Dziękuję za maile i za odwagę odwiedzania tego forum i czytania powyższych wpisów. Sytuacja nigdy nie jest beznadziejna, a my jesteśmy tutaj od tego, aby mobilizować naszych władnych do jeszcze bardziej wytężonej pracy.
Nurtuje mnie kilka kwestii, oto one:
1. Dlaczego Regulamin pracy IC Poznań nie reguluje dokładnie czasu pracy we wszystkich podległych jednostkach, w tym w Urzędach Celnych, przecież Naczelnik UC nie jest pracodawcą, i może manewrować tylko w granicach określonych przez Dyrektora. chodzi mi oczywiście o Szczególny Nadzór Podatkowy. Wg regulaminów w SzNP oficjalnie pracuje się w godzinach urzedowania UC, co nie jest prawdą. a wystarczyłoby wziąć przykład z Rzepina, gdzie wszystko jest jasno ustalone przez Dyrektora, z możliwoością parcy zmianowej i wydłużeniem czasu pracy do 12 godzin. Proste. Dlaczego komplikować. Oczywiście wiąże się to z uznaniem faktu, że pracownicy SzNP wykonujący pracę w stałych nadzorach pracują w warunkach szczególnych (ze względu na pracę zmianową) i niejednokrotnie uciążliwych (należałaby się dodatkowa kasa).
PS dla czytaczy prawa UC Poznań, praca na zmiany 8 godzinne jest pracą zmianową, a pracę zmianową można wydłużyć do 12 godzin, więc nie wciskajcie ludziom już ciemnoty, proszę WAS.
2. Posiłki regeneracyjne:
Jak wynika z § 3 rozporządzenia pracodawca jest zobowiązany zapewnić posiłki pracownikom wykonującym prace: między innymi;
-związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet, wykonywane na otwartej przestrzeni w okresie zimowym; za okres zimowy uważa się okres od dnia 1 listopada do dnia 31 marca,
3. napoje:
Jeśli chodzi o napoje pracodawca jest zobowiazany zapewnić napoje pracownikom zatrudnionym:
- w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25oC,
-w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,
-przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10oC lub powyżej 25oC,
-przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,
-na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28oC. (tu kłania się klimatyzacja w izbie, pozorny wydatek, ale jaka oszczędność na napojach, lepsza efektywność pracy)
Pracodawca zapewnia pracownikom napoje w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy, a w przypadku występowania warunków gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25oC napoje wzbogacone w sole mineralne i witaminy.
Napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej.
Posiłki i napoje wydawane są pracownikom w dniach wykonywania prac uzasadniających ich wydawanie. Pracodawca powinien zapewnić zachowanie odpowiednich warunków higienicznosanitarnych przygotowywania oraz spożywania posiłków i napojów. Pracownikom nie przysługuje ekwiwalent pieniężny za posiłki i napoje.(dlatego ich nie ma)
4. WARUNKI DO WYKONYWANI KONTROLI NA DRODZE:
dz.u.129 poz. 844 z 1997r ze zmianami:
Rozdział 9
Pomieszczenia do ogrzewania się pracowników
§ 44. 1. Przy pracach wykonywanych na otwartej przestrzeni lub w nie ogrzewanych pomieszczeniach należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży. Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków. (może nowe, przetargowe pojazdy będą do tego przystosowane?)
2. W pomieszczeniach do ogrzewania się pracowników powinna być zapewniona temperatura co najmniej 16°C (289 K), a na każdego pracownika najliczniejszej zmiany powinno przypadać co najmniej 0,1 m2 powierzchni, przy czym całkowita powierzchnia pomieszczenia nie może być mniejsza niż 8 m2.
3. W razie gdy ze względu na rodzaje prac wykonywanych na otwartej przestrzeni w okresie zimowym nie jest możliwe zapewnienie pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić pracownikom w pobliżu miejsca ich pracy odpowiednio urządzone źródła ciepła, przy zachowaniu wymagań ochrony przeciwpożarowej
PS Odnośnie posiłków i napoi nie zgadzam się z panią S. od BHP, że zaistnienie ZIMY, MROZÓW, UPAŁÓW,WYJAZDÓW NA DROGI jest ewentualnym powodem do wszczęcia okreśonych procedur-przetargów, czego skutkiem będzie zapenienie posiłków i napoi po ustaniu określonych czynników. Moje podejście jest zupełnie inne. Nie powinno się wykonywać czynności służbowych bez zapewnienia powyższych świadczeń. Przecież nie jesteśmy drogowcami, których zima zawsze zaskakuje, mamy wszystko zaplanowane. Pani od BHP wreszcie powinna zająć się pracą, za którą jej płacą, przynajmniej udając,że robi coś dla funkcjonariuszy, a nie odbębniając tylko szkolenia okresowe, za które kosi górę sianka, przecież nie od tego jest. Powinna starać się zapewnić przepisy BHP mobilnym, SzNP, a dba tylko o budżet FIRMY, a najmniej powinno ją to obchodzić.