Jak wspomniałem sprawą naboru do SCS trzeba zająć się kompleksowo.
Zgłosiliśmy wstępne uwagi do ustawy o KAS w ramach konsultacji:
"...bezwzględna jawność i przejrzystość rekrutacji. Przede wszystkim jawność przebiegu rozmowy kwalifikacyjnej, względnie zamiast rozmowy kwalifikacyjnej pełne sprawdzenie badanych kompetencji, odporności na stres, kwalifikacji w ramach pisemnych testów. A także, wprowadzenie wymogu kierowania się przez DIAS sumą zebranych punktów z naboru, po przedstawieniu wyników z poszczególnych etapów rekrutacji, a nie dowolnością. Rozmowa kwalifikacyjna jest najsłabszym punktem rekrutacji. Pozwala na manipulacje i swobodne oceny.O ile w procesie naboru wszystkie wcześniejsze etapy są obiektywnie oceniane bo ich wynik zależy wyłącznie od kandydata i nie ma możliwości subiektywnych ocen członków Komisji, tak przy rozmowie kwalifikacyjnej takie subiektywne i niezgodne ze stanem faktycznym oceny mają miejsce i nie ma możliwości ich obiektywnego zweryfikowania. Jest to jedyny słaby punkt w naborze, który pozwala na dowolność i faworyzowanie osób protegowanych, jak również eliminowanie osób niewygodnych w rozumieniu Dyrektora IAS, a posiadających bezwzględnie największe i najlepsze kwalifikacje do służby na danym stanowisku. Sprawa jest poważna, gdyż obserwujemy aktualnie takie sytuacje w IAS w Rzeszowie, Katowicach i Opolu, gdzie osoby o najwyższych kwalifikacjach są odrzucane arbitralnie na rozmowach kwalifikacyjnych, względnie przez DIAS i nie mogą nawet uzyskać protokołów z wyników rozmów kwalifikacyjnych. W Opolu miały nawet miejsce takie sytuacje, że najlepsi kandydaci przechodzili rozmowę kwalifikacyjną, po czym rozmowa ta była unieważniana przez Dyrektora bez podania przyczyn, powoływał Dyrektor nową Komisję, zmieniając jej skład w 100%, który przeprowadzał kolejne rozmowy. Tych nowych rozmów najlepsi kandydaci już nie przeszli. Kandydaci nie są następnie w stanie uzyskać protokołów z ocen jakie dokonali poszczególni członkowie Komisji, ani też protokołu końcowego z rozmowy.To jawna nieprawidłowość, którą należy wyeliminować poprzez przepisy ustawy. Ponadto cała dokumentacja składana przy rekrutacji powinna być jawna, czyli być dostępna dla każdego po nadaniu nr kandydatowi, bez jego danych osobowych i adresowych. Ponadto powinna istnieć możliwość odwołania się kandydata do wyższej instancji. Zasadne jest także wprowadzenie przepisu, który umożliwi udział strony społecznej w naborze. Proces rekrutacji powinien być tak zorganizowany aby zapewnić przyjęcie do służby osób z wysokimi kwalifikacjami (adekwatnymi do zadań), o nieposzlakowanej opinii oraz skutecznie chronić przed przyjęciem do służby osób powiązanych ze światem przestępczym. Proces rekrutacji powinien być tak zorganizowany, aby wykluczyć dowolność ocen przez członków Komisji i Dyrektora Izby Administracji Skarbowej."