A
Absque nota
Gość
Z uwagi na występujące problemy w interpretacji i praktycznym stosowaniu przepisów KKS, a w szczególności prawidłowej procedury postępowania mandatowego postanowiłam dotrzeć do autorów. Poniżej przedstawiam stanowisko zgodne z ogólnie dostępnymi opracowaniami, glosami, a przede wszystkim aktualnym orzecznictwem.
W celu odformalizowania i zmniejszenia społecznych kosztów postępowania w sprawach o drobne wykroczenia skarbowe wprowadzono tryb mandatowy. Ten szczególny tryb jest formą orzekania administracyjnych organów finansowych (upoważnionych pracowników tych organów). W efekcie przyczynia się to do usprawnienia i przyśpieszenia postępowania w sprawach o wykroczenia, a także zwiększa skuteczność ochrony finansów publicznych. Zgodnie z jej ideą, w postępowaniu mandatowym nie ma obowiązku dokumentowania protokołami dokonanych czynności oraz przesłuchania sprawcy. Ze względu na najbardziej uproszony charakter tego postępowania dokumentację z podjętych w jego toku czynności należy ograniczyć do niezbędnego minimum i należy udokumentować w notatce urzędowej, bo jaką niby rolę w takim wypadku miałaby odegrać protokoły przesłuchania świadków oraz sprawcy skoro jego zawinienie jest oczywiste? Dzięki temu trybowi postępowanie w sprawach o wykroczenia ma charakter wyjątkowy. W strukturze wykroczeń penalizowanych w drodze mandatu karnego dominowały czyny polegające na nieterminowym składaniu przez podatników deklaracji lub oświadczeń (np. art. 56 § 4 Kks). Organ ścigania - jeżeli zamierza doprowadzić do ukarania sprawcy wykroczenia w innym trybie - powinien inicjować postępowanie sądowe poprzez wszczęcie dochodzenia jedynie wtedy, gdy rozstrzyganie w postępowaniu mandatowym jest niedopuszczalne lub niecelowe.
W celu odformalizowania i zmniejszenia społecznych kosztów postępowania w sprawach o drobne wykroczenia skarbowe wprowadzono tryb mandatowy. Ten szczególny tryb jest formą orzekania administracyjnych organów finansowych (upoważnionych pracowników tych organów). W efekcie przyczynia się to do usprawnienia i przyśpieszenia postępowania w sprawach o wykroczenia, a także zwiększa skuteczność ochrony finansów publicznych. Zgodnie z jej ideą, w postępowaniu mandatowym nie ma obowiązku dokumentowania protokołami dokonanych czynności oraz przesłuchania sprawcy. Ze względu na najbardziej uproszony charakter tego postępowania dokumentację z podjętych w jego toku czynności należy ograniczyć do niezbędnego minimum i należy udokumentować w notatce urzędowej, bo jaką niby rolę w takim wypadku miałaby odegrać protokoły przesłuchania świadków oraz sprawcy skoro jego zawinienie jest oczywiste? Dzięki temu trybowi postępowanie w sprawach o wykroczenia ma charakter wyjątkowy. W strukturze wykroczeń penalizowanych w drodze mandatu karnego dominowały czyny polegające na nieterminowym składaniu przez podatników deklaracji lub oświadczeń (np. art. 56 § 4 Kks). Organ ścigania - jeżeli zamierza doprowadzić do ukarania sprawcy wykroczenia w innym trybie - powinien inicjować postępowanie sądowe poprzez wszczęcie dochodzenia jedynie wtedy, gdy rozstrzyganie w postępowaniu mandatowym jest niedopuszczalne lub niecelowe.