KOMUNIKAT Z POSIEDZENIA PODZESPOŁU PROBLEMOWEGO DS. KAS
PRZY RADZIE DIALOGU SPOŁECZNEGO
http://www.fzzps.pl/index.php/37-komunikat-z-posiedzenia-podzespolu-problemowego-ds-kas
W dniu 04.01.2018r. odbyło się pierwsze robocze posiedzenie Podzespołu problemowego
ds. KAS.
Tematem, który zdominował to spotkanie były przekształcenia w egzekucji administracyjnej.
Obecni na spotkaniu stali członkowie ze strony MF w osobach Panów Pawła Cybulskiego -
Podsekretarza Stanu, z-cy Szefa KAS i Janusza Jasińskiego - Dyrektora Departamentu Organizacji i
Wdrożeń KAS relacjonowali, iż w wyniku polecenia p. Premiera należy tak zreformować pobór
podatków, aby zmniejszyć jego koszty. Poziomem do osiągnięcia w tym zakresie jest taki stan, aby
z każdego wydanego na egzekucję 1zł uzyskać 77zł przychodu (skala1:77) Obecnie pobór
podatków w Polsce jest najdroższy na świecie, w opinii MF.
W wyniku przeprowadzonych analiz ustalono, że są duże różnice w zakresie obłożenia
pracą w poszczególnych organach egzekucyjnych. Sytuację tę zauważyli również DIAS-y i zgłosili
swoje propozycje poprawienia efektywności egzekucji w podległych im IAS. Były to izby: Poznań,
Olsztyn, Białystok oraz Kraków. W Poznaniu DIAS uznał, iż dobrym rozwiązaniem będzie
połączenie dwóch działów egzekucyjnych w dwóch różnych urzędach skarbowych, rozwiązanie to
ma dotyczyć dwóch par działów egzekucyjnych a sumie czterech urzędów skarbowych. Oznacza to,
iż od 01.02.2018r w Wielkopolskiej IAS, dwa US będą mieć jednego komornika skarbowego,
bowiem analiza pokazała zbyt dużą ilość kadry kierowniczej zwłaszcza w małych US (sięgającą
nawet 50%). Jak na razie, to jedyne znane Panom z MF możliwe do wprowadzenia sposoby na
poprawienie efektywności egzekucji w Poznańskiej IAS, ale zaznaczyli, iż jest to traktowane jak
początek i zarazem program pilotażowy, jeśli się sprawdzi to zostanie wprowadzony w innych IAS.
Zapewniono również, że te zmiany w żaden sposób nie dotyczą pracowników, którzy mają
zachować swoje dotychczasowe miejsca pracy. Do czasu sprawdzenia efektów takiego połączenia
wstrzymane zostało wprowadzenie ich w innych IAS.
W związku z tym, iż członkowie Podkomisji uznali te informacje za niewystarczające
postanowiono na następne posiedzenie zaprosić DIAS-a poznańskiej IAS lub jego przedstawiciela,
aby przedstawił szerzej plany na poprawienie efektywności egzekucji. Zmiany te to inicjatywa
oddolna DIAS. Mają one usprawnić zarządzanie. Mają też być uzasadnione i, co bardzo istotne,
akceptowalne przez pracowników.
Ponadto, na wniosek MSWiA i Ministerstwa Sprawiedliwości, trwają prace badające
możliwość przejęcia egzekucji od innych uprawnionych organów (ZUS, KRUS, sądowe). Wg MF
proces przejęcia egzekucji prowadzonych przez ZUS i KRUS może odbyć się bezkosztowo i bez
konieczności zwiększania zasobów kadrowych działów egzekucyjnych w IAS, co wzbudziło
wątpliwości zebranych.
Podkreślono również, iż priorytetem jest, aby z jednej strony egzekucja była skuteczna i
efektywna, a z drugiej przyjazna i jak najmniej uciążliwa dla podatnika, w tym kierunku będą
iść zdecydowane działania.
Opracowywany jest kodeks etyki, który będzie nakierowany na stworzenie wysokich
standardów etycznych w służbach KAS.
Punkt tyczący omówienia realizacji przez DIAS rekomendacji Zespołu ds. odwołań
pracowników i funkcjonariuszy od propozycji pracy/służby nie został omówiony, gdyż DIAS
poprosili MF o przesunięcie terminu przekazania niezbędnych danych. Termin ten przedłużono do
15 stycznia br. Zagadnienie to będzie zatem przedmiotem obrad na następnym posiedzeniu
Podzespołu.
Środki przeznaczone na regulacje wynagrodzeń od 1 grudnia 2017r. , zgodnie z informacją
przekazana przez p. Dyrektor Departamentu Budżetu, Logistyki i Kadr KAS Annę Długosińską,
mogły być przeznaczone dla wszystkich grup pracowniczych. Decyzję o tym, której grupie
przyznać te środki podejmowali DIAS. Skutki I etapu regulacji zostały uwzględnione w budżecie
na ten rok, zaś środki niezbędne na wypłaty wynagrodzeń/uposażeń związane z II etapem
wyrównań zostaną uruchomione z tegorocznej rezerwy celowej. W chwili obecnej MF zbiera
dane nt. aktualnych średnich wynagrodzeń w jednostkach KAS.
Niezadowolenie wśród części pracowników/funkcjonariuszy wywołał fakt dużego
zróżnicowania wysokości wypłaconych w poszczególnych IAS nagród za IV kwartał ubiegłego
roku. Otrzymaliśmy wyjaśnienie, że spowodowane to było różną sytuacją kadrową związaną z
konsolidacją i różnie prowadzoną przez Dyrektorów IAS polityką finansową.
Jawność oświadczeń majątkowych- uzgodniono, że przewodniczący T. Ludwiński skontaktuje
się z przewodniczącym S. Broniarzem, aby uzyskać informacje w tym zakresie. Niezbędnym
wydaje się podjęcie przez Podzespół uchwały w tym zakresie.
Zgodnie z ustaleniami z poprzedniego posiedzenia w dniu dzisiejszym miała zostać
przedstawiona przez stronę rządową prezentacja nt. głównych kierunków rozwoju i działań KAS.
Jednakże zostanie ona przedstawiona na kolejnym spotkaniu.
Udzielono nam informacji nt. możliwości zatrudnienia zewnętrznego funkcjonariuszy, a także
możliwości przekształceń stosunku pracy w stosunek służby. Łącznie na te cele MF przewidziało
567 etatów. Przy czym nie są to nowe etaty, a wakaty, które są w poszczególnych IAS. Co najmniej
połowa zatrudnionych w ramach tych etatów ma pochodzić z naboru zewnętrznego.
W ramach spraw różnych poruszono kwestię zasad przechodzenia na emerytury mundurowe
przez funkcjonariuszy Służby Celnej lub Służby Celno-Skarbowej. Brak jest jakichkolwiek
informacji ze strony pracodawcy w tym zakresie, co budzi duże niezadowolenie i dezorientację
wśród osób zainteresowanych przejściem na emeryturę.
P. Barbara Smolińska Naczelnik Wydziału Departamentu Budżetu, Logistyki i Kadr poinformowała,
że właśnie 4 stycznia br. w MF odbyło się spotkanie przedstawicieli działów kadr w tej sprawie.
Zostały im przekazane niezbędne informacje, które mają być także zamieszczone na stronach
intranetowych IAS.
Następne posiedzenie Podzespołu zaplanowano na 1 lutego 2018 roku.
Joanna Tymiańska
Krzysztof Wiśniowski