Str. 5 akapit 2 wyroku: Poprzednie regulacje dotyczące administracji celnej tj. ustawa kodeks celny, Prawo celne, ordynacja podatkowa - "nie przewidywały wymogu mianowania na stanowisko pracownik administracji celnej".
Tak, ale te przepisy nie regulowały tzw. pragmatyki służbowej. Regulowały to inne przepisy.
Od 1 stycznia 1983r do 15 września 1999r do funkcjonariuszy celnych miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982r o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2013r., poz. 269 z późn. zm. ,
podobnie jak do funkcjonariuszy pożarnictwa.
Przy czym w zakresie, jaki był konieczny ze względu na szczególny charakter pracy urzędników służby dyplomatyczno - konsularnej oraz urzędników administracji celnej przepisy tejże ustawy były stosowane ze zmianami i uzupełnieniami określonymi w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1983w sprawie niektórych praw i obowiązków urzędników administracji celnej.
Od momentu wejścia w życie tego rozporządzenia pracownicy posiadali status
mianowanego funkcjonariusza celnego. Przepisy wprowadzały dodatkowe wymogi dla funkcjonariuszy jak niekaralność, znajomość co najmniej jednego języka obcego, zatrudnienie na okres „służby przygotowawczej”, która trwała 3 lata, w trakcie które funkcjonariusz podlegał ocenom co 6 miesięcy, musiał odbyć szkolenie praktyczne, kilkumiesięczny zasadniczy kurs celny, zdać egzaminy, potwierdzić znajomość języka obcego, przejść ocenę kwalifikacyjną. Funkcjonariusz tez podlegał odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określał wymagany stan zdrowia funkcjonariuszy celnych. Funkcjonariusz już wówczas musiał być dyspozycyjny tj. pracował w systemie zmianowym, był przenoszony czasowo na inne stanowisko, do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości. W razie odmowy wykonania decyzji o przeniesieniu funkcjonariusz był zwalniany z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia.
Po drugie sąd pominął, że TK w wyroku TK K39/13 odnosi się
do zadań nie do statusu funkcjonariuszy S.C. Ustawa Prawo celne, Kodeks celny właśnie określały zadania "zwalczania".
Od 1 stycznia 1983r do 15 września 1999r zadania i obowiązki funkcjonariuszy celnych określały m.in. art. 17 ustawy z dnia 16 września 1982r o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2013r., poz. 269 z późn. zm.,
Ponadto, na podst. § 6 rozporządzenia Rady Ministrów „niezależnie od obowiązków określonych w
art. 17 ustawy funkcjonariusz celny był obowiązany 1)współdziałać z właściwymi organami w
zapewnieniu bezpieczeństwa i obronności Państwa stosownie do zakresu zadań administracji celnej, a w szczególności zapobiegać naruszeniu tajemnicy państwowej i służbowej, 2)współdziałać z innymi służbami przy wykonywaniu kontroli celnej i granicznej dewizowej, a w zakresie uregulowanym umowami międzynarodowymi – z organami celnymi innych państw.
Zadania dyrektora urzędu celnego jako organu, które z jego poważnienia wykonywali funkcjonariusze celni od 1 stycznia 1990r do 31 grudnia 1997r określa, w szczególności art. 111 ustawy prawo celne.
Art. 111. Do zadań dyrektora urzędu celnego należy:
3)sprawowanie dozoru celnego i kontroli celnej obrotu towarowego z zagranicą 4)zwalczanie i ściganie przestępstw i wykroczeń w zakresie ustalonym ustawą karną skarbową,
5)wykonywanie innych zadań zleconych w przepisach odrębnych.
- te przepisy stanową odpowiednio to samo, co art. 2 ust. 1 pkt 4-6 oraz ust. 2 ustawy z 2009r.),
Ustawa prawo celne została zastąpiona ustawą z dnia 9 stycznia 1997r. Kodeks Celny.
Art. 283 stanowił, że do zadań dyrektora urzędu celnego należy (…) 3)sprawowanie dozoru celnego i wykonywanie kontroli celnej, 4)zwalczanie i ściganie przestępstw i wykroczeń w zakresie ustalonym
ustawą karną skarbową, 5)wykonywanie innych zadań zleconych w przepisach odrębnych.
Ja dysponuję upoważnieniem naczelnika UC, na podstawie którego wykonywałam zadania na przejściu granicznym po 15.09.1999r do końca kwietnia 2004r. Podstawą wykonywania zadań nie jest ustawa o SC, ale Kodeks Celny od 1997r. Podstawa z Kodeksu jest także w karcie zakresu obowiązków i uprawnień. Z dniem 15.09.1999r nawet nie zmieniono nam kart zakresów obowiązków i uprawnień.