• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Raport NIK - Jak minister czuwał nad VAT-em?

(...)Kolejne Twoje nicki na Skarbowcach to:

BeataRoszkowska - REJESTRACJA 24 lut 2020, 07:46 - POSTY 1415

unclesam - REJESTRACJA 12 lut 2020, 09:21 - POSTY 1003(...)

Kolega musiał się pomylić.
Na "tamtym" forum nie mozna pisać pod różnymi nickami. Zabrania tego "ichni" regulamin...
Konkretnie punkt 5. Użytkownik nie może mieć więcej niż jednego konta w serwisie. Dane konto nie może być użytkowane przez więcej niż jednego użytkownika. Przecież nie mogą nie stosować się do własnych "przykazań". Wszak to polski Sevres prawości jest...
 
Na Skarbowcach pojawiła się wypowiedź Profesora:

http://www.skarbowcy.pl/blaster/extarticle.php?show=article&article_id=27187


Komentarz forumowicz @twoj obnaża braki systemu monitoringu.
Zamieszczam go poniżej, żeby nie zaginął...

"Z artykułem Profesora świetnie koresponduje post jaki ukazał się na forum skarbowcy.pl:

Skarbowcy napisali,
1583496360.gif
cytuję:

Luka w podatku VAT za miniony rok może okazać się większa od tej zanotowanej przed dwoma laty. I to zarówno w ujęciu nominalnym, jak i realnym. Zmiany w prawie, które miały uszczelnić system, już spełniły swoje zadanie. W latach 2015−2018 nastąpiło ogromne zmniejszenie luki w VAT. Skuteczność wprowadzonych „uszczelniaczy”, takich jak jednolity plik kontrolny (JPK), podzielna płatność, czy też STIR (monitorowanie przepływów pieniężnych), kończy się jednak tam, gdzie zaczyna się szara strefa. Krótko mówiąc, zmiany legislacyjne pozwoliły wycisnąć dodatkowe miliardy od zarejestrowanych firm, natomiast nawet nie musnęły szarej strefy. To właśnie tam leżą pieniądze, do których chciałby się dobrać resort finansów. Ministerstwo odważnie założyło, że w 2020 r. uda się zmniejszyć lukę o 7 mld zł. Jednak zdaniem ekspertów jest to mało realne. Pytanie zatem, jak rząd pogodzi koniec uszczelniania z kolejnymi obietnicami socjalnymi? Odpowiedź jest prosta – nowe podatki! Nieprzypadkowo premier Mateusz Morawiecki na unijnym szczycie zaproponował wprowadzenie kolejnych trzech danin.
Proszę pomyśleć
1583496575.gif
:

Zarówno STIR, jak i MPP, a także BIAŁA LISTA mają jedno wspólne rozwiązanie, które nie dotyka wspomnianej w powyższym tekście szarej strefy.

Otóż wyobraźmy sobie słupa podatkowego, taki typowy przypadek, który pomijając sytuacje obrotu gotówkowego, a w zasadzie walizkowego do poważnych transakcji musi dysponować rachunkiem bankowym. I go na ogół ma. Jednakże jest to na ogół rachunek, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, czyli są to na ogół rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, w tym rachunki rodzinne, oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych.
Sęk w tym, że ktoś zadbał o to aby w ustawie z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (Dz.U.2017.2491) w art. 4 wprowadzającym do Ordynacji Podatkowej dział IIIB znalazła się definicja rachunku podmiotu kwalifikowanego, przez który rozumie się rachunek rozliczeniowy, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (…).
1583496397.gif


Czyżby zatem słupy podatkowe wykorzystujące rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe nie były objęte systemem analiz STIR? Cóż ….
1583496498.gif


Jeśli zerknie się do przepisów wprowadzających MPP, a szczególnie do ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.62 z p.zm) to tam w art. 3 jest zmiana ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe i zasady tworzenia rachunków VAT z odwołaniem do art. 49 w ust. 1 pkt 1, który otrzymuje brzmienie:
"1) rachunki rozliczeniowe, w tym bieżące i pomocnicze, oraz prowadzone dla nich na zasadach określonych w rozdziale 3a rachunki VAT.

A zatem nie istnieją rachunki VAT do m.in. rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych i nie były/nie są one również objęte systemem analiz STIR.

No i trzecia ustawa dotycząca wykazu, czyli ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2019.1018 z p.zm). W art. 1 tej ustawy jest zmiana ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a w punkcie 2 litera „e” dodano punkt odnoszący się do numerów rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (…).

