Co robi rzad to widzimy, ja chcialbym się dowiedziec co i kiedy zamierzaja ZZ.
To pytanie do Ciebie Slawek jako do przewodniczacego.
widzimy, że rząd marnotrawi czas i pieniądze podatników procedując projekt rozporządzenia w trybie zwykłym a mógłby to zrobić inaczej i już dawno - tak jak inne służby - mielibyśmy podpisany i opublikowany przepis. Rozwiązanie jest proste i sprawdzone, bo zastosowano je zmieniając wielokrotność kwoty bazowej funkcjonariuszom PSP, SG, Policji, SOP i SW. Dlaczego w stosunku do nas go nie zastosowano ? Dobre pytanie. W mojej ocenie "puszczenie" tego projektu w zwykły tryb procedowania (z uzgodnieniami, konsultacjami publicznymi, zbieraniem opinii, kierowaniem na Komitet Stały RM i do Komisji Prawniczej itd) to efekt nieudolności, niechlujstwa, braku wiedzy i braku chęci jej zdobycia, osób, które odpowiadają w MF za realizację tego projektu.
A przecież wystarczyłoby tylko zapoznać się z Regulaminem pracy Rady Ministrów i prześledzić proces procedowania identycznego przepisu dla w/w służb.
Przechodząc do rzeczy.
Regulamin prac RM przewiduje możliwość odstępstwa od "zwykłego" trybu procedowania nad projektami dokumentów rządowych. Poniżej wkleję przepisy Regulaminu wskazującego na zastosowanie trybu odrębnego
§ 98. Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów może zadecydować o odrębnym trybie postępowania z projektem dokumentu rządowego.”;
§ 99. Tryb odrębny może w szczególności polegać na:
...
3) rozpatrzeniu, gdy waga lub pilność sprawy wymaga niezwłocznego jej rozstrzygnięcia przez Radę Ministrów, projektu dokumentu rządowego, który nie spełnia wymogów określonych niniejszą uchwałą dla danego rodzaju dokumentu rządowego, lub wobec którego nie przeprowadzono wszystkich czynności określonych niniejszą uchwałą, ...
§ 100. O trybie odrębnym Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów decyduje, wyrażając zgodę na umieszczenie projektu dokumentu rządowego w porządku obrad Rady Ministrów lub na jego rozpatrzenie w trybie obiegowym lub bezpośrednio na posiedzeniu Rady Ministrów, na którym projekt dokumentu rządowego będzie rozpatrywany.”;
Zasadą jest, że Rada Ministrów rozpatruje projekt przepisu na posiedzeniu. W/w wskazane przepisy Regulaminu
dopuszczają jednak możliwość rozpatrzenia projektu w trybie obiegowym. O trybie tym decyduje Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów, na wniosek organu wnioskującego albo z własnej inicjatywy.
Taką możliwość wykorzystano przy procedowaniu nad projektami rozporządzeń dla innych służb. Myślę, iż o zastosowanie tego trybu wnioskowali J. Zieliński i P. Jaki. Poniżej wkleję przykładowo informacje opublikowane na stronie
https://bip.kprm.gov.pl/kpr/form/7,Wykaz-prac-legislacyjnych-i-programowych-Rady-Ministrow.html a odnoszące się do rozporządzenia dla policji i SW
RD461 | Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie policjantów. | MSWiA | Jarosław Zieliński Sekretarz Stanu | MSWiA | I kwartał 2019 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 stycznia 2019 r. w trybie obiegowym | Więcej |
| | | | | | |
prace wszczęto 2.01
RD480 | Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wielokrotności kwoty bazowej, stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Służby Więziennej | MS | Patryk Jaki Sekretarz Stanu | MS | I kwartał 2019 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 marca 2019 r. w trybie obiegowym |
prace wszczęto 12.03
Zastosowanie trybu obiegowego pozwoliło na zakończenie prac nad rozporządzeniami w niecały miesiąc. Gdyby w stosunku do nas przyjęto ten sam tryb już w lipcu mielibyśmy opublikowane rozporządzenie z nową wielokrotnością. Dlaczego stało się inaczej? Moim zdaniem nikt o ten tryb nie wystąpił a Prezes RM ani Sekretarz RM nie zastosowali go z własnej inicjatywy.
W mojej ocenie z wnioskiem o zastosowanie tego trybu powinien wystąpić gen.
Piotr Walczak -
Sekretarz Stanu w MF jako osoba odpowiedzialna za projekt a możliwość i potrzebę zastosowania tego trybu powinien mu podpowiedzieć
Krzysztof Stanisławski – Zastępca Dyrektora Departamentu Organizacji Krajowej Administracji Skarbowej w Ministerstwie Finansów, opiekun merytoryczny projektu.
Za niemożliwą uważam sytuację, że taki wniosek o zastosowanie trybu obiegowego został złożony przez MF a następnie odrzucony przez Prezesa RM lub Sekretarza RM ( bo jak można byłoby uzasadnić odrzucenie, kiedy dla regulacji tego samego zagadnienia w innych służbach zastosowano ten tryb).
W związku z pytaniem skierowanym przez
emeryta99 do Przewodniczącego ZZ - podpowiadam
Panie Przewodniczący, o ile jeszcze z takim wnioskiem (żądaniem) nie wystąpiliście,
skierujcie do SKAS pismo wskazujące ma na możliwość i potrzebę zastosowania dla "naszego rozporządzenia" trybu obiegowego. Moim zdaniem jest to możliwe nawet na tym etapie procedowania projektu. Przypomnijcie mu, że sam w pismach do RDS i zz podkreślał "...konieczności niezwłocznego wprowadzenia projektowanych regulacji.."
Obawiam się, że jeżeli ograniczymy się tylko do pytania MF o termin wejścia w życie rozporządzenia i wskazywania na długotrwałość procedowania, na nową wielokrotność poczekamy jeszcze co najmniej parę miesięcy.
pozdrawiam