• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

szczególny nadzór podatkowy

do juar_78

witam panie juar_78
Potłuczony zdecydowanie nie jestem
Tak więc tą kwestię żeśmy sobie wyjaśnili.
podzielem Twoje zdanie na temat tego że każda wykonywana czynność ma swoją podstawę prawną i pracownik powinien mieć jej świadomość. powiem więcej, jest zobowiązany wskazać ją kontrolowanemu.

nadal dziwię sie Twoim pytaniom bo: jesli jesteś pracownikiem to powinieneś znać na nie odpowiedzi, a jeśli nie znasz to gdzie jest twój kierownik? jeśli jesteś kontrolowanym to powinieneś uzyskać informację od organu właściwego rzeczowo i miejscowo, w przypadku nieusatysfakcjonowania można wystąpić o interpretację podatkową do właściwej Izby Skarbowej.
ale chcąc udzielić Tobie odpowiedzi przeczytałem RMF o wykowywaniu SNP i rozdział 1A ustawy o SC. oto moje stanowisko co do kontroli w sklepie prowadzącym sprzedaż wyrobów alkoholowych oznaczonych znakami skarbowymi akcyzy.
1. pracownik SNP upoważniony jest do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie snp, wstępu oraz poruszania się na teren podmiotu podlegającemu snp bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlega rewizji osobistej-takie zapisy widnieją na upoważnieniu snp (zał.1 do RMF w/s wyk. snp)

2.Rozdział 1a ustawy o Służbie Celnej

Szczególny nadzór podatkowy

Art. 6a. 1. Szczególny nadzór podatkowy w zakresie i trybie określonych w niniejszym rozdziale wykonują naczelnicy urzędów celnych właściwi w zakresie podatku akcyzowego w obrocie krajowym.
2. Szczególnemu nadzorowi podatkowemu, z zastrzeżeniem ust. 4, podlega:
1) produkcja, przemieszczanie i obrót, w tym eksport i import, niektórymi wyrobami akcyzowymi;
2) urządzanie gier w kasynach gry, na automatach i na automatach o niskich wygranych, tam gdzie się one znajdują;
3) wytwarzanie oraz obrót biokomponentami, określonymi w odrębnych przepisach.
3. Szczególny nadzór podatkowy polega na kontroli:
1) czynności związanych z produkcją, przemieszczaniem i obrotem wyrobami, o których mowa w ust. 2 pkt 1, w szczególności wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, zużywania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania, przewozu i niszczenia oraz stosowania i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

3. dalej ustawa o Służbie Celnej
Art. 6b. 1. Czynności kontrolne, o których mowa w art. 6a ust. 3, wykonują pracownicy lub funkcjonariusze celni zatrudnieni w urzędach celnych oraz w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwani dalej "pracownikami szczególnego nadzoru podatkowego", na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub Szefa Służby Celnej.

4. a to jest coś z ustawy o Słuzbie Celnej co pozwala na wiele.
Art. 6e. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale do wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące kontroli celnej, a w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach - przepisy art. 281-292 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa

zaznaczam że są to moje własne przemyślenia, nie jestem radcą prawnym ani kierownikiem snp i nie wyrażam zgody na przetwarzanie w celach niecnych i niewiadomych.
co do znudzonego to ten przymiotnik nie dotyczy twojego postu.
nara
 
bolączki Pana Juar 78

Człowieku Juar 78!Poproś o przeniesienie do archiwum!Chociaż bałbym się skierować tam Twoją osobę.Pozdrawiam.
 
A ja myślę tak:
art. 6c ust. 1 pkt 2 ustawy o Służbie Celnej -
(...) zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym (...)
słownik języka polskiego -
materiał - Ťzbiór wiadomości i danych z jakiejś dziedzinyť, czyli m. in. dowody rzeczowe, protokoły z czynności kontrolnych, protokoły pokontrolne, protokoły przesłuchania, faktury, paragony itp., tzn. wszystko co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy.
Jeżeli chodzi o sam tryb prowadzenia kontroli to wszystko jest opisane w ustawie o SC w rozdziale Kontrola celna.
Np art. 6p ust. 1 "Czynności kontroli celnej mogą być prowadzone w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez niego działalnością, bądź w miejscach w których mogą znajdować się towary lub dokumenty dotyczące tych towarów.
Ponadto art. 6zd, 6ze, 6zf i 6zg.
 
