• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

szczególny nadzór podatkowy

He he, gdy snp podlegał izbom skarbowym, to nikomu jeszcze się śniło nawet o banderolach, a komórka, choć zdecydowanie mniejsza, i tak miała co robić. Znaki akcyzy weszły w 1993 r. na importowane alkohole, a w 1994 r. na krajowe, czyli w czasie, kiedy komórki snp podlegały UKS-owi.
 
Juar, przesadzasz. Kontrole odbywają się, ponieważ mamy choćby przepis art. 4 ust. 3 ustawy o akcyzie: " Opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości."
Taka sytuacja może, a nawet występuje właśnie na targowiskach, sklepach czy w kioskach.
 
No nie wiem czy przsadzam.

Ustawa o podatku akcyzowym nie reguluje kwestii proceduralnych, tj. w szczególności takich czy innych uprawnień w toku takiej czy innej formy kontroli. Co ma przepis prawa materialnego do procedury kontrolnej ?.
 
Juar, przesadzasz. Kontrole odbywają się, ponieważ mamy choćby przepis art. 4 ust. 3 ustawy o akcyzie: " Opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości."
Taka sytuacja może, a nawet występuje właśnie na targowiskach, sklepach czy w kioskach.

a co ma piernik do wiatraka ???

Wchodzisz na targowisku do budy na kontrolę SNP, bo masz informację, że sprzedawane są tam nielegalne fajki. Okazuje się, że nie stwierdziłeś ani nielegalnych, ani legalnych fajek, a przedmiotem obrotu w tej budzie są ryby.
Jakie miałeś podstawy, aby przeprowadzić tam kontrolę SNP ???

(oczywiście informacja była prawdziwa, ale gość był cwany i przynosił nielegalne fajki dla swoich z samochodu zaparkowanego 100 m od budy, tylko Ty o tym nie wiedziałeś i tego nie stwierdziłeś podczas kontroli). Co Ty na to?

Gadanie, że SNP może wszystko i wszędzie jest trochę głupawe.
Pomyśł sobie czy byłbyś zadowolony, gdybym przyszedł do Twojego domu i przeprowadził kontrolę SNP, bo możesz sprzedawać lewe fajki, albo wszedł na podwórko i sprawdził jakie paliwo masz w pojazdach.
 
I tu jest pies pogrzebany

sz.n.p. przeniósł z UKS-ów właśnie to że oni wszystko mogą - jak wiejski sklep mieści sie w prywatrnym domu do przeszukamy jeszcze dom. Ktoś napisał że nawet Policja wyręcza się sz.n.p. jeżeli ma niepewne informacje - po co się Policjanci mają tłumaczyć jek okaże sie że nic nie było a sz.n.p. wszystko może i nikt się nie poskarży tylko czy my żyjemy w państwie prawa?
 
A ja właśnie taką podstawe usłuszałem od kierownika rozpoczynając pracę w sz.n.p. w 2004r oraz że tekontrole (banderole) to podstawa działalności sz.n.p. i dodał że tak było za Izb Skarbowych, UKS-u i tak bedzie za Urzedów Celnych.

Za czasów Milicji Obywatelskiej pałowano ludzi czy było za co czy nie, czy to oznacza, że Policja też ma pałować za byle co, bo taka jest tradycja ???
Zastanów się człowieku co piszesz, a swojego kierownika wyślij już na emeryturę, bo pamięta czasy przedpotopowe, a nowych przepisów nie czyta. Takiemu mózgu nie zreformujesz
 
Szanowny bystry niezarejestrowany!Twoje uwagi o bezprawnych kontrolach SNP u podmiotów obracających towarami posiadającymi znaki akcyzy są próbą wystepowania w interesieyzy tych,którzy są na bakier z przepisami o płaceniu podatków do kasy państwowej.

ścigasz tych którzy są na bakier z przepisami, sam łamiąc przepisy i to wg Ciebie jest zdrowe, gdyż cel uświęca środki ??? Uważasz że działając w dobrej sprawie możesz naruszać prawo ?


QUOTE=prawie emeryt;56434]stanowią jednak znak nieuchronności kary,co jest zwycięstwem prawa.[/QUOTE]

Nie wiem czy zwycięstwem prawa jest łamanie prawa przez kontrolujących. W końcu służby te są powołane do kontroli przestrzegania prawa i jeżeli same je łamią to trochę tak....

