• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

uprawnienia celników na granicy wewnętrznej unii

Celnik, jak i np. policjant może przeszukać ciebie lub twoje bagaże jeżeli ma uzasadnione podejrzenie. A co to jest uzasadnione podejrzenie? Jest to określone w jakiś przepisach? Nie. Więc to jest interpretacja (w danej chwili) celnika. On uważa, że ma uzasadnione podejrzenie. I koniec. I pomyśl trochę - jak nie będziesz chciał się poddać kontroli to to wzbudzić może u funkcjonariusza podejrznie, że coś masz na sumieniu.

Przepisy kpk mówią, że możesz przeszukać osobę jeżeli istnieje uzasadnione przypuszczenie, że "konkretna rzecz" której szukasz, pochodząca z przestępstwa, stanowiąca dowód w sprawie znajduje się ukryta na tej osobie, jej odzieży lub w bagażu podręcznym (art. 219 par.2 kpk). Nie mów mi więc, że możesz przeszukać osobę która nie chce się poddać kontroli bo może coś ukrywać!!! Coś to znaczy co???
Przed przystąpieniem do przeszukania masz wezwać tę osobę do dobrowolnego wydania poszukiwanej rzeczy. Jak ją wezwiesz??? WYDAJ PAN COŚ ???? Nie bądż śmieszny.
Uzasadnione podejrzenie, to podejrzenie, które należy uzasadnić konkretnymi przesłankami uzasadniającymi prawdopodobieństwo, że osoba ukrywa poszukiwaną przez ciebie "konkretną" rzecz, a dopiero ma także wydać przedmioty pochodzące z innego przestępstwa albo których posiadanie jest zabronione lub poddlegają zajęciu.
Celnik nie decyduje o przeszukaniu i koniec jak napisałeś. Jest to czynność zastrzeżona dla prokuratora (lub sądu w postępowaniu przed sądem). Tylko w sytuacji nie cierpiącej zwłoki, jeżeli mogło by to spowodować zatarcie śladów lub dowodów możęsz przeszukać tę osobę okazując legitymację służbową (lub nakaz kierownika jednostki - spójrz jaka jest gradacja w kpk), ale czynność ta wówczas podlega kontroli prokuratora poprzez jej zatwierdzenie lub nie. Jasne że możesz nic nie znależć, ale musisz przekonać do swoich podejrzeń prokuratora, że były one zasadne, a nie samego siebie.
NIE PISZ WIĘC BZDUR "CELNIK MA PODEJRZENIE I KONIEC".
Prokurator gdy stwierdzi, że jego te Twoje podejrzenia nie przekonały to nie zatwierdzi przeszukania i masz Ty dyscyplinarkę i wtedy można skomentować KONIEC. Tak więc nie wszystko zależy od celnika, że może sobie robić co chce.
Masz rację, że przeszukanie należy zatwierdzić niezwłocnie, a postanowienie na żądanie osoby przeszukiwanej doręczyć w terminie 7 dni, ale nie o to mi chodziło. Ja poszedłem już dalej twierdząc że jeżeli osoba nie dostała w ciągu 7 dni zatwierzenia może pisać zażalenie. Przyczyny niedostarczenia takiego zatwierdzenia mogą być różne, np. celnik na lotnisku zdjął spodnie, nie wypisał protokołu z przeszukania i wcale nie wystąpił z wnioskiem o jego zatwierdzenie. W tej sytuacji nie będzie to problem prokuratora czemu nie zmieścił się w terminie, tylko celnika, bo prokurator nie wiedział o zaistnieniu takiego przeszukania.

Nie okłamujmy się KTO i CZY ZAWSZE wypisuje protokół przeszukania osoby dokonanego na podstawie art. 6o ustawy o SC na granicy celnej w obrocie z krajami trzecimi. Nie ma na to czasu. Wszyscy o tym wiedzą, że protokoły takie wypisuje się od czasu do czasu, jak ktoś pyskuje, albo ważny. W innych przypadkach nie, bo brak czasu. WIĘC PRZEPIS art. 6o jest bzdurny. Bo z braku czasu musimy naruszać prawo, a jak chcemy go przestrzegać to wzrastają kolejki TAK ŻLE I TAK ŻLE.
TAK WIĘC WIDAĆ, ŻE NASZE PRZEPISY SĄ CHORE. Policja wypisuje taki odpowiednik z kontroli osobistej tylko na żądanie osoby lub przy stwierdzeniu nieprawidłowości. U NAS TAK NIE MOGŁOBY BYĆ, ALE PO CO MA BYĆ NORMALNIE
 
