Emerytury !!!

Porównanie to o czym mówił sędzia TK w uzasadnieniu ustnym w dniu 03.03.2015 oraz w uzasadnieniu pisemnym w zakresie podmiotowym:

Sędzia sprawozdawca w uzasadnieniu ustnym:

,,Trybunał nie mógł nie widzieć faktu, że pewna część nie wiemy jaka, w ustawie nie ma o tym mowy kiedy i na jakich warunkach funkcjonariusz SC jest funkcjonariuszem, który wykonuje funkcję policyjną, jest to wada legislacyjna tej ustawy (ustawa o SC)"

,,Określenie kiedy i jakie grupy funkcjonariuszy SC będzie podlegała tym przepisom ( zadania z art.2.1p.4-6 ) a zatem również powinny być wprowadzone do ustawy o emeryturach mundurowych, to jest zadanie ustawodawcy jak te grupy precyzyjnie ustalić i o jakie zadania tu chodzi.''

,,Ci funkcjonariusze, którzy w sposób systematyczny i stały a nie w ciągu jednego dnia dostają jakieś polecenie wykonania jakiegoś zadania w zakresie jednego z tych zadań o których mowa w tej ustawie ( zadania z art.2.1p4-6 ) będą mogli oczekiwać, iż przysługuje im uprawnienie emerytalne uprzywilejowane. Ustawodawca musi być tu precyzyjny. Są to zadania kontatybilne z zadaniami Policji"

TK w uzasadnieniu pisemnym:

,,Funkcjonariusze Służby Celnej, którzy bezpośrednio rozpoznają, wykrywają, zapobiegają i zwalczają określone typy przestępstw i wykroczeń wykonują zadania podobne do ustawowych zadań funkcjonariuszy Policji. To podobieństwo wykonywanych zadań przekłada się na zakres faktycznie podejmowanych czynności i stopień narażenia życia i zdrowia.,,
 
.
"bezposrednio, powiadasz ...ale w ktorym momencie? w dniu wydania orzeczenia TK?, w dniu wejscia w zycie przepisow nadajacych FC emki?, przed tym dniem?, kiedykolwiek w ciagu 15 lat sluzby?, w dniu wejscia w zycie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, ktorej przepis uznano za niekonstytucyjny? itd itd...
to kwestia kluczowa"
No właśnie wykluczyć to można kogoś w przyszłości i tylko w ten sposób , ze zatrudniać na stanowiska cywilne.
Tych, którzy od lat są dyspozycyjnymi funkcjonariuszami nie można podzielić na 2 kategorie.
Bo czy ten, który jest od miesiąca w WZP bardziej byłby uprawniony do emerytury, niż ten, który był w WZP 5 lat, ale już nie jest?
Kompletna bzdura i pole do kolejnych nadużyć.
 
Związki Zawodowe
Stowarzyszenia
działające
w Służbie Celnej
Funkcjonariusze Służby Celnej
wszyscy

]Koleżanki i Koledzy!

W nawiązaniu do Zaproszenia z dnia 27 marca 2015r. i w ślad za opublikowaniem pisemnego uzasadnienia wyroku Trybunału Konstytucyjnego K39/13 z dnia 3 marca 2015r., Związek Zawodowy Celnicy PL zaprasza na spotkanie, które odbędzie się w dniu 23 kwietnia 2015r. o godz. 11.00 w Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie przy ul. Czackiego(tuż obok Ministerstwa Finansów) w sali C na V piętrze.
Prosimyo deklarację i potwierdzenie udziału w spotkaniu na maila celnicy.pl@wp.pl lub slawomir.siwy@celnicy.pl Funkcjonariuszy celnych oraz wszystkie organizacje społeczne reprezentujące Funkcjonariuszy celnych pragnące zaangażować się w sprawę, w celu wypracowania najlepszego dla ogółu funkcjonariuszy kierunku działań.
Niezbędne jest powszechne zaangażowanie środowiska w działania, celem wywarcia presji na obecne kadry zarządzające Służby Celnej, aby taki właśnie kierunek działań stał się przedmiotem oceny w procesie legislacyjnym i uzyskał poparcie większości w Sejmie i Senacie.
Musimy zbudować silny front środowiska zawodowego, tak aby ośrodki decyzyjne uznały naszą determinację i otrzymały rzetelną informację o naszej formacji.
Należy zrobić wszystko, aby projekt został uchwalony bez zbędnej zwłoki. Spotkanie w naszej ocenie pozwoli na uzgodnienie planu działań w tym zakresie.
Zapraszamy na spotkanie wszystkich zainteresowanych, również chętnych do współpracy Funkcjonariuszy. Prosimy o oddelegowanie przedstawicieli jednostek i komórek organizacyjnych.
ZZ Celnicy PL ponosi koszty organizacji spotkania.
 
