KOMUNIKAT KW FZZSC

Status
Zamknięty.

BlackJack

Użytkownik
Dołączył
8 Luty 2006
Posty
604
Punkty reakcji
0
Federacja
Związków Zawodowych Służby Celnej

Organizacje
Członkowskie FZZSC
Toruń, dnia 12.02.2008

KOMUNIKAT

W dniu dzisiejszym w Toruniu rozpoczął posiedzenie Komitet Wykonawczy Federacji. Celem posiedzenia jest pilne zajęcie się sytuacją funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej po rozmowach z Rządem RP oraz wypracowanie stanowiska w sprawie dalszych działań Federacji ZZSC.
Informujemy na wstępie, iż zgodnie z wyborem nowego składu Komitetu Wykonawczego dokonanym przez delegatów na Nadzwyczajnym Zjeździe Fedreacji w dniu 06 grudnia 2007 roku, Sąd Rejonowy w Toruniu VII Wydział Gospodarczy zatwierdził decyzję Zjazdu Federacji i wydał w dniu 24 stycznia 2008 roku Postanowienie o zmianie danych organu uprawnionego do reprezentacji Federacji ( dokument w załączeniu).
Obecny skład Komitetu Wykonwczego od 07 grudnia 2007 roku jest następujący:
Janusz Krysiak Przewodniczący
Jacek Staniszewski Wiceprzewodniczący
Robert Schneider Wiceprzewodniczacy
Jacek Kraj Skarbnik
Violetta Kroina Sekretarz
Joanna Tymiańska Sekretarz
Henryk Kowalski Sekretarz

Mając powyższe na uwadze wszelkie działania i zobowiązania od dnia wyboru nowego Komitetu Wykonawczego podejmowane przez koleżankę Iwonę Fołtę w imieniu Federacji ZZSC uznaje za bezprawne.

Kolejne komunikaty z posiedzenia przekażemy w dniu jutrzejszym.
KRS: 0000164223

Przewodniczący Federacji ZZSC
Janusz Krysiak
/podpis na oryginale/ 
Do wiadomości:
Organizacje Związkowe Federacji
Strona internetowa Federacji www.custom.org.pl
 
Federacja
Związków Zawodowych Służby Celnej
Toruń, dnia 12.02.2008r.

nasz znak: FZZSC/6/KW/2008
Pan
Jacek Kapica
Szef Służby Celnej


Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej składa Panu gratulacje w związku z powołaniem na stanowisko Szefa Służby Celnej.
Jednocześnie Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej mając na uwadze dobro wszystkich zatrudnionych w Służbie Celnej liczy na konstruktywną współpracę.
Dlatego też prosimy o jak najszybsze wyznaczenie terminu spotkania w celu omówienia aktualnej sytuacji panującej w Służbie Celnej.



z wyrazami szacunku
Przewodniczący FZZSC

Janusz Krysiak
(podpis na oryginale)
 
Federacja
Związków Zawodowych Służby Celnej
Toruń, dnia 12.02.2008r.

Organizacje Członkowskie
nasz znak: FZZSC/7/KW/2008


OŚWIADCZENIE KW FZZSC

Komitet Wykonawczy Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej podsumowując wydarzenia ostatnich tygodni t.j. trudnych negocjacji w sprawie poprawy warunków materialnych funkcjonariuszy i pracowników zatrudnionych w Służbie Celnej stwierdza, że uzyskane od Prezesa Rady Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej Pana Donalda Tuska zapewnienie podwyżki uposażeń w wysokości 500 zł na etat jest wyższe od zaplanowanej na 2008r. w budżecie kwoty 245 zł.
Mamy świadomość, że kwota ta, może nie dla wszystkich jest satysfakcjonująca, jednak zważywszy na fakt, że w ostatnim okresie nie otrzymaliśmy żadnej podwyżki (nawet minimalnej), wynegocjowaną dodatkową kwotę 255zł, uważamy za sukces negocjatorów Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej.
Jednocześnie Komitet Wykonawczy z przykrością stwierdza, że w dniu 30 stycznia 2008r. nie udało się podpisać porozumienia z Rządem RP z przyczyn niezależnych od Federacji ZZSC.
Wszystkim, którzy wspierali działania Federacji ZZSC w tych trudnych dniach, serdecznie dziękujemy. Wasze wsparcie było nam bardzo potrzebne w czasie prowadzonych rozmów.
Komitet Wykonawczy Federacji ZZSC, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej, kolejny raz wyraża pełną gotowość do rozmów ze wszystkimi centralami związkowymi działającymi w Służbie Celnej.
Mamy nadzieję, że pozostałym centralom związkowym, podobnie jak nam leży na sercu dobro Służby Celnej i w związku z tym podejmiemy wspólne działania w celu wypracowania stanowiska w kwestiach zasadniczych dotyczących wszystkich zatrudnionych.



