przepraszam za długi tekst ale może ktoś mi to wytłumaczyć??:
Ministerstwo Finansów nie pochwaliło się pracownikom i funkcjonariuszom, że w razie choroby niektórzy z nich będą (niemalże) zdychać z głodu (Ministerstwo Finansów wiedziało o tym już od końca ubiegłego roku...). Również dyrektorzy IS, UKS i IS, którym przekazano to pismo już 3 stycznia 2017, nie chwalili się jego treścią. Ile jeszcze takich niespodzianek nam przyszykowano?
======
CZŁONEK ZARZĄDU
ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
RPU/169838/201 6P
Warszawa, dnia 29 grudnia 2016 r.
Pani
Honorata Łopianowska
Dyrektor Departamentu Reformy Administracji Skarbowej Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa
W odpowiedzi na wystąpienie Departamentu Reformy Administracji Skarbowej Ministerstwa Finansów z dnia 14 listopada 2016 r. Nr 1186.0723.12.2016, dotyczące świadczeń z ubezpieczeń społecznych, w tym ustalenia podstawy wymiaru zasiłków w razie choroby dla pracowników likwidowanych, przekształcanych lub łączonych jednostek organizacyjnych administracją skarbowej, w związku z wejściem w tycie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawia swoje stanowisko:
Wątpliwości Departamentu Reformy Administracji Skarbowej dotyczą tego, czy przepis art. 23 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666, z późn. zm.) - dalej K.p. - ma zastosowanie w przypadku, gdy ustawa z dnia 16 listopada 2016 r, - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej ÂĄAdministracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948) - dalej j, zwana przepisami wprowadzającymi KAS - zawiera w stosunku do pracowników i funkcjonariuszy KAS regulacje szczególne dotyczące pracowników likwidowanych, przekształcanych lub łączonych jednostek organizacyjnych.
W świetle art. 160 ust. 2 przepisów wprowadzających KAS, izba skarbowa kontynuuje działanie i staje się izbą administracji skarbowej z dniem ogłoszenia niniejszej ustawy, tj. 2 grudnia 2016 r, Następnie z dniem 1 marca 2017 r. izba administracji skarbowej łączy się z mającymi siedzibę w tym samym województwie izbą celną i urzędem kontroli skarbowej i wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki łączonych jednostek, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają (art. 160 ust. 5 powołanej wyżej ustawy). Dochodzi zatem do sukcesji generalnej, w wyniku której izba administracji skarbowej (IAS) wstępując w prawa i obowiązki łączonych jednostek staje się następcą prawnym tych jednostek. Jednocześnie pracownicy/funkcjonariusze zatrudnieni/pełniący służbę w dotychczasowych jednostkach, tj. izbach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz izbach celnych, stają się z mocy prawa pracownikami/funkcjonariuszami zatrudnionymi/pełniącymi służbę w jednostkach organizacyjnych KAS na podstawie dotychczasowych warunków zatrudnienia, do czasu przyjęcia pisemnej propozycji określającej nowe warunki zatrudnienia/pełnienia służby, braku takiej propozycji tub odmowy jej przyjęcia â nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2017 r. Przepisy wprowadzające KAS w art. 165 ust, 1, ust. 3 i ust. 5 oraz w art. 167 ust. 1, art 168 ust, 1 i art. 169 ust. 2 gwarantują dotychczasowym pracownikom i funkcjonariuszom odpowiednio ciągłość pracy lub służby.
Z przepisu art. 5 K.p. wynika, że jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, w zakresie uregulowanym tymi przepisami nie stosuje się przepisów tego kodeksu. Mimo, że przepisy powołanej ustawy wprowadzającej KAS, jako przepisy szczególne, przewidują przejęcia pracowników likwidowanych, przekształcanych i łączonych jednostek organizacyjnych przez jednostki organizacyjne KAS jako następców prawnych, wykluczają zastosowanie w tym zakresie przepisów art. 231 K.p., to jednak skutki tych przepisów w zakresie ustalania podstawy wymiaru świadczeń w razie choroby i macierzyństwa oraz świadczeń z tytułu choroby z ubezpieczenia wypadkowego są analogiczne jak skutki przepisu art. 231 K.p. Odnosząc się do szczegółowych pytań j skierowanych przez Departament Reformy Administracji Skarbowej, wskazuję co następuje:
Ad. a)
Pracodawca przejmujący pracowników nabywa prawo do kontynuowania 36 miesięcznego okresu zwolnienia z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, określonego odpowiednio w art. 104a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645, z późni; zm.) i w art. 9a ustawy z dnia 13 listopada 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1256), jeśli przejęcie pracowników nastąpiło w trybie art, 231 K.p, Stanowisko takie zostało wyrażone przez Departament Funduszy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej (pismo z 22 grudnia 2009 r. znak: DFJ, 0212-406-LC/09). Jak zostało wskazane powyżej, w opisanej sytuacji nie będą miały zastosowania przepisy art. 231 K.p. Ze względu jednak na analogiczne skutki przepisów przejściowych wprowadzających reformę administracji skarbowej Zakład nie widzi przeszkód, aby nowy pracodawca przejmujący pracowników likwidowanych jednostek organizacyjnych kontynuował 36 miesięczny okres zwolnienia z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy, za pracowników przejętych, powracających z urlopów macierzyńskich, urlopów rodzicielskich i wychowawczych.