.
"bezposrednio, powiadasz ...ale w ktorym momencie? w dniu wydania orzeczenia TK?, w dniu wejscia w zycie przepisow nadajacych FC emki?, przed tym dniem?, kiedykolwiek w ciagu 15 lat sluzby?, w dniu wejscia w zycie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, ktorej przepis uznano za niekonstytucyjny? itd itd...
to kwestia kluczowa"
No właśnie wykluczyć to można kogoś w przyszłości i tylko w ten sposób , ze zatrudniać na stanowiska cywilne.
Tych, którzy od lat są dyspozycyjnymi funkcjonariuszami nie można podzielić na 2 kategorie.
Bo czy ten, który jest od miesiąca w WZP bardziej byłby uprawniony do emerytury, niż ten, który był w WZP 5 lat, ale już nie jest?
Kompletna bzdura i pole do kolejnych nadużyć.

No to teraz będą musieli stworzyć w ramach SC dwie kasty funkcjonariuszy. Jednych z emkami a drugich bez i to kasty których nie będzie można ze sobą mieszać. Nie wiem jak oni to zrobią ale wiem, że na pewno im się to uda. Jedna kasta to będą ludzie z IC i UC. OC wewnętrzne to jeszcze nie wiadomo, co prawda nie granica ale jednak robią odprawy. Druga kasta to granica i wzp i to chyba wszystko.

Zgodzę się z kol. Karoliną, że to będzie bzdura i pole do kolejnych nadużyć !!!
Tylko przypomnę jak powstawała kadra oficerska w SC. Oficerem zostawał ten kto w chwili wejścia ustawy zajmował kierownicze stanowisko. Nieważne, że,, byli kierownicy'' byli na stanowisku przez okres np. 15 lat itd. a wylądowali w kaście ,,nie-oficerów''. A przypomnę, ze jak już jesteś w kaście oficerów to nawet jak przestaniesz pełnić funkcję kierowniczą to masz co najmniej mł. eksperta (nadal jesteś oficerem). A druga kasta nie-oficerów, specjalistów ma szanse wejść do kasty oficerskiej ??? Jest różnica w tym, że te dwie ,,kasty'' razem są dyspozycyjni ???
Na pytanie: czy można ? wszystko można ! Taka jest prawda

Ps. a kasta ekspertów i kasta specjalistów ??? jedni i drudzy są przecież dyspozycyjni !!!
 
Ostatnia edycja:
Pisemne uzasadnienie wyroku wygląda bardzo słabo, a to dlatego właśnie, że daje mln możliwości.
Jednakże takie napędzanie się i samemu wskazywanie, które grupy winny zostać wyłączone jest oznaką naszej słabość. Przykład? Szefem BHP jest były kierownik OC granicznego, albo w kadrach jest pracownica, która spędziła większość swojej 20-letniej służby w Dziale Operacyjnym, a potem w mobilnych. I dziesiątki przykładów fc, którzy byli we wszystkich możliwych komórkach.
W mojej ocenie musimy się bronić przed utrwaleniem status quo na identycznej zasadzie jak np. w przypadku stanowisk służbowych.
 
