• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Kto mi powie co kombinuje Minister Finansów???

eh zyta.... droga Marysiu domyśl się. MF poprzez swoje służby tj. IC, IS, UKS analizują koszty gdzie rzucić cywili oraz funkcjonariuszy pracujących w sz.n.p.
.... Oczywiście tam gdzie wyjdzie taniej. Największe prawdopodobieństwo to umundurować wszystkich i niech spróbują podskoczyć. :cry:
 
Zyta Gilowska, wicepremier, minister finansów .....

.....a pomysł poboru akcyzy przez urzędy skarbowe, a nie - jak dziś - urzędy celne?

Opowiadam się za tym. Należy scalić pobór głównych podatków w jednej służbie.
Potencjał aparatu podatkowego państwa jest nie w pełni wykorzystany.

....celnicy obawiają się masowych zwolnień.

Uspokajam: żadnych brutalnych akcji nie będzie.
Wchodzą w grę tylko korekty. Aparat celny został na przełomie lat 2002/2003
wzmocniony kadrowo i przejął część obowiązków aparatu skarbowego.
Obowiązki celników wzrosną, przecież oczekujemy intensyfikacji wymiany towarowej z zagranicą.

...Szef Służby Celnej - Marian Banaś na spotkaniu ze ZZ w dniu 14 grudnia 2005 roku .
- Służba celna jest jako jeden z elementów całego organizmu państwowego.
Należy się zająć naprawą całej Rzeczypospolitej a nie jednego wycinka.
Będą dokonane zmiany statutowe i organizacyjne.
- Zostały cofnięte wszystkie pozwy sądowe dotyczące pracowników Sz.N.P.
Prowadzone są działania nad wyasygnowaniem kwoty 7,5 mln zł na wyrównanie
premii dla pracowników Sz.N.P., którą utracili wchodząc w struktury
Służby Celnejna podstawie ustawy o WKS.
- Powołane zostały zespoły do naprawienia sytuacji w Służbie Celnej,
Skarbowości oraz egzekucji podatkowej.
- Będą prowadzone konsultacje ze Związkami Zawodowymi a odpowiedzialność
za działania musimy ponosić wspólnie.
( Miedzeszyn, dnia 14.12.2005r._ FedZZSC/320/RB/2005/IF )
--------------------------------------------------------------------------------
. . . . .o pomyśle PiS-u dotyczącym połączenia służb celnych i skarbowych.
- Pomysł o tyle kontrowersyjny, co niedorzeczny. Na pewno połączenie służb celnych i skarbowych nie doprowadzi do oszczędności.
Jesteśmy skuteczni i profesjonalni, ujawniamy wiele nieprawidłowości, np. związanych z istnieniem mafii paliwowej.
Od czasu przekazania nam specjalnego nadzoru podatkowego i akcyzy zapewniamy budżetowi 43 proc. wpływów.

Widocznie naruszyliśmy czyjąś strefę wpływów politycznych czy biznesowych.
Komuś zaczęliśmy przeszkadzać. Nie wiem, komu miałoby służyć połączenie-

w sprawie ................reform w MF
W finansach nic nie może odbywać się nagle. Ludzie mają dość słowa "reformy".
Jeżeli chce się coś zmienić, trzeba to przedstawiać dwa lata wcześniej, żeby społeczeństwo i samo Ministerstwo Finansów miało czas się przygotować.

( -10.2005r.Minister Finansów-Teresa Lubińska - wywiad dla Gazety Wyborczej )
 
Od kilku tygodni wicepremier i minister finansów milczy jak zaklęta, mimo że prawie codziennie media przedstawiają nowe pomysły podatkowe ministerstwa. To jednak nie minister Zyta Gilowska je objaśnia, a wiceminister Mirosław Barszcz. I w dodatku, te które przedstawia, różnią się od propozycji pani minister.
Czy Zyta Gilowska zamilkła po ataku LPR i niektórych członków PiS, kiedy trzy tygodnie temu przedstawiała prasie wstępne koncepcje? Nie spodobało się, że Gilowska ani słowem nie zapowiedziała ulg prorodzinnych.
To wtedy kilka szwów koalicji puściło. Czy minister milczy, bo czuje się urażona słowami wicepremiera Ludwika Dorna? Dorn stwierdził, że propozycje o których mówi Gilowska nie są stanowiskiem całego rządu, więc można z tego wyciągnąć wniosek, że minister działała na własną rękę. Wprawdzie premier Kazimierz Marcinkiewicz bronił Gilowskiej, twierdząc, że konsultowała z nim propozycje zmian, ale od tamtej pory Zyta Gilowska nie pojawia się w mediach.
Nie wiadomo więc, czy wicepremier utożsamia się z najnowszymi propozycjami Ministerstwa Finansów, które przedstawił ostatnio wiceminister Barszcz:
wprowadzenia kas fiskalnych dla sprzedawców bazarowych (które notabene zamierzała zlikwidować), czy dodatkowych opłat za rejestrację samochodów w zamian za zniesienie podatku akcyzowego za sprowadzane samochody (którego zniesienia wymaga od nas Unia).
Pani minister występuje tylko przy okazji słupów milowych” - próbuje tłumaczyć Anna Sobocińska z biura prasowego Ministerstwa Finansów i dodaje: proszę zauważyć, że minister Barszcz podkreśla cały czas, że są to propozycje zespołów eksperckich, które być może staną się propozycjami ministerstwa.
Ale to tłumaczenie jest zupełnie inne niż spekulacje wokół minister Gilowskiej.
No tak, to jest zastanawiające - mówi poseł PO, Zbigniew Chlebowski ale odmawia interpretowania powodów milczenia.
Za to szef SLD, Wojciech Olejniczak mówi bez ogródek: Pani premier widocznie posłuchała wicepremiera Dorna i zamilkła. Albo się szykuje już na wybory na prezydenta Warszawy
Faktycznie, nieoficjalne informacje o tym, że Zyta Gilowska ma być kontrkandydatką PiS-u dla Hanny Gronkiewicz-Walz w walce o fotel prezydenta stolicy, pojawiają się od dłuższego już czasu. Sama zainteresowana twierdziła do tej pory, że nie nadaje się do przestawiania z jednego stanowiska na drugie i uciekała od jednoznacznej odpowiedzi. Aż w końcu zamilkła.
www.egzekucja.org.pl
 
