Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej
(załącznik do komunikatu cz.1)
Warszawa, dnia 25 listopada 2015r
Pan Marian Banaś
Podsekretarz Stanu
Szef Służby Celnej
Ministerstwo Finansów
Biuro Ministra Finansów
Szanowny Panie Ministrze!
z satysfakcją przyjęliśmy zmianę w kierownictwie Ministerstwa Finansów. Liczymy na to, iż wreszcie możliwe stanie się prowadzenie prawdziwego, konstruktywnego dialogu pomiędzy Panem Ministrem a przedstawicielami funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej. Dialogu, którego celem jest przede wszystkim troska o nasze wspólne dobro, jakim jest Rzeczpospolita Polska.
Uważamy, że o ile decyzje, co do strategicznych kierunków działania niewątpliwie powinny być podejmowane na najwyższym szczeblu zarządzania, o tyle przy doborze właściwych sił i środków istotną rolę mogą odgrywać również Ci, którzy na co dzień przy okazji wykonywania podstawowych obowiązków służbowych stykają się z różnego rodzaju patologiami i nieprawidłowościami.
Panie Ministrze
w chwili obecnej Polska, podobnie jak cały świat cywilizacji zachodniej stanął przed niespotykanym na tak wielką skalę wyzwaniem, jakim jest terroryzm ugrupowań fundamentalistycznych. Wszyscy wiemy, co wydarzyło się w serii ataków 13 listopada br. w Paryżu. W wyniku tych działań Prezydent F.Hollande w trybie pilnym postanowił o wzmocnieniu francuskiej Służby Celnej o 1.000 nowych funkcjonariuszy w ciągu dwóch następnych lat.
Również na naszej zachodniej granicy obserwujemy wzmożoną działalność niemieckich celników, którzy operują w pobliżu polsko-niemieckich przejść granicznych. Powyższe powodowane jest tym, iż wg doniesień niemieckiej prasy w samym tylko Frankfurcie nad Odrą ma zostać umieszczonych ok. 5.000 tzw.
uchodźców. Ludzie ci już dzisiaj widziani są w przygranicznych miejscowościach (np. Słubice). Podobne sygnały o wzmocnieniu służb celnych otrzymujemy również od naszych południowych kolegów.
Mając na uwadze bezpieczeństwo naszych obywateli zwracamy się do Pana Ministra z prośbą o rozważenie skierowania dodatkowych sił w ramach prewencji również w okolice przejść granicznych na wewnętrznej granicy UE. O ile kontrola ruchu osobowego należy do naszych kolegów ze Straży Granicznej, o tyle kontrola towarowa (w tym również broni, amunicji i towarów podwójnego zastosowania) jest domeną Służby Celnej.
W chwili obecnej jesteśmy jedyną w resorcie finansów, w pełni profesjonalną służbą, która może wykonywać obowiązki w systemie nadzwyczajnym w sytuacji wymagającej podwyższonej gotowości – zgodnie z art.100 ustawy o Służbie Celnej. Dlatego też, jeszcze raz kierując się troską o bezpieczeństwo obywateli naszego kraju, deklarujemy pełne zrozumienie i gotowość podejmowania wszelkich działań zmierzających do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa.
Szanowny Panie Ministrze
jak Panu zapewne wiadomo, Służba Celna została powołana nie tylko do ochrony porządku i bezpieczeństwa w klasycznym tego słowa rozumieniu.
Służba Celna odpowiada również za
zapewnienie bezpieczeństwa ekonomicznego. Biorąc pod uwagę treść expose Pani Premier Beaty Szydło, w tym plany nowych uregulowań prawnych na pierwsze 100 dni tego rządu, jesteśmy przekonani, że wieloletnie doświadczenie funkcjonariuszy celnych i pracowników może być wykorzystane do zapewnienia wzrostu dochodów budżetowych. Mamy szereg pomysłów, jak zwiększyć wpływy do budżetu. Dotychczas nie spotkały się one jednak z chęcią chociażby przeanalizowania przez kierownictwo resortu, które - zdaje się, było przekonane o swojej omnipotencji.
