• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Emerytury !!!

Wobec czego będziesz pierwszy, któremu doliczą - moje gratulacje.
ps. w królestwie IAS Katowice Ci nie doliczą - lecz ciągle idzie nowe i może i tu zawita normalność.
Chętnie skorzystam z takiego sposobu naliczania. Nie posługuję się pragmatyką katowicką, a przytaczam wraz z @Magda66 przepisy prawa obecnie obowiązujące!
 
Dlaczego? Może być dodatek specjalny jednorazowy, albo na pewien okres, kwartał, półrocze itd. Twoim zdaniem taki dodatek nie powiększa uposażenia branego pod uwagę do wyliczenia emerytury? Kiedy dodatek jakikolwiek otrzymuje miano stałego? Kontrolny też przyznawany jest na jakiś okres czasu, a jest dodatkiem stałym.
Za @abarks proszę o podanie definicji dodatków o charakterze stałym.

Art. 226. KAS​

Dodatki do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy​

1.Funkcjonariusze otrzymują następujące dodatki do uposażenia zasadniczego:
1)dodatek za wieloletnią służbę;
2)dodatek za stopień służbowy w wysokości uzależnionej od posiadanego stopnia;
3)dodatek funkcyjny na stanowisku kierowniczym;
4)dodatki uzasadnione szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami i umiejętnościami;
5)dodatki uzasadnione szczególnymi warunkami pełnienia służby.
2.Dodatki do uposażenia, o których mowa w ust. 1 oraz w art. 148 dodatkowe należności do wynagrodzenia lub uposażenia ust. 1, ustalane w wysokości miesięcznej są dodatkami o charakterze stałym.
3.Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, warunki otrzymywania dodatków do uposażenia zasadniczego, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5, oraz wysokość dodatków, uwzględniając:
1)okoliczności uzasadniające przyznanie dodatków;
2)rodzaje dodatków przysługujących funkcjonariuszowi ze względu na szczególne właściwości, kwalifikacje, umiejętności lub warunki pełnienia służby;
3)okresowe podwyższenie lub obniżenie tych dodatków.

więc dodatki jednorazowe, kwartalne, półroczne itp się nie łapią do definicji stałych
ps. ale mogę się mylić i chętnie poznam zadnie innych.
 
Ok, przepisy przepisami, abstrahując od nich, póki co mój najwyższy wskaźnik łapie się na okres, gdy tych spec dodatków nie było.
A obecne kierownictwo przyznając chociażby dodatek specjalny za jakiś tam okres - kwartał, 4 miesiące, popełnia błąd nie stosując się do przepisów ustawy (mówiącej o ich miesięcznej wysokości).
 
A obecne kierownictwo przyznając chociażby dodatek specjalny za jakiś tam okres - kwartał, 4 miesiące, popełnia błąd nie stosując się do przepisów ustawy (mówiącej o ich miesięcznej wysokości).
I tutaj myślę iż jesteś w błędzie - oj doskonale wiedzą abyś jak najdłużej był niewolnikiem a brak perspektyw wyższej emerytury zmuszał do dalszej służby.
 

Art. 226. KAS​

Dodatki do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy​

1.Funkcjonariusze otrzymują następujące dodatki do uposażenia zasadniczego:
1)dodatek za wieloletnią służbę;
2)dodatek za stopień służbowy w wysokości uzależnionej od posiadanego stopnia;
3)dodatek funkcyjny na stanowisku kierowniczym;
4)dodatki uzasadnione szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami i umiejętnościami;
5)dodatki uzasadnione szczególnymi warunkami pełnienia służby.
2.Dodatki do uposażenia, o których mowa w ust. 1 oraz w art. 148 dodatkowe należności do wynagrodzenia lub uposażenia ust. 1, ustalane w wysokości miesięcznej są dodatkami o charakterze stałym.
3.Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, warunki otrzymywania dodatków do uposażenia zasadniczego, o których mowa w ust. 1 pkt 2–5, oraz wysokość dodatków, uwzględniając:
1)okoliczności uzasadniające przyznanie dodatków;
2)rodzaje dodatków przysługujących funkcjonariuszowi ze względu na szczególne właściwości, kwalifikacje, umiejętności lub warunki pełnienia służby;
3)okresowe podwyższenie lub obniżenie tych dodatków.

więc dodatki jednorazowe, kwartalne, półroczne itp się nie łapią do definicji stałych
ps. ale mogę się mylić i chętnie poznam zadnie innych.
Przytaczasz dobry przepis ale źle go interpretujesz. Każdy dodatek wymieniony w ustawie i nazwany dodatkiem o charakterze stałym wlicza się do emerytury, nawet jeśli jest wypłacony jednorazowo.
Nie liczą się jednak np ostatnio wypłacane dodatki motywacyjne, nie wynikają z ustawy o kas
 
