• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Podwyżka- propozycje podziału

Do: MariaMrugała

A na ile zasługują?Dziwi mnie to pytanie.
Pani jako wiceprzewodnicząca zz celnicy.pl chyba pamięta:

Związek Zawodowy Celnicy PL

Nysa, dnia 20.03.2008



Nr: ZZ Celnicy PL – 24/ MM

Dyrektorzy
Izb Celnych

W związku z informacją przekazaną przez Szefa Służby Celnej przedstawicielom związków zawodowych w dniu 11.03.2008r, że zasady podziału środków na wzrost uposażeń zostaną ustalone przez dyrektorów izb celnych w porozumieniu ze związkami zawodowymi oraz faktem odwlekania prze resort finansów przekazania puli na wypłatę podwyżek, zwracam się z propozycją podjęcia konsultacji w celu ustalenia i wypłaty zaległych podwyżek bez zbędnej zwłoki. Ponieważ z uwagi na zbyt późne przekazanie środków do izb celnych brak jest możliwości wypłaty podwyżek w miesiącu marcu, wnosimy o przeprowadzenie pilnych konsultacji, tak aby podwyżki mogły być wypłacone funkcjonariuszom i pracownikom w miesiącu kwietniu.
Zdajemy sobie sprawę z bardzo skomplikowanej sytuacji płacowej awansowej w każdej izbie. Aktualny poziom wynagrodzeń jest konsekwencją wielu negatywnych czynników jakich w ostatnich latach doświadczyła Służba Celna, w tym błędnej polityki kadrowej i płacowej, a także wielu reorganizacji. Zasady wynagradzania przestały pełnić funkcje motywacyjne, są niesprawiedliwe, a nazbyt często wręcz demoralizujące. Obecna podwyżka płac, daje pierwszą od wielu lat możliwość rozpoczęcia naprawy systemu wynagradzania i zmniejszania kominów płacowych na rzecz jasnej i motywacyjnej polityki płacowej. Takie stanowisko prezentuje wielu funkcjonariuszy, oczekujących na naprawę tej sytuacji. Mamy nadzieje, że pomimo braku woli na szczeblu Ministerstwa ustalenia optymalnie obiektywnych i w pełni kontrolowalnych zasad, uda się ten proces rozpocząć na poziomie Izby.
W związku z powyższym proponujemy zorganizowanie spotkań w celu opracowania takich zasad w następujących terminach:
- 27.03.2008 – przedstawienie i uzasadnienie propozycji przez Dyrektora oraz związki zawodowe, przedstawienie i analiza poziomu wynagrodzeń i koniecznych działań naprawczych na podstawie szczegółowego wykazu wszystkich funkcjonariuszy i pracowników wg stopnia, stażu pracy, ewentualnie innych uwarunkowań – bez danych osobowych. Przedstawienie propozycji do zaopiniowania funkcjonariuszom.
- 04.04.2008 – prace w zespole po przeanalizowaniu propozycji drugiej strony, uwzględnieniu danych o aktualnym poziomie wynagrodzeń oraz opinii funkcjonariuszy. W tym dniu powinny być wypracowane i sprawdzone na bazie danych zasady podziału w celu wyeliminowania niepożądanych skutków, które mogą nastąpić np. w skutek pominięcia niezidentyfikowanego wcześniej czynnika. Wypracowane zasady winny być przekazane do zapoznania funkcjonariuszom.
- 10.04.2008 – uwzględnienie bądź odrzucenie ewentualnych zastrzeżeń oraz ostateczne zatwierdzenie zasad podziału środków na wynagrodzenia.
Mamy świadomość jak trudne będzie wypracowanie optymalnej decyzji i jaki ona będzie miała wpływ na uspokojenie lub pobudzenie negatywnych nastrojów wśród funkcjonariuszy w obecnej napiętej sytuacji. Każda decyzja będzie kompromisem, który nasz Związek definiuje i mamy nadzieję, że także Państwo, jako wspólną decyzję. Nasze poparcie i udział w opracowaniu innych sposobów niż podział „po równo” uzależniamy od spełnienia następujących warunków:
1. skutkiem podwyżek będzie zmniejszenie kominów płacowych- kwota podwyżki pensji/poborów zasadniczych funkcjonariuszy/pracowników, którzy przed podwyżką mają pobory poniżej średniej na danym stanowisku (z uwzględnieniem stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej) nie może być niższa niż kwota podwyżki pensji/poborów zasadniczych funkcjonariuszy/pracowników, którzy przed podwyżką mają pobory powyżej średniej na danym stanowisku (z uwzględnieniem stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej),
- uwzględnienie stażu pracy i dotychczasowej ścieżki kariery zawodowej oznacza, że w niektórych przypadkach trzeba będzie uwzględnić wyliczenia dla średniej obowiązującej dla stanowiska lub nawet dwóch stanowisk wyżej, w zależności od liczby awansów funkcjonariusza/pracownika w całej karierze zawodowej(kryteria zostaną ustalone na spotkaniach po zapoznaniu się z danymi w każdej z izb celnych)
2. rozdysponowanie puli do wykorzystania wg. uznania Dyrektora nie może naruszyć zasad określonych wyżej, chyba, że jest to uzasadnione szczególnymi kwalifikacjami lub charakterem wykonywanej pracy i należycie umotywowane oraz akceptowalne przez czynnik społeczny,
3. zostaną przekazane do oceny i dalszych konsultacji oraz końcowo akceptacji zasady podziału środków oraz wykaz wszystkich funkcjonariuszy/pracowników z podaniem aktualnego wynagrodzenia zasadniczego, stażu służby/pracy, dotychczasowej ścieżki kariery(ilość awansów i wzrostów uposażeń innych niż waloryzacja płac) w Służbie Celnej, średniej na tym stanowisku oraz kwoty przyznanej podwyżki ale bez danych osobowych tj. imienia, nazwiska. Dane te, z wyjątkiem wysokości przyznanego uposażenia będą udostępnione na pierwszym spotkaniu
Istnieje nadto możliwość rozważenia uproszczonej wersji podziału, która dążyć będzie do stanu zgodnego z prawem, czyli zbliżania się do równego traktowania w zatrudnieniu.
Można zastosować bowiem podział gwarantujący podwyżkę w wysokości średniej przyznanej na izbę celną dla funkcjonariuszy w służbie przygotowawczej oraz „po równo” powyżej tej średniej dla pozostałych, dzięki cięciu kominów płacowych, czyli nieprzyznaniu podwyżki oraz przyznaniu w niższej wysokości niż średnia, określonej grupie osób. Odsetek ten może zostać ustalony po analizie dostarczonych przez pracodawcę danych osób, które tworzą horrendalnie wywindowane kominy płacowe na poszczególnych stanowiskach. Jest to rozwiązanie kompromisowe, zmierzające do pogodzenia interesów zwolenników podziału „po równo” z poglądami zwolenników metody najmniejszych kwadratów.
Opierając się na kwocie o której mówił Pan Premier RP, można to przedstawić w uproszczeniu w sposób następujący:
- Służba przygotowawcza – 500zł
- pozostali funkcjonariusze - ponad 500zł
- np. 5% - 0zł podwyżki(osoby windujące kominy płacowe na danych stanowiskach)
- np. dalsze 5% 200zł podwyżki(dalsza grupa osób tworzących górne kominy płacowe)
Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że nie jest to rozwiązanie w żadnym razie satysfakcjonujące, nie może być jednak takim, gdyż stanowi pewien kompromis pomiędzy dwoma zupełnie odmiennymi poglądami.
Jeżeli jednak, ustalenie i zagwarantowanie stosowania obiektywnych i motywacyjnych zasad podziału środków nie będzie możliwe, ZZ Celnicy PL opowiada się za przyznaniem dla każdego funkcjonariusza/pracownika równej kwoty. Będzie to jednak świadectwem słabości ze strony naszych przełożonych, a system płac będzie nadal patologiczny ze wszystkimi tego konsekwencjami.


Przewodniczący


ZZ-Celnicy PL


/-/


Sławomir Siwy
 
Do: MariaMrugała!

No chyba,że odcina się Pani od ustaleń związku!!!
Pozostawiam bez dalszego komentarza!
 
