• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

II SA/Ol 672/17 - Wyrok WSA w Olsztynie

Witam. Nie zauważyłem wcześniejszych pytań. Przepraszam. Tak jak pisaliśmy - składajcie wnioski o wydanie decyzji i następnie skargi do WSA. Wszystkie wzory są dostępne. Niebawem spotka się też Zarząd, to ustalimy co i jak ewentualnie zmieniamy. Na razie działajcie po staremu.
Ps. Zapadł wyrok SO, w którym Sąd stwierdza, że DIAS powinien wydać decyzję. Dobre uzasadnienie. To info dla tych wszystkich, którzy czekają na SP. Niemniej prowadzimy wciąż kilka innych procesów pilotażowych w SP, w różnych lokalizacjach.
Jest też niestety przegrana w Sądzie w sprawie odprawy. Osoba wygrała świadectwo służby, ale przegrała odprawę. Składamy na dniach apelację.
Związek działa jak może. Proszę o zrozumienie, że nie jesteśmy w stanie ogarnąć wszystkiego. Równolegle jest szereg równie ważnych spraw. Dziękuję Wam za zaangażowanie. Dzięki temu, ze poszliście do sądów i innym naszym działaniom, są duże ustępstwa organów w sprawie ucywilnienia, choć mam świadomość, że dużo pracy i walki wciąż przed nami. Pozdrawiam
 
Witam. Nie zauważyłem wcześniejszych pytań. Przepraszam. Tak jak pisaliśmy - składajcie wnioski o wydanie decyzji i następnie skargi do WSA. Wszystkie wzory są dostępne. Niebawem spotka się też Zarząd, to ustalimy co i jak ewentualnie zmieniamy. Na razie działajcie po staremu.
Ps. Zapadł wyrok SO, w którym Sąd stwierdza, że DIAS powinien wydać decyzję. Dobre uzasadnienie. To info dla tych wszystkich, którzy czekają na SP. Niemniej prowadzimy wciąż kilka innych procesów pilotażowych w SP, w różnych lokalizacjach.
Jest też niestety przegrana w Sądzie w sprawie odprawy. Osoba wygrała świadectwo służby, ale przegrała odprawę. Składamy na dniach apelację.
Związek działa jak może. Proszę o zrozumienie, że nie jesteśmy w stanie ogarnąć wszystkiego. Równolegle jest szereg równie ważnych spraw. Dziękuję Wam za zaangażowanie. Dzięki temu, ze poszliście do sądów i innym naszym działaniom, są duże ustępstwa organów w sprawie ucywilnienia, choć mam świadomość, że dużo pracy i walki wciąż przed nami. Pozdrawiam
a co z wygaszonymi koleżankami i kolegami ? Czy są jakieś dobre wiadomości co do przywrócenia do służby/pracy?
 
a co z wygaszonymi koleżankami i kolegami ? Czy są jakieś dobre wiadomości co do przywrócenia do służby/pracy?
Wydawane są decyzje stwierdzające wygaśnięcie stosunku służbowego, zawierające absurdalne uzasadnienie np. argumentem jest brak potrzeb kadrowych :oops:. No więc pozostaje odwołanie w ciągu 14 dni i zabawa zaczyna się od nowa...
 
Dokładnie. Szczególnie w sytuacji, że po kilku miesiącach ruszyły nabory i trwają do dziś.
 
W sprawie wygaszonych NSA nie orzeka od stycznia. Bunajmniej ja nie miałem żadnych sygnałów od nikogo. Zleciłem prawnikowi, by przygotował wzór ponaglenia/prośby do NSA o szybkie procedowanie. Będzie komunikat.
 