Przewodniczący Federacji ZZSC
Janusz Krysiak
 
trzy posty powyżej

reasumując.
oto my w nowej szacie prosimy o widzenie celem wystawienia piersi do orderów.

ps. sukces ma wielu ojców - porażka jest sierotą. pokory wam trzeba, odrobinę pokory koledzy ......
 
Federacja
Związków Zawodowych Służby Celnej

Toruń, dnia 12.02.2008r.
Centrale Związkowe
działające w Służbie Celnej

nasz znak: FZZSC/8/KW/2008

APEL KW FZZSC

Komitet Wykonawczy Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej podsumowując wydarzenia ostatnich tygodni, apeluje do wszystkich central związkowych działających w strukturach Służby Celnej o jak najszybsze spotkanie w celu porozumienia się i wypracowania kierunków działania w kwestiach zasadniczych dotyczących przyszłości wszystkich zatrudnionych w Służbie Celnej.

Komitet Wykonawczy Federacji ZZSC
Janusz Krysiak
Jacek Staniszewski
Jacek Kraj
Joanna Tymiańska
Violetta Kroina



adresaci:
1. Zrzeszenie Związków Zawodowych Służby Celnej RP barbara.smolinska@bpd.mofnet.gov.pl
2. Związek Zawodowy Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy ryszard.adam@rze.mofnet.gov.pl
3. Rada Sekcji Krajowej NSZZ „SOLIDARNOŚĆ” Pracowników Skarbowych inspektor@hot.pl
 
komunikat KW FZZSC

Federacja
Związków Zawodowych Służby Celnej

Toruń, dnia 13.02.2008r.

Organizacje Członkowskie
nasz znak: FZZSC/9/KW/2008

KOMUNIKAT KW FZZSC

W związku z wyborem nowego Komitetu Wykonawczego Federacji ZZSC dnia 06.12.07r., w dniu 10.12.07r. oraz 14.12.07r. wysłano do koleżanki Iwony Fołty wezwanie do przekazania wszelkiej dokumentacji o charakterze organizacyjnym, księgowym, pieczęci służbowych oraz wszystkich składników majątkowych będących na stanie Federacji ZZSC w terminie 7 dni w Warszawie. Powyższe pisma nie zostały przez adresata odebrane.
Dnia 11.02.08r. zostało wystosowane kolejne pismo wzywające w/w do stawienia się w siedzibie Federacji ZZSC w Toruniu w dniu 13.02.08r., celem rozliczenia się i przekazania pełnej dokumentacji związkowej. Przedmiotowe pismo przekazano w formie elektronicznej.
Jednocześnie skierowane zostało pismo do dyrektora Izby Celnej w Krakowie o zwolnienie koleżanki Iwony Fołty z pełnienia obowiązków służbowych z zachowaniem prawa do uposażenia, w celu stawienia się i przekazania pełnej dokumentacji. Dyrektor Izby Celnej w Krakowie wyraził zgodę na ten wyjazd.
Koleżanka Iwona Fołta nie przybyła do siedziby Federacji ZZSC w Toruniu w dniu 13.02.08r., jednocześnie nie poinformowała o przyczynie swojej nieobecności.
W związku z powyższym Komitet Wykonawczy Federacji ZZSC podejmie stosowne kroki prawne w stosunku do byłej Przewodniczącej Federacji ZZSC.
Dnia 11.02.08r. zostało wystosowane pismo wzywające kolegę Jarosława Berezowskiego (pełniącego obowiązki skarbnika w poprzedniej kadencji) do przybycia do siedziby Federacji ZZSC w Toruniu w dniu 13.02.08r. Kolega Jarosław Berezowski poinformował telefonicznie Przewodniczącego Federacji ZZSC, że w tym dniu nie przyjedzie do Torunia. Jednocześnie zadeklarował swoją obecność przy przekazywaniu dokumentacji finansowej za poprzednią kadencję.
Przekazanie to nastąpi w siedzibie warszawskiego biura rachunkowego prowadzącego sprawy finansowe Federacji ZZSC.