Kasy fiskalne na bazarach dopiero od września
Kupcy handlujący na targowiskach płytami CD, telefonami komórkowymi lub częściami samochodowymi będą musieli kupować kasy fiskalne - ale później, niż zapowiadano.
Termin wprowadzenia tego obowiązku może zostać przesunięty do września. Początkowo planowano, że będzie to już 1 lipca 2006 r. O planach związanych ze stosowaniem kas przez osoby zajmujące się handlem na bazarach i targowiskach poinformował wiceminister finansów Mirosław Barszcz odpowiadając na pytanie poselskie. Zapowie dział, że kasy nie będą wprowadzane tam, gdzie nie ma takiej potrzeby, a więc np. u fryzjerów, kosmetyczek i tym podobnych usługodawców.
 
po co podnosić akcyzę na opał

po co podnosić akcyzę na olej opałowy skoro w naszym UC na 117 skontrolowanych samochodów na opałówce złapano 5. Po co ryzykować na czeronym paliwie skoro mozna jezdzić na oleju transformatorowym który nie jest barwiony.
 
j.23 npisał

po co podnosić akcyzę na olej opałowy skoro w naszym UC na 117 skontrolowanych samochodów na opałówce złapano 5. Po co ryzykować na czeronym paliwie skoro mozna jezdzić na oleju transformatorowym który nie jest barwiony.

Odpowiedź jest prosta wystarczy zobaczyć nowy projekt rozporządzenia dot. oleju opałowego i kto ma zwracać kasiorke i na jakiej podstawie itd.
 
Marysia napisał:
Kto mi powie co kombinuje ZYTA ??? :shock: :shock: :shock:
CZAS GONI :!: :cry: :cry:

a skąd Zyta ma to wiedzieć? ona jest tylko ministrem a nie wróżką? :)
żeby chociaz jeszcze była żółta i umiała pływać oraz miała siostrę bliźniaczkę... :)
 
Informacja o obniżaniu uposażeń w całej administracji rządowej brzmi jak s-f.
Zgodnie z logiką MF polega to prawdopodobnie na tym aby zabrać urzędnikom i dać lekarzom, bo ci protestują.
Dzisiaj słyszę w radio Ministra Zdrowia, który chwali się, że dla lekarzy na podwyżki od września/października są już na pewno pieniążki. Tak widocznie "mądrze" sobie uradzili.
Na szczęście to nie przejdzie bo wtedy na ulicę wyjdzie jeszcze więcej ludzi niż obecnie protestuje łącznie pielęgniarek i lekarzy.

http://www.celnicy.pl/viewtopic.php?p=3010#3010
 
1 września: czeka nas seria podwyżek
10.07.2006 08:22


Ministerstwo Finansów chce wyższej akcyzy nie tylko na oleje grzewcze, ale także na LPG i spirytus. Podwyżki dotkną zarówno dystrybutorów, jak i odbiorców indywidualnych. Małe gorzelnie mogą nie sprostać nowym obowiązkom i popaść w tarapaty

Jarosław Neneman, wiceminister finansów odpowiedzialny za akcyzę, szuka możliwości zwiększenia wpływów do budżetu.

Ministerstwo Finansów zaplanowało na 1 września serię podwyżek akcyzy. Przewidują je przygotowane przez resort projekty rozporządzeń do ustawy o akcyzie. Rząd chce podnieść podatek na olej opałowy, gaz do samochodów (LPG) i alkohol zawarty w rozpuszczalnikach, rozcieńczalnikach i płynach do odmrażania szyb. Projekty rozporządzeń trafiły do uzgodnień międzyresortowych.