Rozpocząłem ciekawy temat. Niektórzy widzę strasznie namieszali - kontrolę celną na lotnisku pomylili z kontrolą bezpieczeństwa na lotnisku - gdzie kontrolę osobistą w obecnym stanie prawnym mogą przeprowadzać jedynie f-sze Straży Granicznej.Ze swej strony chciałbym uzyskać jasną konkretną odpowiedz na pytanie - czy jeśli przylatuję z innego kraju unijnego to celnicy mogą mnie kontrolować? Przechodzę kontrolę paszportową, myślę że jeśli ktoś ma wobec mnie podejrzenia o możliwość popełnienia przestępstwa - to bez pomocy służby celnej kontroli osobistej dokona f-sz SG. Ale wkurza mnie jak mi się ktoś czepia moich bagaży, jak ja śpieszę się na ważna spotkanie. Być może niebawem wejdziemy do strefy Schengen i będę mógł przekroczyć granicę np. z Niemcami gdzie mi się będzie podobało - więc gdy będę chciał coś przemycić to nie będę się pchał na lotnisko gdzie są służby z psami itp.

Jedna z wypowiadających się osób ,,mały" napisała cyt.:
Nieograniczony przepływ towarów i osób. Na razie tylko towarów, ale nie masz obiekcji do kontroli dokonywanej przez Straż Graniczną, do chodzenia na boso po betonie, po ściąganiu pasków, obuwia, obligatoryjnych macanek (w tym biustu i krocza) przez Służby Bezpieczeństwa na lotniskach przed odlotem a niepodoba Ci się zwykła kontrola celna wykonana przez funkcjonariuszy celnych i to scholastyczna


[/iNie żeby komuś umniejszać ale wydaje mi się że kontrola pasażerów przed lotem jest chyba trochę ważniejsza - w końcu chodzi o bezpieczeństwo i życie ludzi - jeżeli ktoś coś przemyci to chyba nikt inny z tego powodu życia nie straci.

Jeszcze inny użytkownik napisał cyt:
w woli uzupełnienia to np: Unia wprowadziła z dniem 15.06.2007 kontrolę przepływu wartości dewizowych , wszyscy obowatele Unii maja obowiazek zgłaszać funkcjonariuszom SG lub UC jeśli maja przy sobie więcej niz 10 tyś. EUR, równiez w reamch unii dobrak kultury mozna przewizić za odpowiednim pozwoleniem - i dlatego celnicy mogą kontrolować na lotnisku ruch unijny ; dewizówka , nartkotyki , ochrona znaków towarowych , dobrak kultury - pozdrawiam

Z taką interpretacją też nie mogę się zgodzić - prawodawca wyposażył w odpowiednie uprawnienia właśnie Straż Graniczną na granicach wewnętrznych Unii Europejskiej po to, aby zabezpieczyć przepływ środków wewnątrz unii, przewóz zabytków - a tu ktoś uzurpuje sobie tym samym prawo do kontroli celnej w ruchu unijnym na lotnisku - nie wiem - chyba chybiona podstawa.

Temat postu trochę odszedł od postawionego przeze mnie pytania - czy w odpowiedzi na bezpośrednie przekroczenie granicy z innym krajem unii europejskiej służba celna tak - bez jakiejś szczególnie uzasadnionego podejrzenia może żądać abym otwierał swoje walizki i grzebać mi w nich - bo f-sz ma powiedzmy taki kaprys?? I czego taki f-sz szuka jak latam po unii? Mało ich na granicy z ukrainą, a tu na lotnisku się wykazuje. Może ktoś zna unijne prawodawstwo w tym zakresie - bo mnie dalej zastanawia że skoro taka kontrola na granicach wewnętrznych jest potrzebna, ma podstawy prawne, to po jakiego grzyba celników z drogowych przejść granicznych z unią z taką zaciętością władze alokowały na wschód.
Czy teraz ktoś mi odpowie?
 