Dziękuje za zaproszenie do archiwum. Prawie emeryt jak będziesz miał w tej materii jakieś bardziej konkretne propozycje to daj proszę znać.

Martin i znudzony.
Odesłanie do kontroli celnej i podatkowej w zakresie uprawnień kontrolujących jest faktycznie kuszące i pewnie tak się robi w organach. Ja też nie jestem prawnikiem ale szukam odpowiedzi na pewne pytania w przepisach. Próbuję dotrzeć do jakiejś literatury w tym zakresie ale o sznp ciężko coś znaleźć (mówię o książkach, bo w czasopismach być może coś jest - nie wiem nie sprawdzałem). Jeśli mogę wrazić swoje zdanie to tak jak już wspominałem wg mnie takie odesłania do kontroli celnej i podatkowej co do uprawnień sznp i na tej postawie wnioskowanie, że w trybie sznp można przeszukiwać, przesłuchiwać, etc. nie do końca są chyba poprawne. W pracy J. Wowra i W. Staniów "Kontrola skarbowa i kontrola celna", Unimex, 2004r. na stronie 463 czytamy: "..należy mieć przede wszystkim na uwadze, na ile określone zagadnienie zostało uregulowane w rozdziale 1a ustawy o Służbie Celnej. Zawarcie regulacji w tym akcie prawnym, wyklucza zastosowanie regulacji zawartych w aktach prawnych, do których nastąpiło odesłanie. Zatem dopiero w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie, ustawodawca zezwala na zastosowanie najpierw przepisów ustawy o służbie celnej dotyczących kontroli celnej (...), a w ostateczności, (...) na zastosowanie przepisów ordynacji dotyczących kontroli podatkowej". Tymczasem przecież art. 6c ust 1 zawiera zamknięty katalog uprawnień pracowników sznp. Materia ta została zatem wyczerpująco uregulowana w przepisach traktujących o sznp i nie ma potrzeby sięgania do kontroli celnej i podatkowej. W art. 6c brak zwrotu "w szczególności", "zwłaszcza", "m.in". itp.

Znudzony: Co do tego, że sznp może kontrolować znaki akcyzy w sklepie ja też twierdzę, że może. Brak wątpliwości z mojej strony. Kluczem jest faktycznie podkreślone przez Ciebie słowo "stosowania" w art. 6a ust. 3 pkt 1. Spór może dotyczyć natomiast zakresu uprawnień, które w trakcie takich czynności przysługuję sznp.

Pozdrawiam,
 
po raz pierwszy jestem na tym forum i przypadkowo wybrałem ten temat i cisną mi się dwa pytania do państwa celników
pierwsze: w tym wątku jeden z formułowiczów napisał że na kontrole banderol można wchodzić do każdego podmiotu i w związku z tym proszę o podanie podstawy prawnej podjęcia kontroli znaków akcyzy na stałe upoważnienie z czerwonym paskiem w podmiocie nie podlegającym sznp, ja takiego nie znam a kontrole banderol prowadzone przez celników w jednostkach obrotu na to upoważnienie są karygodnym przekroczeniem prawa. na dodatek jednemu z nadgorliwców chce przypomnieć że sznp podlegają wyroby także te do których został nałożony obowiązek oznaczania ale tylko w procedurze zawieszenia. w obrocie nie mogą zgodnie z ustawą znaleźć się wyroby w zawieszonej akcyzie oznaczone znakami. na upoważnienie z czerwonym paskiem możecie wejść do jednostki obrotu zgodnie z prawem tylko wtedy gdy ta jednostka przedstawi nuc spis wyrobów z uszkodzonymi itd banderolami w celu potwierdzenia tego wpisu. dla tych co powołują się na ustawę o służbie celnej chyba w art. 6z ale nie jestem pewien jest napisane że celnicy prowadzą kontrolę na podstawie upoważnień i dowodów osobistych, ja nie nie doczytałem się że w tej ustawie jest napisane że kontrolę można prowadzić na legitymację.
drugie: proszę mi wskazać delegację ustawową czy przepis rozporządzenia który by wskazywał że celnicy mają uprawnienia do kontroli wykonywania przepisów ustawy o wychowywaniu w trzeźwości, a kontrola zezwoleń sprzedaży alkoholu przez celników jest kolejnym rażącym naruszeniem prawa. sądzę że tymi przypadkami powinna się zająć prokuratura bo przekroczenie uprawnień z tego co wiem podpada pod kk
Odpowiedź z Cytatem
 