Basic o ile dobrze obliczyłem wygląda to jakoś tak:
po 25 latach mamy 66 % doliczając do tego dwa lata z woja po 2,6 za rok wychodzi 71,2 i do pełnej wysługi jeszcze trochę brakuje. Jeżeli doliczymy w tym momencie wysługę z "cywila" (co brzmi w przypadku wielu funków paradoksalnie bo przed 1999 rokiem też byli funkcjonariuszami celnymi) to nawet zakładając naliczenie okresów cywilnych po 1.3 % osiągasz brakujące procenty do pełnej wysługi 75 % z dnia na dzień i nie musisz jeszcze tyrać przez dwa lata. A weź pod uwagę że część kolegów i większość koleżanek nie skorzysta z uprawnienia polegającego na doliczeniu do wysługi służby wojskowej bo jej nie odbyło więc dla nich doliczenie lat z "cywila" też znacznie przyspieszy możliwość odejścia na pełną emkę.
Jeżeli jestem w błędzie to niech ktoś mnie oświeci.
Pozdrawiam
ale to jest możliwość teoretyczna. A nalezy jeszcze uwzględnić teorięzysków komparatywnych i okaże się że nie ejst to atrakcyjne dla kazdego bo za dodatkowe 2-3 lata pracy bierzesz pełną mundurową i częściową cywilną. Czyli cena za te 2-3 lata dłużej. Będa tacy któzy mająjuż dość i tacy którzy zechcą skasować fula. Moim zdaniem 15aa w tym kształcie jest mało atrakcyjny i nie realizuje porozumienia z 2018 nawet się do niego nie zbliża. Może być co najwyżej pozycją wyjściową w negocjacjach.
 
ale to jest możliwość teoretyczna. A nalezy jeszcze uwzględnić teorięzysków komparatywnych i okaże się że nie ejst to atrakcyjne dla kazdego bo za dodatkowe 2-3 lata pracy bierzesz pełną mundurową i częściową cywilną. Czyli cena za te 2-3 lata dłużej. Będa tacy któzy mająjuż dość i tacy którzy zechcą skasować fula. Moim zdaniem 15aa w tym kształcie jest mało atrakcyjny i nie realizuje porozumienia z 2018 nawet się do niego nie zbliża. Może być co najwyżej pozycją wyjściową w negocjacjach.
Oczywiście zgadzam się z Twoim zdaniem że dla większości będzie to nieatrakcyjne, właściwie nieopłacalne z uwagi na fakt że za doliczenie tych 3,85 roku a dla tych co posiadają służbę wojskową okres doliczenie wyniesie 1,95 roku (25 lat +3,85 roku - pełna emka) trzeba będzie zapłacić utratą emki zusowskiej oraz utratą składek z II filaru jeśli ktoś takowy posiada. Oczywiście nie wykluczam tego że ktoś zechce z tego skorzystać, ale taka propozycja uwłacza godności funkcjonariuszy i nie wypełnia porozumienia z 2018 roku ze stroną rządową, tym bardziej że ten projekt dotyczy niewielkiej liczby funkcjonariuszy (1999-2003).

28,85 x 2,6 = 75,01

Moim zdaniem jeżeli już to powinni zrównać status tak jak zakładało to porozumienie (oczywiście pozostaje warunek wyboru przez funkcjonariusza) a jeżeli już chcą pozostawić te 25 lat to w formie takiej że dolicza się lata z cywila po 25 latach służby lub po ukończeniu 55 roku życia.
 
Ostatnia edycja:
"...po 25 latach służby lub po ukończeniu 55 roku życia...." to akurat zawsze pisałem że dla nas to powinien ewentualny być wariant końcowy negocjacji przy wyjściowym likwidacji 15a wprost. cokolwiek pomiędzy 25 lat służby min lub powyżej 55 lat wieku jest ptprostu równie nie atrakcyjne. Oczywiście pomiędzy likwidacją wproast 15a a 25 lub 55 wieku jest całkiem sporo do obnizania stażyu służy pomiędzy 20 a 15 lat i wieku pomiędzy 55 a 40.
 
Basic o ile dobrze obliczyłem wygląda to jakoś tak:
po 25 latach mamy 66 % doliczając do tego dwa lata z woja po 2,6 za rok wychodzi 71,2 i do pełnej wysługi jeszcze trochę brakuje. Jeżeli doliczymy w tym momencie wysługę z "cywila" (co brzmi w przypadku wielu funków paradoksalnie bo przed 1999 rokiem też byli funkcjonariuszami celnymi) to nawet zakładając naliczenie okresów cywilnych po 1.3 % osiągasz brakujące procenty do pełnej wysługi 75 % z dnia na dzień i nie musisz jeszcze tyrać przez dwa lata. A weź pod uwagę że część kolegów i większość koleżanek nie skorzysta z uprawnienia polegającego na doliczeniu do wysługi służby wojskowej bo jej nie odbyło więc dla nich doliczenie lat z "cywila" też znacznie przyspieszy możliwość odejścia na pełną emkę.
Jeżeli jestem w błędzie to niech ktoś mnie oświeci.
Pozdrawiam
U nas nikt nie ma 25 lat ( liczone od 1999 to 22 na razie ). Cała reszta wyliczenia będzie aktualna w roku 2024 po 19 września.
 
