http://www.pg.gov.pl/plik/2014_10/72f67630a19ae28168162aac37a76dd9.pdf
a tu najciekawszy fragment
Służba Celna zaliczana jest do służb mundurowych. Jednak, jak to podkreśla Trybunał Konstytucyjny, jest to kategoria jedynie „względnie jednolita” i uprawnione jest kształtowanie statusu prawnego poszczególnych profesji do niej zaliczanych w różnorodny sposób. Niewątpliwie żołnierze oraz
policjanci i pozostali funkcjonariusze objęci ustawą o emeryturach mundurowych stoją w pierwszej linii walki z niebezpieczeństwami grożącymi obywatelom i w związku z tym najbardziej narażone jest ich życie i zdrowie. Funkcjonariusze Służby Celnej, poza wykonywaniem czynności związanych ze ściganiem przestępstw, nie spotykają się z taką skalą zagrożenia. Nie są znane szerzej przypadki ataków na tych funkcjonariuszy, związanych z wykonywaniem przez nich obowiązków służbowych. Samo wykonywanie działań ukierunkowanych na ściganie przestępstw nie może uzasadniać objęcia korzystniejszym systemem emerytalnym. Zadania polegające na ściganiu określonych przestępstw lub wykroczeń prowadzą również m.in. funkcjonariusze Służby Parku Narodowego (art. 103 i art. 108 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody; Dz. U z 2013 r., poz. 627 ze zm.), strażnicy Służby Leśnej (art. 45 ust. 1 pkt 3 i art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach państwowych; Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.), strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej (art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie; Dz. U. z 2013 r., poz. 1226 ze zm.; dalej: u.P.Ł.), strażnicy Państwowej Straży Rybackiej (art. 23 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym; Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471 ze zm.), funkcjonariusze straży ochrony kolei (art. 60 ust. 2 pkt 2 – 5 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym; Dz. U. z 2013 r., poz. 1594 ze zm.). Wymienieni funkcjonariusze i strażnicy w czasie wykonywania zadań mają prawo do stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej, ale nie są objęci szczególnym systemem emerytalnym dla służb mundurowych. Zauważyć przy tym należy, że Państwowa Straż Łowiecka utworzona została jako umundurowana (identycznie jak Służba Celna), uzbrojona formacja (art. 1 u.P.Ł.).
Mimo istniejących różnic między zadaniami realizowanymi przez Służbę Celną i formacje objęte przepisami ustawy o emeryturach mundurowych można traktować je jako podmioty podobne, charakteryzujące się cechą relewantną przynależności do służb mundurowych. Konieczne jest więc rozważenie, czy ich odmienne potraktowanie przez przepisy zaskarżonej ustawy jest zgodne z zasadą równości.
Przyjęcie zaskarżonej ustawy miało na celu ustanowienie odrębnego systemu emerytalno – rentowego dla funkcjonariuszy służb zmilitaryzowanych. Jego uzasadnieniem było istnienie odrębnej regulacji stosunku służbowego, wiążącego funkcjonariuszy tych służb z organami państwowymi, sprzyjanie prowadzeniu prawidłowej polityki kadrowej oraz zapewnienie odpowiedniej emerytury dla funkcjonariuszy.
Funkcjonariusze celni nie zostali objęci tym systemem emerytalnym. Przede wszystkim Służba Celna nie stanowi formacji stricte militarnej, utworzonej w celu eliminacji fizycznego zagrożenia dla obywateli lub interesów państwa. Jej głównym zadaniem jest bowiem zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego. Zagrożenie dla zdrowia i życia, wynikające z wykonywania obowiązków przez funkcjonariuszy celnych, jest znacznie niższe niż w przypadku służb objętych przepisami ustawy o emeryturach mundurowych. Wpływ świadczenia pracy na stan zdrowia (a zatem i pewne rosnące wraz z długością okresu zatrudnienia prawdopodobieństwo wystąpienia chorób zawodowych) może stanowić dopuszczalną przesłankę zróżnicowania w zakresie uprawnień emerytalnych (zob. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 kwietnia 2009 r., sygn. K 65/07, OTK ZU nr 4/A/2009, poz. 53).
Objęcie funkcjonariuszy celnych przywilejami emerytalnymi służb mundurowych nie jest również konieczne dla realizacji prawidłowej polityki kadrowej. Zgodnie z prezentowanymi poglądami Trybunału Konstytucyjnego, ustawodawca szczególne warunki pracy w Służbie Celnej uwzględnił w korzystnym systemie płac, którego „przeniesienie” na wymiar świadczeń z ubezpieczenia społecznego nastąpiło za pośrednictwem podstawy wymiaru wynagrodzenia. O istnieniu korzystnego systemu płac może przekonywać brak problemów z zapełnieniem wolnych etatów w Służbie Celnej. Tym samym
należy przyjąć, że wprowadzone w art. 1 i art. 18a ust. 1 u.z.e.f. zróżnicowanie funkcjonariuszy służb mundurowych ma racjonalnie uzasadniony charakter.