I. Tezy
1. Celem komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej jest eliminacja przepisów, które powodują że zasady nabywania uprawnień emerytalnych przez funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej są mniej korzystne niż zasady odnoszące się do wszystkich pozostałych tzw. służb mundurowych.
2. Projektowana ustawa - wg związków zawodowych â ma dotyczyć ok. 300 funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej, stąd jej skutki finansowe nie powinny być duże. Niemniej jednak jej przyjęcie może być odbierane jako dalsze zwiększanie przywilejów tzw. służby mundurowej w stosunku do powszechnego systemu emerytalnego.
3. Komisja ds. Petycji była mocno podzielona w sprawie zasadności podejmowania tej inicjatywy ustawodawczej (wynik 5:4 głosów za podjęciem inicjatywy ustawodawczej). Natomiast rząd w stanowisku1 do petycji zawierającej przedmiotową propozycję zmiany ustawy nie uznał za zasadne postulowane zmiany warunków przechodzenia na emeryturę policyjną przez funkcjonariuszy celnych i nie planuje podjęcia prac legislacyjnych w celu określenia na nowo warunków przechodzenia na emeryturę policyjną przez funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej.
4. Nie wydaje się, by obecnie funkcjonujące przepisy były sprzeczne z Konstytucją RP i skutkowały koniecznością wypłaty znaczących odszkodowań.
Zakres przedmiotowy projektu ustawy
Nowelizacja polega:
- po pierwsze na wykreśleniu przepisu (ust. 2 w art. 12), który obecnie określa ostrzejsze warunki przejścia na emeryturę policyjną w odniesieniu do funkcjonariuszy Służby Celnej lub funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, bowiem w przypadku tych funkcjonariuszy dodatkowo wymagane jest ukończenie 55 lat życia i posiadanie w stażu służby co najmniej 5 lat: (1) przy wykonywaniu zadań określonych odpowiednio w art. 1 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej lub w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej3 lub (2) służby w Służbie Celno-Skarbowej;
- po drugie na wprowadzeniu zmian o charakterze technicznym, polegających wyłącznie na skreśleniu przywołania ust. 2 w art. 12 (w związku z proponowanym skreśleniem tego przepisu)4;
- po trzecie na wprowadzeniu nowego przepisu (art. 2 projektu) zgodnie z którym, âFunkcjonariuszom Służby Celnej lub funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej, którzy zostali zwolnieni ze służby albo których stosunek służbowy został przekształcony albo wygasł w okresie od dnia 3 marca 2015 r. do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, przysługuje prawo do emerytury policyjnej na zasadach określonych w art. 15d lub art. 15e ustawy zmienianej w art. 1 w przypadku, gdy funkcjonariusz Służby Celnej lub funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, we wskazanym wyżej okresie, spełniał przesłanki do nabycia prawa do emerytury określone w art. 12 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawąâ.
Ustawa wchodziłaby w życie z dniem 1 lipca 2019 r. (art. 3 projektu).