[FONT="]Łódź, dnia 21.07.2009r.[/FONT]
[FONT="]Związek Zawodowy Służby Celnej[/FONT]
[FONT="] w Łodzi[/FONT]
[FONT="]e-mail . : [/FONT][FONT="]ic.zz@lod.mofnet.gov.pl [/FONT]
[FONT="]tel. (042) 6162525[/FONT]
Komitet Wykonawczy FZZSC
nasz znak: 362000-UPAR-ZZSC-07/09
Zarząd Związku Zawodowego Służby Celnej w Łodzi po analizie materiałów przesłanych przez Ministerstwo Finansów w kwestii podziału środków finansowych zawartych w uchwale modernizacyjnej na wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń w 2009r. krytycznie zaopiniował przedstawione propozycje.
Naszym zdaniem propozycja Ministerstwa zawiera dużo pozycji wątpliwych. Niektóre elementy zostały dwukrotnie ujęte (np. dodatki stażowe). Zbyt dużą pozycję stanowi kwota rezerwy wynikającej z podziałów środków (2.691.000 PLN) – jest to kwota nie do zaakceptowania. Brak jest kryteriów awansów w stopniu i stanowisku (nadto nie jest określone, kto jest „osobą uprawnioną”).
Pragniemy zauważyć, że w podziale kwoty na awanse w pierwszym kwartale 2009r. nie uczestniczyły wszystkie Izby Celne. W przypadku naszej Izby pieniądze na te awanse zostały wypracowane w 2008r. z podziału „500 PLN”. Dlatego kwota 37.000 PLN powinna być bezwzględnie wyjaśniona.
Według Naszych obliczeń, przy założeniu, że wypłaty kwot przeznaczonych na awanse ogółem nastąpiłyby z dniem 1 października 2009r. przedstawione wyliczenia Ministerstwa Finansów nie bilansują się o kwotę 549.000 PLN.
Zdecydowana większość środków jest przeznaczona na „granicę” oraz WZP. Wypracowany system dodatków powinien obejmować wszystkich funkcjonariuszy wykonujących czynności kontrolne w OC i WZP (nie tylko na granicy UE) oraz osoby pracujące w komórkach kontrolnych i orzeczniczych.
Nie do zaakceptowania jest propozycja dodatku dla osób pracujących w egzekucji (średnio 1.750 PLN na funkcjonariusza) – powinien być tutaj wypracowany system motywacyjny ściśle powiązany ze ściągalnością należności (tak jak ma to miejsce w administracji skarbowej).
Uważamy, że wypłata dodatków za nadgodziny nie powinna obciążać wszystkich funkcjonariuszy. Nie godzi się, aby kosztem środków przeznaczonych na podwyżki dla całej służby celnej regulować wieloletnie zaniedbania w tej materii. Wypłata należności za nadgodziny winna odbywać się sukcesywnie i być połączona z odbiorem godzin (tak jak ma to miejsce w Izbach „wewnętrznych”). Wątpliwości wzbudza wielkość samej kwoty 6.479.000 PLN (jako jedynej pozycji w Budżecie nie ujętej w skali 6 miesięcy, lecz roku).
Reasumując, propozycja zaproponowana przez stronę rządową pozbawia znaczną część funkcjonariuszy celnych jakichkolwiek podwyżek w 2009r.,a z drugiej strony przyznaje części z nich „wypłaty” w granicach 1.000 PLN (głównie osobom na granicy UE- element I, II, III i nadgodzin), nie spełnia elementarnych zasad systemu motywacyjnego (w przypadku funkcjonariuszy o wieloletnim stażu służbowym i doświadczeniu wręcz pełni rolę demotywacyjną). Spłaszcza w sposób znaczący siatkę płac nie zachowując przy tym koniecznych proporcji pomiędzy poszczególnymi stanowiskami (minimalny odstęp uposażenia pomiędzy stanowiskami służbowymi winien wynosić 250-300 PLN, a „widełki płacowe” nie powinny na siebie nachodzić).
W zaistniałej sytuacji proponujemy przekazanie kwot w całości do Izb Celnych (jako średnia etatyzacyjna x ilość etatów w danej Izbie Celnej), a ich rozdysponowanie powinno odbywać się na zasadach ogólnych w ścisłym uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi.
w imieniu
Zarządu ZZ Służby Celnej w Łodzi
Przewodniczący ZZSC
Jacek Kraj
do wiadomości:
1 a/a
2 członkowie ZZSC w Łodzi