Obniżki są podwyżkami

W projekcie, jak na ironię zwanym rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek akcyzy, Ministerstwo Finansów proponuje podwyżkę podatku na gaz do samochodów. Obecną stawkę 695 zł za tonę ma zastąpić nowa, w wysokości 1000 zł. To więcej o niemal 50 proc. Ministerstwo tłumaczy, że dąży do zapewniania właściwych relacji w opodatkowaniu benzyny i gazu płynnego, czyli zmniejszenia różnicy w podatku. Budżet będzie mógł zarobić na tym pół miliarda złotych.

- Podwyżka podatku na LPG ma jedynie cel fiskalny. Nie przekonuje mnie uzasadnienie Ministerstwa Finansów, że należy zapewnić właściwe relacje między opodatkowaniem benzyny i gazu do samochodów - dziwi się Krzysztof Flis, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy. Andrzej Szczęśniak analityk rynku paliw prognozuje, że podwyżka zablokuje rozwój rynku LPG.

Mniej samochodów na gaz

- Samo hasło podniesienia podatku spowodowało, że spadło zainteresowanie zakładaniem instalacji gazowych do samochodów. Kierowcy rzadziej będą decydować się na autogaz, gdyż moment zwrotu takiej inwestycji znacznie się oddali - tłumaczy. Także w jego opinii nie ma żadnych oprócz fiskalnych przesłanek do wprowadzenia nowych stawek na LPG.

Zdaniem Polskiej Organizacji Gazu Płynnego cena LPG w detalu może podskoczyć o ok. 20 groszy na litrze. Podwyżki mogą być bardziej odczuwalne zimą, gdy gaz drożeje ze względu na wyższy popyt.

- Na razie rewolucji się nie spodziewamy - uspokaja Ryszard Beszterda z POGP. - Oczywiście podwyżki nie mogą cieszyć. Ministerstwo Finansów od dawna niechętnie patrzy na tani gaz. Podobnie jak koncerny paliwowe.

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić akcyzę na alkohol zawarty w rozpuszczalnikach, rozcieńczalnikach, zmywaczach do lakierów i płynach do odmrażania szyb, gdyż coraz częściej służy on do nielegalnej produkcji wódek.

Gorzelnie mogą mieć problem

Po zmianach ma być opodatkowany stawką 4550 zł za hektolitr - jak alkohol sprzedawany w celach spożywczych. Ze względu na wielkość szarej strefy w tym segmencie skutki dla budżetu są trudne do oszacowania.

- Dla producentów zmiana może być uciążliwa - obawia się Krzysztof Flis. Przypomina jednak, że przewidziane pod pewnymi rygorami, np. po skażeniu alkoholu, zwolnienia z podatku mogą uchronić rynek przed gwałtownym wzrostem cen na te produkty.

Opodatkowanie takiego alkoholu mogłoby ucieszyć gorzelnie, które borykają się z konkurencją przestępców. Leszek Chyła, dyrektor ds. handlowych w spółce Brasco uważa, że pomysł resortu finansów można poprzeć, ale ostrzega jednocześnie przez wylaniem dziecka z kąpielą. Wymogi uprawniające do zwolnienia z akcyzy mogą okazać się zbyt restrykcyjne. Producenci alkoholu do rozpuszczalników będą musieli uzyskać zabezpieczenia finansowe, których do tej pory nie mieli. Gwarancja akcyzowa na cysternę spirytusu powinna opiewać na ok. 1,5 mln złotych. Małe gorzelnie mogą nie sprostać takim wymogom.

Droższy olej opałowy

To nie koniec podwyżek. Ministerstwo chce także podnieść akcyzę na tzw. pozostałe oleje napędowe przeznaczone na cele opałowe. Podatek miałby wzrosnąć z 232 zł za 1000 litrów paliwa do 1139 zł. To prawie pięciokrotny wzrost podatku. Nową stawkę na olej opałowy rząd chce wprowadzić przy okazji uchwalenia ustawy o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006-2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych. Ustawa ta jest już w Sejmie i czeka na pierwsze czytanie. Zmiany mają ograniczyć gigantyczne nadużycia związane z używaniem znacznie tańszego oleju opałowego do celów napędowych. Co prawda rząd przewiduje rekompensaty dla użytkowników oleju opałowego (z wyjątkiem firm), jednak eksperci uważają, że podwyżki i tak mogą być dotkliwe.

Prawie 2,5 mln ton oleju opałowego sprzedano w ubiegłym roku. Rynek dystrybucji oleju załamie się jednak po podwyżce akcyzy. Odbiorcy zaczną stosować inne paliwa, np. gaz ziemny czy węgiel.

Choć resort chce, by podwyżki weszły w życie już 1 września, końcowe wersje rozporządzeń mogą się różnić od projektów, które dziś znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Niewykluczone także, że nowych stawek nie uda się wprowadzić przed 1 września. Jak zapowiedział wiceminister Neneman, pierwsze czytanie ustaw podatkowych ma się odbyć na posiedzeniu Sejmu, które zaczyna się 18 lipca. Posłowie musieliby się na nim zająć także ustawą o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006--2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych, która nowelizuje ustawę o akcyzie. Przyjęcie zapisanych tam zmian ma umożliwić MF podniesienie stawek w drodze rozporządzeń. To ostatnie posiedzenie Sejmu przed przerwą wakacyjną. Aby Senat mógł przyjąć ustawę, a prezydent ją podpisać, prace nad projektem powinny się odbyć w ekspresowym tempie.