Przewodniczący Federacji ZZSC
Janusz Krysiak
(podpis na oryginale)
 
Federacja
Związków Zawodowy Służby Celnej
Warszawa,11.03.2008r
e-mail: janusz.krysiak@ols.mofnet.gov.pl

KOMUNIKAT

1. W dniu 10.03.2008r.w Warszawie odbyło się posiedzenie Komitetu Wykonawczego Federacji ZZSC. Na posiedzeniu zapoznano się ze stanowiskami organizacji członkowskich Federacji w sprawie podziału środków przeznaczonych na podwyżki.

Spośród 13 organizacji członkowskich, które wypowiedziały się w tej sprawie :

·9 jest za równym podziałem 500 zł brutto na etat dla każdego funkcjonariusza/pracownika do uposażenia zasadniczego,
·3 opowiadają się za podziałem mieszanym ( kwota 245 zł dla wszystkich funkcjonariuszy/pracowników, a 255 zł w/g „algorytmu” ),
·1 stoi na stanowisku podziału w/g „algorytmu”.

Wobec powyższego stanowisko jakie zostanie przedstawione stronie rządowej będzie zgodne z wolą większości.

Komitet Wykonawczy Federacji ZZSC oraz organizacje członkowskie zauważają, iż idea likwidowania kominów płacowych na poszczególnych stanowiskach służbowych jest słuszna, jednak proponowane rozwiązania SSC :

A/ nie realizują publicznie składanych obietnic rządowych i oczekiwań funkcjonariuszy i pracowników służby celnej. Podwyżka 500 zł brutto na etat tylko w niewielkim stopniu rekompensuje wieloletnie zaniedbania w sferze płac naszego środowiska zawodowego.

B/ propozycja rządowa, zawiera nieczytelne kryteria naliczania elementów składo-wych przyznanej kwoty, zasad jej rozdysponowania oraz zawiera element ukrytej manipulacji, która może doprowadzić do zwrotu niewykorzystanych części przyznanej kwoty do budżetu państwa.

C/ proponowana kwota na etat jest niewystarczająca do zlikwidowania wieloletnich zaniedbań w sferze uposażeń i likwidacji powstałych kominów płacowych. Przedstawiona propozycja strony rządowej, nosi znamiona doraźnej regulacji płac a nie załatwia nawarstwionych przez ostatnią dekadę zaniedbań i deprecjacji realnych zarobków w służbie celnej.

Przyjęcie zaproponowanych przez MF zasad podziału doprowadzi do dalszej frustracji i wzrostu niezadowolenia naszej grupy zawodowej oraz kumulacji przyznanych środków w rękach kierownictwa izb celnych.

2. W dniu 11.03.08r. powyższe stanowisko zostało przedstawione na spotkaniu Związków Zawodowych z Szefem Służby Celnej. Wszystkie pozostałe organizacje związkowe biorące udział w tym spotkaniu przedstawiły następujące stanowisko: po 500zł brutto na każdego zatrudnionego w Służbie Celnej. Mimo jednolitego stanowiska wszystkich związków Szef Służby Celnej nie podpisał żadnego porozumienia z przybyłymi związkowcami. Oświadczył, iż decyzje odnośnie uruchomienia środków w w/w kwocie podejmie w następnym tygodniu, po spotkaniu w najbliższych dniach z dyrektorami Izb Celnych. Szef Służby zapewnił, ze nie wyda żadnego polecenia dyrektorom izb co do sposobu podziału przekazanych pieniędzy.

Podział środków ma nastąpić w ramach poszczególnych izb celnych, po uzgodnieniu zasad z organizacjami związkowymi działającymi w danej izbie.

