Przedziwne zachowanie dyrekcji w związku z nagrodami z 3% funduszu płac

slawomir.siwy

Administrator
Członek Załogi
Dołączył
1 Luty 2006
Posty
13 546
Punkty reakcji
4 536
Miasto
ZZ Celnicy PL
Załączam szokującą reakcję dyrekcji jeden dzień po przedstawieniu propozycji "podziału" nagród 3% funduszu płac
http://zz.celnicy.pl/tekst-375.html

Otrzymując pierwzse z załączonych pism z dnia 16.12. odpisałem maila zwrotnego do Pani, która pismo przekierowała, że postaramy się odpowiedzieć do końca tygodnia. Powiedziałem to chyba tez przez telefon, bo wcześniej do mnie dzwoniono w tej sprawie.
Dyrektor zareagowal bardzo nerwowo, zasłaniając się oczywiście trzema innymi ZZ(notabene jak zawsze) - pismo z dnia 17.12.

Nie wiem czy pamiętacie, że przy ostatnich nagrodach w Waszej Izbie przyznano dziwnie mało środków średnio na etat. Wówczas nasza interwencja spowodowała, że pula na funkcjonariuszy z dnia na dzień znacznie wzrosła. Teraz sytuacja wygląda podobnie.
Czym wytłumaczyć nerwową, nieprawną, nieetyczną i niemoralną propozycję dyrektora zawartą w piśmie z dnia 17.12.? Znacie lepiej Pana Dyrektora, czym tłumaczyć tak szaloną myśl wyrażoną w piśmie? Podpowiedzcie proszę, bo mnie ta propozycja wprawiła w zdumienie.

Ciekawa jest też propozycja z pisma z dnia 16.12. aby nie ograniczać górnej granicy nagrody. Co o tym sądzicie?
 
Jakiś "n-ty" zmysł podpowiada , że po to jest tak ustawiony podział, żeby "biurowi" otrzymali więcej w ramach rekompensaty za brak granicznego , i przecież mają takie osiągnięcia!!! A "biurowych" jest więcej niż samej "granicy".
 
[Czym wytłumaczyć nerwową, nieprawną, nieetyczną i niemoralną propozycję dyrektora zawartą w piśmie z dnia 17.12.? Znacie lepiej Pana Dyrektora, czym tłumaczyć tak szaloną myśl wyrażoną w piśmie? Podpowiedzcie proszę, bo mnie ta propozycja wprawiła w zdumienie.
Ciekawa jest też propozycja z pisma z dnia 16.12. aby nie ograniczać górnej granicy nagrody. Co o tym sądzicie?[/quote]
Otóż Panie Siwy jak poprzecie tę "propozycję podziału" to dyrektor umyje ręce: Przecież nawet Siwy poparł, więc pretensje do niego...:p
 
Na korytarzach już słychać, że "przez Siwego nie dostaniemy nagród...". Według mnie to tzw. czarny PR, ponieważ większość z nas dostała ten drugi kwit do ręki (zwrot do mf) jakby była adresatem...


W kwestii górnej granicy.... to nic nowego, NEPOTYZM i KOLESIOWO
 
Ostatnia edycja:
najgorsze jest to ze nie dostana premii z oszczednosciówki wybrani funkcjonariusze z tlumaczeniem BO NIE I JUZ;)
BO OCZYWISCIE SWOIM TRZEBA DAC WIECEJ!!!!!!! a plebs niech sie cieszy ze pracuje.
 