Młody tak jak i stary zasługuje na 500 brutto!!!!

Młody tak samo jak stary walcuje tłuczkiem odprawy i klepie decyzje!

On w służbie jest tak samo jak stary! i na niego i starego mówią celnik, myślą - łapówkarz!!!
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:
Larry1 zadajesz takie dziwne pytania, że zastanawiam się o co ci właściwie chodzi. Jak pytasz MM to nie przytaczaj stanowiska ZZ.
Ja osobiście w tej kwestii też mam inne zdanie. Staż to staż. Jeżeli MF chce mieć w służbie fachowców, to niech im płaci, niech ich nęci różnymi innościami. Niby ludzie chcą normalności ale tak "po naszemu". Nigdzie, w żadnej firmie na stażu nie dostaje się konkretnej kasy. To okres próby. Zaliczysz - zostajesz, nie zaliczysz - odchodzisz. To jest normalność. A ty z takim dziwnym pytaniem wyskakujesz.
Oczywiście to co powyżej napisałem to moje zdanie. Sławek może ma inne.
Obstaję przy swoim, bo taka jest norma, co potwierdza ogólnie przyjęta zasada działająca na rynku pracy.
 
Ostatnia edycja:
Chciałem tylko pokazać,że Pani MM jako wice związku ma inne zdanie niż związek!Wydaje mi się,że stanowisko związku jako całości (a tym bardziej prezydium) powinno być zbieżne.Nie miałem na celu nikogo poróżniać czy obrażać.
 
To oczywiste, że gdzie dwóch Polaków tam trzy różne zdania, więc zrozumcie wreszcie znaczenie słowa KOMPROMIS. I zawsze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, więc zawsze ktoś będzie niezadowolony, nie sposób przecież dogodzic każdemu. Ale jeśli sami nie damy sobie szansy na niwelowanie kominów, to nikt nam jej juz nie da. Prawda jest taka, że różnice na stanowiskach są ogromne i jedyny możliwy sposób by to zmieniac to wyrównywanie od dołu. Inaczej patologia płacowa będzie się pogłębiac.

A na marginesie do wujek_rysiek:
"Tak naprawdę to który "kominiarz" protestował?

To są domysły, które ciężko zweryfikować
a nie FAKTY" - w mojej komórce to akurat fakty:(
 
W stanowisku ZZ Celnicy przedstawiono ogólne zasady, które muszą być uwzględnione przy zastosowaniu mnożników:
1.skutkiem podwyżek będzie zmniejszenie kominów płacowych
2. rozdysponowanie puli do wykorzystania wg. uznania Dyrektora nie może naruszyć zasad określonych wyżej, chyba, że jest to uzasadnione szczególnymi kwalifikacjami lub charakterem wykonywanej pracy i należycie umotywowane oraz akceptowalne przez czynnik społeczny,
3. zostaną przekazane do oceny i dalszych konsultacji oraz końcowo akceptacji.

Przedstawiliśmy też propozycję podziału, będącą kompromisem między równaniem kominów a podziałem po równo. Czyli:
- Służba przygotowawcza – 500zł
- pozostali funkcjonariusze - ponad 500zł
- np. 5% - 0zł podwyżki(osoby windujące kominy płacowe na danych stanowiskach)
- np. dalsze 5% 200zł podwyżki(dalsza grupa osób tworzących górne kominy płacowe)

Propozycja ta nie znalazła poparcia P. Dyrektor ani pozostałych związków. Ponieważ sposób podziału musi/powinien w ostatecznej wersji zyskać poparcie jak największej grupy osób, musi być rozwiązaniem kompromisowym. Co da upór każdego ZZ przy swoim "idealnym" sposobie podziału? Ważne, by zasady ogólne nie były naruszone.
Jaki jest w naszej izbie problem funkcjonariuszy w służbie przygotowawczej? Ilu ich jest? Jaki wpływ na wysokość uposażenia pozostałych będzie miała kwota 100 zł, 300 zł czy 500 - może 1 zł, 2 zł czy może więcej?
Jaki dziś mają uposażenie - wyższe czy niższe od pozostałych?

Czy to jest powód do kłótni?
 
