 78 ust. 2 Regulaminu Sejmu - skierował w dniu 7 marca 2008 r. uchwałę w powyższej sprawie do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia.

Komisje: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Finansów Publicznych po rozpatrzeniu powyższej uchwały na posiedzeniu w dniu 12 marca 2008 r.

wnoszą:

W y s o k i S e j m raczy poprawki zawarte w:

pkt 1 dotyczącym pkt 5 w art. 1 odnoszącym się do art. 61 - przyjąć

pkt 2 dotyczącym ust. 1 w art. 2 - przyjąć

pkt 3 dotyczącym ust. 3 w art. 2 - przyjąć



Warszawa, dnia 12 marca 2008 r.



Przewodniczący
Komisji Administracji Przewodniczący Komisji
i Spraw Wewnętrznych Finansów Publicznych


(-) Marek Biernacki (-) Zbigniew Chlebowski

Sprawozdawca


(-) Krystyna Skowrońska


No to uwzględnili chociaż jedną zgłaszaną przez nas poprawkę.
Senat chce wprowadzić restytucję praw do nowego art.26 pkt.13


Przypomnę treść naszego uzasadnienia, które przedstawiałem w Parlamencie:
ZZ Celnicy PL napisał:
Uchylenie w art. 26 pkt.10 i pkt.12 stawia funkcjonariusza Służby Celnej na równi z funkcjonariuszami innych służb mundurowych, np. Straży Granicznej gdzie brak jest tego typu zapisów pozwalających na fakultatywne zwolnienie ze służby.
Pozostawienie zapisów nowego ust.13 art.26 narusza zasadę domniemania niewinności i kłóci się z uzasadnieniem do projektu ustawy zaproponowanego przez Radę Ministrów, która proponuje usunięcie art.25 ust.8a i 8b z analogicznych przyczyn(zbyt restrykcyjne i naruszające zasadę domniemania niewinności)
W ostateczności, przy utrzymaniu brzmienia ust.13 konieczne byłoby wprowadzenie zapisów o restytucji uprawnień, po zakończeniu postępowania, które nie zakończy się skazaniem funkcjonariusza prawomocnym wyrokiem sądu.
Rada Ministrów uzasadniając przy art.26 ust.13 i powołując się na zapisy ustawy o Policji zapomniała wprowadzić do ustawy o Służbie Celnej zapisy art.42 ust.7 ustawy o Policji, gdzie jest mowa o restytucji uprawnień jeżeli postępowanie karne zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa albo przestępstwa skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego.

Regulacja zaproponowana w art.26 pkt. 11 jest analogiczna jak w innych służbach mundurowych, np. Straży Granicznej, gdzie można funkcjonariusza zwolnić gdy wymaga tego dobro służby, jednak dopiero po obligatoryjnym zasięgnięciu opinii związku zawodowego.
Wprowadzenie takich zapisów w ustawie o Służbie Celnej pozwoli na korzystanie z szerokiego już orzecznictwa funkcjonującego w innych służbach mundurowych.

A oto uzasadnienie SENATU:
Senat RP napisał:
Ustawa uchwalona przez Sejm wprowadziła nowa, fakultatywna przesłanke
zwolnienia funkcjonariusza celnego ze słuzby - jest to upływ 12 miesiecy zawieszenia w
czynnosciach słuzbowych, jezeli nie ustały przyczyny bedace podstawa zawieszenia. Zmiana
ta jak podniesiono w uzasadnieniu projektu ustawy była wzorowana na przepisach ustawy
o!Policji. Jest ona jednak zdaniem Senatu niekompletna. Ustawa o Policji gwarantuje
policjantom, zwolnionym ze słuzby na podstawie analogicznego przepisu (art. 41 ust. 2 pkt!9)
prawo powrotu do słuzby jezeli postepowanie karne zostało zakonczone prawomocnym
wyrokiem uniewinniajacym albo orzeczeniem o umorzeniu postepowania z powodu
niepopełnienia przestepstwa lub przestepstwa skarbowego lub braku ustawowych znamion
czynu zabronionego (art. 42 ust. 7). Senat uznał, ze brak takiego rozwiazania w ustawie
o!Słuzbie Celnej moze byc obciazony zarzutem kreowania przez ustawodawce nierównosci w
sytuacji prawnej poszczególnych słuzb mundurowych. Dlatego zdecydował o wniesieniu
poprawki nr 1.
 
Kadencyjność musi być, bo jak widać są ludzie którzy przyklejeni do stołków popełniają błędy, sprzyjają korupcji i układom ale ciągle SĄ!Kadencyjność powinna się zaczynać od kierownika oddziału!Medyka to flagowy przykład, że kierownika powinno się zmieniać co cztery lata!
Zgadzam się, ale jak ktoś spadnie z Dyerektora to co z jego poborami, gość na OC będzie zarabiał 9000:eek: na łapę a zwykły zoll 1600 :mad:bez żartów. I jeszcze jedno co z tymi którzy już w tej chwili zostali odwołani z wysokich stołków? Co z ich pensjami? Czy były Dyrektor Naczelnik ,ma mieć gdzieś ciepłą posadkę np. w akcyzie przy wydawaniu banderol z pensją 9000, czy nie można tego jakoś ukrucić (jeżeli nie teraz to moze w ustawie modernizacyjnej)
 
Back
Do góry