Nie będziemy polemizować, wystarczy poczytać projekt ustawy o SC skierowany przez JK do Sejmu i który przeszedł pierwsze czytanie i Komisje bez zmian, mimo naszych sprzeciwów i zawierał UCYWILNIENIE. Dopiero pikieta tuż przed drugim czytaniem projektu w Sejmie, to zmieniła.
Oczywiście, że nie będziemy polemizować, bo nie ma o czym.
Ale pozwolę sobie na cytat z jednego z opracowań, jakie w tamtym czasie(projektowania KAS-u) do mnie wpływały.
"(...)Obecnie procedowany projekt; jego główne założenia był przygotowywany w Ministerstwie Finansów na zlecenie Wiceministra Finansów w Rządzie PO-PSL Jacka Kapicy i miał służyć realizacji jego ogromnych ambicji. To Jacek Kapica miał zostać pierwszym Szefem KAS pod rządami PO-PSL. Wynik wyborów plany te pokrzyżował ale nowy Minister Finansów zupełnie bezkrytycznie przejął prawie gotowy już projekt po poprzedniku i stąd jego założenia mógł bardzo szybko ujawnić. Już w styczniu 2016r. poznaliśmy pierwszą wersję ustawy o KAS. Urzędnicy MF powołani do specjalistycznych zespołów ds. KAS pod rządami PO-PSL kontynuowali te prace już pod rządami PIS. Szok? Nie, tak właśnie funkcjonuje „stare – nowe” Ministerstwo Finansów. Stąd m. in. wielka niechęć do projektu wśród szeregowych skarbowców i celników.
Ktoś powie, kłamstwo. Były wiceminister Jacek Kapica nie ma nic wspólnego z założeniami ustawy o KAS, przecież jest to autorski projekt posłów PIS. Warto może więc publicznie powiedzieć o prawdziwych źródłach projektu i chronologii zdarzeń.
Na początek mały cytat: „
W odpowiedzi na wniosek Pana Jacka Kapicy, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów(MF), misja pomocy technicznej Departamentu ds. Podatkowych (FAD) odwiedziła Warszawę w okresie 12–25 listopada 2014 r. w celu przedstawienia zaleceń dla Ministerstwa Finansów w wybranych obszarach strategii modernizacji administracji podatkowej.(…) Głównym celem misji było przeprowadzenie szerokiej analizy administracji podatkowej oraz przedstawienie zaleceń mających na celu usprawnienie jej efektywności i skuteczności. W szczególności, misja skoncentrowała się na określeniu, czy administracja podatkowa posiada: (1) odpowiednie struktury zarządzania i struktury organizacyjne; (2) efektywne podejście do zarządzania wypełnianiem obowiązków podatkowych; (3) silne procesy biznesowe i skuteczne metody wyznaczania celów operacyjnych i mierzenia realizacji tych celów; oraz (4) odpowiednie podejście to opracowania, zarządzania i wdrażania strategii modernizacji administracji podatkowej”.
Cytat ten pochodzi z raportu Departamentu ds. Podatków Pośrednich Międzynarodowego Funduszu Walutowego – „POLSKA ADMINISTRACJA PODATKOWA WYZWANIA MODERNIZACYJNE I PRIORYTETY STRATEGICZNE.” Raport został opublikowany w styczniu 2015r.
Projekt ustawy o KAS był przygotowywany w MF jeszcze pod rządami PO-PSL zgodnie z zaleceniami tego raportu. Rząd PO-PSL miał na to prawie rok. Z tego dokumentu Międzynarodowego Funduszu Walutowego, wynika właśnie postulat utworzenia ujednoliconej krajowej administracji skarbowej. To się w głowie nie mieści, ale Jacek Kapica może mieć wielką satysfakcję, że przygotowany na podstawie zleconych przez niego rekomendacji Międzynarodowego Funduszu Walutowego projekt, jest obecnie procedowany z inicjatywy posłów PIS. To pokazuje też, jak bardzo urzędnicy MF są w stanie manipulować opinią publiczną i politykami koalicji rządzącej.
Szkoda, że prawdopodobnie posłowie tego raportu nie przeczytali, bo może zauważyliby, że urzędnicy MF czyli faktyczni autorzy projektu zastosowali się do rekomendacji i przygotowali zgodny z nim projekt. Stąd m.in. połączenie kontroli skarbowej z administracją podatkową, stąd faktyczna likwidacja dwuinstancyjnego postępowania podatkowego w tworzonych urzędach celno-skarbowych. Pominęli jednak bardzo istotną część rekomendacji MFW:
- Brak w Polsce kompleksowej strategii modernizacji administracji podatkowej, brak mapy drogowej reform, które powinny być rozłożone na 5-10 lat a nie na kilka miesięcy, co w przypadku prób wdrożenia ustawy o KAS będzie terminem niewykonalnym;
- Brak zapisów w projekcie o reformie, reformy samego Ministerstwa Finansów, które jako Centrala zarządzająca podatkami w ogóle nie funkcjonuje. MF nie zapewnia jednolitej realizacji zadań na poziomie operacyjnym. Departamenty MF odpowiedzialne za administrację podatkową nie realizują obecnie skutecznej kontroli nad dużą siecią izb skarbowych i lokalnych urzędów skarbowych, które działają w większości według uznania swojego lokalnego kierownictwa.
- ...
- Administracja podatkowa powinna ściśle współpracować ze Służbą Celną; to postulat MFW, dla którego odrębność SC jest czymś oczywistym
- Tak więc, ta część rekomendacji MFW, która mogłaby w jakikolwiek sposób naruszyć skostniały układ organizacyjny i kadrowy w samym Ministerstwie Finansów w projektowanej reformie jest całkowicie pominięta. To prawdziwy paradoks, że zdiagnozowane przez MFW słabości administracji podatkowej polegające na: „zdecentralizowaniu systemów IT, słabej funkcji Centrali, rozdrobnionej funkcji kontroli podatkowej, zbyt szerokiej autonomii na poziomie operacyjnym oraz braku skutecznego centralnego monitoringu i kontroli pracy operacyjnej” zostaną utrwalone, bo w strukturze organizacyjnej i kompetencyjnej Ministerstwa Finansów i administracji podatkowej nie zmieni się nic a zmiany mają dotyczyć w istocie tylko organów kontroli skarbowej i Służby Celnej, którym zdiagnozowane wyżej słabości są w większości obce. Szczególnie Służba Celna, która przez wszystkie instytucje miedzynarodowe jest oceniana pozytywnie, ma być zdemontowana kosztem administracji podatkowej. Autorzy projektu znowu powiedzą, że to kłamstwo. Przecież Służba Celna będzie przekształcona w Służbę Celno-Skarbową. (...)"