Oj, oj, ciągle mielimy to samo. A Juar faktycznie jest (za przeproszeniem) podejrzanie upierdliwy. Nie życzę kolegom i koleżankom kontroli u takiego podatnika.
Poprzednikowi odpowiadam i radzę, żeby z większą uwagą czytał akty prawne.
Kontrola snp. to nie tylko kontrola wyrobów z zawieszoną akcyzą - patrz §4 ust. 2. pkt 2 rozp. w sprawie wykonywania snp. oraz czytaj łącznie z poniższym artykułem ustawy o pa.

Dział IV ustawy o podatku akcyzowym Art.86 ust. 2.
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia w obrocie wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy lub wyrobów akcyzowych z uszkodzonymi znakami akcyzy.

Rozporządzenie w sprawie wykonywania snp §4 ust. 2. pkt 2
Szczególnym nadzorem podatkowym są również objęte: wyroby, w odniesieniu do których, na podstawie przepisów działu IV ustawy, został wprowadzony obowiązek oznaczania znakami akcyzy.
 
Jako, że zostałem wywołaby do tablicy...
Ja o nikim nie mówię, że jest upierdliwy lub nadaje się do archiwum - sam za to zostałem na tym forum tak potraktowany.
Jeśli chcesz ze mną podyskutować ok, ale odnieś się proszę do konkretnego fragmentu mojej wypowiedzi i podaj swoje argumenty.
Może i jestem upierdliwy i idąć za ciosem żadnemu podatnikowi nie życzę takich kontrolujących jak Ty.........
Jestem dla Ciebie upierdliwy co zapewne jest dla Ciebie oczywistą oczywistością......
Pozdrawiam,
juar
 
Ej, facet, spokojnie, bo będziesz źle spał. Sorry za upierdliwca. Myślę, że jeśli prawo jest ułomne i niejasne, to zawsze pozostaje w odwodzie tzw. zdrowy rozsądek, inaczej topór wojenny między podatnikiem a urzędnikiem będzie ociekał krwią. Życzę więcej dystansu do spraw i do samego siebie.
 
Spokojnie - ze snem nie mam problemów.
Zdrowy rozsądek faktycznie dobra rzecz. Warunek - muszą się nimi cechować diwe strony - kontrolowany i kontrolujący.
 
No wiesz ale czasem ustępstwo na rzecz organu z punktu widzenia podatnika wiąże się z różnymi negatywnymi zjawiskami - do zapłaty zaległego zdaniem organu podatkowego podatku włącznie.

Tak bardziej poważnie: szczególny nadzór to instytucja wielce nieprecyzyjnie uregulowana. Moje zdanie, powtarzma raz jeszcze, moje zdanie jest takie, że często nadużywana, bo wkraczająca w obszary, które powinny być zastrzeżone dla kontroli podatkowej lub celnej.

Na szczęście a może dla niektórych na nieszczęscie idzie nowe i wszelkie kontrole wykonywane przez SC w projekcie ustawy o SC mają być zgrupowane jako jedna kontrola, na pewno precyzyjniej regulowana niż obecny sznp.

Może warto by zaczac nowy wątek o projektowanych przepisach własnie, aby choć troche się ich nauczyć, zanim wejdą w życie :)
 
niestety niezapominajka cytując przepisy nie udowodniła i nie pokazała przepisu wskazuje że pracownik sznp może na swoje upoważnienie kontrolować w jednostkach obrotu banderole otóż moje zdanie /i nie tylko bo na tym forum niektórzy mieli takie samo zdanie/ że nie, a to z prostego zapisu ustawy o s celnej który mówi że pracownik sznp upoważniony jest do wstępu oraz poruszania się po ternie podmiotu podlegającego sznp bez itd.. a więc jakiego podmiotu a no takiego który złożył zgłoszenie i został zweryfikowany pytam niezapominajkę czy tak stanowią przepisy czy nie, czy jednostki obrotu są zweryfikowane a może wskażesz przepis gdzie by było napisane że pracownik sznp jest upoważniony do kontroli stosowania znaków akcyzy w jednostkach obrotu bo ja takiego nie znam bo obecnie nie ma, a znałem bo do końca sierpnia 2003 taki przepis był w ustawie o ks i był również jako trzeci punkt na stałym upoważnieniu pracownika sznp.- nadgorliwcy nie róbcie łamańców prawnych że niby z nich wynika jakieś uprawnienie do tego co nie macie prawa
 