"...po 25 latach służby lub po ukończeniu 55 roku życia...." to akurat zawsze pisałem że dla nas to powinien ewentualny być wariant końcowy negocjacji przy wyjściowym likwidacji 15a wprost. cokolwiek pomiędzy 25 lat służby min lub powyżej 55 lat wieku jest ptprostu równie nie atrakcyjne. Oczywiście pomiędzy likwidacją wproast 15a a 25 lub 55 wieku jest całkiem sporo do obnizania stażyu służy pomiędzy 20 a 15 lat i wieku pomiędzy 55 a 40.
U nas nikt nie ma 25 lat ( liczone od 1999 to 22 na razie ). Cała reszta wyliczenia będzie aktualna w roku 2024 po 19 września.
Dlatego jestem z zrównaniem statusu czyli 15/55 za pierwsze 3 lata 2,6 reszta po1,3 i na wniosek funkcjonariusza, a jeżeli się uprą to LUB 55 jest ostatnią opcją na którą można przystać.
 
Basic o ile dobrze obliczyłem wygląda to jakoś tak:
po 25 latach mamy 66 % doliczając do tego dwa lata z woja po 2,6 za rok wychodzi 71,2 i do pełnej wysługi jeszcze trochę brakuje. Jeżeli doliczymy w tym momencie wysługę z "cywila" (co brzmi w przypadku wielu funków paradoksalnie bo przed 1999 rokiem też byli funkcjonariuszami celnymi) to nawet zakładając naliczenie okresów cywilnych po 1.3 % osiągasz brakujące procenty do pełnej wysługi 75 % z dnia na dzień i nie musisz jeszcze tyrać przez dwa lata. A weź pod uwagę że część kolegów i większość koleżanek nie skorzysta z uprawnienia polegającego na doliczeniu do wysługi służby wojskowej bo jej nie odbyło więc dla nich doliczenie lat z "cywila" też znacznie przyspieszy możliwość odejścia na pełną emkę.
Jeżeli jestem w błędzie to niech ktoś mnie oświeci.
Pozdrawiam
Nie zapędzaj się z tymi wyliczeniami. Wojsko policzą ci co do dnia. Ja po dwóch latach woja miałem 1 rok, 11 miesięcy i 11 dni. Po drugie ja nie miałem zamiaru dymać do sześćdziesiątki, żeby mieć full 75%. Przyszedłem do cła w wieku 24 lat, a odszedłem w wieku 54 lat, czyli dymałem 30 lat. Gdybym służył do 60-tki to miałbym 36 lat służby i niewiadomo czego jeszcze. Sześćdziesięciolatków w służbach można policzyć na palcach.
 
U nas nikt nie ma 25 lat ( liczone od 1999 to 22 na razie ). Cała reszta wyliczenia będzie aktualna w roku 2024 po 19 września.
Ale są ludki którzy mają dziś już 55 lat i mogli by doliczyć lata z cywila w ten sposób osiągnąć pełną emkę oczywiście kosztem zusowskiej, ale to były by wyłącznie indywidualne decyzje.
 
Ale są ludki którzy mają dziś już 55 lat i mogli by doliczyć lata z cywila w ten sposób osiągnąć pełną emkę oczywiście kosztem zusowskiej, ale to były by wyłącznie indywidualne decyzje.
mni4e osobiscie by urzadzalo
trzeba pamiętać ze lata z cywila icza sie za pol wiec trzeba miec dosc stazu lub czasu przed soba by sie to bilansowalo
w kazdym badz razie to rownanie ma zamknieta dziedzine rozwiazan i otego niezbyt szereka
 
Skorpion1 twierdzi, że tak: "Zmiana ta jest jedynie doprecyzowaniem brzmienia art.5 ust.1 (pkt 1a), po to aby nie było wątpliwości w jej stosowaniu. Chociaż większość sędziów orzekła ( nawet w pierwotnym zapisie tego aktu prawnego ), że waloryzacja za okres pomiędzy zwolnieniem ze Służby, a nabyciem prawa do emerytury po prostu się należy".
czy stawiennictwo w Sądzie Okręgowym w Warszawie w sprawie waloryzacji emerytury (za ww. okres) jest obowiązkowe? Czy jest tak że skoro otrzymałam maila z Sądu o terminie rozprawy moja obecność jest nieobowiązkowa?
 