Czy mylę się twierdząc, że ktoś w MF dba o to, aby ani STIR, ani MPP, ani "Biała Lista" nie objęły swym monitoringiem tzw. SŁUPÓW
1583496397.gif
i szarej sfery, które nie wykorzystują przecież do swej działalności rachunków bankowych o których mowa w w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, lecz korzystają z rachunków, o którym mowa w w art. 49 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe ?
1583496592.gif
. Chyba, że stosują obrót gotówkowy nosząc pieniądze w walizkach.

I moim zdaniem nic tu nie pomoże art. 108e ustawy VAT. Nikt z nich nie będzie się przecież dobrowolnie ujawniał, bo nie będą zakładać kont firmowych, o których mowa w art. 108e ustawy VAT to Polska doszła to ściany w uszczelnianiu systemu podatkowego i skarbowcy pisząc to co wyżej chyba mają rację
1583496475.gif
.

Idąc dalej. Proszę się też przyjrzeć co zrobiono i co robi się ze składaniem zawiadomienia ZAW-NR, tak aby podmiot dokonujący przelewu na rachunek spoza wykazu nie miał sankcji podatkowych w PIT, w CIT czy z VAT i odpowiedzialności solidarnej.

Pojawiły się komunikaty MF, że zawiadomienie ZAW-NR wystarczy złożyć jeden raz, nawet jeśli dokonano więcej niż jednej wpłaty na rachunek spoza wykazu. Wydłużony ma być termin do 7 dni na złożenie zawiadomienia (druk sejmowy 207).

A zatem wpłacający ma zagwarantowane, że nie będzie miał problemów podatkowych a właściciel konta ma zagwarantowane, że nie obejmuje go STIR (choć łudzę się, że się mylę), nie obejmuje MPP, nie obejmuje wykaz a skarbówce nikt głowy nie zawraca takimi wpłatami, jeśli zawiadomienie ZAW-NR złożone zostało jeden raz do 7 dni po dokonaniu pierwszej wpłaty
1583496498.gif
. Czyżby stworzono system pozwalający na legalne wpłaty na ów rachunek, bo to rachunek z punktu 3 art. 49 ustęp 1 Prawa bankowego?

A skoro wydłużony ma być termin od 1 kwietnia na 7 dni, aby złożyć owo zawiadomienie, to pytanie brzmi: czy wpłacone tam środki nadal będą na rachunku wykazanym w ZAW-NR?
Naiwnością jest sądzić, że będą czekać aż KAS położy na nich rękę
1343254555.gif
.
Kto pisał te ustawy? Czy to ci o których pisze Profesor?
Jednakże moim zdaniem da się to ruszyć. Idealnym rozwiązaniem byłaby mała zmiana w ustawie STIR, w MPP i w wykazie polegająca na dodaniu do wyżej wymienionych przepisów sformułowania „ i 3”, tak by i STIR, i MPP, i bała lista obejmowała rachunki bankowe, o których mowa nie tylko w art. 49 u 1 pkt 1, ale i punkt 3 ustawy Prawo bankowe.
A zatem wszystkie możliwe rachunki bankowe objęte by były monitoringiem STIR i Białej listy oraz konsekwencjami wynikającymi z MPP.
Mielibyśmy uszczelniony system.
1583252752.gif

Jednakże jest jeszcze problem elektronicznej deklaracji i ewidencji VAT. Gdyby w niej były wszystkie dowody sprzedaży i zakupów, a nie tylko te dotyczące Vat należny i naliczony do odliczenia i gdyby w nowym JPK wszystkie one trafiała do KAS, to algorytm dokonujący kontroli podatkowych miałby możliwość wykazać nie tylko transakcje w zakresie VAT, ale i PIT I CIT.

Moim zdaniem tak się jednak nie stanie bo ktoś tak to poukładał aby omijać PIT i CIT, no bo skoro nie każdy musi prowadzić i wysyłać ewidencje to spora liczba transakcji będzie poza systemem kontroli KAS.

Słupy podatkowe będą zatem miały się dobrze
1583496531.gif
.

Przypadek czy celowe działanie?"
 
W okresie styczeń - marzec 2020 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 5,9 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – marzec 2019 r. o ok. 2,7 mld zł.
W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:
  • dochody z podatku VAT były wyższe o 5,5% r/r (tj. ok. 2,3 mld zł),
  • dochody z podatku PIT były niższe o 1,1% r/r (tj. ok. 0,1 mld zł),
  • dochody z podatku CIT były niższe o 6,6% r/r (tj. ok. 0,7 mld zł),
  • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 7,1% r/r (tj. ok. 1,1 mld zł),
  • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 1,2% r/r (tj. ok. 13,9 mln zł).
reszta:


Niby kryzys, wirus, nikt nie pracuje, a kasa płynie.