witam serdecznie,
w 100% popieram Wasza walke o mundurowe emki dla calej slużby, zwłaszcza ze sam wywodze sie z cla. I tu moje, moze troche z innej beczki pytanie - a co jeśli ktoś przepracował rok w WZP a po tym roku zwolnił się i poszedł do SG? czy ten rok w WZP zostanie zaliczony do emki, na zasadzie jak np. słuzba w wojsku, czy to znacza ze w przypadku uchwalenia emek dla Cła (w tym i dla WZP) oznacza to ze ten rok się zalicza do wysługi?
 
jak już SC dostanie emki zaopatrzeniowe (WZP na pewno) to wtedy u siebie w SG złożysz podanie o zaliczenie tego roku do stażu emeryalnego w SG. Będą musieli zaliczyć, tylko poczekaj aż nam się uda :)
 
Pisemne uzasadnienie wyroku wygląda bardzo słabo, a to dlatego właśnie, że daje mln możliwości.
Jednakże takie napędzanie się i samemu wskazywanie, które grupy winny zostać wyłączone jest oznaką naszej słabość. Przykład? Szefem BHP jest były kierownik OC granicznego, albo w kadrach jest pracownica, która spędziła większość swojej 20-letniej służby w Dziale Operacyjnym, a potem w mobilnych. I dziesiątki przykładów fc, którzy byli we wszystkich możliwych komórkach.
W mojej ocenie musimy się bronić przed utrwaleniem status quo na identycznej zasadzie jak np. w przypadku stanowisk służbowych.

Uzasadnienie na pewno nie wyjaśnia jak wykonać wyrok.
Nie ma żadnego fc, który ma 20 lat służby. Maksymalnie niektórzy z nas mogą mieć 15,5 roku służby !!!
Policjant, która ma np. tylko 14 lat służby w Policji nie dostani emki mundurowej. Te 14 lat zaliczą mu do ZUS.
Czy wierzysz, że ktoś będzie przejmował się z celnikiem z 14 letnim stażem wykonując zadania ,,czysto" Policyjne ???
Problem będzie z tymi z nas, którzy mają już 15 lat stażu wykonując zadania ,,czysto'' policyjne a w dniu wejścia nowelizacji ustawy nie będzie ich w tych komórkach wykonujących te zadania.
Ale mogą takim fc i z tymi którym brakuje niewiele (mają np. 10lat stażu wykonując zadania ,,czysto'' policyjne) złożyć propozycje przyjścia do komórek wykonujące zadania o charakterze ,,czysto'' policyjne. Na pasach ciągle brakuje ludzi i przyjmują nowych z ulicy. Wtedy dadzą wybór ??? Będą mieli czyste ręce.

Tragedią takiego rozwiązania będzie fakt, ze taki fc aby dostać max emke mundurową będzie musiał zasuwać 30 lat wykonując zadania o charakterze ,,czysto" policyjne. Czy w Policji funkcjonariusze wykonują przez całą swoją karierę (tj.30lat) zadania ,,czysto" policyjne ???
 
