Projekt ustawy o zmianie ustawy o SC z 14.03.2008

Uwaga,uwaga...

ALRUS1 napisał:Pierwsze podejscie do zmiany na SG było śmieszne,ale następne może być bardziej udane.
Niech wszyscy się zastanowią nad tym stwierdzeniem,po co MSWiA w styczniu daje wątpliwe uprawnienia swoim ludziom na granicy.W 1997 wydano rozporzadzenie dla SG dotyczące uprawnień takich jakie miała SC na przejsciach, gdzie nie było UC.Demontowanie SC trwa od lat,a pomysł na podział pracowników mundurowych i cywilnych,świadczy tylko i wyłącznie o takim zamiarze w przyszłosci.Kompetencje SC przejmie SG,jeśli nasza uwaga będzie skupiona na koniec własnego nosa.ZZ powinny się przeciwstawić na takie pomysły podziału: na mundurowych i cywili,bo to będzie pogrzeb Słuzby Celnej.
 
Przeczytałem gdzieś wypowiedź P. Kapicy, że SNP (tak jak oddziały i grupy mobilne) to struktura, formacja bardzo zbliżona i podobna w działaniu do innych służb mundurowych np. policji. czy ktoś jest w stanie wskazać mi choć jedno podobieństwo? dlaczego SNP ma być caly umundurowany???

Nie wskazujmy spośród nas, kto ma być mundurowy a kto nie. Trzeba dążyc do tego aby w projekcie ten zapis o podziale zlikwidować, lub maksymalnie zawęzić krąg komórek, które maja być cywilne. Nie szukajmy tez podobieństw, bo praca w tradycyjnie mundurowych slużbach też sie rózni. Czy komus przychodzi do głowy żeby porównywać służbę Policjanta antyterorysty i Policjanta z dochodzeniówki? Szukanie na siłę porównań jest bez sensu.
Również u nas praca w róznych komórkach jest nieporównywalna, więc wskazanie kto wykonuje ważniejsze czynności jest niemożliwe, a jeśli ktoś juz to robi to mocno naciągane.
A tak na margilesie "Lukas00715" co Ty wiesz o SNP?
 
lukas - a jak to sobie wyobrazasz? zeby SNP "niecałe" było umundurowane? praktycznie to jest trak teraz. pytanie tylko "po co?" przeciez dzis jesteś na składzie, jutro w terenie na kontroli/rozpoznaniu... to kiedy w/g ciebie mamy nosic mundur a kiedy nie? ja jestem cywilem, kedynym na składzie i w mniejszosci wogóle w moim referacie. kolejne pytanie: dlaczego poróżniać ludzi z tej samej pracy na różne sposoby wynagradzania i przydziału stopni?? przeciez to bezsensu! wykonujemy ta samą prace a inne pieniadze (np ja dostaje pare groszy wiecej - inspektor akcyzowy- od mkc który słuzy juz ponad rok, ja mam dopiero 6 miesiecy stazu) te wszystkie roznice są bezsensowne a ich utrwalanie w nowej ustawie do noiczego pozytywnego nie prowadzi!
 
Też jestem za tym aby nie dzielić część na umundurowaną a część bez munduru. chodziło mi o to dlaczego akurat SNP ma być w mundurze a inne komórki nie???
Służba Celna tworzona była i funkcjonuje już jakiś czas jako służba umundurowana więc po co to w ogóle ruszać. poróżnienie dzisiejszych funkcjonariuszy w przyszłości na umundurowanych i bez munduru spowoduje tylko jedno - całkowity burdel. multum ludzi będzie się chciało przenieść z "cywila" (np. REK) do chociażby SNP - gdzie będą mogli być w mundurach. czy taki zamysł przyświecał twórcom ustawy modernizacyjnej i reformującej SC???
ja np. przychodząc do służby wiedziałem, że będę pracował w mundurze - dlatego teraz ktoś mi mówi, że z racji takiej, że pracuję w REK muszę zrzucić mundur i już nie być celnikiem - tylko być - "służbą wspomagającą Służbę Celną w zakresie orzecznictwa". Może niech najpierw SSC się zapyta celników czy chcą przejść na cywili. bo jak ktos pracuje w cle kilkanaście lat to założę się, że na pewno nie będzie chaił oddać munduru.
pozdrawiam
 