Ostatnia edycja:
nagrody

też uważam że dyrekcja chce dać więcej swoim a nie funkcjonariuszom którzy rzeczywiście pracują, niech zwykli robole pracują a nagrody dostaną krewniacy królika
 
310000-IKAW-1881-89/09
wysłano wyłącznie pocztą elektroniczną

Związek Zawodowy Pracowników
Administracji Celnej
Województwa Podlaskiego,
ZZSZNP i Akcyzy z siedzibą
w Zielonej Górze Zarząd O/Suwałki,
ZZPSZNP i Akcyzy O/Białystok,

Związek Zawodowy Celnicy PL




Mając na uwadze przedstawione w pismach :

  • <LI style="TEXT-ALIGN: justify; mso-list: l0 level1 lfo1" class=MsoNormal>Związku Zawodowego Pracowników Administracji Celnej Województwa Podlaskiego nr ZZPACWP- różne-18/09/RB z dnia 17.12.2009 r. <LI style="TEXT-ALIGN: justify; mso-list: l0 level1 lfo1" class=MsoNormal>Zarządu Oddziału Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy w Suwałkach nr ZZSNPiA-18/2009 z dnia 17.12.2009 r.
  • Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy Oddział w Białymstoku nr ZZSz.NPiA-18/2009 z dnia 17.12.2009 r.

ostateczne stanowiska związków zawodowych w sprawie podziału środków przeznaczonych na nagrody za II półrocze 2009 roku tj. wyraziły zgodę na zaproponowane przez Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku zasady przyznawania nagród za szczególne osiągnięcia, jednocześnie powiadomiły że nie będą zajmowały wspólnego stanowiska z innymi organizacjami związkowymi oraz fakt, iż Związek Zawodowy Celnicy Pl w piśmie nr ZZ Celnicy PL-144/SiS/09 z dnia 18.12.2009 r. nie wyraził zgody uzależniając ją od wypełnienia przez Dyrektora IC w Białymstoku określonych warunków, na podstawie art. 30 ust.5 ustawy o związkach zawodowych ( Dz.U. Nr 79 z 2001, poz. 854 z późn. zm.) decyzję w tej sprawie podejmuje pracodawca po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk organizacji związkowych.

W związku z powyższym informuję, iż podział środków na nagrody za II półrocze 2009 r. nastąpi zgodnie z pismem nr 310000-IKAW-1881-89/09 z dnia 16.12.2009r.



Z up. Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku
Z-ca Dyrektora Izby Celnej
mł. insp. Dariusz Sowulewski
/ podpis na oryginale /




Do wiadomości :

Wszyscy funkcjonariusze celni i pracownicy komórek organizacyjnych
IC w Białymstoku i podległych urzędów celnych
 
Pismo do DIC w sprawie wdrożenia regulaminu oraz projekt regulaminu
http://zz.celnicy.pl/tekst-379.html

Szanowny Panie Przewodniczący gratuluję konstruktywnego podejścia do tematu i dziękuję za projekt regulaminu.
§ 4
1. Podział kwoty funduszu następuje według poniższych zasad:

1)10 % kwoty funduszu nagród pozostawia się do dyspozycji Dyrektora, z przeznaczeniem na:
a) nagrody dla kadry kierowniczej IC,
b) nagrody dla kadry kierowniczej UC;
2)nie mniej niż 4,5 % kwoty funduszu nagród przeznacza się nagrody indywidualne dla pracowników UC i IC;
3)pozostałą część kwoty funduszu nagród Wydział Kadr i Szkolenia rozdzieli na poszczególne komórki organizacyjne Izby proporcjonalnie do liczby etatów zgodnie z limitem etatów danej komórki organizacyjnej na dzień podziału nagród.

2. Niewykorzystana kwota funduszu pozostawionego do dyspozycji Dyrektora,
zasila fundusz na nagrody indywidualne dla pracowników IC oraz UC.