xm4AH4

Widzisz niezarejestrowany ja mam podobne wątpliwości i póbowałem je tu rozwiać ale srednio się to udaje.

Podstawowy problem w sznp wg mnie dotyczy tego, do czego Ty nawiązałeś zreszt. Otóż czy sznp moze obejmować swoim zakresem każdy podmiot, bo przeciż potencjalnie może on dokonywać pewnych czynności, które pod ten nadzór podlegają (a podlegają przecież niezależnie od tego czy się do niego zgłosiły), czy też o sznp można mówić dopiero wówczas kiedy mamy ustalone, ze taki czy inny podmiot dokonuje (po zgłoszeniu lub bez niego) określonych czynności pod tę formę kontroli podlegajacych. Inaczej mówiąc. Czy można, powołując się na sznp skontrolować w tym trybie przedsiębiorcę X bo przecież ma auta cięzarowe a te mogą potencjalnie jeździć na opale a kontrola tegoż mieści się w sznp.
Chodzi mi tu zatem o swoistą "prewencyjną" kontrolę w ramach sznp.

Przykłądy nie są czysto teoretyczne. Czasem na stronach internetowych jakiejś izby czytam, że pracownicy sznp (tym samym przyjmuję, że działający w trybie sznp) przperowadzili kontrole na bazarach, sprawdzając handlujących tam i wykryli tyle a tyle papierowsów bez polskich znaków akcyzy. Pytanie jednka brzmi. Czy można podejść do handlarza na targu i "przetrzepać" go powołując się na sznp, bo szuka się papierowsów bez banderol a kontrola ich stosowania to sznp ?. No wg mnie chyba nie. Przyjmując takie założenie i kolejne, jak chcą co niektórzy na tym forum, że w zakresie nieregulowanym do sznp stosuje się prezpeisy o kontroli celnej a tym samym w trybie sznp można przeszukiwać, przesłuchiwać etc., dojdziemy do wniosku, że sznp to w istocie speckontrola. Tą speckontolą można objąć każdego (by sprawdzic czy nie dokonuje czynności posz sznp podpadających) i można w jej ramach wszystko to co można w kontroli celnej, tyle tylko, że bez tradycyjnego upoważnienia a na upoważnienie pracownika sznp. No wg mnie nie o to chodzi.

Prewencyjna kontrola to kontrola celna lub wg mnie bardziej precyzyjniej, kontrola organów celnych wykonywana w trybie kontroli celnej (dlatego nie kontrola celna wg mnie, bo w istocie często ukierunkowana na wyszukiwania naruszeń innej natury niż obowiązków wynikajacych z prawa celnego) a nie sznp. Ten ma miesjce dopiero wówczas, kedy mamy ustalony podmiot i ustalone, że dokonuje czynności po sznp podlegających.

Poruszany problem podobnie się ma co do obrotu wyrobami ze znakami akcyzy. Mogą tam potencjalnie występować wyroby nieoznacozne znakami akcyzy, które pod sznp podlegają w związku z koniecznością ich oznaczenia nimi, ale czy to oznacza, że w poszukiwaniu takich wyrobów można się powoływać na sznp ?. No chyba nie. Od tego są inne formy kontroli.