Marcin Musiał

(Gazeta Prawna)
 
Do Fołtowej i Smolińskiej ---- śpijcie dalej
Jak zapowiedział wiceminister Neneman, pierwsze czytanie ustaw podatkowych ma się odbyć na posiedzeniu Sejmu, które zaczyna się 18 lipca. Posłowie musieliby się na nim zająć także ustawą o zwrocie części wydatków ponoszonych w latach 2006--2012 na ogrzewanie olejem opałowym powierzchni bytowych, która nowelizuje ustawę o akcyzie. Przyjęcie zapisanych tam zmian ma umożliwić MF podniesienie stawek w drodze rozporządzeń. To ostatnie posiedzenie Sejmu przed przerwą wakacyjną. Aby Senat mógł przyjąć ustawę, a prezydent ją podpisać, prace nad projektem powinny się odbyć w ekspresowym tempie.
 
Leniwie mijają dni, spokojnie, wyciszyło sie w tym temacie zupełnie,cicho, cichutko, sza........................................... aż tu nagle niespodzianka 8)


MF: Drastyczne zmiany w akcyzie!
05.09.2006 14:03



Akcyza na wyroby tytoniowe wzrośnie w przyszłym roku o 13 proc., natomiast na piwo o 10 proc. Taką podwyżkę podatku uwzględniono w projekcie przyszłorocznego budżetu - wynika z komunikatu CIR.

Dochody z akcyzy w przyszłorocznym budżecie mają wynosić 45,1 mld zł, czyli będą o 6,2 proc. wyższe od tegorocznych. Najwięcej budżetowi przyniesie jednak podatek VAT. Wpływy z tego tytułu mają wynieść 92 mld zł, o 11,4 proc.

Ministerstwo Finansów planuje od 1 stycznia 2007 r. podwyżkę akcyzy na benzynę o 25 groszy na litrze, czyli powrót do stawki z 2005 r. - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman. "Zmiany te zostały uwzględnione w projekcie budżetu na 2007 r." - powiedział wiceminister. Według niego, budżet państwa ma zyskać na tym 1,3 mld zł. We wrześniu 2005 r. ministerstwo obniżyło akcyzę o 25 groszy na litrze, w związku z wysokimi cenami benzyny. Przed obniżką, stawka akcyzy wynosiła 1,57 zł za litr.
Rząd chciał 1 września zafundować drastyczną podwyżkę akcyzy na oleje używane do ogrzewania oraz gaz służący do napędu pojazdów.

Termin podwyżki został przesunięty na październik.

Zgodnie z projektem rozporządzenia, stawka akcyzy na olej opałowy wzrośnie z obecnych 232 zł za 1 tys. litrów - do 1.139 zł za 1 tys. litrów. Stawka akcyzy na gaz płynny do napędu samochodów wzrośnie z obecnych 695 zł na 1 tys. kg do 1000 zł na 1 tys. kg. Celem rozporządzenia jest walka z szarą strefą, czyli wykorzystywaniem oleju opałowego do celów napędowych.





(INTERIA.PL/PAP)
 
MF robi swoje.

Rozpaczliwie szukając 2 mld zł
30.11.2006 06:55


Już wkrótce akcyza na olej opałowy z 232 zł za 1 tys. litrów podskoczy na ponad 1 tys. zł. Zapłacimy za to my, przestrzega "Trybuna". Resort finansów oblicza, że zarobi na tym 2 mld zł rocznie.

Według gazety Zyta Gilowska rozpaczliwie szuka pieniędzy. Zdzierstwo uprawiane jest za zasłoną zatroskanych słów o koniecznej walce z czarnym rynkiem. Rzeczywiście, według ostrożnych szacunków, co najmniej 0,5 mln ton tego paliwa wykorzystywane jest rocznie niezgodnie z przeznaczeniem.

Ale by ukrócić działania szarej strefy wcale nie trzeba łupić ludzi wyższymi podatkami. Całkiem nowy projekt walki z tym zjawiskiem opracowała bowiem Grupa Doradców Przemysłowych Ventures. Według jej specjalistów, problem można rozwiązać poprzez dodawanie do oleju opałowego odpowiednio dobranych polimerów. Nie szkodziłyby one urządzeniom grzewczym, natomiast byłyby bardzo szkodliwe dla silnikówŻeby jednak móc ten pomysł wdrożyć trzeba przeprowadzić niezbędne badania i testy. Mogłyby się tego podjąć Instytut Technologii Nafty w Krakowie albo Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Rafineryjnego w Płocku. Dyrektor tego ostatniego Zbigniew Paćkowski powiedział "Trybunie", że projekt zastosowania dodatków uniemożliwiających jazdę na oleju opałowym jest obiecujący. - Nie musielibyśmy - dodał - płacić podwyższonych podatków.