Trochę mi się cytat wymieszał z moją wypowiedzią -
cytat:
w woli uzupełnienia to np: Unia wprowadziła z dniem 15.06.2007 kontrolę przepływu wartości dewizowych , wszyscy obowatele Unii maja obowiazek zgłaszać funkcjonariuszom SG lub UC jeśli maja przy sobie więcej niz 10 tyś. EUR, równiez w reamch unii dobrak kultury mozna przewizić za odpowiednim pozwoleniem - i dlatego celnicy mogą kontrolować na lotnisku ruch unijny ; dewizówka , nartkotyki , ochrona znaków towarowych , dobrak kultury - pozdrawiam

Dalszy ciąg mojej wypowiedzi:

Z cytowaną interpretacją nie mogę się zgodzić - prawodawca wyposażył w odpowiednie uprawnienia właśnie Straż Graniczną na granicach wewnętrznych Unii Europejskiej po to, aby zabezpieczyć przepływ środków wewnątrz unii, przewóz zabytków - a tu ktoś uzurpuje sobie tym samym prawo do kontroli celnej w ruchu unijnym na lotnisku - nie wiem - chyba chybiona podstawa.

Temat postu trochę odszedł od postawionego przeze mnie pytania - czy w odpowiedzi na bezpośrednie przekroczenie granicy z innym krajem unii europejskiej służba celna tak - bez jakiejś szczególnie uzasadnionego podejrzenia może żądać abym otwierał swoje walizki i grzebać mi w nich - bo f-sz ma powiedzmy taki kaprys?? I czego taki f-sz szuka jak latam po unii? Mało ich na granicy z ukrainą, a tu na lotnisku się wykazuje. Może ktoś zna unijne prawodawstwo w tym zakresie - bo mnie dalej zastanawia że skoro taka kontrola na granicach wewnętrznych jest potrzebna, ma podstawy prawne, to po jakiego grzyba celników z drogowych przejść granicznych z unią z taką zaciętością władze alokowały na wschód.
Czy teraz ktoś mi odpowie?
 
Podejrzewam ,że merytorycznie nikt Ci na to pytanie nie odpowie. Ja zadam podobne:
-czym ja sie różnię podróżując z Niemiec przez Zgorzelec autobusem a lecąc tam samolotem z Okęcia. W pierwszym przypadku nie jestem przez celników kontrolowany na lotnisku muszę wywalic wszystko z walizki.Dlaczego? Proszę nie pisać o narkotykach, broni teroryźmie bo od tego jest SG i inne służby na lotnisku (tak samo jak na przejściu drogowym w Zgorzelcu). Chodzi o to że zniesienie nielegalnej kontroli celnej na trasach wewnątrzunijnych spowodowaowłoby iż duża grupa celników straciłaby miejsce pracy z lotniska na ulicę (grupy mobilne) I to jest głównypowód utrzymywania tego kuriozum.
 
Nielegalna kontrola na trasach wewnątrzunijnych??? Przeczytaj ustawe o służbie celnej, rozdział dotyczący kontroli i nie mędrkuj.
 
Kontrolowanie towarów objętych zakazami lub ograniczeniami w obrocie wewnątrzwspólnotowym

W kontekście zagadnień związanych z postępowaniem z towarami objętymi zakazami lub ograniczeniami w obrocie z krajami trzecimi, należy wspomnieć także o kontrolowaniu towarów objętych zakazami lub ograniczeniami w obrocie wewnątrzwspólnotowym.
Zasadnicze rozwiązanie w tej mierze wprowadza art.5 ustawy - Prawo celne, który funkcjonuje w kontekście szczegółowych rozwiązań prawnych (wspólnotowych i krajowych) regulujących obrót wewnątrzwspólnotowy pewnymi "specyficznymi" kategoriami towarów.
Przepisem tym wprowadzono regulację, zgodnie z którą działania organów celnych w ramach dozoru celnego, a więc m.in. czynności kontroli celnej, odnoszą się także odpowiednio do przemieszczania towarów z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na pozostały obszar celny Wspólnoty (i odwrotnie), jeżeli obrót tymi towarami, zgodnie z przepisami krajowymi lub wspólnotowymi, jest w określony sposób reglamentowany (istnieją zakazy lub ograniczenia), a także przemieszczania towarów objętych podatkiem akcyzowym w nabyciu lub dostawie wewnątrzwspólnotowej.