Ostatnia edycja:
A to ciekawa teza Pana Marszałka Sejmu do pozafiskalnych funkcji realizowanych przez polskich celników.
W kontekście wypowiedzi Marszałka, to obecnie funkcjonariusze Służby Celnej posiadają szereg kompetencji charakterystycznych dla służb pionu śledczego (wykrywanie i ściganie różnego rodzaju przestępstw), prawo używania broni palnej oraz stosowania środków przymusu bezpośredniego, to jednak zagrożenie życia i zdrowia nie wiąże się immanentnie z wykonywaną służbą... a kuźwa z czym, ja się pytam?
No tak. Sprawianie dolegliwości karnej dla sprawców przestępstw - przemytników niebezpiecznych odpadów, dóbr kultury, okazów CITES, środków odurzających, broni, amunicji i wielu, wielu innych poza czystym kks, to takie działanie (od wykrycia - dochodzenia - oskarżania i skazania) jest niepolicyjne... Międzynarodowa współpraca śledcza zarówno bezpośrednia w ramach bilateralnej pomocy prawnej, czy to też w ramach OLAF-a, CEPOL-u, EUROPOL-u. Konwencji K3, traktatów neopolitańskich, rzymskich etc, pościg transgraniczny, obserwacja, prawo do wspólnych - nieformalnych dochodzeń, to też nic takiego? Czy to są zadania tzw. nieopisane podobnie, jak w zakresie naszych niezwartościowanych obowiązków - inne polecenia przełożonego? Nadal uważają nas za idiotów? Chcą nam weprzeć, że w tych sprawach pewnie orzeka wydział sądu rodzinnego, w oparciu o prawo kanoniczne, a Kopernik był kobietą...
Niestety, ale w mojej ocenie, jak przewidywałem uzasadnienie wyroku TK pozostaje niczym innym, jak zimnym prysznicem na rozpalone głowy podnieconych hurra optymistów. Wynika z niego, że tylko nieliczna grupa funkcjonariuszy (zapewne z nowo wyodrębnionych organizacyjnie części formacji Służby Celnej) może załapać się na te przywileje, o ile wcześniej nasz ukochany SSC nie zrealizuje planu konsolidacji podległych jemu służb. :-(
Jeśli tak ma być, to niech już teraz nasz generał wyda polecenie odprucia naszywek z orłem z naszego umundurowania, a sam niech ćwiczy się z paradnej musztry, by się ładnie zaprezentował podczas uroczystej zmiany wart przy grobie nieznanego żołnierza...
 
Uzasadnienie na pewno nie wyjaśnia jak wykonać wyrok.
Nie ma żadnego fc, który ma 20 lat służby. Maksymalnie niektórzy z nas mogą mieć 15,5 roku służby !!!
Policjant, która ma np. tylko 14 lat służby w Policji nie dostani emki mundurowej. Te 14 lat zaliczą mu do ZUS.
Czy wierzysz, że ktoś będzie przejmował się z celnikiem z 14 letnim stażem wykonując zadania ,,czysto" Policyjne ???
Problem będzie z tymi z nas, którzy mają już 15 lat a w dniu wejścia nowelizacji ustawy nie będzie ich w tych komórkach wykonujących te zadania.
Ale mogą takim fc i z tymi którymi brakuje niewiele (mają np. 10lat) złożyć propozycje przyjścia do komórek wykonujące zadania o charakterze czysto policyjne. Na pasach ciągle brakuje ludzi i przyjmują nowych z ulicy. Wtedy dadzą wybór ??? Będą mieli czyste ręce."



Słusznie. Zgadzam się z tymi 15,5 (ustawa z 1999) choć te "czysto policyjne" to lepiej brzmią w ustawie z 2009.
Ale słowo komentarza. Są IC, w których 10 służby ma praktycznie 100% załogi i jednocześnie tak się składa, ze są to IC, w których bywa że nie ma żadnego OC granicznego a WZP liczy parę etatów.
Co niektórzy martwią kogo by tu wykluczyć w chwili, gdy mamy do czynienia z fundamentalnymi kwestiami
 
Ostatnia edycja:
jak już SC dostanie emki zaopatrzeniowe (WZP na pewno) to wtedy u siebie w SG złożysz podanie o zaliczenie tego roku do stażu emeryalnego w SG. Będą musieli zaliczyć, tylko poczekaj aż nam się uda :)

to nie tak....
bez względu na to kiedy nastąpiło przeniesienie do SG to pracować w SG będzie do 55 lat i 25 lat służby w SG liczone od momentu przejścia.