Tymczasem fiskus ma nas w nosie, pisze "Trybuna" i przypomina, że w czasach, kiedy w PRL prowadzono tzw. bitwę o handel, "prywaciarze" mieli oddzielną, wyższą stawkę za prąd. Zdaniem dziennika, Zyta Gilowska twórczo nawiązuje więc do praktyk swych wielkich poprzedników - Minca, Lesza i innych. Oni maltretowali ludzi domiarami zapewniając jednocześnie, że zapalają "zielone światło dla rzemiosła". Ona zaś daje przesiębiorcom po łbie akcyzą, przy wtórze zapewnień o "wspieraniu przedsiębiorczości".

Od przyszłego roku wzrośnie też akcyza na benzynę o 25 gr za 1 litr, na czym budżet zarobi blisko 1,3 mld zł. Więcej zapłacimy także za wyroby tytoniowe i piwo. Ministerstwo Finansów tłumaczy te podwyżki "potrzebami budżetowymi". W sumie wpływy z akcyzy wyniosą w 2007 r. 45,18 mld zł. Jest to o 6,2 proc. więcej niż w roku bieżącym.
PAP, INTERIA
 
SC-WP-066-6-17/1/06/8204SC ; Warszawa, 2006.11.27

PROTOKÓŁ

ze spotkania Podsekretarza Stanu, Szefa Służby Celnej Pana Mariana Banasia z przedstawicielami ogólnopolskich związków zawodowych działających w Służbie Celnej w dniu 7 listopada 2006 r.

W spotkaniu, któremu przewodniczył Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś, udział wzięli p.o. Zastępcy Szefa Służby Celnej, dyrektor Departamentu Służby Celnej (SC), dyrektor Departamentu Polityki Celnej (PC), Z-ca Dyrektora Departamentu Kontroli Celno-Akcyzowej i Kontroli Gier (CA), przewodniczący ogólnopolskich związków zawodowych działających w Służbie Celnej tj.: Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej, Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej RP, Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego, Sekcji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych ds. Celnych i Akcyzy oraz wyznaczeni przez przewodniczących upoważnieni przedstawiciele.

Podczas spotkania omówiono zagadnienia zgodnie z niżej wymienioną tematyką, zgłoszoną przez organizacje związkowe:

1. Propozycje zmiany przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie Służby Celnej jako jedynej służby mundurowej w resorcie finansów.

2. Propozycje zmian w ustawie o Służbie Celnej mających na celu modyfikacje katalogu uprawnień i obowiązków funkcjonariuszy celnych (realizacja wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 października 2004 r., o sygnaturze akt K1/04) oraz Blueprint – Zaleceń Komisji Europejskiej dla Cła.

3. Propozycje rozwiązań mających na celu doprowadzenie do stabilizacji statusu prawno-materialnego Służby Celnej.

4. Propozycje dotyczące struktury organizacyjno-prawnej Służby Celnej.

5. Zapewnienie przestrzegania przepisów BHP.

6. Zaprzestanie przerzucania kosztów pracy na funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej.

7. Podwyżki uposażeń funkcjonariuszy celnych w 2007 r.

8. Przyczyny uchylenia Decyzji Szefa Służby Celnej nr 35 z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie składu Kierownictwa Pionu Celnego i Kierownictwa Administracji Celnej oraz zasad i trybu ich działania.

Rozpoczynając spotkanie Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś przywitał wszystkich zgromadzonych przypominając, że zgodnie z wcześniej zapadłymi ustaleniami, spotkania z przedstawicielami ogólnopolskich związków zawodowych miały się odbywać raz na kwartał i obecne spotkanie jest z kolei czwartym w 2006 roku.

Poinformował o zmianach kadrowych jakie zaszły w Departamencie SC przedstawiając Panią Annę Jędruszczak, która od dnia 17 października 2006 r. pełni obowiązki Dyrektora Departamentu SC.

Następnie Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś omówił najważniejsze działania, które zostały zrealizowane w 2006 r. bądź są w trakcie realizacji, informując o:

- zwiększeniu w ustawie budżetowej na 2006 r. środków finansowych na regulacje wynagrodzeń dla osób przeniesionych w 2003 r. z Urzędów Kontroli Skarbowej do Służby Celnej, którzy nie zostali objęci II etapem włączenia premii ze środka specjalnegodo podstawy wynagrodzenia,

- przyznaniu każdemu funkcjonariuszowi celnemu i pracownikowi administracji celnej w ramach dostępnych środków dodatkowej nagrody z okazji Dnia Służby Celnej,

- przygotowaniu zasad podziału środków finansowych i przyznawania nagród za szczególne osiągnięcia w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej z dodatkowych funduszy nagród,

- przygotowaniu projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia warunków i trybu prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do Służby Celnej,

- przygotowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, który został w dniu 27 października 2006 r. przyjęty przez Komitet Europejski Rady Ministrów i skierowany pod obrady Komitetu Rady Ministrów,

- poprawie efektywności pracy zarówno na szczeblu centralnym jak i w terenie, która przyczyniła się do zwiększenia ściągalność należności celnych i podatkowych,

- powołaniu Zespołu do spraw analizy obciążenia pracą w jednostkach organizacyjnych administracji celnej, Przewodniczącą Zespołu jest Pani A.Jędruszczak. Wyniki prac Zespołu mają wykazać, w których jednostkach organizacyjnych administracji celnej występują niedobory, a w których nadwyżki kadrowe,

- przygotowywanej reformie skarbowo-celnej.