Ufając, iż prawidłowo pojmowana troska o dobro naszej Ojczyzny i jej Obywateli będzie przyświecać działaniom Pana Ministra, pozwalamy sobie przedłożyć następujące
propozycje działań, które powinny wpłynąć w sposób korzystny na stan budżetu:
1. Podatek od pasażerów linii lotniczych
W 2010r. rząd niemiecki wprowadził tzw. podatek lotniczy. Jest to opłata za każdego pasażera wylatującego z niemieckiego lotniska. Wysokość tej opłaty jest uzależniona od raju docelowego. Pierwotnie obowiązywały 3 stawki w wysokości 8 EUR, 25 EUR i 45 EUR, natomiast od 2012r. w wysokości 7,50 EUR, 23,43 EUR i 42,18 EUR. Podobne opłaty zostały wprowadzone w Austrii, Irlandii, Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech
[1]. W Niemczech poborem tego podatku zajmuje się administracja celna.
Wg oficjalnych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2014r. z polskich lotnisk odleciało łącznie 27 052 316 pasażerów
[2].
Wprowadzenie analogicznej, jak ma to miejsce w innych krajach UE opłaty, w wysokości np. uśrednionej do 15 zł dałoby wpływ rzędu ponad 405 mln zł. W związku z faktem, iż najbiedniejsi mieszkańcy naszego kraju nie korzystają raczej z transportu lotniczego, uśredniona opłata w wysokości 15 zł nie byłaby zbyt znacząca dla pasażerów, stanowiłaby jednak realne źródło dochodów.
Nadmieniam przy tym, iż stosowny projekt ustawy opracowany przez stronę związkową został wręczony już w 2011 roku Panu Premierowi J.Gowinowi (
kopia w załączeniu).
2. Podatek akcyzowy i podatek VAT.
Wprawdzie Służba Celna odpowiada za podatek akcyzowy oraz VAT jedynie z tytułu importu towarów (tzw. graniczny; za VAT z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych odpowiada administracja skarbowa), jednakże dotychczasowe dane świadczą o wzroście skuteczności Służby Celnej. W 2009r. polscy celnicy pobrali łącznie ponad 76 mld zł dochodów budżetowych (głównie cło, akcyza, VAT z tytułu importu), natomiast w 2014r. już ponad 87 mld zł. Jest to znaczący progres. Jednocześnie, wykonując codzienne obowiązki służbowe nie możemy nie dostrzegać, iż
pobór tychże należności mógłby być jeszcze większy, gdyby nie swego rodzaju luki w systemie poboru.
Na uwagę zasługuje fakt, iż tzw. luka w podatku VAT to nie tylko „przypadłość” Polski. Z doświadczenia, jak również ostatnich enuncjacji medialnych wynika, iż proceder oszustw w podatku VAT ma charakter międzynarodowy. Zwalczanie tej transgranicznej przestępczości wymaga współpracy międzynarodowej szeregu służb.
Część z luk w systemie poboru można wyeliminować, bądź znacznie ograniczyć poprzez zwykłe zmiany organizacyjne. Część wymaga jednak odpowiedniego dopasowania uwarunkowań prawnych.
W wypadku zmian organizacyjnych wskazujemy na zasadność rozważenia
przywrócenia realnego szczególnego nadzoru podatkowego, który umożliwiłby kontrolę prawidłowości poboru akcyzy (alkohol, tytoń, paliwa, gaz).
Kolejnym mankamentem jest często faktyczny
brak fizycznej kontroli środków transportu w wypadku importu towarów spoza obszaru celnego UE. Określenie poziomu kontroli, który nie byłby jednocześnie blokadą granicy, z pewnością wpłynie dodatnio na wpływy budżetowe. W chwili obecnej, przy korzystaniu jedynie z elektronicznych środków analizy ryzyka, często tak naprawdę nie wiadomo, co i w jakiej ilości było przedmiotem importu.
Istotną z naszego punktu widzenia luką jest kwestia
faktycznego opodatkowania paliw płynnych. Tutaj niestety, oprócz zmian organizacyjnych, prawdopodobnie konieczne byłyby również uregulowania prawne. Dla przykładu warto wskazać, iż wg posiadanej wiedzy olej napędowy (lub smarowy) często wywożony jest z Polski do Niemiec (w związku z czym polskiej firmie zwracany jest VAT). Potem to samo paliwo z Niemiec jedzie przez Polskę do np. Czech, przy czym w Polsce znika. Kilkukrotne próby zatrzymania tego typu transportów (po ustaleniu u zagranicznej administracji, że nabywca nie istnieje, bądź nie jest uprawniony do obrotu paliwami) spełzły na niczym, ponieważ sądy powszechne nakazują zwrócić paliwo. Tym samym to funkcjonariusze celni narażają się na zarzuty łamania prawa zamiast nieuczciwych przedsiębiorców.
Zmiana prawa pozwalająca na możliwość szybkiej sprzedaży tego typu paliwa przyniosłaby kolejne wpływy do budżetu.
cdn