To, że podejście organów jest inne wiem. Przykłąd taki. Rozmwaiwałem z jedyn z pracowników sznp. Pwoiedział mi, że bardzo często wyręcza się nimi policja. Jak ma podejrzenia, że w jakimś barze jest lewy alkohol a nie ma nakazu przeszukania, bo podejrzenie jest zbyt słabe, aby prosić o nakaz prokuratora lub ryzykować przeszukanie na legitymację i późniejszą akcpetację prokuratora, prosi o pomoc UC. UC wysyła dla wsparacia sznp, bo ten powołując się na swoje uprawnienia moze rzekomo przeszukać rzeczowy bar na swoja legitymację. Pracownik ów tłumaczył, że przecież pracownicy sznp mają prawo wstępu do podmiotu podlegającego pod tę formę kontroli i poruszania się na jegoe terenie. A skoro handluje się tam alkoholem to można skontrolować.
Wg mnie trochę taka argumentacja jest od tyłu. Nie mam pewności cyz podmiot pod sznp podlega to go w trybie sznp sprawdzę. No ale jak wcześniej zauważyłe, sznp w opinii co niektóych, to specsłużba, która jak widać, na podstawie legitymacji-upoważnienia może o wiele więcej niż polcja choćby.

Pozdrawiam,
juar
 
niezarejestrowany

Szanowny bystry niezarejestrowany!Twoje uwagi o bezprawnych kontrolach SNP u podmiotów obracających towarami posiadającymi znaki akcyzy są próbą wystepowania w interesieyzy tych,którzy są na bakier z przepisami o płaceniu podatków do kasy państwowej.Podczas czynności kontrolnych prowadzonych w miejscach działalnosci podmiotów najważniejszym pytaniem ze strony zainteresowanych jest problem konsekwencji z tytułu obrotu fałszywymi znakami akcyzy i jak skuteczne są kontrole SNP.Wykrywanie podrobionych znaków akcyzy nie jest wielkim zmartwieniem dla sprzedających towary z falsami akcyzy.Mimo,że konsekwencje dla podmiotów rozprowadzających towary z fałszywymi znakami akcyzy nie są druzgocące-stanowią jednak znak nieuchronności kary,co jest zwycięstwem prawa.W tym też aspekcie niezabronione kontrole SNP w kioskach i sklepach spożywczych są istotną częścią działań kontrolny określonych w przepisach ustawy celnej.Pozdrawiam.
 
szanowny prawie emeryt twoje wywody na temat co mną kieruje pisząc o braku uprawnień pracowników sznp do kontroli podmiotów niezweryfikowanych na podstawie upoważnienia z czerwonym paskiem są zwykłą insynuacją, cytuję konkretne zapisu przepisów ustawy i rozporządzenia o tym mówiące a ty z całym szacunkiem że jak gdzieś jest paczka papierosów bez banderoli to masz prawo tam wleźć ale nie cytujesz konkretnego przepisu który by mówił np że pracownicy sznp są uprawnieni do kontroli stosowania znaków akcyzy, zezwoleń na handel napojami alkoholowymi w jednostkach obrotu. prawo trzeba czytać wprost a nie tak jak mi pasuje. nawiążę do do cytowanych tu słów z ustawy że do zadań nuc. z zakresu sznp należy "stosowanie znaków akcyzy" ale już nikt nie odnosi się do zapisów tejże ustawy który mówi że minister finansów otrzymał delegację ustawową do określenia co podlega, jak należy wykonywać i jak należy kontrolować, minister określił już chyba w pierwszym paragrafie że rozporządzenie określa zakres i sposób wykonywania sznp w stosunku do do poszczególnych wyrobów podlegających temu nadzorowi to oznacza że dotyczy to również wyrobów do których istnieje obowiązek oznaczania. niezapominajko i prawie emerycie tak czy nie. dalej czy minister w swoim rozporządzeniu /określił czy nie określił/ podmioty i czynności do wyrobów podlegających obowiązkowi i w jakim zakresie polegają sznp otóż określił są to podmioty wytwarzjące takie wyroby i tam wprowadził stałe nadzory lub obecność pracownika przy oznaczaniu, czy mf określił jaki czynności mają wykonywać podmioty nie wytwarzające takich wyrobów otóż określił, mają sporządzić i spis i przesłać nuc do potwierdzenia i chyba najistotniejszy zapis że przepisy o obecności pracownika sznp przy oznaczaniu nie dotyczą wyrobów z zapłaconą akcyzą w miejscach sprzedaży detalicznej, tak jest nadgorliwcy minister dał wam tylko uprawnienie do wejścia do sklepu w celu potwierdzenia spisu ,ale już do kontroli ich bandrolowania wam nie dał to jak wam dał i gdzie to wyczytaliście że możecie kontrolować banderole.
juar otóż jak widać nawet z wpisów część kadry uc to są ludzie którzy uważają że są pępkiem świata i to co im nakaże zadufany w sobie nuc, /wide delegacjie za kary/ czy kierownik wykonują bez zmrużenia oka nawet jeżeli to jest niezgodne z prawem, bo im również nie chce się zapoznać się z przepisami. Druga sprawa że przedsiębiorcy czy osoby zajmujące się danymi sprawami też nie znają przepisów i tworzy się przez to niezdrowa atmosfera że ktoś wymuszą czy chce coś na wyrost, inni jeszcze dla świętego spokoju machają ręką i to czasami bezprawie się kręci. w większości z twoimi argumentami się zgadzam ale w części nie bo tu też kłaniają się przepisy otóż np sprawa druku,dykietek itd wyraźnie jest zapisane w ustawie o sc że wszelkie wydatki związane z działalnością podlegającą sznp ponosi podmiot, a kontrole są przecież związane z tą działalnością jak inaczej to chcesz zinterpretować to już szukasz dziury w całym pozdrawiam
 
