Osoby odpowiedzialne wg NIK
W ocenie Najwyższej Izby Kontroli wprowadzanie na polski, a tym samym wspólnotowy obszar celny, towarów klasyfikowanych do kodu CN 3820 00 00 zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez uiszczenia należnego podatku akcyzowego od tego składnika, i innych należności związanych z importem tych towarów, w łącznej kwocie ok. 2,8 mld zł, możliwe było wyłącznie wskutek nieprawidłowych działań lub zaniechania obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych Urzędu Celnego w Przemyślu, Izby Celnej w Przemyślu oraz Ministerstwa Finansów.
Bezpośrednią odpowiedzialność za stwierdzone nieprawidłowości ponosi Naczelnik Urzędu Celnego w Przemyślu, który ustawowo zobowiązany jest m.in. do nadawania towarom przeznaczenia celnego, dokonywania wymiaru i poboru podatku akcyzowego i innych należności celnych. Działanie funkcjonariusza publicznego na szkodę interesu publicznego i wyrządzenie szkody majątkowej w wielkich rozmiarach, poprzez niedopełnienie ciążących na nim obowiązków, stanowi przestępstwo określone w art. 296 § 1 i 3 kodeksu karnego.
Najwyższa Izba Kontroli wskazuje na poważne zaniedbania osób pełniących funkcję Ministra Finansów w latach 2004-2007, w zakresie sprawowanego nadzoru nad sprawami właściwymi dla organów celnych, co w sposób oczywisty przyczyniło się do powstania opisanych nieprawidłowości i wystąpienia szkody w wielkich rozmiarach.
Nadzór nad sprawami właściwymi dla organów celnych, w ramach obowiązku kształtowania polityki celnej państwa należał do obowiązków każdoczesnego Ministra Finansów, ponoszącego odpowiedzialność za realizację budżetu państwa w zakresie ustalonym dla organów celnych.
W okresie od 2004 do 2007 roku funkcję Ministra Finansów pełniło łącznie siedem osób.
W ocenie Najwyższej Izby Kontroli Ministrowie Finansów, pełniący swe funkcje w latach 2004-2007 mogą ponosić odpowiedzialność z tytułu nadzoru określoną w przepisie art. 231 § 1 kodeksu karnego.
Odpowiedzialność z tytułu nadzoru określoną w art. 231 § 1 kodeksu karnego mogą ponosić również:
Podsekretarze Stanu wyznaczeni przez Ministra Finansów do nadzoru nad funkcjonowaniem izb i urzędów celnych oraz merytorycznego nadzoru nad departamentami realizującymi nadzór nad poborem podatku akcyzowego i kontroli akcyzy,
dyrektorzy Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego oraz Departamentu Kontroli Celno-Akcyzowej i Kontroli Gier odpowiedzialni za nadzór i kontrolę poboru podatku akcyzowego przez organy podatkowe,
dyrektorzy Izby Celnej w Przemyślu odpowiedzialni za nadzór nad Naczelnikiem Urzędu Celnego w Przemyślu.
W Ministerstwie Finansów nieprawidłowe działania lub zaniechania skutkujące odpowiedzialnością karną miały miejsce w dwóch departamentach, tj. w:
Departamencie Podatku Akcyzowego i Ekologicznego (wcześniej Departament Podatku Akcyzowego) - odpowiedzialnym za:
- monitorowanie obrotu towarowego z zagranicą wyrobami akcyzowymi, w tym gromadzenie i wymianę danych w tym zakresie oraz opracowywanie zadań dla Centralnego Laboratorium Celnego i laboratoriów regionalnych dotyczących kontroli wyrobów akcyzowych we współpracy z Departamentami Ceł, Organizacji Służby Celnej i Kontroli Celnej;
- nadzór nad poborem podatku akcyzowego przez organy podatkowe oraz opracowywanie wytycznych dla działań organów podatkowych w tym zakresie.
Departamencie Kontroli Celno-Akcyzowej i Kontroli Gier (wcześniej Departamentem Kontroli Celno-Akcyzowej) - odpowiedzialnym za:
- monitorowanie obrotu towarowego z zagranicą wyrobami akcyzowymi;
- prowadzenie spraw w zakresie kontroli akcyzy, dozoru i kontroli celnej oraz zwalczania przestępczości w obrocie towarowym.
Jacku Kapico, a jak to było z tym alkoholodajnym płynem od początku Twojej kadencji? Co zrobiłeś w tej sprawie?