No to możemy na temat podwyżek rozmawiać dalej przez kolejne miesiace i nic z tego nie będzie. Związki się nie dogadają a dyrekcja zrobi nas na szaro.
Gdzie 2 polaków tam 3 różne zdania.
Pytanie co zrobić aby było w miarę sprawiedliwie?
Skoro dyrekcja chce równania kominów to proszę bardzo, ale bez wprowadzania jakichkolwiek zawiłości. Prosty i czytelny sposób podziału daje gwarancje, że może być sprawiedliwy.
Dziś widzałem kilka propozycji składanych z różnych OC i UC, i dlatego tez pozwole tu na tym forum napisać swoje.

Ustalamy średnią pensję na danym stanowisku w Izbie.Każdy kto nie ma średniej dostaje 500zł + to co zostanie z etatów kominowych, rozdzielone proporcjonalnie na każdy etat.
Dlaczego napisałem co zostanie z etatów kominowych, ponieważ zapewne dyrekcja wie, że i oni min. podwyżkę muszą dostać.
 
Ostatnia edycja:
Negocjacje 03.04.2008r

Na wczorajszym spotkaniu propozycje podziału podwyżek (w tym te umieszczone w ankiecie) zostały sprawdzone na realnych kwotach uposażenia zasadniczego. Ostatecznie uznanie znalazła propozycja, prosta w obliczeniu, nieco trudniejsza w wyjaśnieniu.
Ustalono zasady:
Środki w ramach każdego stanowiska są nieprzesuwalne do innych- np. ilość mkc x kwota podwyżki stanowi pulę do podziału dla mkc.

Osoby przyjęte (cywile i funkcjonariusze) po 01.01.2005r dostaną po 200 zł. To co zostanie będzie przeznaczone na awanse.
Kwoty podwyżki dla kadry zostaną ustalone przez P. Dyrektor- w ramach puli ilość kadry x kwota podwyżki.
Przyjęto zasadę w/g której cała kwota na podwyżkę zasadniczej pensji jest zależna od obecnego odchylenia od średniej na stanowisku.
Osoby ze średnim uposażeniem otrzymają średnią kwotę podwyżki.
Im większe jest odchylenie od średniej (w górę, w dół) to podwyżka stopniowo jest o tyle wyższa lub niższa od średniej.
Nie ma progów, zmiany kwot są płynne. Każda kwota ustalona jest w/g jednego wzoru matematycznego- żadnych cudów nad kartką.
Zmniejsza się rozpiętość (komin) między najniższym a najwyższym uposażeniem, jednak nadal wynosi po kilkaset złotych.
Po obliczeniu cały wykaz obecnych uposażeń oraz kwoty podwyżki ma zostać udostępniony ZZ do zapoznania.
Na koniec powstał spór o wysokość kwoty na podwyżki, co uniemożliwiło zakończenie procedury i uruchomienie środków. ZZ stały na stanowisku, że powinna być dzielona kwota 500 bez odliczania pochodnych. P. Dyrektor stała na stanowisku, że otrzymała do dyspozycji 500 minus pochodne i jest związana dyspozycją MF. ZZ zaproponowały aby rozdysponować kwotę 417,50 zł. P. Dyrektor uznała, że nie może podjąć takiej decyzji bez sprawdzenie, czy jest to prawnie dopuszczalne. Tak więc spotkanie zakończono. Wyznaczono termin na spotkanie w przyszłą środę.

Jeżeli coś pominęłam to proszę pozostałych uczestników spotkania o uzupełnienie.

