Dzień dobry.
Niestety mario97 nie ma moim zdaniem racji.
Wyrok TK rozstrzyga, iż konkretna nowelizacja ustawy o emeryturach mundurowych została uchwalona niezgodnie z Konstytucją, w związku z bardzo konkretnym stanem prawnym (zadania z ustawy o SC - art. 2 ust. 1 pkt 4-6).
Wyrok TK nie może natomiast z istoty rzeczy tworzyć samoistnie nowych bytów prawnych (nadawać komukolwiek jakiekolwiek uprawnienia).
W związku z tym, skoro w wyniku wyroku ktokolwiek z f.c. nie nabył jakichkolwiek nowych uprawnień emerytalnych, to nie może również w związku z brakiem takich uprawnień, czegokolwiek rościć.
Pozdrawiam
Witam, kolega mądrze mówi i kulturalnie. Nie jest to polemika ale jestem ciekawy kolegi zdania.
Mam odnośnie wyroku TK pytanie do Ciebie. Czy wykonanie wyroku TK tj. zmiana odpowiednich przepisów ustawy z 1994 nie będzie nadawała fc uprawnień emerytalnych (oczywiście jeżeli spełnią odpowiednie kryteria) ?
Jeżeli uzasadnienie pisemne będzie dawało podstawę prawną do zaliczenia wykonywanych ,,zadań" od 1999 roku. To np. taki Jan Kowalski fc SC - OC Graniczny, pełni służbę od 01.01.2000 nieprzerwalnie w jednym miejscu.
Zakładając totalną nieprzychylność MF, stosując się do uzasadnienia wyroku
- zacytuje poniżej ustne uzasadnienie sędziego TK (można domniemywać, że pisemne nie będzie zaprzeczało ustnemu).
Sędzia sprawozdawca:
,,Trybunał nie mógł nie widzieć faktu, że pewna część nie wiemy jaka, w ustawie nie ma o tym mowy kiedy i na jakich warunkach funkcjonariusz SC jest funkcjonariuszem, który wykonuje funkcję policyjną, jest to wada legislacyjna tej ustawy (ustawa o SC)"
,,Określenie kiedy i jakie grupy funkcjonariuszy SC będzie podlegała tym przepisom ( zadania z art.2.1p.4-6 ) a zatem również powinny być wprowadzone do ustawy o emeryturach mundurowych, to jest zadanie ustawodawcy jak te grupy precyzyjnie ustalić i o jakie zadania tu chodzi.'.
Jeżeli MF będzie chciał naprawić ,,wadę legislacyjną" ustawę o SC, o której mówił TK i w następstwie zrobi nowelizację UoSC gdzie doda np.
artr2a gdzie precyzyjnie ustali, że w sposób stały (zadania z ustawy o SC - art. 2 ust. 1 pkt 4-6) wykonują fc z OC graniczny, WZP, .............. Nowelizacja UoSC wejdzie w życie np. w dn. 31.12.2016 .
W tym samym czasie ustawodawca wykonując wyrok TK nowelizuje ,,ustawę z 1994 o zaopatrzeniu emerytalnym fc'' dodając do art. 1 tej ustawy obok policjantów, strażników dodaje fc SC wymienieni w
art..2a UoSC.. Nowelizacja wchodzi w życie w 01.01.2017.
Fc Jan Kowalski zostaje z dn. 01.01.2016 przeniesiony do logistyki czyli łącznie pełnił służbę nieprzerwalnie na granicy przez 16 lat.
Moje pytanie brzmi: czy w związku z wyrokiem TK i zmianami legislacyjnymi, Jan Kowalski nabędzie uprawnienia emerytalne służb mundurowych ?
Przypomnę, że kiedy wejdzie w życie (01.01.2017) nowelizacja ustawy z 1994 ..... nie będzie go już wśród fc z tego np.
art2a UoSC
Z twojej wypowiedzi wnioskuje, że uważasz iż pozbawienie prawa do emki Jana Kowalskiego jest prawnie możliwe ???
Mnie się wydaje, że zgodnie z wyrokiem TK, Ministerstwo/ustawodawca nie mogą tak przeprowadzić zmian w ustawach (UoSC i Ustawie z 1994 o emkach), aby pozbawić tego przykładowego Jana Kowalskiego emki mundurowej.
Moim zdaniem wyrok odnosi się również do sytuacji przeszłych i ustawodawca/MF musi uwzględnić fakt pełnienia służby przed nowelizacją a także funkcjonariuszy, którzy wykonywali te zadania. Tak więc wielu z nas ze stażem służby 15 lat (niestety nie ja dopiero/aż 12 lat służby) może czuć się w miarę bezpiecznie ze swoją emka.
Pozdrawiam