W tym też aspekcie niezabronione kontrole SNP w kioskach i sklepach spożywczych są istotną częścią działań kontrolny określonych w przepisach ustawy celnej.Pozdrawiam.

Podaj konkretny przepis cytowanej ustawy celnej, który nadaje Tobie uprawnienie do takiej kontroli. Trochę się zagalopowałeś z stwierdzeniem "niezabronione kontrole SNP". Z przepisów prawa wynika, że obywatelowi dozwolone jest to, co nie jest prawem zabronione. Natomiast organy administracji państwowej mogą podejmować tylko takie działania do jakich są uprawnione przez konkretny przepis prawa. Inaczej ich działania są bezprawne.
Tak więc jest również z kontrolami SNP, możesz dokonywać tylko takich czynności które są wskazane w przepisach, a nie każdej czynności która nie jest zabroniona.
 
Ja ponownie zachęcam do lektury rozp. MF w sprawie wykonywania sznp,

choć wielu chętnie, by je pominęło.

Delegacja do jego wydania zawarta jest a art. 6g ustawy o Służbie Celnej. Wyraźnie w niej pisze, że MF określi w drodze rozporządzenia m.in. sposób i zakres wykonywania sznp. ,sposób przeprowadzania kontroli. Przepis nie ma fakultatywnego charakteru. Nie mówi, że MF może określić niektóre przypadki wykonywania sznp. lub że może uszczegółowić sposób wykonywania sznp. lecz wyraźnie, że określi jak i w jakim zakresie się go wykonuje. Tym samym jak czegoś nie określił to się tego nie wykonuje.

Twierdzenia zatem niektórych osób, że można wykonywać jeszcze coś ponad to co określił MF, na podstawie samej ustawy z pominięciem rozporządzenia, mówiąc krótko mają za nic treść i charakter delegacji ustawowej.

Jeszcze jedna drobnostka. MF wydając owo rozporządzenie a tem samym zakreślając de facto sposób i zakres wykonywania sznp. musi brać pod uwagę, czynniki o których mowa w ust. 2. Jeśli przyjać, że na podstawie samej tylko ustawy poszczególni naczelnicy mogą wykonywać w trybie sznp. również inne czynność kontrolne oznaczałoby to, że mogą więcej niż MF. Ten ostatni musi uwzględniać określone parametry wymienione w ustawie – naczelnik już nie.

Powracając do wałkowanego tematu kontroli stosowania (nie oznaczania) znaków akcyzy, rzekomo dopuszczalnego także w sklepach, kioskach, na bazarach etc.. odsyłam do § 52 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Kontrolę stosowania znaków akcyzy przeprowadza się na podstawie prowadzonej dokumentacji. Gdzie tu słowo jest o kontroli znaków akcyzy na samych wyrobach ?. Dalej w § 54 mowa o tym co jest podstawą kontroli – znów mówi się tam o ewidencji i dokumentacji związanej z stosowaniem znaków akcyzy.

Panowie – nie róbcie z sznp kontroli celnej, tylko że wykonywanej przez inną komórkę, na podstawie innego upoważniania i z pominięciem pewnych zasad, które w kontroli celnej obowiązują.
 
kontrola banderol

Czy jest UC w kraju w którym nie kontroluje banderol "na sklepach" i nie jest to priorytet i podstawa funkcjonowania- przecież nawet wracając z nalewu spirytusu trzeba zrobić ze dwa punkty. więc jak tak może byc ze nielegalne kontrole sz.n.p. są powszechne - może ktos zainteresuje tym SSC (choćby kopiując kilka wypowiedzi z tego topicu do "dialogu z SSC). Pozdrawiam . Celnik z sz.n.p.
 
Proplem w tym, że

przeciętny podmiot obracający wyrobami akcyzowymi, który jednak nie jest podatnikiem tego podatku, nie zna przpeisów na tyle, żeby rozróżniał kto i w jakim trybie go kontroluje. Proszę zwrócić uwage - ten sam NUC może przyjść i przperowadzić kontrolę podatkową, celną lub wykonywaną w trybie sznp. Jak ktoś ma się w tym połapać ?. Dlatego pozytywne są zaproponowane zmiany w ustawie o służbie celnej , gdzie mówi się o jednej kontroli wykonywanej przez organy celne.
 