Są jednak orzeczenia w sprawie "wygaszonych" po styczniu, np. z dnia 10.04.2019r.I OSK 1545/18 trzy Postanowienia NSA na niejawnym.
Była to skarga na brak propozycji służby i NSA orzekł uzasadniając m.in.
"W związku z powyższym, skoro zgodnie z art. 169 ust. 4 przepisów wprowadzających KAS, propozycja pełnienia służby stanowi decyzję ustalającą warunki pełnienia służby, od której służy wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, to w tej sytuacji dopuszczalna niewątpliwie jest skarga do sądu administracyjnego na bezczynność organu w przedstawieniu propozycji służby i Sąd I instancji nie miał podstaw do jej odrzucenia, a winien rozpoznać ją merytorycznie. Nie można bowiem przenosić na problem dopuszczalności skargi następczych rozważań Sądu I instancji, dotyczących charakteru propozycji zatrudnienia, skoro przedmiotem skargi skarżący uczynił bezczynność organu w przedmiocie złożenia mu propozycji służby.
Końcowo należy wyjaśnić, że w literaturze i orzecznictwie przyjmuje się, iż bezczynność organu administracji publicznej zachodzi wówczas, gdy w prawnie określonym terminie wymieniony organ nie podejmie żadnych czynności w sprawie lub gdy wprawdzie prowadził postępowanie w sprawie, jednakże – mimo istnienia ustawowego obowiązku – nie zakończył go wydaniem stosownego aktu lub nie podjął czynności (T. Woś /w:/ T. Woś (red.), H. Knysiak-Molczyk, M. Romańska, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, 2010, s. 70). Przedmiotem sądowej kontroli w sprawie ze skargi na bezczynność nie jest zatem określony akt lub czynność organu administracji, lecz ich brak w sytuacji, gdy organ miał obowiązek podjąć działanie w danej formie i w określonym przez prawo terminie. Instytucja skargi na bezczynność organu ma na celu ochronę praw strony przez doprowadzenie do wydania w sprawie rozstrzygnięcia lub podjęcia innej czynności dotyczącej uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Obowiązkiem Sądu w takim postępowaniu winno być zatem stwierdzenie czy w konkretnym stanie faktycznym i prawnym istniał po stronie organu obowiązek wydania decyzji określonej treści, czy też organ z woli ustawodawcy nie miał takiego obowiązku, skoro miał możliwość wyboru: działania, w tym co do formy, a nawet możliwość nie podjęcia działania w ogóle."

Wyrok wraz z uzasadnieniem jest dostępny w bazie NSA.
 
Na 1.07.2019r została wyznaczona rozprawa w NSA sygn. I OPS 1/19 http://www.nsa.gov.pl/download.php?plik=1870

Cytując:
"
Naczelny Sąd Administracyjny

Biuro Orzecznictwa


Komunikat bieżący nr 8/19 Zagadnienie prawne przekazane NSA

(I OPS 1/19 )

Czy przyjęcie przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia i przekształcenie, z dniem określonym w tej propozycji, na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 ze zm.) dotychczasowego stosunku służby w służbie przygotowawczej lub stałej w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę odpowiednio na czas nieokreślony albo określony, wiąże się z obowiązkiem właściwego organu do wydania decyzji w przedmiocie stosunku służbowego, orzekającej o jego zakończeniu.




Wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego

z dnia 8 maja 2019 r., BO.511.4.2019
"
Dużo się chyba wyjaśni po tej rozprawie.
 
Znacząco Prezes NSA sobie upraszcza bądź ułatwia wydanie stanowiska.
cyt z powyższego
".......dotychczasowego stosunku służby w służbie przygotowawczej lub stałej w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę odpowiednio na czas ........"

My nie mamy umowy o pracę tylko PROPOZYCJĘ PRACY i nic więcej, kiedyś była umowa o pracę (lata 90-te) potem był papier na mianowanie i służba a w 2017 jakaś propozycja. Ucywilnieni nie mają żadnej umowy o pracę, to jedzie na wariackich papierach, a NSA spłaszcza problem !!!!
 
Usuwam swój post dotyczący wypowiedzi Castomka.
Nie spodziewałem się, że tak można go odczytać.
Usuwam na wszelki wypadak, dla tak zwanej ostrożności procesowej : ), żeby nie być posądzonym, ze jestem czyimś adwokatem, zwłaszcza diabła.
 
Ostatnia edycja:
Niezbadane są wyroki ( uchwały ) NSA. Mógłbym tu wskazać pare uchwał NSA które odbiły sie szerokim echem w świecie prawniczym i nie tylko, ale po co. Obym się mylił z moimi przeczuciami.
 