3. W przypadku występowania w danej komórce pracowników nieuprawnionych do otrzymania nagrody, przypadająca im kwota zostaje podzielona w proporcjach:
1) 50 % pozostaje w danej komórce;
2) 50 % otrzymuje do dyspozycji Dyrektor (w ramach IC) bądź Naczelnik (w ramach UC);
3) kwoty uzyskane ze stanowiska kierowniczego służyć będą zasileniu puli kadry kierowniczej a uzyskane ze stanowiska pracowniczego zasileniu puli pracowników.
Propozycja działa na niekorzyść każdego pracownika i funkcjonariusza w komórce organizacyjnej.
1. Do dyspozycji DIC i NUC w sumie 14,5% ( w domyśle możliwe dla kadry kierowniczej ; 10 % kwoty kadra kierownicza + 4,5% do dyspozycji nagrody indywidualne dla pracowników UC i IC),
2.
Za nieuprawnionych (nieobecności, zwolnienia, macierzyński itp), pracę w danej komórce robić będą inni, a 50 % nagrody z etatu leci ch... wie dlaczego do dyspozycji DIC i NUC, a nie pozostaje w komórce.
Jest to kolejna kompromitacja związków zawodowych, które przestały reprezentować interesy pracownicze, a jedynie reprezentują swoje własne partykularne interesiki.
Rozumiem dlaczego takie, a nie inne podejście do ZZ ma DIC Białystok.
 
Ostatnia edycja:
ADUANERO.
Porównaj proszę naszą propozycję z tym co obowiazuje w tym zakresie w IC Białymstoku obecnie. Przeczytaj rownież cały projekt regulaminu i zawarty obowiązek przekazania środków z osób tzw. nieuprawnionych oraz gwarancję najniższej nagrody w sytuacji gdy funkcjonariusz rzetelnie wykonuje swoje obowiązki oraz nie został ukarany karą dyscyplinarną. Osoby przebywające na urlopach macierzyńskich, sprawujące opiekę nad dzieckiem, na zwolnieniach chorobowych mogą wnioskować o przyznanie nagrody. Właściwie osoby na macierzyńskim czy opiekujące się chorymi dziećmi, przebywajće na zwolnieniach innych niż taktyczne nie powinny być pozbawiane nagród w 100%. W projekcie jest przepis, który pozwoli na ochronę takich osób. Terminy są znane, określone w regulaminie, stąd nie byłoby z tym problemu.
Wg mnie, to naprawdę bardzo dobry propracowniczy projekt - nie ma takiego regulaminu nigdzie w SC w RP. Uniemożliwijący generowanie tzw. kominów, jednoczesnie pozwlający na wyrożnienie funkcjonariuszy mających osiągnięcia w służbie. Kadra jest odpowiednio motywowana, ale bez patologii w niektórych skrajnych sytuacjach z jaką mamy do czynienia obecnie.

Skoro, jak twierdzisz jest on taki zły, to zastanawia mnie dlaczego dyrektor nie chce go podpisać?:rolleyes:

Ale jeszcze bardziej zastanawia mnie dlaczego wspierają go w tym niektóre inne ZZ działające w IC Białytstok??????????:mad:

P>S. napisz mi proszę, jaki swój prywtany partykularny interes mam we wdrożeniu takiego regulaminu nagradzania w IC Białystok, bo coś w tym stylu mi zasugerowałeś? :confused:
 
ADUANERO...
Skoro, jak twierdzisz jest on taki zły, to zastanawia mnie dlaczego dyrektor nie chce go podpisać?:rolleyes:

Może ma jeszcze korzystniejszą propozycję:confused: może chce od teraz 6.99% na kadrę:D (to był wyjątek, bo tak dużej kasy nigdy nie było)

Zasady obowiązujące w tej IC nie gwarantują nagrody osobom (tak wnioskuję z wpisów na forum, bo ich nie czytałem), które nie spełniły przesłanek wykluczenia i to jest najważniejsza rzecz, którą wprowadza projekt decyzji przedstawiony przez Sławka (w innych IC obowiązują takie zapisy od dawna).

Projekt jest dobry, ale...

Mam wątpliwości co do
§ 5.2.W uzasadnionych sytuacjach Dyrektor z własnej inicjatywy, bądź na wniosek Naczelnika UC, bezpośredniego przełożonego, Związków Zawodowych może przyznać nagrodę pracownikowi nieuprawnionemu nawet w związku z zaistnieniem przyczyn, o których mowa w ust.1.​
jak i również do:
§ 6 .[FONT=&quot]1.[/FONT]O przyznaniu bądź nie przyznaniu nagrody, jej obniżeniu w stosunku do średniej przypadającej na etat oraz o możliwości wniesienia indywidualnego wniosku pracownika do związku zawodowego o ochronę swoich interesów, poszczególnych pracowników informuje bezpośredni przełożony.
Zasady powinny być twarde, bez wyjątków i koniec (dot.1 przypadku) a jak ktos jest wybitny to dostanie nagrodę z puli 4,5%.