Pani A. Szymankiewicz Zastępca Szefa Służby Celnej poinformowała, iż w dniach 12-13 grudnia 2006 r. odbędzie się konferencja naukowa, pod patronatem Podsekretarza Stanu, Szefa Służby Celnej M. Banasia, na której będzie rozważana sprawa reformy skarbowo-celnej. Celem konferencji jest prowadzenie dialogu na trzech poziomach administracji, jako administracji nowoczesnej (zagadnienie przedstawią przedstawiciele świata nauki oraz eksperci); efektywnej (wypowiedzą się przedstawiciele administracji skarbowej i Służby Celnej); przyjaznej (zagadnienie omówią przedstawiciele biznesu). Przedmiotowa konferencja będzie miała charakter otwarty. Omawiane zagadnienia będą miały formę referatów oraz otwartych dyskusji, a zaprezentowane na niej stanowiska przedstawicieli ww. środowisk, pomogą w wyborze rozwiązań co do kształtu reformy administracji skarbowej i celnej oraz wypracowaniu ostatecznego kierunku zmian.

Przedstawicielom organizacji związkowych przekazano informacje na temat konferencji wraz z adresem strony internetowej, na której będą zamieszczane materiały dotyczące konferencji. Jednocześnie Pani A.Szymankiewicz Zastępca Szefa Służby Celnej zwróciła się do przedstawicieli związków zawodowych, o śledzenie na bieżąco zamieszczanych na wskazanej stronie internetowej informacji i zgłaszanie propozycji w tym zakresie.

Odpowiadając na pytanie przedstawicieli związków zawodowych, dotyczące przedstawienia ostatecznego kształtu i terminu zakończenia planowanej reformy skarbowo-celnej, Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś poinformował, że koniec grudnia 2006 roku to przewidywany termin zakończenia prac koncepcyjnych nad planowaną reformą i wówczas powinien być znany kierunek zmian. Jednocześnie poinformował, że wszelkie działania związane z reformą mają na celu zapewnienie:

- dobrej funkcjonalności całego aparatu skarbowo-celnego i sprawną realizację nałożonych na niego zadań,

- godziwych zarobków dla pracowników i funkcjonariuszy celnych zreformowanego aparatu celno-skarbowego.

Następnie omówiono szczegółowo poszczególne zagadnienia, zgodnie z przedstawioną wcześniej tematyką.

Ad.1.

Propozycje zmian przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie Służby Celnej, przedstawił Pan G.Bysławski p.o. Z-cy Dyrektora Departamentu CA. Przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej, w którym zawarto szereg regulacji będących w znacznej mierze odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez organizacje związkowe oraz środowisko funkcjonariuszy Służby Celnej.

Przygotowany projekt ustawy przewiduje między innymi:

1. Stworzenia podstaw prawnych do skutecznej ochrony granicy morskiej Polski jako granicy celnej Unii Europejskiej poprzez umożliwienie samodzielnego zatrzymywania środków transportu morskiego do kontroli przez funkcjonariuszy Służby Celnej, nadanie bandery jednostkom pływającym Służby Celnej oraz wprowadzenie jednolitego oznakowania identyfikującego łodzie patrolowe Służby Celnej.

2. Wprowadzenie zmian w zakresie wykonywania kontroli celnej, mających na celu przystosowanie do standardów europejskich, między innymi poprzez:

- zapewnienie organom celnym możliwości żądania od dokonujących obrotu towarowego
z zagranicą dokumentów i informacji mających znaczenie dla stosowania prawa celnego bez formalnego wszczynania postępowania kontrolnego,

- wprowadzenie zasady, zgodnie z którą organ celny może w każdym czasie żądać dokumentów mających znaczenie dla stosowania prawa celnego, z jednoczesnym wskazaniem na obowiązek podmiotu do dostarczenia żądanych informacji,

- obligatoryjna realizacja systemu kontroli celnej w oparciu o analizę ryzyka w celu rozpoznania i oszacowania wielkości ryzyka,

- przyznanie organom celnym uprawnień w zakresie możliwości występowania do banków o udzielenie informacji w zakresie prowadzonych postępowań karnych skarbowych identycznych, jakie im już przysługują w ramach prowadzonych postępowań celnych i podatkowych,

- wskazanie, iż organ celny może w czasie kontroli używać psów służbowych, co zostało spowodowane m.in. kwestionowaniem wyników kontroli przy której zostały użyte psy służbowe.