Na 1.07.2019r została wyznaczona rozprawa w NSA sygn. I OPS 1/19 http://www.nsa.gov.pl/download.php?plik=1870

Cytując:
"
Naczelny Sąd Administracyjny

Biuro Orzecznictwa


Komunikat bieżący nr 8/19 Zagadnienie prawne przekazane NSA

(I OPS 1/19 )

Czy przyjęcie przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia i przekształcenie, z dniem określonym w tej propozycji, na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 ze zm.) dotychczasowego stosunku służby w służbie przygotowawczej lub stałej w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę odpowiednio na czas nieokreślony albo określony, wiąże się z obowiązkiem właściwego organu do wydania decyzji w przedmiocie stosunku służbowego, orzekającej o jego zakończeniu.




Wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego

z dnia 8 maja 2019 r., BO.511.4.2019
"
Dużo się chyba wyjaśni po tej rozprawie.
Doszczegóławiam termin przedmiotowej rozprawy:
Dnia 01.07.2019 godz. 11.00 w sali G, rozprawa jawna, wstęp wolny.
 
Czy ktoś z przedstawicieli naszego związku zamieszkały w Warszawie wybiera się na przedmiotową rozprawę jako obserwator?
 
Wyrok WSA w Rzeszowie.
Jest to wyrok po orzeczeniu NSA nakazującym WSA wydanie decyzji (w pierwszym orzeczeniu WSA odrzucił skargę funkcjonariusza na bezczynnośc organu).
W uzasadnieniu m.in. o przyzwoitości i godności...
Oraz, co najważniejsze:

W przypadku uprawomocnienia się niniejszego wyroku, Dyrektor na zasadzie art. 153 P.p.s.a. uwzględni dokonaną wyżej ocenę stanu faktycznego i prawnego sprawy, a w oparciu o analizę posiadanych przez skarżącego kwalifikacji oraz przebiegu dotychczasowej służby skarżącego, wyda odpowiadające tym determinantom rozstrzygnięcie w zakresie stosunku służbowego, tj. decyzję ustalającą warunki pełnienia służby lub też decyzję stwierdzającą wygaśnięcie stosunku równoważną z decyzją o zwolnieniu ze służby. Dokonana przez Sąd ocena działań Dyrektora nie wyklucza także możliwości złożenia skarżącemu propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia z uwzględnieniem okoliczności, o których mowa w art. 165 ust. 7 ustawy wprowadzającej. Wybór formy kontynuacji zatrudnienia należy w świetle ustaw reformujących administrację celno – skarbową do właściwego organu, co nie może absolutnie oznaczać arbitralności w zakresie tego wyboru. Wydane przez WSA rozstrzygnięcie stwierdza jedynie, że w zakresie stosunku służbowego skarżącego, Dyrektor IAS nie zachował się w sposób nakazany prawem stwarzając niedopuszczalną w warunkach demokratycznego państwa prawnego sytuację zawieszenia statusu funkcjonariusza służby publicznej. (...)

Upływ terminu określonego w art. 165 ust. 7 ustawy wprowadzającej nie wyłącza możliwości złożenia skarżącemu propozycji pełnienia służby w Służbie Celno–Skarbowej. Ograniczenie sztywnym terminem takiej możliwości – z pominięciem skutków kontroli sądowej działania organu administracji celno–skarbowej w zakresie stosunku służbowego funkcjonariusza – naruszałoby bowiem zasadę państwa prawnego wynikającą z art. 2 Konstytucji, a także art. 45 ust. 1 i art. 77 ust. 2 Konstytucji, czyniąc kontrolę sądową administracji publicznej czysto pozorną.

http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/ED61136BA5
 
W dniu 1 lipca 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów rozpoznał odpowiednio wnioski Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Rzecznika Praw Obywatelskich o podjęcie uchwał mających na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych.

W pierwszej sprawie NSA podjął następującą uchwałę:

„Przyjęcie przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia i przekształcenie, z dniem określonym w tej propozycji, na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 ze zm.) dotychczasowego stosunku służby w służbie przygotowawczej lub stałej w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę odpowiednio na czas nieokreślony albo określony, nie wiąże się z obowiązkiem właściwego organu do wydania decyzji orzekającej o zakończeniu stosunku służbowego.”

I po ptakach
 
Back
Do góry