Czy ZZ sa uprawnione co do ustalania wysokości nagród (2 przypadek)? Czy wiedzą, jak ktoś pracuje? Jeżeli nie jest wyłączony jako nieuprawniony, to dostanie co najmniej 75% średniej (wg projektu) i zależeć to będzie od bezpośredniego przełożonego - i dobrze.
Jak będzie wyglądać proces "odwoławczy"? Przecież wszyscy są niezadowoleni (jakoś brak wewnętrznego obiektywizmu jest modny) gdy dostaną poniżej średniej. ZZ będą wnioskować na podstawie "pokrzywdzonego", Przełożony przedstawi swoja argumentację i zostanie tak jak było- strata czasu i nic więcej.

Wg mnie obydwa zapisy nie powinny się znaleźć w takiej decyzji, gdyż m.in. może to sparaliżować proces podziału środków.

Moim zdaniem zadaniem ZZ jest takie współtworzenie decyzji ds podziału środków z funduszu 3%, aby były jak najbardziej transparentne i na tym powinien zakończyć się udział ZZ w tym procesie.
 
Ostatnia edycja:
1. Proponowana propozycja dotyczy zasadniczo czegoś, co się nazywa NAGRODA a nie premia.
Nagroda jest świadczeniem nieobowiązkowym, które może, lecz nie musi być udzielone - przyznane - pracownikowi przez pracodawcę. Przyznanie nagrody stanowi wynik swobodnej decyzji pracodawcy. Pracodawca samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie, komu przyznać nagrodę, za co i w jakiej wysokości (także w jakiej postaci pieniężnej czy rzeczowej). Decyzja ta nie jest uzależniona od żadnych warunków i przesłanek. Potwierdza to wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 1997 r. (I PR 175/76, niepubl.). Zgodnie z nim uznaniowy charakter nagrody polega na tym, że zarówno przyznanie jej pracownikowi, jak i określenie wysokości (rodzaju) nagrody należy do zakresu swobodnego uznania zakładu pracy. Ponadto decyzja taka nie podlega kontroli sądów pracy. Przesłanką nabycia prawa do nagrody jest akt przyznania jej pracownikowi przez pracodawcę - złożenie jednostronnego oświadczenia woli pracodawcy. Dopóki pracodawca nie złoży stosownego oświadczenia woli, określającego prawo do nagrody (jej postać, wysokość) pracownik nie nabywa do niej prawa.
Jeżeli pracodawca w zakładzie pracy określił czytelne i jasne zasady nabywania prawa do nagród, np. wprowadził regulamin przyznawania nagród, to spełnienie warunków w nim wskazanych powoduje, że pracownik nabywa do niej prawo i może domagać się jej wypłacenia także przed sądem. W tym przypadku nagrodę należy traktować tak jak premię. Postępowanie pracodawcy w zakresie przyznawania nagród nie zasadza się jednak na uznaniowości absolutnej. W skrajnych przypadkach nagradzanie pracowników, którzy na to nie zasłużyli, a pomijanie tych, którzy zasłużyli, może być uznawane za naruszenie obowiązku pracodawcy polegającego na stosowaniu obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy (art. 94 pkt 9). Ponadto zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 19 grudnia 1990 r. (I PR 170/90, Orzeczn. Gosp. 1991/3/64) uznanie (w zakresie przyznawania nagród) nie tworzy wcale ani nie uprawnia do stosowania dowolności ani do nadużywania kompetencji, ani też - co jest oczywiste - do dyskryminowania dowolnie określonych osób i ich grup.
Tylko tak ogólnie bo nie znam się na sprawach kadrowych . Poniżej do poczytania:

http://praca.gazetaprawna.pl/artyku...dczenia_premie_i_nagrody_dla_pracownikow.html
http://www.monitorprawapracy.pl/index.php?mod=m_aktualnosci&cid=37&id=199
http://www.kancelaria-bieleccy.pl/pl/publikacje/25-premia-a-nagroda.html
http://www.beckinfobiznes.pl/zdjecia/l23/teczka-kadrowca-artykul2.pdf
http://www.prawo-pracy.pl/regulamin_i_warunki_wynagradzania_regulaminy_premia_uznaniowa-a-38.html
http://praca.wp.pl/kat,37234,title,...zenia,wid,5245123,wiadomosc.html?ticaid=195ce
2. Jeżeli już regulować motywację to nagroda 3%, oszczędnościówka, czy jak tam ją zwą, nie ma takiego charakteru, bo w jednym półroczu może wynosić średnio na etat 1000PLN, a w drugim półroczu średnio na etat 100 PLN lub 0. Czy warto o to kruszyć kopię? Oceniam regulamin z punktu widzenie zola w komórce, gdzie za nieobecnych trzeba odwalać pracę. Osobiście nie wiem jak kierownik, pracodawca będzie mógł udowodnić, czy zwolnienia jest taktyczne, czy nie. Za nieobecności brak nagród! Za obecności i zbijanie bąków powinno być samo uposażenie (choć ja wywaliłbym na zbity pysk po miesiącu), za rzetelną pracę motywacja w postaci premii regulaminowej (tak dawniej bywało). Nie wierzę, że wszyscy kierownicy to głąby pielęgnujący nepotyzm, kolesiostwo itp., bo jeżeli tak to komórka byłaby w całkowitym paraliżu i dawno by ich pognali. Zawsze jest jakiś margines nieprawidłowości nagradzania, ale nie może on przesądzać o większości. Parę pytań: czy zanim przedstawiono propozycję regulaminu zbadano grunt, np. Czy w IC Białystok przeprowadzono wśród fc sondaż o sposobie przyznawania nagród ? Czy sprawdzono np, czy kierownicy rozmawiają z fc o przyznawaniu nagród, a fc z kierownikami w zakresie kierowania się propozycją nagrody indywidualnej ? Jaki był % wśród ogółu zatrudnionych odzew fc niezadowolonych z nagradzania zgłaszanych do zz w tym np ZZ Celnicy? W jakiej % wysokości dostali nagrody działacze zz czy kadra kierownicza niższa i wyższa, w stosunku do innych fc? . Według mnie bez takiego gruntu , działanie zz wygląda niepoważnie, na partyzantkę, bo ma być regulamin i już, a procenty są ad hoc i podlegają podważeniu przez pracodawcę,dlaczego 10%, dlaczego 4,5% itd.
3. W propozycji jest za dużo uzależnień od związków, co w przyszłości przez ich kolejne pączkowanie może dojść do paraliżu przyznawania nagród, jak podkreślił jabol.
4. Jeżeli już to brać przykład z ,,najlepszych'':Dhttp://www.rp.pl/artykul/338284.html
5. Czy ZZCelnicy to tylko Przewodniczący , a gdzie struktury w terenie? Mam wrażenie lansu wśród gawiedzi. Ale może się mylę, bo nie znam struktur i uregulowań ZZ i może wszystko w kazdej izbie musi załatwiać w imieniu związku tylko Przewodniczący, bo wiąże się to z ochroną prawną. Jeżeli tak to współczuję DIC, których rozbudowane komórki muszą znać struktury działających związków. No ,ale RP to państwo partyjno-związkowe, a ostatnio stowarzyszeniowo-lobbingowe , a nie obywatelskie.
6. Każdy DIC będzie patrzył na uregulowania premiowania wygodne z punktu widzenia pracodawcy, bo taka jego rola, ewentualny kompromis zależy chyba od postawy związku zawodowego w miejscu pracy ,a najbardziej od jego lokalnych liderów.
 
Back
Do góry