Nie zapędzaj się z tymi wyliczeniami. Wojsko policzą ci co do dnia. Ja po dwóch latach woja miałem 1 rok, 11 miesięcy i 11 dni. Po drugie ja nie miałem zamiaru dymać do sześćdziesiątki, żeby mieć full 75%. Przyszedłem do cła w wieku 24 lat, a odszedłem w wieku 54 lat, czyli dymałem 30 lat. Gdybym służył do 60-tki to miałbym 36 lat służby i niewiadomo czego jeszcze. Sześćdziesięciolatków w służbach można policzyć na palcach.
Ja odpowiedziałem na post Basica i podałem przykład uwzględniąjacy służbę wojskową bo on o tym wspomniał. I tak póki co dyskusja jest akademicka bo do podjęcia decyzji czy rezygnować z tego co wypracowaliśmy w czasach ZUS i zdecydować się na przeliczenie składek na ZER - po pierwsze zostało trochę czasu bo wymagane 25 lat służby będziemy mieli w 2024 a po drugie jeszcze nie wiadomo czy w ogóle te zmiany przejdą w Sejmie :) wtedy będziemy się zastanawiać co dla kogo będzie korzystne. Ja z tego niby-cywila mam 6 lat bo służę od 1993 więc korzystniej mi zrezygnować ze składek ZUS bo nawet nie wiem czy dożyję 65 :D więc nie będę ryzykował oczekiwania na część emerytury ZUSowskiej. A Sześćdziesięciolatków w służbach jest mało bo ci którzy się przyjmowali na dawnych zasadach po 28,5 roku służby mają pełną wysługę więc nawet zakładając że przyjmowali się do SG czy np Policji mając 25 lat to pełną wysługę mają plus minus w wieku 54 lat.
 
Ja odpowiedziałem na post Basica i podałem przykład uwzględniąjacy służbę wojskową bo on o tym wspomniał. I tak póki co dyskusja jest akademicka bo do podjęcia decyzji czy rezygnować z tego co wypracowaliśmy w czasach ZUS i zdecydować się na przeliczenie składek na ZER - po pierwsze zostało trochę czasu bo wymagane 25 lat służby będziemy mieli w 2024 a po drugie jeszcze nie wiadomo czy w ogóle te zmiany przejdą w Sejmie :) wtedy będziemy się zastanawiać co dla kogo będzie korzystne. Ja z tego niby-cywila mam 6 lat bo służę od 1993 więc korzystniej mi zrezygnować ze składek ZUS bo nawet nie wiem czy dożyję 65 :D więc nie będę ryzykował oczekiwania na część emerytury ZUSowskiej. A Sześćdziesięciolatków w służbach jest mało bo ci którzy się przyjmowali na dawnych zasadach po 28,5 roku służby mają pełną wysługę więc nawet zakładając że przyjmowali się do SG czy np Policji mając 25 lat to pełną wysługę mają plus minus w wieku 54 lat.

Zgadza się dyskusja jest akademicka póki co na pierwszym posiedzeniu sejmu w nowym roku nie ma projektu - pozostaje nadal czekać.

Ps. opłacalność skorzystania z tego art. 15 aa będzie wyłącznie indywidualna, ja podobnie jak @daff do emki zusowskiej mam 10 lat i nie wiem czy dożyję 65 , dlatego "lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu."

S
EJM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ IX kadencja
Porządek dzienny: 46. posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 12 i 13 stycznia 2022 r. (środa-czwartek)
Początek obrad 12 stycznia 2022 r. o godz. 10:00

https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PorzadekObrad.xsp?documentId=A3A65929BB8965C6C12586CB003846BA
 
Przyznam, że całkiem się już pogubiłem bo trochę tu nie zaglądałem i sprawami emerytalnymi raczej się nie interesowałem. Dlatego czy mógłby mi ktoś krótko i rzeczowo przybliżyć w jakiej sytuacji prawnej jestem. Byłem funkcjonariuszem celnym od 1997r. W 2017 zostałem ucywilniony. Od 2019 pobieram emeryturę mundurową i pracuję poza służbami mundurowymi. Ktoś mi powie czy mogę jeszcze na coś liczyć jeśli idzie o system emerytalny?
 
owszem na 15 16 i w ogóle 24 emeryturę. Zdaje się że ktoś kiedyś artykuował takie pobozne rzyczenia.
Nie nazwałbym tego życzeniami a już na pewno nie pobożnymi. Nie idzie mi o żadne "- naste" emerytury tylko o to czy składki emerytalne które obecnie są za mnie płacone mają dla mnie jakiekolwiek znaczenie.
 
Back
Do góry