Może naprawdę jesteśmy niepotrzebni?
 
Kluczowe to okres styczeń-marzec. Zatem wirus wpłynął na budżet zaledwie w dwóch na 12 tygodni.
 
Pytanie kto liczy i kto w to wierzy...
U mnie kluczowy podatnik ( w branży nie dotkniętej aż tak bardzo mocno przez wirusa ) zadeklarował VAT za marzec w kwocie nieco ponad 25% deklarowanego podatku za styczeń tego roku i nieco ponad połowę tego co deklarował za marzec 2019 r.

(...)Może naprawdę jesteśmy niepotrzebni?
Taaak. Samo się sprawdzi, samo się przerzuci do POLTAXU, samo się zaksięguje...

A deficyt już powyżej 9 mln. zł.
 
A po co sprawdzi. U mnie idą zwroty z faktur, których wystawcy nie zaraportowali w swoich plikach JPK_VAT lub nie zapłacili podatku.
Przerzuci do POLTAXu SOB, zaksięguje SER, a co robi SKA, SKP i SPV?
 
To jaka będzie dziura gdy podatnicy poczują, że nikt nie sprawdza ich rozliczeń?

Na razie u mnie SKA tyra na miejscu przy 100%-owej obecności. Ale tylko do czasu. Niedługiego czasu...
 
Z zamrażaniem polskiej gospodarki jest jak z zamrożeniem psa, po odmrożeniu jest zdziwienie dlaczego się nie rusza...
 
Ja mam trochę inne dane.
Wpływy kasowe z VAT:
2015 - 112 mld PLN
2016 - 115
2017 - 143
2018 - 160
widać progres, ale porównując dane na połowę roku:
1-6/2016 - 57
1-6/2017 - 73
1-6/2018 - 76
1-6/2019 - 78
to jednak jest znaczne wyhamowanie, wręcz regres.
Na koniec roku może być 160 i co wtedy?
Co z tym uszczelnieniem? A mieli nie kraść!!!
Mieli, ale zapomnieli :LOL:😂🤣
https://www.wiesci24.pl/2020/02/20/...zniknely-3-miliardy-zlotych-luka-vat-wzrosla/
 
Żałosne jest to, że dzieje się to na naszych oczach (dosłownie). W ostatni czwartek ściągnąłem STIRA mojego ulubieńca (przez swoją spółkę z o.o. nie zapłacił w latach 2018-2019 zadeklarowanych 20 mln zł. podatku VAT, a teraz jako osoba fizyczna skręcił ok. 1,6 mln zł. VATu) i jego odbiorców i widać, jak US odbiorcy oddaje zwroty podatku VAT z faktur wystawionych przez mojego wykreślonego z VAT w styczniu tego roku. Można? Można.
 