Czy W Dniu 18 Marca 2008 Roku Sejm Nie Oddalił Poprawki Do Tego Art? Bo Wydaje Mi Się Ze Za Przyjeciem Głosował Tylko 1 Poseł


Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu



USTAWA
z dnia 18 marca 2008 r.

o zmianie ustawy o Służbie Celnej


Art. 1.
W ustawie z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641, z późn. zm.[1])) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 23 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W szczególnie uzasadnionych wypadkach okres zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych można przedłużyć do czasu zakończenia postępowania karnego.”;
2) w art. 25 w ust. 1 uchyla się pkt 8a i 8b;
3) w art. 26 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
„13) upływu 12 miesięcy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych, jeżeli nie ustąpiły przyczyny będące podstawą zawieszenia.”;
4) w art. 60 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Po zakończeniu postępowania karnego lub dyscyplinarnego, będącego przyczyną zawieszenia w czynnościach służbowych, funkcjonariusz celny otrzymuje wstrzymaną część uposażenia oraz obligatoryjne podwyżki wprowadzane w okresie zawieszenia, jeżeli nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu lub ukarany karą dyscyplinarną wydalenia ze służby lub nie zostało wydane wobec niego orzeczenie o warunkowym umorzeniu postępowania karnego.”;
5) w art. 61:
a) uchyla się ust. 2,
b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Funkcjonariusza celnego, na jego wniosek, przywraca się do służby w wypadku umorzenia postępowania karnego z powodu niepopełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego lub uniewinnienia prawomocnym wyrokiem sądu - jeżeli zwolnienie ze służby nastąpiło na podstawie art. 26 pkt 13.”;
6) w art. 70 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Obwiniony ma prawo do obrony, w szczególności może wybrać obrońcę spośród funkcjonariuszy celnych lub ustanowić swoim obrońcą radcę prawnego lub adwokata. Obrońca jest uprawniony do reprezentowania obwinionego w granicach udzielonego na piśmie pełnomocnictwa.”.

Art. 2.
1. Postępowania w sprawie o zwolnienie ze służby funkcjonariusza celnego, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a lub 8b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, podlegają umorzeniu.
2. Funkcjonariusza celnego, na jego wniosek, przywraca się do służby w wypadku umorzenia postępowania karnego lub uniewinnienia prawomocnym wyrokiem sądu, jeżeli zwolnienie ze służby nastąpiło na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a lub 8b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.
3. Przepis art. 70 ust. 1a ustawy wymienionej w art. 1 ma zastosowanie również do postępowań dyscyplinarnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.





MARSZAŁEK SEJMU
/-/ Bronisław Komorowski
 
Pewnie, że podziały są złe. Jeśli część komórek ma być cywilnych, to dobrze żeby było ich jaknajmniej.
W policji ucywilnianie odbywa sie stopniowo, policjant z ucywilnionego stanowiska przevhodzi do innej komórki mundurowej. Cywilne są (ale nie w całości) informatyka,kadry, finanse, częściowo łączność, sekretarki. Ale tam ten proces trwa id lat. Nikt nie załatwił tematu jednym podpisem. Jeśli dane stanowisko ma być cywilne, to przyjmuje sie nowego cywila.
Jeśli chodzi o orzecznictwo, szczególnie mam na myśli PC, nie wyobrażam sobie żeby były to stanowiska cywilne, większej bzdury nie słyszałam. Osoba z PC musi znać nie tylko przepisy proceduralne, ale bardzo dobrze prawo celne szeroko rozumiane, taryfikację, wartośc celną. Nie może tej pracy wykonywać osoba bez kursu celnego absolutnie. Nawet osoby po prawie musza przywoic sobie masę przpisów celnych. PC koordynuje pracę komórek granicznych.
W policji dochodzeniówka nie jest cywilna przecież.
jeśli chodzi o SNP, to w waszych postach wyczuwa się brak poszanowania dla tej komórki. A pracę moim zdaniem trzeba szanować, obojętnie czy jest to stróż czy dyrektor. Jeśli akcyza została włączona do cła, to nie widze powodu żeby Snp nie maiłoby byc mundurowe.
No i najważniejsza kwestia - co z tego czy ktoś ma być mundurowy czy cywilny, skoro w projekcie nie zapisów o emeryturach i innych przywilejach, które maja służby mundurowe np. zwrot za dojazd do pracy, zwrot za brak mieszkania, zwrot za malowanie mieszkania
 
Tylko opcja zero i weryfikacja "wykfalifikowanej" kadry moż echoć troche uzdrowić sytuacje w służbie celnej.
 
Ostatnia edycja:
Art. 2.
1. Postępowania w sprawie o zwolnienie ze służby funkcjonariusza celnego, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a lub 8b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, podlegają umorzeniu.

2. Funkcjonariusza celnego, na jego wniosek, przywraca się do służby w wypadku umorzenia postępowania karnego lub uniewinnienia prawomocnym wyrokiem sądu, jeżeli zwolnienie ze służby nastąpiło na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a lub 8b ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.
3. Przepis art. 70 ust. 1a ustawy wymienionej w art. 1 ma zastosowanie również do postępowań dyscyplinarnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
JAK NALEŻY TEN PRZEPIS INTERPRETOWAĆ, I KIEDY WEJDZIE W ŻYCIE
 
Tylko opcja zero i weryfikacja "wykfalifikowanej" czerwonej kadry moż echoć troche uzdrowić sytuacje w służbie celnej.
Opcje zerowe i weryfikacja niestety w dużej mierze dotykają też tych , którzy nie mają nic wspólnego z czerwoną kadrą.Zastanawiam się czemu tak bardzo krzyczysz na różnych stronach domagając się weryfikacji.Czyżbyś była aż tak pewna,że Ciebie to nie dotknie?Uważaj bo możesz się zdziwić a wtedy do kogo bedziesz miała pretense - do starych, do czerwonych, do białych,młodych a może do samej siebie.Jest takie madre przysłowie "kto mieczem wojuje od miecza ginie" oby nie sprawdziło się w Twoim przypadku, bo chyba zagryzłabyś cały świat:p
 
...
Jeśli chodzi o orzecznictwo, szczególnie mam na myśli PC, nie wyobrażam sobie żeby były to stanowiska cywilne, większej bzdury nie słyszałam. Osoba z PC musi znać nie tylko przepisy proceduralne, ale bardzo dobrze prawo celne szeroko rozumiane, taryfikację, wartośc celną. Nie może tej pracy wykonywać osoba bez kursu celnego absolutnie. Nawet osoby po prawie musza przywoic sobie masę przpisów celnych. PC koordynuje pracę komórek granicznych.
...
Podobnie jest z ELEMENTAMI KALKULACYJNYMI, które właśnie (jak wskazuje sama nazwa komórek) zajmują się wartością celną, taryfikacją i regułami pochodzenia towarów, że o reprezentacji przed WSA nie wspomnę
Orzecznictwo cywilne? bzdura - jeśli cywile to tylko część osób i to przy ścisłym podziale na określone zadania - np. cywil zajmujący się jedynie obsługą techniczną postępowań (rejestracja, ksero,porządkowanie akt, etc..)
 
Tak ktoś kiedyś wpadł na pomysł, żeby połaczyć postępowanie celne z EK. Ale PC to przecież nzjamość wszystkich procedur, obiegu dokumentów, przenzaczeń, kurde całego cła. W kadrach, finansach, gospodarczym, infarmatyce, każdy bez zastanowienia wie że nie potrzeba znajomości przepisów celnych, ale w PC,EK. Chyba nie wyobrażaja sobie że będzie tam pracował cywil po kursie celnym?
 
Coraz częściej chodzą słuchy, aby ograniczyć kompetencje SC to w razie potrzeby będzie łatwiejsza do spacyfikowania. Stąd podobno plany ucywilniania. Wyrazem tego są spekulacje na temat przeniesienia akcyzy wraz z SNP do urzędów skarbowych i to jeszcze w tym roku. Czy wiadome jest komuś coś o tych planach? Podobno prace nad KAS trwają z jednym wyłączeniem - SC zostaje ale bez akcyzy????????????
 
A to ciekawe co piszesz, juz takie plany było nie raz, pożyjemy zobaczymy, ja w każdym razie nie słyszałam nic takiego
 
uwagi do projektu

UWAGI DO PROJEKTU USTAWY
1. Art. 1 ust 2a lit d – proponuję by dodać ustęp 2b- 2d zamiast 2b-2c
2. Proponuję dodanie ust 2d o treści - kontrole o których mowa w ust 2 pkt 7 lit. m - n wykonywane są na terenie całego kraju.
Uzasadnienie: w związku z rozbieżnościami pomiędzy Ustawą o Służbie Celnej, Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym oraz Rozporządzeniem Wykonawczym do Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, powstają uzasadnione wątpliwości co do obszaru działań funkcjonariuszy Służby Celnej. Kontrola celna może być dokonana na terenie całego kraju, natomiast kontrola ruchu drogowego oraz transportu drogowego może być wykonywana jedynie w strefie przygranicznej. Jasne postawienie sprawy oraz zmiany Rozporządzenia dotyczącego Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym pozwolą uniknąć nieporozumień w tym temacie.
3. Proponuję dodać do art. 6q ust. 1a o treści „środki transportu o których mowa w ust. 1 mogą być zatrzymane przez umundurowanych funkcjonariuszy także poza drogami publicznymi lub drogami wewnętrznymi”.
Uzasadnienie: dotychczasowe zapisy w Ustawie o Służbie Celnej uniemożliwiają zatrzymywanie np. pojazdów rolnych poruszających się po polu w celu dokonania kontroli rodzaju paliwa w zbiorniku, skutkiem czego funkcjonariusze muszą czekać aż pojazd rolny wjedzie na drogę publiczną.
4. Proponuję usunięcie art. 6q ust. 4 oraz w art. 6q ust 3 pkt 1 zapisu dotyczącego wyłączenie spod kontroli dokumentów upoważniających do prowadzenia pojazdu.
Uzasadnienie: Ustawa o Służbie Celnej wprowadza ograniczenie możliwości kontrolowania dokumentów uprawiających do prowadzenie pojazdu, natomiast Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym pozwalała na taką kontrolę. Likwidacja niepotrzebnych sprzeczności, gdyż wprowadza to sztuczny podział na kontrole celną i kontrolę drogową. Funkcjonariusze Grupy Mobilnej podczas kontroli sprawdzają cały zakres do którego są upoważnieni tj. zarówno kontrola celna jak i drogowa.
5. W art. 6r proponuję dodanie ust. 3 o treści „Kontrola paczek przesyłanych w ramach obrotu wewnątrzunijnego jest wykonywana odpowiednio jak w ust. 1 i 2.
Uzasadnienie: obecny zapis powoduje, iż w przypadku paczek przesyłanych w obrocie wewnątrzunijnym konieczne jest stosowanie zapisów Kodeku postępowania Karnego tj. na otwarcie paczki konieczne jest uzyskanie zarządzenie prokuratora. W trakcie kontroli wykonywanej przy użyciu urządzeń Rtg lub psa służbowego istnieje uzasadnione podejrzenie i konieczność otwarcia takiej paczki, procedura z tym związana jest bardzo skomplikowana i wydłużona w czasie (nawet kilka dni).
 
uwagi do projektu ustawy

UWAGI DO PROJEKTU USTAWY c.d.
6. W art. 1b projektu ustawy dot. określenia zadań dyrektora izby celnej zabrakło uprawnień do ustawowych zadań tzn rozszerzenia kompetencji o:
- art. 1 ust. 2 pkt 4
- art. 1 ust. 3 pkt 5
- art. 1 ust. 2 pkt 6 lit. a – e
Uzasadnienie: brak powyżej wymienionych artykułów ogranicza kompetencje do tej pory nadzorowane przez dyrektora a realizowane przez bezpośrednio podległy dyrektorowi Wydział Zwalczania Przestępczości. Powyższe ograniczenia po zmianie ustawy będą również dotyczyły wydziału realizującego czynności operacyjno – rozpoznawcze.
7. Brak określenia organu Służby Celnej odpowiedzialnej za wykonywanie kontroli podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 7 lit. D
Uzasadnienie: Do powyższego zapisu w art. 1ust. 2c ustawodawca odwołuje do Działu VI ustawy Ordynacja podatkowa (w którym mowa jest o organie podatkowym) a moim zdaniem powinien być określony w ustawie o Służbie Celnej z określeniem kompetencji.
8. W art. 6zn4 brakuje informacji dot. wskazania osób mających zajmować się wyszkoleniem strzeleckim funkcjonariuszy tj. kadry instruktorskiej ze Środków Przymusu Bezpośredniego. Należy również uwzględnić program cyklicznych szkoleń dla funkcjonariuszy oraz kadry instruktorskiej oraz określić tryb przyznawania uprawnień do stosowania ŚPB.
9. Art. 6q.2 Ustawodawca nie dopuszcza zatrzymania środków transportu poruszających się po drogach innych niż drogi publiczne lub wewnętrzne (ponowne ograniczenie).
10. Art. 6q.6 Czy sformułowanie „dowódca” można zamienić na „upoważniony funkcjonariusz” lub „dowódca wyznacza funkcjonariusza do dokonania kontroli statku”?
11. Art. 6q.8 Dotyczy wykreślenia „…z jednoczesnym wystrzeleniem dwóch nabojów sygnałowych koloru niebieskiego”, ponieważ przepisy dot. bezpieczeństwa żeglugi na morzu nie przewidują nabojów sygnałowych w kolorze niebieskim. Jednostki Służby Celnej dla identyfikacji mogą używać światła niebieskiego błyskowego.
12. Art. 6q.12 Zmiana ministra spraw wewnętrznych na ministra infrastruktury.
Uzasadnienie: W rozporządzeniu ministra infrastruktury został już określony wzór flagi Służby Celnej.
13. Art. 6q5 pkt 2 Po „zatrzymać statek” powinien znaleźć się zapis „wejść na statek”
Uzasadnienie: Bez jednoznacznego określenia prawa wejścia na statek mogą powstać wątpliwości co do miejsca kontroli. W skrajnym przypadku kapitan kontrolowanej jednostki może udostępnić dokumenty „przez burtę”
 
Ostatnia edycja:
Trzeba zrobić porządek z wiecznymi przełożonymi!

Ustawa znowu zapomina o krokach przeciwko przełożonym, którzy nie wiadomo dlaczego wiecznie czymś kierują choć nie mają o tym pojęcia.Dlaczego ludzie którzy popełnili błędy i ich działalność sprzyjała złej organizacji, korupcji, układom nie są usuwani i nikt nie wyciąga konsekwencji za ich błędy.Kiedy my z dołu zobaczymy, że odpowiedzialność jest również na górze?Czy już zawsze będzie takie bagno, że góra robi co chce a dół za pomówienia do aresztu?Nasza Służba będzie zawsze miejscem dla karierowiczów z kluczy politycznych, którzy SC traktują jak dojną krowę , którą się doi z grubej kasy a dla publiki i wątpliwej skuteczności prokuratury będzie się prześladowało celników z dołu w imię walki z korupcją.PANOWIE PROKURATORZY WALCZCIE ALE Z PRZECIWNIKIEM GODNYM SIEBIE I WASZYCH MOżLIWOśCI, TO CO ROBICIE TO ZABAWA W KIERKI!ZAMYKACIE PCHEłKI KTóRE BIEGAJą PO WIELKIM MAMUCIE KTóRY NAZYWA SIę WłADZA!
 
Nie dosc, ze wprowadza sie system kastowy( zamkniety krag tzw. kadry oficerskiej), to jeszcze przelozeni nie beda za nic odpowiadac. Czasy mamy nowe ale przyzwyczajenia z ubieglego wieku.Dalej beda odpowiadac wylacznie bezposrednio wykonujacy dana czynnosc i to z jaka sankcja karna w razie niewykonania obowiazkow lub niewlasciwego wykonywania. Cala ta ustawa to bedzie usankcjonowanie tej patologii i raka toczacego SC tylko w bardziej zakamuflowanej formie. A gdzie jest zapis,ze f.c. ma prawo odmowic wykonania danej czynnosci jesli bedzie ona niezgodna z prawem lub z innymi przepisami? Klaniaja sie lata od 89-2004. Przykladow mozna przytaczac wiele.
 
Nie mogę zrozumieć dlaczego Szef Służby Celnej dopuszcza możliwość zachowania stopni (a co za tym idzie wysokiego poziomu uposażeń) przez przyjmowanych w nasze szeregi funkcjonariuszy innych służb mundurowych. Obawiam się, że lansowanie tego pomysłu zamieni Służbę Celną w zrzutowisko dla podstarzałych nieudaczników, emerytów policji i straży granicznej.
Dzięki temu wizjonerskiemu projektowi nasze szeregi ma szansę zasilić, kolejna po duszpasterzach grupa wysokouposażonych pracowników bez kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonywania pracy funkcjonariusza celnego. Dzięki temu rozwiązaniu wzrosną nakłady na płace w służbie celnej, tylko że nikomu z nas od tego nic nie przybędzie (oprócz obowiązków, bo ktoś to towarzystwo będzie musiał wdrażać do pracy).
W obecnych realiach funkcjonariusz celny z wyższym wykształceniem aby zakwalifikować się do grupy chorążych (stopień mł.asp.cel) musi pracować minimum 16 lat, podczas gdy w Straży Granicznej i w Policji wystarczy zaliczyć kurs specjalistyczny (i niepotrzebne jest do tego wyższe wykształcenie). Czy trzeba mówić więcej? Boli mnie ta porażająca krótkowzroczność. Zamiast stawiać na absolwentów wyższych uczelni i podnoszenie poziomu wykształcenia naszych pracowników funduje się nam degrengoladę. Jak mamy odczytywać te propozycje? Podobne rozwiązania przyjęto przy reformie Służby Ochrony Kolei. Zasilili ją emerytowani policjanci i finał już znamy. Na wniosek NIK służba ta przeznaczona ma być do likwidacji. Czy taki los czeka Służbę Celną? Obawiam się, że z pomocą Pana Ministra tak.
 
Abyzod napisał"
..."Obawiam się, że lansowanie tego pomysłu zamieni Służbę Celną w zrzutowisko dla podstarzałych nieudaczników, emerytów policji i straży granicznej."...
Ci ludzie , zamiast pracować w firmach ochroniarskich, będą teraz "wysoko kwalifikowanymi specjalistami" w SC i to wszystko dzięki naszemu SSC, który uważa, że u nas jest brak ludzi mogących sobie poradzić z "nowymi" zadaniami.
Jak SSC chodził do podstawówki to ówczesne Urzędy Celne
( odpowiednik IC ) i Oddziały Celne (odpowiednik UC) radziły sobie- i to z bardzo dobrymi efektami- z takimi zadaniami bez pomocy z Policji ( wtedy milicji) i SG ( wtedy WOP), ale skąd SSC ma to wiedzieć. Kolejny raz widać totalny brak wiedzy przez SSC o "rządzonej" instytucji i zatrudnionych w niej ludziach.
SSC uważa że można zastosować parę zabiegów kosmetycznych i będzie ok, nie da się, jeżeli SSC uważa ,że "rządzi Burkami"( już raz się tak wyraził) , to się myli , zresztą "Burki" mogą dotkliwie pogryźć...
Ciekawe tylko kto go inspiruje?
 
Back
Do góry