Niezarejestrowany

Nie zarejestrowany.

W kwestii drukowania etc. akurat się z Tobą nie zgadzam (choć to faktycznie pierdoła).

W art. 6d ust. 3 owszem jasno napisano, że koszty związane z realizacją obowiązków określonych w ust,. 1 obciążają podmiot podlegający sznp. Trzeba więc zatem wyjść od tych obowiązków. Moim zdaniem z ust. 1 nie wynika, że mam obowiązek kontrolującym cokolwiek drukować, kserować, etc. ani też udostępniać im nieodpłatnie w tym celu moje drukarki i kserokopiarki. Jeśli jest inaczej wskaż proszę przepis. W ust. 3 nie ma więc generalnej klauzuli, że wszystkie koszty związane ze sprawowaniem sznnp ponosi podmiot, lecz te jedynie, które wynikają z jego obowiązków wymienionych w ust. 1. Jeśli byłoby inaczej firma, w której pracuje musiałaby pokrywać np. również koszty konserwacji i napraw komputera który ma sznp., kupować dla nich segregatory, nośniki danych, długopisy etc.

W kwestii nieodpłatnego sporządzania kopii inaczej akurat było, kiedy sznp był wykonywany w ramach ustawy o kontroli skarbowej. Wówczas na mocy odesłania zawartego w art. 35e ust. 2 podmiot maił obowiązek m.in. nieodpłatnego sporządzania kopii dokumentów określonych przez kontrolującego.

Oczywiście w praktyce jest tak, że celnicy z stałego nadzoru korzystają z naszych sprzętów biurowych i nikt nie robi problemu z tym – bo grunt to zdrowy rozsadek. Sytuacja zmienia się kiedy trafi się taki, który chce rozkazywać i przychodząc z dyskietką w ręce rzuca „trzeba wydrukować...........”.

Tak w ogóle mama wrażenie, że bardzo wiele praktyk w sznp jest przejętych właśnie z okresu, kiedy ten był sprawowany przez uks i robi się dalej podobnie na zasadzie kontynuacji.

Pozdrawiam,
 
o tym było już na forum

Widzisz niezarejestrowany ja mam podobne wątpliwości i póbowałem je tu rozwiać ale srednio się to udaje.

Podstawowy problem w sznp wg mnie dotyczy tego, do czego Ty nawiązałeś zreszt. Otóż czy sznp moze obejmować swoim zakresem każdy podmiot, bo przeciż potencjalnie może on dokonywać pewnych czynności, które pod ten nadzór podlegają (a podlegają przecież niezależnie od tego czy się do niego zgłosiły), czy też o sznp można mówić dopiero wówczas kiedy mamy ustalone, ze taki czy inny podmiot dokonuje (po zgłoszeniu lub bez niego) określonych czynności pod tę formę kontroli podlegajacych. Inaczej mówiąc. Czy można, powołując się na sznp skontrolować w tym trybie przedsiębiorcę X bo przecież ma auta cięzarowe a te mogą potencjalnie jeździć na opale a kontrola tegoż mieści się w sznp.
Chodzi mi tu zatem o swoistą "prewencyjną" kontrolę w ramach sznp.