„Art. 18a. 1. Funkcjonariuszowi przyjętemu po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r. do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub w Służbie Więziennej emerytura przysługuje na zasadach i w wysokości określonych w niniejszym rozdziale, czyli posiada ukończone 55 lat życia i co najmniej 25 lat służby w w/w formacjach

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do funkcjonariusza przyjętego do służby po dniu 31 grudnia 2012 r., jeżeli przed tym przyjęciem:
1) pełnił służbę w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej, do której został przyjęty przed dniem 1 stycznia 2013 r.; - NIE MA W TYM KATALOGU SC uprawniającym do pracy 15lat po przeniesieniu.


czy tylko przeniesienia między służbami z w/w katalogu służb do innych zachowuje się prawo do 15 lat pod warunkiem mianowania do pierwszej z nich przed 31 grudnia 2012 roku.
Inaczej mówiąc 15 lat jest honorowane gdy mamy łącznie 2 przypadki - mianowanie przed 31 grudnia 2012 i byliśmy w formacji wymienionej wyżej (pomijające SC)

paradoksalnie osoba która przyjęta była do SC przed dniem 31 grudnia 2012roku i pozostaje obecnie w SC to będzie mieć 15 lat do przepracowania, NATOMIAST osoba też przyjęta do SC przed 31 grudnia 2012 roku ale przeniesiona do innej służby po 1 stycznia 2013r będzie pracować już do 55 lat i 25 lat służby. ponieważ przeniesieni do w/w formacji z SC traktowane jest tak samo jak nowo zatrudnionych, bez preferencji z SC.


te same informacje uzyskałem w MSWiA.

Przykładowo jeśli po przeniesieniu z SC do w/w formacji mundurowych i chcę chcę pracować do 55 lat i 25 lat służby to muszę zrobić to najpóźniej do 30 roku życia. Jeśli przejdę z SC do SG w wieku 33 lat to pracować będę do 58lat - tak żeby mieć 25lat stażu w SG.

Oczywiście to stan prawny na teraz. jesli ustawodawca przy naszych emkach zmieniać będzie rozporządzenia to może dodać zapis że honorowane są też mianowania w SC przed 31 grudnia 2012 roku.
 
Ostatnia edycja:
to nie tak....
bez względu na to kiedy nastąpiło przeniesienie do SG to pracować w SG będzie do 55 lat i 25 lat służby w SG liczone od momentu przejścia.

„Art. 18a. 1. Funkcjonariuszowi przyjętemu po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2012 r. do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub w Służbie Więziennej emerytura przysługuje na zasadach i w wysokości określonych w niniejszym rozdziale, czyli posiada ukończone 55 lat życia i co najmniej 25 lat służby w w/w formacjach

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do funkcjonariusza przyjętego do służby po dniu 31 grudnia 2012 r., jeżeli przed tym przyjęciem:
1) pełnił służbę w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej, do której został przyjęty przed dniem 1 stycznia 2013 r.; - NIE MA W TYM KATALOGU SC uprawniającym do pracy 15lat po przeniesieniu.


czy tylko przeniesienia między służbami z w/w katalogu służb do innych zachowuje się prawo do 15 lat pod warunkiem mianowania do pierwszej z nich przed 31 grudnia 2012 roku.
Inaczej mówiąc 15 lat jest honorowane gdy mamy łącznie 2 przypadki - mianowanie przed 31 grudnia 2012 i byliśmy w formacji wymienionej wyżej (pomijające SC)

te same informacje uzyskałem w MSWiA.

Przykładowo jeśli po przeniesieniu z SC do w/w formacji mundurowych i chcę chcę pracować do 55 lat i 25 lat służby to muszę zrobić to najpóźniej do 30 roku życia. Jeśli przejdę z SC do SG w wieku 33 lat to pracować będę do 58lat - tak żeby mieć 25lat stażu w SG.

Oczywiście to stan prawny na teraz. jesli ustawodawca przy naszych emkach zmieniać będzie rozporządzenia to może dodać zapis że honorowane są też mianowania w SC przed 31 grudnia 2012 roku.

no ja to po roku pracy w WZP SC się zwolniłem i miesiac pozniej dostałem sie do SG w 2008, czyli jeszcze przed tymi zmianami 25/55 - czyli na starych (jak zwal tak zwal) zasadach, wiec nie wiem...
 