3. Stworzenie podstawy ustawowej do wykonywania przez Służbę Celną kontroli refundacji z tytułu wywozu artykułów rolnych do państw trzecich. Uprawnienia kontrolne w tym zakresie (wynikające bezpośrednio z rozporządzenia Rady (EWG) Nr 4045/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie kontroli przez Państwa Członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Sekcję Gwarancji Europejskiej Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej i uchylające dyrektywę 77/435/EWG) zostały powierzone Służbie Celnej pomimo, iż zabiegało o nie również Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

4. Doprecyzowania przepisów dotyczących użycia przez funkcjonariuszy celnych środków przymusu bezpośredniego oraz nadanie funkcjonariuszom celnym prawa do posiadania i użycia broni palnej w przypadku, gdy wykonują zadania związane z bezpośrednim zagrożeniem dla życia i zdrowia.

5. Wprowadzenie do obowiązków funkcjonariusza celnego ustawowego obowiązku przestrzegania Kodeksu Etyki. Jednocześnie ustawa określa, iż Kodeks Etyki funkcjonariusza będzie miał formę zarządzenia Szefa Służby Celnej, co pozwoli na podniesienie rangi tego aktu.

6. Rozszerzenie kręgu osób uprawnionych do analizy oświadczeń o stanie majątkowym funkcjonariuszy celnych o kierowników urzędów, ponieważ obecnie uprawnienie takie posiada tylko wyodrębniona dla celu analizy oświadczeń majątkowych komórka organizacyjna w Ministerstwie Finansów.

Ad.2.

Pani A.Jędruszczak p.o. Dyrektora Departamentu SC omawiając zagadnienie katalogu uprawnień i obowiązków funkcjonariusza celnego wynikających z ustawy o Służbie Celnej wskazała na konieczność znowelizowania przedmiotowej ustawy w zakresie wskazanym w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 19 października 2004 r. (sygn. akt. K 1/04 OTK-A 2004/9/93). Przepisy ustawy o Służbie Celnej przewidują konieczność zwolnienia ze służby funkcjonariusza celnego, w przypadkach tymczasowego aresztowania lub wniesienia aktu oskarżenia, tym samym decyzje dyrektorów izb celnych zwalniających funkcjonariuszy celnych w ww. przypadkach były zgodne z przepisami.

Z uwagi na konieczność realizacji ww. wyroku, Departament Służby Celnej wystąpił do dyrektorów izb celnych o przesłanie danych, dotyczących liczby funkcjonariuszy celnych zwolnionych ze służby na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a i 8b w celu oszacowania skutków finansowych dla budżetu państwa z wyszczególnieniem wariantów wypłaty świadczeń za okres pozostawania poza służbą.

Przesłane dane wykazały, że na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a i 8b ustawy o Służbie Celnej zwolniono ze służby 509 funkcjonariuszy celnych, z czego: 30 przywrócono do służby w związku z uniewinnieniem prawomocnym wyrokiem sądu, w stosunku do 4 uchylono postępowanie o tymczasowym aresztowaniu, wyroki skazujące zapadły w stosunku do 41 funkcjonariuszy, 42 ponownie przyjęto do służby.

Sporządzone na podstawie przesłanych danych zestawienie kwot ewentualnie przysługujących świadczeń pieniężnych za okres pozostawania poza służbą funkcjonariuszy celnych przywróconych do służby, przedstawia się następująco: za 6 miesięcy – wyliczono kwotę 7 mln PLN; za 12 miesięcy -14 mln PLN; za cały okres pozostawania poza służbą wg stanu na dzień 31.07.2006 r.– 30 mln PLN.

Należy zatem rozważyć możliwość przywrócenia funkcjonariuszy celnych do służby
w zależności od wyroku sądu, natomiast bezwzględnie należy rozważyć dochodzenie odszkodowania finansowego za okres pozostawania poza służbą. Funkcjonariusz celny może na zasadach ogólnych wynikających z kodeksu cywilnego i kodeksu pracy, występować o odszkodowanie z tytułu utraconych korzyści (lucrum cessans).

Ad.3.

Odnosząc się do kwestii stabilizacji statusu prawno-materialnego Służby Celnej, jak również do pytania przedstawiciela związku zawodowego dotyczącego podjętych działań w celu wyrównania uposażeń funkcjonariuszy celnych do poziomu wynagrodzeń służb mundurowych, zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 30 listopada 1998 r. ze stroną rządową, które gwarantowało Służbie Celnej uprawnienia, m.in. finansowe, takie jak w innych służbach mundurowych Szef Służby Celnej M.Banaś wyjaśnił, że przygotowywana reforma Służby Celnej zmierza w kierunku stabilizacji statusu prawno-materialnego Służby Celnej oraz poprawy sytuacji w zakresie wynagrodzeń. Przygotowywany w tym zakresie projekt zostanie przedstawiony do szerokiej konsultacji społecznej.

Ad.4.

Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś poinformował, że struktura organizacyjno-prawna Służby Celnej będzie możliwa do przedstawienia dopiero po przyjęciu kierunku zaproponowanych zmian reformy Służby Celnej i administracji skarbowej, która to kwestia będzie omawiana na konferencji w dniach 12-13 grudnia br.