Wg mnie to sznp nie może nawet chodzić do sklepów i sprawdzać banderol. Jak byli w UKSie to można było robić wszystko. W rozp o wyk. sznp jest napisane że nadzoruje się nakładanie i niszczenie banderol i nic więcej. Ponadto chodząc po sklepach pracownicy robią tzw. protokół z czynności i wręczają go osobie obecnej, brak jest protokołu z kontroli który powinien dostać właściciel, prezes itp. Kontrole te prowadzone są na legitymacje, brak jest upoważnienia do kontroli. To jest moje zdanie, jeżeli ktoś się nie zgadza to proszę o argumenty podparte paragrafami.
We wszystkich rozporządzeniach o snp obowiązujących w uks-ie też nie było mowy o możliwości prowadzenia tego typu kontroli w sklepach,ale się je wykonywało bo taka była wola przełożonych. W wielu UC pracownicy snp jednak do dziś kontrole takie prowadzą.
 
jozpe pleciesz bzdury za uks obowiązywała ustawa o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi i dokładnie nie pamiętam w którym art ustawodawca określił że kontroli podlegają wyroby oznaczone znakami znajdujące się w jednostkach obrotu, ponadto na upoważnieniu był zapis o kontroli obrotu. jak nie pamiętasz albo nie wiesz to nie ściemniaj.
przez zwykłe nieróbstwo po zmianie przepisów a zwłaszcza powstaniu ustawy o podatku akcyzowym. gdzie mówi się że podatnikiem podatku akcyzowego m.in jest ten który posiada wyroby akcyzowe bez zapłaconej akcyzy. a więc zgodnie z przepisami tej ustawy w jednostkach obrotu nie mogą wyjść ze składu wyroby nie oznaczone. co oznacza że jednostki obrotu nie są podatnikami akcyzy co zatem nie podlegają rejestracji a w konsekwencji nie podlegają jurysdykcji nuc.
po to zostały ustanowione stałe nadzory których psim obowiązkiem jest kontrola praidłowości oznaczania. kontrole w jednostkach obrotu wykonuje się z tradycji i przez analogie podobnie ja k w rosji sowieckiej sądzono ludzi jedn przepi a przez analogie stosowano na wszystkie przypadki. sądzę że ustawa o odpowiedzialności urzędników, funkcjonariuszy za działania niezgodne z prawem wyprostuje kręgosłupy wszelkiej maści nadgorliwcom których i na tym forum nie brakuje.
 
To, że poszczególni naczelnicy urzędów celnych w wykonywaniu sznp idą dalej niż pozwala na to rozporządzenie nie dziwi zważywszy, że takie stanowisko zyskuje akceptacje izb skarbowych wydajacych w imieniu MF interpretacje indywidualne.

To nic, że wyrób nie znajduje się w przedmiotowym rozporządzeniu. Sznp i tak ma być:

Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura IBPP3/443-842/08/IK
Data 2008.12.04


Autor Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Istota interpretacji objęcie szczególnym nadzorem podatkowym oleju opalowego (PKWiU24.14.73-67.00, CN 2707 99 99).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


UZASADNIENIE


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca produkuje oleje opałowe do przemysłowych systemów grzewczych w składzie podatkowym pod szczególnym nadzorem podatkowym. Do lipca 2008 r. produkowano olej opałowy o kodzie CN 27101961.

W związku z otrzymaniem WIT-u na olej opałowy i nadanie przez Izbę Celną w Warszawie kodu CN 27079999, zmieniono aneksem kod CN i PKWiU w regulaminie składu podatkowego na CN 27079999 i kod PKWiU 24.14.73-67.00.

Aneks jest zatwierdzony przez Naczelnika Urzędu Celnego w Opolu.

Obecnie produkowany jest olej opałowy o kodzie CN 27079999 i PKWiU 24.14.73-67.00 na składzie podatkowym i opłacana jest należna akcyza w wysokości 60 zł/Mg na konto Izby Celnej w Opolu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy produkcja oleju opałowego o kodzie CN 27079999 i kodzie PKWiU 24.14.73-67.00 musi być objęta szczególnym nadzorem podatkowym

Kod tego oleju nie występuje w wykazie produktów objętych szczególnym nadzorem podatkowym (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r., na podstawie art. 6 g ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o służbie celnej ( Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641 i Nr 273, poz. 2703).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.