Ostatnia edycja:
Moi drodzy. Dziękuję za wszystkie wypowiedzi. Będą bardzo pomocne w negocjacjach, aby być przygotowanym na odpieranie argumentacji drugiej strony. To naprawdę bardzo cenne pod tym kątem.
Niemniej wedle elementarnych zasad, przystępując do negocjacji, przedstawia się najbardziej korzystny dla siebie wariant. Niepoważne byłoby odstępowanie od tychże zasad, negocjowanie na wstępie z samym sobą i przedstawianie ustępstw w początkowym projekcie. A zatem proponuję przedstawić projekt uwzględniający wszystkich F.C. i okres liczony od pocz. zatrudnienia, także oczywiście w administracji celnej. P
Proponuję również zaliczyć w naszym projekcie pracę w UKS byłym pracownikom cywilnym.
Każdy, kto ma jakieś pretensje czy animozje do byłych pracowników cywilnych lub uważa to za niesprawiedliwe czy niesłuszne, musi odpowiedzieć sobie na dwa pytania.
Co jest lepsze dla nas, dla ogółu, dla sprawy, dla osiągnięcia celu, dla Ciebie Celniku?
Wspólny front w Parlamencie czy dopuszczenie na starcie do sabotowania naszego projektu? Bo tak to się skończy i na to wpływu nie mielibyśmy.
Kierując się wyłącznie dobrem sprawy, chęcią osiągnięcia celu, uważam, że należy zaliczyć w naszym projekcie byłym pracownikom cywilnym staż w UKS do emerytury mundurowej i taki projekt złożyć.
Proszę o telefon jeżeli ktoś chciałby usłyszeć więcej argumentów za powyższym, o których wszystkich nie mogę pisać publicznie. Kto nie chce lub nie może zadzwonić proszę o okazanie zaufania i nie podejmowanie dalej na forum tego wątku, gdyż służy to tylko MF. Zaufajcie mi, wiecie przecież, że kieruję się wyłącznie dobrem sprawy. Pokażcie klasę wobec byłych pracowników cywilnych. Pamiętamy wiele przykrości, jednak dla dobra sprawy zapominamy o tym, nie wracamy już do tego. Ważne jest osiągnięcie celu.

Teraz najważniejsze. Musimy zmusić Rząd i Parlament do negocjacji, bo wiemy z deklaracji MF, że w tej kadencji Sejmu rozmawiać nie zamierzają.
Jak to zrobić? Między innymi w tym celu zapraszamy na spotkanie w dniu 23.04.2015r.
Uwierzcie mi, to jest dużo bardziej ważniejsze dla sprawy niż to, co ten wyrok rozstrzyga, a co nie, komu wg tego się należy a komu nie.
To jest naprawdę mało istotne, gdyż ten wyrok nie zabrania władzy ustawodawczej objąć wszystkich funkcjonariuszy. O tym po prostu decyduje Sejm. Sytuacja po wyroku zmieniła się o tyle, że Sejm musi się tym zająć, a jak to zrobi w znacznej mierze zależy od nas samych, od naszej determinacji, od tego jak podejdziemy do sprawy.
Wyrok jest bardzo tendencyjny, co jest tylko z korzyścią dla sprawy, gdyż łatwo to, w sposób nie do podważenia, będziemy mogli wykazać.

Wierzę w mądrość środowiska zawodowego F.C. Nie raz pokazaliśmy, że potrafimy działać jako grupa zawodowa.
Dlatego jestem przekonany, ze osiągniemy cel. Budujmy silny front całego środowiska zawodowego. To musi być potężny oddolny ruch.

Niech nikt nie ogląda się na nic i na nikogo. ZAPRASZAM NA SPOTKANIE 23.04.2015 godz. 11.00 Warszawa

CELNIKU ZDEKLARUJ SIĘ!
 
Ostatnia edycja:
Back
Do góry