Udzielając odpowiedzi na pytanie przedstawicieli związków zawodowych, czy po odbytej konferencji przedstawione na niej założenia będą omawiane ze związkami zawodowymi, Szef Służby Celnej M.Banaś odpowiedział, że w celu omówienia kierunku zmian projektowanej reformy spotka się z przedstawicielami ogólnokrajowych związków zawodowych na początku 2007 r.

Ad.5.

Omawiając temat przestrzegania przepisów BHP, przedstawiciele związków zawodowych zgłosili, iż w tym zakresie występują nieprawidłowości, m.in. brak odzieży ochronnej, a przede wszystkim brak w izbach celnych środków finansowych na zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonariuszom i pracownikom w miejscu pracy. Przeprowadzone na wniosek związków zawodowych kontrole w izbach celnych przez Państwową Inspekcję Pracy, wykazały wiele nieprawidłowości, dlatego też istnieje konieczność ujednolicenia przepisów w zakresie przestrzegania przepisów BHP.

Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś polecił Pani A.Jędruszczak Dyrektor Departamentu SC uzyskanie informacji w tym zakresie oraz zobligowanie dyrektorów izb celnych do zabezpieczenia środków finansowych w budżecie na rok 2007, w celu zapewnienia odpowiednich warunków pracy zgodnych z przepisami BHP.

Ad.6.

Zagadnienie dotyczące zaprzestania przerzucania kosztów pracy na funkcjonariuszy celnych i pracowników Służby Celnej omówiła Pani A.Jędruszczak p.o. Dyrektora Departamentu Służby Celnej.

Przedstawiciele związków zawodowych podnieśli problem, iż koszty pracy nie mogą być przerzucane na pracowników w związku z wykonywaniem przez nich obowiązków służbowych.

Pani A.Jędruszczak p.o. Dyrektora Departamentu SC poinformowała, że podstawę do rozliczania kosztów stanowią przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz.1990 ze zm.) Do dyrektorów izb celnych na początku grudnia zostanie skierowane pismo, w którym zawarte zostaną wytyczne w zakresie zasad zwrotu kosztów dojazdu ponoszonych przez pracowników i funkcjonariuszy celnych realizujących zadania szczególnego nadzoru podatkowego.

W Departamencie Służby Celnej, na podstawie informacji nadesłanych z izb celnych sporządzono zestawienie wydatków na delegacje dla pracowników i funkcjonariuszy celnych realizujących zadania szczególnego nadzoru podatkowego. Sporządzone zestawienie wykazało, że do dnia 30.09.2006 r. wydatkowano kwotę 5 673 883 PLN, przewidywane wykonanie wydatków za 2006 r. wynosi 7 527 983 PLN, natomiast plan wydatków na 2007 r. wg projektu ustawy budżetowej wynosi 7 618 000 PLN.

Ad. 7.

Minister Finansów w oparciu o przyjęte na 2007 r. założenia do projektu ustawy budżetowej przekazał poszczególnym dysponentom części budżetowych limity wydatków i przedstawił Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej na 2007 r. Po przyjęciu przez Radę Ministrów, projekt został złożony w Sejmie.

Udzielając odpowiedzi na pytanie przedstawicieli związków zawodowych, czy Służba Celna będzie partycypować w środkach przeznaczonych na wynagrodzenia dla służb mundurowych, które zostały przewidziane w projekcie ustawy budżetowej na 2007 r., Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś poinformował, że przedstawił sprawę wynagrodzeń dla funkcjonariuszy celnych Wicepremier, Minister Finansów Pani Z.Gilowskiej.

Ad.8

Przyjęto, że funkcjonowanie Decyzji nr 35 Szefa Służby Celnej z dnia 9 grudnia 2002 r.
w sprawie składu Kierownictwa Pionu Celnego i Kierownictwa Administracji Celnej oraz zasad i trybu ich działania jest obecnie bezprzedmiotowe, bowiem już od dłuższego czasu spotkania Szefa Służby Celnej z podległymi Dyrektorami Departamentów Ministerstwa Finansów odbywają się w zależności od potrzeb.

Na zakończenie spotkania Podsekretarz Stanu, Szef Służby Celnej M.Banaś podziękował wszystkim uczestnikom za udział.


wssc | 30.11.2006 :roll:
 
Reprezentacja?

Kogo reprezentują przedstawiciele ogólnopolskich związków zawodowych działających w Służbie Celnej? Jak wszystkim wiadomo, przewodniczący FZZSC, ZZZSC RP i ZZSNPiA reprezentują głównie siebie i kilkadziesiąt osób skupionych w swoich zarządach. Za cenę własnego bezpieczeństwa nie przeszkadzają WŁADZY w niczym. Dodatkowo legitymizują każdą decyzje MF. Jedynie Sekcja Krajowa NSZZ "Solidarność" Pracowników Skarbowych ds. Celnych i Akcyzy psuje dobre samopoczucie wysokim urzednikom MF.
 
Back
Do góry