Ponieważ ZZ Celnicy nie brał udziału w podejmowaniu decyzji, poprosiłam o wpisanie do protokołu że podwyżka 500zł/ etat nie powinna być pomniejszona o pochodne. Takie samo stanowisko było zaprezentowane i uzasadnione w piśmie do MF (pismo zostało również rozesłane do wszystkich komórek naszej Izby). Aby jednak nie blokować wypłaty podwyżek, należy rozdysponować kwotę 500 zł pomniejszoną o pochodne i jak najszybciej wypłacić podwyżki. Natomiast wnioskowaliśmy, aby P. Dyrektor wystąpiła do Ministra Finansów o uzupełnienie środków o pochodne od 500 zł.
Na spotkaniu tym udział ZZ Celnicy ograniczył się do zaprezentowania stanowiska funkcjonariuszy- tj. wyników konsultacji oraz stanowiska w kwestii wysokości podwyżki.
Pozostałe organizacje związkowe uzależniły możliwość podejmowania decyzji od posiadania osobowości prawnej przez związek. Takich zastrzeżeń nie miała dyrekcja.
Podobna sytuacja miała miejsce podczas negocjacji w Ministerstwie Finansów. Niektóre organizacje związkowe, sprzeciwiły sie, aby w negocjacjach brali udział przedstawiciele ZZ Celnicy PL. Szef S.C. nie podzielił tego stanowiska, powołując się przy tym na opinię prawną, uznając, że mamy prawo pełnego do udziału w spotkaniu.

W dniach 31.04 do 02.04.2008r. w Świdrze braliśmy również udział w pracach zespołów nad zmianami ustawy o służbie celnej.
ZZ Celnicy PL jest w trakcie procedury rejestracyjnej. Wniosek o rejestracje został zgłoszony w KRS nr 1962/08/732. Kopia wniosku jest złożona w Ministerstwie Finansów.
 
Ostatnia edycja:
Wątpliwości nasze budzi wyłączenie z ogólnych zasad osób, które przyjęły
sie do pracy/służby po 01.01.2005r ponieważ:
- będą wśród nich osoby w służbie stałej,
-nawet osoby z rocznym doświadczeniem pracują tak jak pozostali pracownicy/funkcjonariusze,
- część osób przyjętych ostatnio ma dosyć wysokie wynagrodzenie, ale przy zastosowaniu ogólnej zasady mogą sie znaleźć z tego powodu powyżej średniej w stanowisku i otrzymać odpowiednio niższą kwotę podwyżki. Skutek ten sam, a unikniemy antagonizmów.
- czy zasadne jest aby funkcjonariusz celny z trzyletnim stażem otrzymał 200 zł, natomiast pracownicy obsługi po 500? W ten sposób stwarzamy w ramach służby jedną grupę, która będzie miała prawo poczuć się dyskryminowana.
- jest to tylko około 30 funkcjonariuszy, a więc oszczędności dla
pozostałych to około 6000 zł (zakładając, podwyżkę bez pochodnych 404). Czy ze względów społecznych jest to opłacalne?

Propozycja znacznego zmniejszenia podwyżki dla służby przygotowawczej została zgłoszona przez niewielką grupę funkcjonariuszy. Większość nie zgłaszała w tym zakresie zastrzeżeń.
Czy uważacie, że jest to zasadne, pamiętając, że służba przygotowawcza ma w stosunku do pozostałych mniejsze pobory ze względu na niższy stopień, co stanowi kilkaset złotych różnicy.

Prosimy o wyrażenie opinii, aby wszyscy, którzy będą podejmować ostateczną decyzję znali wasze zdanie w tej kwestii.
 
Ostatnia edycja:
Telefon już działa. Migrował cały dzień do Tak Taka. Przepraszam wszystkich, którzy nie mogli się dodzwonić.
 
Ostatnia edycja:
Witam
Dzisiaj odbyło się ostatnie spotkanie w sprawie podwyżek. Zasady podziału ustalono na poprzednim spotkaniu.
Kwotę do podziału w/g algorytmu ustalono na 404,53 zł, reszta to wysługa i 3% fundusz nagród- razem 500zł.
404,53 jest dzielone w/g płynnego algorytmu. Nie ma ustalonych progów.
Wysokość podwyżki zależy od aktualnego uposażenia zasadniczego. Przy uposażeniu średnim jest to kwota 404,53 natomiast wzrasta dla osób o niższym uposażeniu i maleje dla osób z wyższym uposażeniem.
Do wszystkich komórek zostanie przesłany arkusz, w którym każdy będzie mógł sprawdzić swoją podwyżkę. Trzeba tylko wpisać swoje aktualne uposażenie zasadnicze na swoim stanowisku (jest w ostatnich angażach) i kwota podwyżki uposażenia zasadniczego zostanie obliczona automatycznie. Tą kwotę mnożycie x wysługę lat i podwyżka będzie sumą tych dwóch liczb.