Żałosne jest to, że dzieje się to na naszych oczach (dosłownie). W ostatni czwartek ściągnąłem STIRA mojego ulubieńca (przez swoją spółkę z o.o. nie zapłacił w latach 2018-2019 zadeklarowanych 20 mln zł. podatku VAT, a teraz jako osoba fizyczna skręcił ok. 1,6 mln zł. VATu) i jego odbiorców i widać, jak US odbiorcy oddaje zwroty podatku VAT z faktur wystawionych przez mojego wykreślonego z VAT w styczniu tego roku. Można? Można.
No a co powiedzieć na zamieszanie wokół spółki R.? Dla nieznających tematu, chodzi o niejasne interesy na rynku paliw na styku MF służb specjalnych i MF. Tak jako ciekawostka:
Ciekaw jestem waszych opinii who is who?
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:
Paliwa to temat znany mi od 2013 r. Jak poszukam w kompie to chyba coś z R. znajdę. Schematy działania, wbrew pozorom, przeważnie były bardzo proste. UKS i 3 literowe służby mocno się napinały, a z poziomu właściwego US można było zebrać sporo materiału o konkretnym podmiocie i ustalić powiązania. Obecnie jest podobnie. UCS nie może prowadzić czynności sprawdzających, a US może pozyskać praktycznie wszystkie potrzebne dowody jeszcze przed konkretnymi działaniami kontrolnymi. Tylko komu się chce w US tak pracować? To tylko rodzi kłopoty. Ja w opisywanej w poprzednim poście sprawie już jestem po przekazaniu skargi do WSA i przed wydaniem decyzji o odmowie rejestracji VAT, a UCS jeszcze się nie zebrał do czegokolwiek efektywnego. A wystarcza obecnie zrobić blokadę stirowską i temat jest zamknięty. Przyjdzie mi jeszcze wydać decyzję o zabezpieczeniu i tak w jednej osobie połączyć kompetencje komórek SKI, SEW, SPV i SKP.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:
To ciekawe co piszesz, wszak wychodzi na to, że gdzie indziej są informacje, a gdzie indziej możliwości działania. To przecież UCS ma być zbrojnym ramieniem KAS. Od lat obserwuję ten sam modus operandi, tzn. sztuczną fragmentację uprawnień między poszczególne instytucje, tak żeby nic się nie dało. A przecież naczelna idea KAS była właśnie odwrotna, a mianowicie, żeby wreszcie przełamać blokady w sprawnym przepływie informacji w kluczowych obszarach i co za tym idzie, poprawić efektywność działania służb skarbowo-celnych. Wyszło jak zwykle, bo niestety diabeł tkwi w szczegółach i niektórzy skrupulatnie to wykorzystują. Mistrzowie w tym fachu, moim skromnym zdaniem, umiejscowili się w MF. Tak było też w ww. sprawie - wywiad UKS się nagimnastykował, wraz z policją i prokuraturą, a łeb hydrze ukręcono gdzie? Hmm... wyszło na to, że kto inny zawinił, a kogo innego powiesili.
Jest takie pojęcie, które ukuł człowiek dwojga imion, zwany Markiem i Jurkiem, które brzmi: "imposibilizm", które również bardzo dobrze licuje z sytuacją w naszym resorcie. Coraz bardziej jestem przekonany, że jest to objaw choroby toczącej "Ten Kraj", a jej przyczyną jest niezmienność kadr grupy trzymającej władzę. Wmyśl zasady nieważne co się robi, ale kto robi. Kto ma oczy niech patrzy, bo czasy się zmieniają a niektórzy ciągle w Komisji :cool: ale z daleka coraz lepiej widać
 
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - kwiecień 2020 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r. wyniosło:
  • dochody 129,6 mld zł, tj. 29,8 %
  • wydatki 148,5 mld zł, tj. 34,1 %
  • deficyt 18,9 mld zł
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń - kwiecień2020 r.
W okresie styczeń - kwiecień 2020 r. dochody budżetu państwa były niższe o 0,3 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były niższe w stosunku do okresu styczeń – kwiecień 2019 r. o ok. 8,7 mld zł.

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:
  • dochody z podatku VAT były niższe o 1,7% r/r (tj. ok. 0,9 mld zł),
  • dochody z podatku PIT były niższe o 10,9% r/r (tj. ok. 2,2 mld zł),
  • dochody z podatku CIT były niższe o 28,9% r/r (tj. ok. 5,2 mld zł),
  • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były niższe o 1,4% r/r (tj. ok. 0,3 mld zł),
  • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były niższe o 1,5% r/r (tj. ok.
    22,9 mln zł).
Więj informacji pod linkiem https://www.gov.pl/web/finanse/szac...u-panstwa-w-okresie-styczen---kwiecien-2020-r
 
Spider's Web: Zobaczcie, zobaczcie! Jest zupełnie inaczej niż było. Tak wygląda tryb awaryjny w gospodarce.

Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka
 
Spider's Web: Gdyby rząd był firmą, skarbówka by go rozniosła w pył. BCC: złamał zasady, jakie narzucił przedsiębiorcom.

Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka
 
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - maj 2020 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r. wyniosło:
  • dochody: 157, 1 mld zł, tj. 36,1%,
  • wydatki: 183,0 mld zł, tj. 42,0%,
  • deficyt: 25,9 mld zł.
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń - maj 2020 r.
W okresie styczeń - maj 2020 r. dochody budżetu państwa były niższe o 5,8 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były niższe w stosunku do okresu styczeń – maj 2019 r. o ok. 14,2 mld zł.

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:
  • dochody z podatku VAT były niższe o 8,6% r/r (tj. ok. 6,3 mld zł),
  • dochody z podatku PIT były niższe o 8,6% r/r (tj. ok. 2,2 mld zł),
  • dochody z podatku CIT były niższe o 19,2% r/r (tj. ok. 4,0 mld zł),
  • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były niższe o 6,0% r/r (tj. ok. 1,7 mld zł),
  • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były niższe o 0,1% r/r (tj. ok. 2,2 mln zł)
Więcej informacji pod linkiem https://www.gov.pl/web/finanse/szacunkowe-wykonanie-budzetu-panstwa-w-okresie-styczen---maj-2020-r
 
W jakiej sprawie? Sprawy Banasia już nie ma. Srebrnej i Misiewicza też.

Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka
 
Back
Do góry