Należy podkreślić, że wskazane rozwiązanie odnosi się do "przemieszczania towarów", co oznacza, że uprawnienia organów celnych w tym względzie mogą być realizowane przez tzw. grupy mobilne funkcjonariuszy celnych, podejmujące działania w ramach kontroli drogowych, tzn. wówczas, gdy towar jest przewożony, znajduje się "w drodze". Są to więc dodatkowe istotne uprawnienia organów celnych realizowane obok podstawowego zadania Służby Celnej, jakim jest w zakresie obrotu towarowego z zagranicą kontrola przywozu (wywozu) towarów z krajów trzecich na obszar celny Wspólnoty Europejskiej.
Działania kontrolne w części dotyczącej obrotu wewnątrzwspólnotowego ww. towarami można zatem porównywać z kontrolą prowadzoną przez organy celne w ramach przepisów ustawy o transporcie drogowym (kontrola określonych dokumentów - pozwoleń, zezwoleń, świadectw itp., jakie powinny towarzyszyć przesyłce - danemu towarowi, przewożonej w transporcie drogowym).

W sprawach nienależących do właściwości organów celnych, w przypadku uzasadnionego przypuszczenia lub stwierdzenia przez te organy podczas kontroli celnej, że naruszone zostały przepisy dotyczące obrotu danymi towarami wewnątrz Wspólnoty, organy celne informują o tym fakcie właściwe organy nadzoru i kontroli oraz przekazują im sprawę do dalszego prowadzenia.

Postępowanie tego typu może znaleźć zastosowanie m.in. wobec broni, materiałów wybuchowych, narkotyków, a także np. odpadów, zwierząt, roślin, zabytków, materiałów archiwalnych, którym także w obrocie wewnątrzwspólnotowym muszą towarzyszyć określone dokumenty (np. pozwolenia, świadectwa).
Zależnie od towaru organami nadzoru lub kontroli, informowanymi przez organy celne, mogą być np. organy Policji, organy Inspekcji Ochrony Środowiska, organy Inspekcji Weterynaryjnej, organy Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, odpowiednio na szczeblu np. powiatu lub województwa. Wskazane podmioty, zgodnie z przepisami regulującymi ich uprawnienia, podejmują dalsze działania wobec towarów przywiezionych z krajów członkowskich Unii Europejskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z naruszeniem zasad obrotu wewnątrzwspólnotowego.

W omawianej sytuacji organ celny może również, jeżeli przemawiają za tym np. względy bezpieczeństwa, zatrzymać towar celem przekazania go organom uprawnionym do podjęcia stosownych działań wobec towaru. Z zatrzymania towaru powinien zostać sporządzony protokół dokumentujący tę czynność.
 
hmm napisał:
Anonymous napisał:
Podejrzewam ,że merytorycznie nikt Ci na to pytanie nie odpowie. Ja zadam podobne:
-czym ja sie różnię podróżując z Niemiec przez Zgorzelec autobusem a lecąc tam samolotem z Okęcia. W pierwszym przypadku nie jestem przez celników kontrolowany na lotnisku muszę wywalic wszystko z walizki.Dlaczego? Proszę nie pisać o narkotykach, broni teroryźmie bo od tego jest SG i inne służby na lotnisku (tak samo jak na przejściu drogowym w Zgorzelcu). Chodzi o to że zniesienie nielegalnej kontroli celnej na trasach wewnątrzunijnych spowodowaowłoby iż duża grupa celników straciłaby miejsce pracy z lotniska na ulicę (grupy mobilne) I to jest głównypowód utrzymywania tego kuriozum.

Nielegalna kontrola na trasach wewnątrzunijnych??? Przeczytaj ustawe o służbie celnej, rozdział dotyczący kontroli i nie mędrkuj.
Przeczytałem dokładnie tak jak chciałeś art6h mówi iż organy celne mogą przeprowadzać czynnośći kontroli celnej w każdym miejscu więc też na lotnisku ale w następnych art. ustawodawca mówi że kontrola dotyczy towarów wprowadzanych na obszar celny WE 6o i 6w ( jak wracam z Berlina to nic nie wrowadzam na obszar WE chyba że w czasie lotu RFN wystąpiła z UE)I jeszcze jedno- szanowny Pan celnik powinien sporządzić protokół z czynnośći kontroli celnej tak jak mówi art.6ze i 6zf i nic go z tego nie zwalnia samolot przyleciał z obszaru UE czyli nie ma mowy o przekraczaniu granicy celnej. Ale kto się upomni o protokół?
 
Prosze o wyjaśnienie jeszcze dwóch kwestii:

1) Lecę sobie z Paryża do Wrocławia, mam bagaż podręczny i główny.
Czy przeszukanie odbywa się na KPK, czy na ustawę o służbie celnej?

2) Lecę sobie z Tokyo z przesiadką we Frankfurcie i opuszczam tam strefę tranzytową, gdyż mam taki kaprys i mam dwa odręne bilety. (jestem już po odprawie celnej w DE) Na samolot do Wrocławia nadaję jeszcze jeden bagaż z Frankfurtu a ten z Tokyo odbiorę we Wrocławiu.
Wysiadając na lotnisku we Wrocławiu mam bilet z Frankfurtu, opuściłem strefę tranzytową, czyli jestem już podróżnym UE, mam jeden bagaż UE i jeden spoza UE - nie odprawiony.
Jak w tym przypadku będzie wyglądało dokumentowanie przeszukania i osoby i obydwu bagaży?
 
Kontrolę bagażu określa rozporządzenie w sprawie kontroli bagażu przewożonego drogą morską lub lotniczą.

Przeczytaj sobie i będziesz wiedział.

Viagra "nie stawiaj...." głupich pytań.
 
Jest to bardzo fajne rozporządzonko, które dotyczy tylko ruchu poza unijnego i nie przewiduje kontroli celnej bagażu, gdy podróżny przemieszcza się tylko pomiędzy portami wewnątrz UE. (to moje zdanie :cry: )

Zastanawia mnie jeszcze to przeszukanie osoby podróżującej wewnątrz UE samolocikiem. Tylko KPK?
 
jabol napisał:
Jest to bardzo fajne rozporządzonko, które dotyczy tylko ruchu poza unijnego i nie przewiduje kontroli celnej bagażu, gdy podróżny przemieszcza się tylko pomiędzy portami wewnątrz UE. (to moje zdanie :cry: )

Zastanawia mnie jeszcze to przeszukanie osoby podróżującej wewnątrz UE samolocikiem. Tylko KPK?


Jabol przeczytaj więc art. 5 ustawy Prawo Celne.
 
To mnie nie przekonuje, gdyż oznaczałoby to znowu, że można wszystko i wszędzie, a w rozporządzeniu w sprawie kontroli bagażu... napisano by róbta co chceta i koniec, a tu rozpatrzono tylko przypadki podróży z i poza UE. Dlaczego tylko tyle?
Wg mnie, gdyby opisywany tutaj art.5 Prawa Celnego był tak wszechmocny, to na jego podstawie powstałyby przepisy wykonawcze szczegółowo opisujące wszelkie czynności, jakie można wykonać. Mamy natomiast w art.6 Prawa Celnego odesłanie do ustawy o Służbie Celnej i na tej podstawie wykonujemy czynności dozoru celnego.

Nadal nikt nie podejmuje się odpowiedzenia na pytanie, czy korzystający z transportu lotniczego na terenie UE może być przeszukany (przeszukanie osoby) na ustawę o służbie celnej czy KPK?
 
Widzisz Jabol, nikt na to pytanie nie odpowie. Rzucane sa tylko ogólniki i nic więcej, bo nic więcej nie ma :roll:

Może to tylko świadczyć o tym, że jest to temat tabu i wszelkie przeszukania osób w ruchu wewnątrzunijnym w portach lotniczych wykonane na ustawę o służbie celnej są niezgodne z przepisami, bo powinny się odbywać na kpk!
 
Jaka ustawa taka i służba celna. Nikt nic nie wie. Jak zwykle kombinuje...

Kiedyś ktoś napisał o obserwacji, że po rozwaleniu wudeców grupy mobilne też robią obserwacje "tylko trochę inaczej".

Ta służba to pomyłka wszystko robi się trochę inaczej rzekłbym zajebiście inaczej.... i wszystko gra.

Rób więc sobie przeszukania jak chcesz.

Jak się sprawa wyda, wtedy dostaniesz dyscyplinarkę, a my będziemy wiedzieć jak robić.

U nas niedawno odwołali z-cę naczelnika, bo się nienadawał, blokował rozwój przedsiębiorczości. Kilka dni póżniej dostał awans na wyższy stopień.

To jest nasza SŁUŻBA CELNA. Nigdy nic nie wiadomo.

Dostaniesz dyscyplinarkę, a pózniej nagrodę, więc co się przejmujesz, rób sobie przeszukania jak chcesz kpk czy u.s.c. to tylko 3 inne litery.....
 
a czy to ważne kto?
wg nowego podejścia pisiowego, jeżeli ktoś odmawia składania zeznań/wyjaśnień lub milczy jest winny :cry:
 
I jak sie kilkakrotnie przekonałem - nie ma właściwej odpowiedzi na temat uprawnień celników na granicach wewnętrznych - no cóż - chyba sami nie wiedzą co mogą a czego nie mogą tam robić
 
Back
Do góry