Do piątku związki mają otrzymać rozliczenie podziału podwyżki dla
wszystkich stanowisk.
Wypłata kwietniowa ma już być po podwyżce, natomiast wyrównanie
niezwłocznie po zakończeniu prac finansów. Nie ma ustalonej dokładnej
daty.
Średnie na stanowiskach:
mkc-1986,95; kc-2108,30; st. kc-2269,84; insp- 2510,17; exp-3253,11

Od generalnej zasady nie zastosowano żadnych wyjątków.
Aby zniwelować negatywne skutki zastosowania algorytmu wobec osób, które bardzo długo są na niskim stanowisku, zaproponowałam, aby przy najbliższych awansach obowiązywała zasada, że jeżeli będzie zgłoszonych więcej osób do awansowania niż ilość awansów, to pierwszeństwo niech będą miały osoby o najdłuższym okresie bez awansu. Taka zasada/zobowiązanie nie zostało jednak ustalone.
Zbliżają sie oceny okresowe, wydaje się, że to co tam jest wpisane zaczyna mieć znaczenie. Powalczcie o dobrą ocenę i wskazanie do awansowania.
 
czyli teoretycznie :
-inspektor a nie może lepiej może lepiej starszy kontroler celny ma zazadniczą:2674,37(może się zdażyć lub ten nieszczęsny inspektor ma 2914,70) to znaczy że podwyżki nie dostanie ani grosza czy też jest jakaś kwota gwarantowana i jednak podwyżke dostanie.
- i drugie skc 13 lat pracy zarabia średnią i dostanie podwyżki 457,12 (404,53+13%wysługi) a premier obiecywał 500zł.
- i trzecie ciekawe czy taki sposób podziału podwyżki (słynny algorytm)znniejszy kominy.
 
starszy kontroler celny ma zazadniczą:2674,37 .(...). to znaczy że podwyżki nie dostanie ani grosza czy też jest jakaś kwota gwarantowana i jednak podwyżke dostanie.
- dostanie brutto 262.13 plus wysługa
Arkusz do obliczenia podwyżek Kadry przesłały do wszystkich komórek organizacyjnych.
czyli teoretycznie :
-...może się zdażyć lub ten nieszczęsny inspektor ma 2914,70 to znaczy że podwyżki nie dostanie ....
- dostanie brutto 275,60 plus wysługa

...i drugie skc 13 lat pracy zarabia średnią i dostanie podwyżki 457,12 (404,53+13%wysługi) a premier obiecywał 500zł.
- dokładnie, premier obiecywał, a Szef Służby Celnej również potwierdził, że UPOSAŻENIE wzrośnie o 500zł - czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że słowo polityków jest coś warte?? Tematu nie odpuszczamy. Jednak poczytajcie Biuletyn z posiedzenia komisji z dnia 27.03.2008r (chyba)- jest na Corintii????

- i trzecie ciekawe czy taki sposób podziału podwyżki (słynny algorytm)znniejszy kominy.

Zmniejszy o kilkaset złotych. Kominy są różne na poszczególnych stanowiskach. Jak otrzymamy rozliczenie z kadr to szczegółową informację roześlemy do wszystkich komórek. Nadal pozostanie około 1000 zł na stanowisku inspektora (było 1486 zł), około 390 na stanowisku kc (było 632 zł) . Nie ma drastycznego cięcia kominów, bo wówczas wielu dostałoby naprawdę mało, a pokrzywdzone byłyby osoby, które od wielu lat nie otrzymały awansów. Ich uposażenie jest powyżej średniej, ale tylko dlatego, że od 10-ciu lat są kc lub mkc. I nie jest to ich wina, lecz skutek polityki kadrowej. Jest szansa, że te osoby otrzymają awanse we wrześniu.Zwróćcie jednak uwagę na swoje oceny okresowe. Wydaje się, że zaczynają mieć znaczenie, więc warto powalczyć o dobrą ocenę i wskazanie do awansowania.
 
Ostatnia edycja:
Back
Do góry