Stosownie zaś do postanowień art. 62 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;
pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Powyższy przepis, będący przepisem szczególnym w stosunku do przepisu ogólnego, jakim jest cytowany art. 2 pkt 2 ustawy, rozszerza zatem podstawowy katalog wyrobów akcyzowych zharmonizowanych o inne wyroby zaliczone do grupy olejów opałowych, o ile są one wykorzystywane do celów opałowych.

Zapis artykułu 62 ustawy o podatku akcyzowym ma swe źródła w uregulowaniach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 51 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą energetyczną.


Dyrektywa energetyczna w art. 2 ust. 1 wymienia listę produktów, które należy uznać za produkty energetyczne:

objętych kodami CN 1507 do 1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;
objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715;
objętych kodem CN 2901 i 2902;
objętych kodem CN 2905 11 00, które nie są pochodzenia syntetycznego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;
objętych kodem CN 3403;
objętych kodem CN 3811;
objętych kodem CN 3817;
objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.


Ponadto w myśl art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy, w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produkty energetyczne inne niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.



Należy mieć również na uwadze akapit 2 i akapit 3 ww. przepisu, zgodnie z którym:

oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego, oraz
oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie inne węglowodory, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane do ogrzewania, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego produktu energetycznego.


Z powyższego wynika, iż art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym ma odniesienie w art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy i stwierdza, iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania jako paliwo do ogrzewania, produktu energetycznego innego niż wymieniony w art. 2 ust. 1 Dyrektywy, produkt ten podlega podatkowi akcyzowemu zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż produkt będący przedmiotem wniosku wykorzystywany jako paliwo do ogrzewania mieści się w definicji olejów opałowych, w rozumieniu art. 62 ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 2 ust. 1 i ust. 3 dyrektywy energetycznej. W związku z tym przedmiotowy wyrób jest niewątpliwie wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, bowiem przepis art. 62 ust. 2 ww. ustawy jednoznacznie rozszerza katalog olejów opałowych do każdego towaru służącego do celów opałowych, nie ograniczając ich tylko i wyłącznie do wyrobów wymienionych w załączniku 1 i załączniku 2 do ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.), w ilości mniejszej niż 1.000 hl w ciągu roku kalendarzowego.

W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku akcyzowym skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym.

Art. 27 ust. 7. ww. ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że podatnicy wykonujący czynności z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy są objęci przepisami o szczególnym nadzorze podatkowym.

W związku z powyższym, że produkcja i przetwarzanie, jak również magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych odbywa się w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, składy podatkowe są objęte przepisami o szczególnym nadzorze.

Fakt objęcia wszystkich podmiotów prowadzących składy podatkowe przepisami o szczególnym nadzorze powoduje, iż miejsca przeznaczone na skład podatkowy powinny być w sposób właściwy wyodrębnione i zabezpieczone, tak aby możliwe było sprawowanie efektywnej kontroli i nadzoru podatkowego czynności wykonywanych w składzie podatkowym. Dodatkowo pomieszczenia i urządzenia znajdujące się w składzie podatkowym powinny być przygotowane do sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego (m.in. przez umożliwienie nałożenia zabezpieczeń lub prawidłowe oznaczenie przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń i urządzeń).

Szczególny nadzór podatkowy jest formą kontroli skarbowej powołanej w celu ochrony interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa. Podstawowym celem sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego jest zapewnienie skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa.



Natomiast zgodnie z § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm.) podmioty wytwarzające produkty rafinacji ropy naftowej, zwane dalej „wyrobami naftowymi”, są objęte stałym nadzorem.



Powyższe oznacza, że podmiot wytwarzający produkty energetyczne objęty jest szczególnym nadzorem podatkowym.



Reasumując, należy stwierdzić, że przedmiotowy olej jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, jego produkcja winna odbywać się w składzie podatkowym, a podmiot wytwarzający ww. wyrób jest objęty szczególnym nadzorem podatkowym.



Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.




Wniosek. Rozporządzenie w sprawie wykonywania sznp jest w istocie nie potrzebne i zbędne. Można chyba zaryzykować wręcz stwierdzenie, że tylko niepotrzebnie krępuje tę formę kontroli, bo MF upoważnił w nim do dokonywania kontroli w zakresie mniejszym niż w rzeczywistości jest dopuszczalny. Trochę chyba absurd.
 
Back
Do góry