Przykłądy nie są czysto teoretyczne. Czasem na stronach internetowych jakiejś izby czytam, że pracownicy sznp (tym samym przyjmuję, że działający w trybie sznp) przperowadzili kontrole na bazarach, sprawdzając handlujących tam i wykryli tyle a tyle papierowsów bez polskich znaków akcyzy. Pytanie jednka brzmi. Czy można podejść do handlarza na targu i "przetrzepać" go powołując się na sznp, bo szuka się papierowsów bez banderol a kontrola ich stosowania to sznp ?. No wg mnie chyba nie. Przyjmując takie założenie i kolejne, jak chcą co niektórzy na tym forum, że w zakresie nieregulowanym do sznp stosuje się prezpeisy o kontroli celnej a tym samym w trybie sznp można przeszukiwać, przesłuchiwać etc., dojdziemy do wniosku, że sznp to w istocie speckontrola. Tą speckontolą można objąć każdego (by sprawdzic czy nie dokonuje czynności posz sznp podpadających) i można w jej ramach wszystko to co można w kontroli celnej, tyle tylko, że bez tradycyjnego upoważnienia a na upoważnienie pracownika sznp. No wg mnie nie o to chodzi.

Poruszany problem podobnie się ma co do obrotu wyrobami ze znakami akcyzy. Mogą tam potencjalnie występować wyroby nieoznacozne znakami akcyzy, które pod sznp podlegają w związku z koniecznością ich oznaczenia nimi, ale czy to oznacza, że w poszukiwaniu takich wyrobów można się powoływać na sznp ?. No chyba nie. Od tego są inne formy kontroli.

Wg mnie trochę taka argumentacja jest od tyłu. Nie mam pewności cyz podmiot pod sznp podlega to go w trybie sznp sprawdzę. No ale jak wcześniej zauważyłe, sznp w opinii co niektóych, to specsłużba, która jak widać, na podstawie legitymacji-upoważnienia może o wiele więcej niż polcja choćby.

Pozdrawiam,
juar

Była już dyskusja na ten temat:
http://www.celnicy.pl/showpost.php?p=18719&postcount=28
http://www.celnicy.pl/showpost.php?p=18753&postcount=30
http://www.celnicy.pl/showpost.php?p=18783&postcount=31

gdyby tak było, że na upoważnienie SNP możesz wszystko i wszystkich kontrolować, to i zwykłemu Kowalskiemu, Wiśniewskiemu czy Malinowskiemu mógłbyś zrobić kipisz w domu pod byle pretekstem (dostałeś donos, że sprzedaje lewy alkohol - donos można sobie samemu wymyślić, napisać itd.). Po coż więc czynność przeszukania zastrzeżona byłaby do uprawnień Prokuratora (w postępowaniu przygotowawczym) czy Sądu.
Nakaz przeszukania nie miałby wówczas sensu. Jednak tak nie jest.
Kontrolę z zakresu SNP, można prowadzić tylko w podmiotach podlegających takiej kontroli, które podejmując się działalności gospodarczej w danym zakresie, godzą się z obowiązkami wynikającymi z prowadzenia danej działalności gospod. (podlegają kontroli).
Zwykły obywatel ma zagwarantowane swobody obywatelskie i ingerować w nie mogą tylko organy uprawnione w wskazanym przez prawo zakresie.
Jeżeli ktoś rozprowadza alkohol czy inne wyroby bez zgłoszenia swojej działalności, to należy zebrać przesłanki uzasadniające podejrzenie przestępstwa czy wykroczenia (również skarbowego) wszcząć dochodzenie czy śledztwo, uzyskać nakaz prokuratora i przeszukać pomieszczenia tej osoby w celu odnalezienia przedmiotów, dowodów przestępstwa lub wykroczenia. Nie jest to kontrola lecz zwalczanie przestępczości (nielegalnie działających podmiotów). Kontroli SNP podlegają zarejestrowane podmioty, które dokonują obrotu m.in. towarami, podlegającymi tej kontroli.
 
Zgadzam się w pełni z przedmówcą.

