Zielony Groszek
Aktywny użytkownik
- Dołączył
- 3 Lipiec 2015
- Posty
- 111
- Punkty reakcji
- 34
Fragment powyższej opinii:
"W projekcie opiniowanej ustawy w zakresie odnoszącym się do statusu zatrudnienia służbowego funkcjonariuszy SOK zawarto rozwiązania dotyczące m. in. rygorów selekcyjnych (od spełniania których zależy przyjęcie do służby), obowiązku ślubowania, trybu i zasad nawiązywania stosunków służbowych, właściwości organów w tych sprawach, czasu służby, podlegania okresowemu opiniowaniu służbowemu, dyspozycyjności służbowej funkcjonariuszy, zwolnienia ze służby i rozwiązania stosunku służbowego, korpusów i stopni funkcjonariuszy SOK, innych praw i obowiązków związanych z zatrudnieniem, w tym zasad podejmowania dodatkowego zatrudnienia, obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego, uprawnień związanych z rodzicielstwem, urlopów oraz uposażenia i innych świadczeń pieniężnych funkcjonariuszy. Ponadto jako konsekwencję uzyskania nowego statusu służbowego funkcjonariuszy SOK proponuje się poddanie ich systemowi zaopatrzenia społecznego z budżetu państwa (oznacza to, że z dniem wejścia w życie opiniowanej ustawy funkcjonariusze SOK nie będą już ubezpieczeni w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, a budżet państwa nie będzie odprowadzał od ich wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne). Zmiany w tym zakresie wynikają z nowelizacji ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Zakres podmiotowy tej ustawy zostanie rozszerzony także na funkcjonariuszy SOK (co znajdzie odzwierciedlenie także w zmianie jej tytułu).
Po wejściu w życie opiniowana ustawa dołączy do grupy tzw. pragmatyk służbowych, do której zalicza się obecnie ustawy: o Policji, o Straży Granicznej, o Służbie Więziennej, o Państwowej Straży Pożarnej, o Służbie Celnej, o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego i o Biurze Ochrony Rządu. Wszystkie pragmatyki służbowe posługują się konstrukcją stosunku służbowego, która jednak nie jest jednolita. W doktrynie wyróżnia się trzy odmiany stosunku służbowego: stosunek służbowy typu policyjnego (regulowany ustawami: o Policji, o Straży Granicznej, o Służbie Więziennej, o Państwowej Straży Pożarnej, o Służbie Celnej), stosunek służbowy typu wojskowego (regulowany ustawą o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych) oraz stosunek służbowy w służbach specjalnych (regulowany ustawą o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu i ustawą o Biurze Ochrony Rządu). Natomiast stosunki służbowe regulowane ustawą o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego wykazują cechy stosunku służbowego typu wojskowego i w służbach specjalnych. Analiza projektowanej regulacji dotyczącej stosunku służbowego funkcjonariuszy SOK dowodzi, że nosić on będzie cechy stosunku służbowego typu policyjnego."
"W projekcie opiniowanej ustawy w zakresie odnoszącym się do statusu zatrudnienia służbowego funkcjonariuszy SOK zawarto rozwiązania dotyczące m. in. rygorów selekcyjnych (od spełniania których zależy przyjęcie do służby), obowiązku ślubowania, trybu i zasad nawiązywania stosunków służbowych, właściwości organów w tych sprawach, czasu służby, podlegania okresowemu opiniowaniu służbowemu, dyspozycyjności służbowej funkcjonariuszy, zwolnienia ze służby i rozwiązania stosunku służbowego, korpusów i stopni funkcjonariuszy SOK, innych praw i obowiązków związanych z zatrudnieniem, w tym zasad podejmowania dodatkowego zatrudnienia, obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego, uprawnień związanych z rodzicielstwem, urlopów oraz uposażenia i innych świadczeń pieniężnych funkcjonariuszy. Ponadto jako konsekwencję uzyskania nowego statusu służbowego funkcjonariuszy SOK proponuje się poddanie ich systemowi zaopatrzenia społecznego z budżetu państwa (oznacza to, że z dniem wejścia w życie opiniowanej ustawy funkcjonariusze SOK nie będą już ubezpieczeni w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, a budżet państwa nie będzie odprowadzał od ich wynagrodzeń składek na ubezpieczenie społeczne). Zmiany w tym zakresie wynikają z nowelizacji ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin. Zakres podmiotowy tej ustawy zostanie rozszerzony także na funkcjonariuszy SOK (co znajdzie odzwierciedlenie także w zmianie jej tytułu).
Po wejściu w życie opiniowana ustawa dołączy do grupy tzw. pragmatyk służbowych, do której zalicza się obecnie ustawy: o Policji, o Straży Granicznej, o Służbie Więziennej, o Państwowej Straży Pożarnej, o Służbie Celnej, o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego i o Biurze Ochrony Rządu. Wszystkie pragmatyki służbowe posługują się konstrukcją stosunku służbowego, która jednak nie jest jednolita. W doktrynie wyróżnia się trzy odmiany stosunku służbowego: stosunek służbowy typu policyjnego (regulowany ustawami: o Policji, o Straży Granicznej, o Służbie Więziennej, o Państwowej Straży Pożarnej, o Służbie Celnej), stosunek służbowy typu wojskowego (regulowany ustawą o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych) oraz stosunek służbowy w służbach specjalnych (regulowany ustawą o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu i ustawą o Biurze Ochrony Rządu). Natomiast stosunki służbowe regulowane ustawą o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego wykazują cechy stosunku służbowego typu wojskowego i w służbach specjalnych. Analiza projektowanej regulacji dotyczącej stosunku służbowego funkcjonariuszy SOK dowodzi, że nosić on będzie cechy stosunku służbowego typu policyjnego."
Ostatnia edycja: