Do: MariaMrugała
A na ile zasługują?Dziwi mnie to pytanie.
Pani jako wiceprzewodnicząca zz celnicy.pl chyba pamięta:
Nr: ZZ Celnicy PL – 24/ MM
Dyrektorzy
Izb Celnych
W związku z informacją przekazaną przez Szefa Służby Celnej przedstawicielom związków zawodowych w dniu 11.03.2008r, że zasady podziału środków na wzrost uposażeń zostaną ustalone przez dyrektorów izb celnych w porozumieniu ze związkami zawodowymi oraz faktem odwlekania prze resort finansów przekazania puli na wypłatę podwyżek, zwracam się z propozycją podjęcia konsultacji w celu ustalenia i wypłaty zaległych podwyżek bez zbędnej zwłoki. Ponieważ z uwagi na zbyt późne przekazanie środków do izb celnych brak jest możliwości wypłaty podwyżek w miesiącu marcu, wnosimy o przeprowadzenie pilnych konsultacji, tak aby podwyżki mogły być wypłacone funkcjonariuszom i pracownikom w miesiącu kwietniu.
Zdajemy sobie sprawę z bardzo skomplikowanej sytuacji płacowej awansowej w każdej izbie. Aktualny poziom wynagrodzeń jest konsekwencją wielu negatywnych czynników jakich w ostatnich latach doświadczyła Służba Celna, w tym błędnej polityki kadrowej i płacowej, a także wielu reorganizacji. Zasady wynagradzania przestały pełnić funkcje motywacyjne, są niesprawiedliwe, a nazbyt często wręcz demoralizujące. Obecna podwyżka płac, daje pierwszą od wielu lat możliwość rozpoczęcia naprawy systemu wynagradzania i zmniejszania kominów płacowych na rzecz jasnej i motywacyjnej polityki płacowej. Takie stanowisko prezentuje wielu funkcjonariuszy, oczekujących na naprawę tej sytuacji. Mamy nadzieje, że pomimo braku woli na szczeblu Ministerstwa ustalenia optymalnie obiektywnych i w pełni kontrolowalnych zasad, uda się ten proces rozpocząć na poziomie Izby.
W związku z powyższym proponujemy zorganizowanie spotkań w celu opracowania takich zasad w następujących terminach:
- 27.03.2008 – przedstawienie i uzasadnienie propozycji przez Dyrektora oraz związki zawodowe, przedstawienie i analiza poziomu wynagrodzeń i koniecznych działań naprawczych na podstawie szczegółowego wykazu wszystkich funkcjonariuszy i pracowników wg stopnia, stażu pracy, ewentualnie innych uwarunkowań – bez danych osobowych. Przedstawienie propozycji do zaopiniowania funkcjonariuszom.
- 04.04.2008 – prace w zespole po przeanalizowaniu propozycji drugiej strony, uwzględnieniu danych o aktualnym poziomie wynagrodzeń oraz opinii funkcjonariuszy. W tym dniu powinny być wypracowane i sprawdzone na bazie danych zasady podziału w celu wyeliminowania niepożądanych skutków, które mogą nastąpić np. w skutek pominięcia niezidentyfikowanego wcześniej czynnika. Wypracowane zasady winny być przekazane do zapoznania funkcjonariuszom.
- 10.04.2008 – uwzględnienie bądź odrzucenie ewentualnych zastrzeżeń oraz ostateczne zatwierdzenie zasad podziału środków na wynagrodzenia.
Mamy świadomość jak trudne będzie wypracowanie optymalnej decyzji i jaki ona będzie miała wpływ na uspokojenie lub pobudzenie negatywnych nastrojów wśród funkcjonariuszy w obecnej napiętej sytuacji. Każda decyzja będzie kompromisem, który nasz Związek definiuje i mamy nadzieję, że także Państwo, jako wspólną decyzję. Nasze poparcie i udział w opracowaniu innych sposobów niż podział „po równo” uzależniamy od spełnienia następujących warunków:
1. skutkiem podwyżek będzie zmniejszenie kominów płacowych- kwota podwyżki pensji/poborów zasadniczych funkcjonariuszy/pracowników, którzy przed podwyżką mają pobory poniżej średniej na danym stanowisku (z uwzględnieniem stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej) nie może być niższa niż kwota podwyżki pensji/poborów zasadniczych funkcjonariuszy/pracowników, którzy przed podwyżką mają pobory powyżej średniej na danym stanowisku (z uwzględnieniem stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej),
- uwzględnienie stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej oznacza, że w niektórych przypadkach trzeba będzie uwzględnić wyliczenia dla średniej obowiązującej dla stanowiska lub nawet dwóch stanowisk wyżej, w zależności od liczby awansów funkcjonariusza/pracownika w całej karierze zawodowej(kryteria zostaną ustalone na spotkaniach po zapoznaniu się z danymi w każdej z izb celnych)
2. rozdysponowanie puli do wykorzystania wg. uznania Dyrektora nie może naruszyć zasad określonych wyżej, chyba, że jest to uzasadnione szczególnymi kwalifikacjami lub charakterem wykonywanej pracy i należycie umotywowane oraz akceptowalne przez czynnik społeczny,
3. zostaną przekazane do oceny i dalszych konsultacji oraz końcowo akceptacji zasady podziału środków oraz wykaz wszystkich funkcjonariuszy/pracowników z podaniem aktualnego wynagrodzenia zasadniczego, stażu służby/pracy, dotychczasowej ścieżki kariery(ilość awansów i wzrostów uposażeń innych niż waloryzacja płac) w Służbie Celnej, średniej na tym stanowisku oraz kwoty przyznanej podwyżki ale bez danych osobowych tj. imienia, nazwiska. Dane te, z wyjątkiem wysokości przyznanego uposażenia będą udostępnione na pierwszym spotkaniu
Istnieje nadto możliwość rozważenia uproszczonej wersji podziału, która dążyć będzie do stanu zgodnego z prawem, czyli zbliżania się do równego traktowania w zatrudnieniu.
Można zastosować bowiem podział gwarantujący podwyżkę w wysokości średniej przyznanej na izbę celną dla funkcjonariuszy w służbie przygotowawczej oraz „po równo” powyżej tej średniej dla pozostałych, dzięki cięciu kominów płacowych, czyli nieprzyznaniu podwyżki oraz przyznaniu w niższej wysokości niż średnia, określonej grupie osób. Odsetek ten może zostać ustalony po analizie dostarczonych przez pracodawcę danych osób, które tworzą horrendalnie wywindowane kominy płacowe na poszczególnych stanowiskach. Jest to rozwiązanie kompromisowe, zmierzające do pogodzenia interesów zwolenników podziału „po równo” z poglądami zwolenników metody najmniejszych kwadratów.
Opierając się na kwocie o której mówił Pan Premier RP, można to przedstawić w uproszczeniu w sposób następujący:
- Służba przygotowawcza – 500zł
- pozostali funkcjonariusze - ponad 500zł
- np. 5% - 0zł podwyżki(osoby windujące kominy płacowe na danych stanowiskach)
- np. dalsze 5% 200zł podwyżki(dalsza grupa osób tworzących górne kominy płacowe)
Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nie jest to rozwiązanie w żadnym razie satysfakcjonujące, nie może być jednak takim, gdyż stanowi pewien kompromis pomiędzy dwoma zupełnie odmiennymi poglądami.
Jeżeli jednak, ustalenie i zagwarantowanie stosowania obiektywnych i motywacyjnych zasad podziału środków nie będzie możliwe, ZZ Celnicy PL opowiada się za przyznaniem dla każdego funkcjonariusza/pracownika równej kwoty. Będzie to jednak świadectwem słabości ze strony naszych przełożonych, a system płac będzie nadal patologiczny ze wszystkimi tego konsekwencjami.
A na ile zasługują?Dziwi mnie to pytanie.
Pani jako wiceprzewodnicząca zz celnicy.pl chyba pamięta:
Związek Zawodowy Celnicy PL
Nysa, dnia 20.03.2008
Nr: ZZ Celnicy PL – 24/ MM
Dyrektorzy
Izb Celnych
W związku z informacją przekazaną przez Szefa Służby Celnej przedstawicielom związków zawodowych w dniu 11.03.2008r, że zasady podziału środków na wzrost uposażeń zostaną ustalone przez dyrektorów izb celnych w porozumieniu ze związkami zawodowymi oraz faktem odwlekania prze resort finansów przekazania puli na wypłatę podwyżek, zwracam się z propozycją podjęcia konsultacji w celu ustalenia i wypłaty zaległych podwyżek bez zbędnej zwłoki. Ponieważ z uwagi na zbyt późne przekazanie środków do izb celnych brak jest możliwości wypłaty podwyżek w miesiącu marcu, wnosimy o przeprowadzenie pilnych konsultacji, tak aby podwyżki mogły być wypłacone funkcjonariuszom i pracownikom w miesiącu kwietniu.
Zdajemy sobie sprawę z bardzo skomplikowanej sytuacji płacowej awansowej w każdej izbie. Aktualny poziom wynagrodzeń jest konsekwencją wielu negatywnych czynników jakich w ostatnich latach doświadczyła Służba Celna, w tym błędnej polityki kadrowej i płacowej, a także wielu reorganizacji. Zasady wynagradzania przestały pełnić funkcje motywacyjne, są niesprawiedliwe, a nazbyt często wręcz demoralizujące. Obecna podwyżka płac, daje pierwszą od wielu lat możliwość rozpoczęcia naprawy systemu wynagradzania i zmniejszania kominów płacowych na rzecz jasnej i motywacyjnej polityki płacowej. Takie stanowisko prezentuje wielu funkcjonariuszy, oczekujących na naprawę tej sytuacji. Mamy nadzieje, że pomimo braku woli na szczeblu Ministerstwa ustalenia optymalnie obiektywnych i w pełni kontrolowalnych zasad, uda się ten proces rozpocząć na poziomie Izby.
W związku z powyższym proponujemy zorganizowanie spotkań w celu opracowania takich zasad w następujących terminach:
- 27.03.2008 – przedstawienie i uzasadnienie propozycji przez Dyrektora oraz związki zawodowe, przedstawienie i analiza poziomu wynagrodzeń i koniecznych działań naprawczych na podstawie szczegółowego wykazu wszystkich funkcjonariuszy i pracowników wg stopnia, stażu pracy, ewentualnie innych uwarunkowań – bez danych osobowych. Przedstawienie propozycji do zaopiniowania funkcjonariuszom.
- 04.04.2008 – prace w zespole po przeanalizowaniu propozycji drugiej strony, uwzględnieniu danych o aktualnym poziomie wynagrodzeń oraz opinii funkcjonariuszy. W tym dniu powinny być wypracowane i sprawdzone na bazie danych zasady podziału w celu wyeliminowania niepożądanych skutków, które mogą nastąpić np. w skutek pominięcia niezidentyfikowanego wcześniej czynnika. Wypracowane zasady winny być przekazane do zapoznania funkcjonariuszom.
- 10.04.2008 – uwzględnienie bądź odrzucenie ewentualnych zastrzeżeń oraz ostateczne zatwierdzenie zasad podziału środków na wynagrodzenia.
Mamy świadomość jak trudne będzie wypracowanie optymalnej decyzji i jaki ona będzie miała wpływ na uspokojenie lub pobudzenie negatywnych nastrojów wśród funkcjonariuszy w obecnej napiętej sytuacji. Każda decyzja będzie kompromisem, który nasz Związek definiuje i mamy nadzieję, że także Państwo, jako wspólną decyzję. Nasze poparcie i udział w opracowaniu innych sposobów niż podział „po równo” uzależniamy od spełnienia następujących warunków:
1. skutkiem podwyżek będzie zmniejszenie kominów płacowych- kwota podwyżki pensji/poborów zasadniczych funkcjonariuszy/pracowników, którzy przed podwyżką mają pobory poniżej średniej na danym stanowisku (z uwzględnieniem stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej) nie może być niższa niż kwota podwyżki pensji/poborów zasadniczych funkcjonariuszy/pracowników, którzy przed podwyżką mają pobory powyżej średniej na danym stanowisku (z uwzględnieniem stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej),
- uwzględnienie stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej oznacza, że w niektórych przypadkach trzeba będzie uwzględnić wyliczenia dla średniej obowiązującej dla stanowiska lub nawet dwóch stanowisk wyżej, w zależności od liczby awansów funkcjonariusza/pracownika w całej karierze zawodowej(kryteria zostaną ustalone na spotkaniach po zapoznaniu się z danymi w każdej z izb celnych)
2. rozdysponowanie puli do wykorzystania wg. uznania Dyrektora nie może naruszyć zasad określonych wyżej, chyba, że jest to uzasadnione szczególnymi kwalifikacjami lub charakterem wykonywanej pracy i należycie umotywowane oraz akceptowalne przez czynnik społeczny,
3. zostaną przekazane do oceny i dalszych konsultacji oraz końcowo akceptacji zasady podziału środków oraz wykaz wszystkich funkcjonariuszy/pracowników z podaniem aktualnego wynagrodzenia zasadniczego, stażu służby/pracy, dotychczasowej ścieżki kariery(ilość awansów i wzrostów uposażeń innych niż waloryzacja płac) w Służbie Celnej, średniej na tym stanowisku oraz kwoty przyznanej podwyżki ale bez danych osobowych tj. imienia, nazwiska. Dane te, z wyjątkiem wysokości przyznanego uposażenia będą udostępnione na pierwszym spotkaniu
Istnieje nadto możliwość rozważenia uproszczonej wersji podziału, która dążyć będzie do stanu zgodnego z prawem, czyli zbliżania się do równego traktowania w zatrudnieniu.
Można zastosować bowiem podział gwarantujący podwyżkę w wysokości średniej przyznanej na izbę celną dla funkcjonariuszy w służbie przygotowawczej oraz „po równo” powyżej tej średniej dla pozostałych, dzięki cięciu kominów płacowych, czyli nieprzyznaniu podwyżki oraz przyznaniu w niższej wysokości niż średnia, określonej grupie osób. Odsetek ten może zostać ustalony po analizie dostarczonych przez pracodawcę danych osób, które tworzą horrendalnie wywindowane kominy płacowe na poszczególnych stanowiskach. Jest to rozwiązanie kompromisowe, zmierzające do pogodzenia interesów zwolenników podziału „po równo” z poglądami zwolenników metody najmniejszych kwadratów.
Opierając się na kwocie o której mówił Pan Premier RP, można to przedstawić w uproszczeniu w sposób następujący:
- Służba przygotowawcza – 500zł
- pozostali funkcjonariusze - ponad 500zł
- np. 5% - 0zł podwyżki(osoby windujące kominy płacowe na danych stanowiskach)
- np. dalsze 5% 200zł podwyżki(dalsza grupa osób tworzących górne kominy płacowe)
Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nie jest to rozwiązanie w żadnym razie satysfakcjonujące, nie może być jednak takim, gdyż stanowi pewien kompromis pomiędzy dwoma zupełnie odmiennymi poglądami.
Jeżeli jednak, ustalenie i zagwarantowanie stosowania obiektywnych i motywacyjnych zasad podziału środków nie będzie możliwe, ZZ Celnicy PL opowiada się za przyznaniem dla każdego funkcjonariusza/pracownika równej kwoty. Będzie to jednak świadectwem słabości ze strony naszych przełożonych, a system płac będzie nadal patologiczny ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Przewodniczący
ZZ-Celnicy PL
/-/
Sławomir Siwy