Dodam tylko, że do wykrywania przestępstw i wykroczeń oprócz kks, kpk, jest również kontrola celna. Są tam omawiane już w dyskusji instrumenty, które pozwalają wykrywać takie niezgodne z prawem zachowania. Ale nawet w trybie kontroli celnej gdy idzie o „drażliwe” dla obywatela kwestie, takie jak przeszukanie i tak i tak znajdziemy po częsci odesłanie do kpk.

Sznp ok., ale tam gdzie podmiot sam się do niej zgłosił, albo już stwierdzono np. przeprowadzając kontrolę ceną, iż podmiot nie zachowując wymogów przewidzianych przepisami dokonuje czynności pod sznp podlegających.

Czytałem swego czasu wyrok jednego z WSA, do którego niestety nie umie teraz dotrzeć. Dotyczył on właśnie zagadnienia sznp w kontekście kosztów kontroli, choć na gruncie poprzednich przepisów akcyzowych. O ile dobrze pamiętam istota sprawy była następująca. Skontrolowano jakiś podmiot, gdzie po przeprowadzeniu stosownych badań okazało się, że wyroby którymi obracał to wyroby akcyzowe i na dodatek objęte sznp. Kosztami badań próbowano obciążyć tenże podmiot powołując się na to, że koszty kontroli przy sznp pokrywa podmiot objęty ta formą kontroli. Sprawa trafiła do WSA, który stwierdził, iż kontrolując podmiot w celu sprawdzenia czym obraca, nie robiono tego w trybie sznp a tym samym nie ma podstaw do obciążania kosztami. Kontrola w trybie sznp mogła być przeprowadzana dopiero wtedy, kiedy widmo już było czym handluje podmiot. Nie wiem czy czegoś nie przekręciłem, jeśli ktoś zna taki wyrok niech mnie poprawi.

Pozdrawiam,
 
sz.n.p. cd.

Tak jak ktos wcześniej napisał : osoby(firmy)podejmując się działalności gospodarczej w danym zakresie, godzą się z obowiązkami wynikającymi z prowadzenia danej działalności gospododarczej (podlegają kontroli)- tak więc jeżeli ktoś podejmuje się działalności gospodarczej polegającej na obrocie wyrobami podlegającymi sz.n.p. (papierosy,alkohol,paliwa silnikowe) - godzi się z tym że bedzie kontrolowany przez sz.n.p. (oraz przez sanepid, pihy, pipy, straż miejską i wszystkich świętych) I to jest właśnie podstawa kontroli sz.n.p. w sklepach, kioskach,barach i restauracjach. Rozciagając to dalej również osoby które decydują się na nielegalny obrót wyrobami podlegającyni sz.n.p. zgadzają sie na kontrole sz.n.p. dobre? nie? A ja właśnie taką podstawe usłuszałem od kierownika rozpoczynając pracę w sz.n.p. w 2004r oraz że tekontrole (banderole) to podstawa działalności sz.n.p. i dodał że tak było za Izb Skarbowych, UKS-u i tak bedzie za Urzedów Celnych.
 
Czyli rozporządzenie MF w sprawie sznp

można sobie wyrzucić do kosza. Co z tego, że MF określił w nim na czym polega wykonywanie szczególnego nadzoru w odniesieniu do wyrobów objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy - przecież i tak można wleźć do pierwszego lepszego kiosku i kontrolować mimo, ze nie oznacz się tam znakami akcyzy.
Co z tego, że określając wykonywanie sznp w odniesieniu do olejów opałowych i napędowych w zakresie zawartości znacznika objęto tę formą kontorli oleje będące w obrocie handlowym. Wszak można wleźć do każdego przedsiębiorstwa co ma koparki i starego żuka, coby sprawdzić co ma w baku. Jaki to forma obrotu handlowego jest dokonywana w baku żuka (obrót samochodowy??) to już nie istotne.
Co z tego, że kontrolując pierwszego lepszego handlującego na targu nie wiemy w ogóle czy ma jakiekolwiek wyroby podlegające pod sznp. Wszak wejdziemy i sprawdzimy. Czym tylko uzasadnić kontrolę jak nie znajdziemy u niego lewych fajek. Jaki rodzaj działalności podlegającej sznp prowodził, że objęto go tę formą kontroli ?
Co z tego, że przepisy dotyczące sznp w ustawach o uks i służbie celnej różnią się co nieco ?. Wszak było tak to i będzie - kto by sie przejmował.
 
Back
Do góry