Przewodniczący FZZSC
Janusz Krysiak
(podpis na oryginale)
 
komunikat ze spotkania w MF-cz.1

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]
clip_image002.jpg
[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Federacja Toruń, dnia 30.05.2008r.[/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
E-mail . : jacek.staniszewski@rze.mofnet.gov.pl
Tel. 660 712 712 (95) 750 7155

[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Organizacje członkowskie[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]nasz znak: FZZSC/47/KW/2008 [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]KOMUNIKAT[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]Mając na uwadze przesłanie przez Szefa Służby celnej projekty 4 ustawa a w szczególności ustawy o Służbie celnej oraz ustawy modernizacyjnej, obradujący w dniach 19-20 maja br. w Toruniu Komitet Wykonawczy dokonał wnikliwej analizy przedłożonego materiału.[/FONT]
[FONT=&quot]Przygotowane przez KW uwagi oraz uwagi przesłane przez 5 naszych organizacji członkowskich zostały przedłożone na piśmie Szefowi Służby Celnej na spotkaniu w dniu 21.05.2008r. O spotkanie z Szefem Służby Celnej występowaliśmy pismem , z dnia 9 maja br., celem omówienia bieżącej sytuacji.[/FONT]
[FONT=&quot]Spotkanie zostało nam wyznaczone na dzień 21 maja br. W spotkaniu uczestniczyli Violetta Kroina, Joanna Tymiańska, Jacek Kraj oraz Jacek Staniszewski ze strony Federacji, natomiast ze strony ministerstwa Szef Służby Celnej Pan Jacek Kapica oraz Pani Maria Wójtowicz. Spotkanie trwało od godz.12 –16.[/FONT]
[FONT=&quot]Podczas spotkania najistotniejszą kwestią jaką poruszyliśmy na wstępie to przede wszystkim brak słowniczka oraz brak najważniejszego, czyli aktów wykonawczych.. [/FONT]
[FONT=&quot]Nie daje to możliwości pełnego odniesienia się do złożonych projektów. W ustawie jak wiemy można zawrzeć wszystko tylko jakie będzie rodziło to skutki, możemy dowiedzieć się jedynie z aktów wykonawczych, które na dzień dzisiejszy nie zostały nam przedłożone do konsultacji-ustawę zatem możemy traktować jak martwy przepis.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]Przechodząc jednakże do tego, co otrzymaliśmy truizmem byłoby twierdzenie, iż ustawa o Służbie celnej nie wymaga zmian mających na celu dostosowanie do panujących realiów. Jednakże, zmiany te, nie mogą powodować pogorszenia statusu funkcjonariusza, a wręcz jego degradację. Wszelkie konieczne zmiany winny być wprowadzane na zasadzie EWOLUCYLNEJ (tak jak w innych służbach mundurowych) a nie REWOLUCYJNEJ. Nie ulega wątpliwości, iż staniemy przed problemem „ucywilnienia” służby, jednakże ma być ono oparte na jasnych i czytelnych kryteriach. „Ucywilnianie” służby winno rozpocząć się z dniem wejścia w życie zmian do ustawy, to jest z dniem 01 kwietnia 2009 r., a dotyczyć ono ma WYŁĄCZNIE osób zatrudnianych po tej dacie, lub tych funkcjonariuszy, którzy po zapoznaniu się z całością skutków proponowanych zmian, wyrażą DOBROWOLNIE wolę zmianę swojego statusu.[/FONT]
[FONT=&quot]Komitet Wykonawczy z całą stanowczością stwierdził, iż zaproponowane rozwiązania w rozdziale 15 „Przepisy przejściowe”, (w chwili obecnej najważniejsze) a w szczególności art. 226 ust. 4-5, 8, 11-12, są nie do przyjęcia przez stronę związkową. Szczególnie ust. 11 tegoż art. zakłada możliwość alokowania funkcjonariusza celnego do innej izby celnej w razie złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia propozycji pracy określonej w art. 226 ust. 3 pkt. 2. Innymi słowy w razie odmowy przyjęcia propozycji zostania „cywilem”. Ten SCENARIUSZ już przerabialiśmy! Stwierdziliśmy, iż jest to niedopuszczalna forma nacisku na funkcjonariuszy mająca na celu „dobrowolne” zrzeczenie się aktu mianowania do Służby celnej w zamian za pozostanie w macierzystej jednostce, a co zatem idzie „dobrowolne” wyrażenie zgody na pogorszenie swojego statusu. W chwili obecnej każdy z funkcjonariuszy posiada AKT MIANOWANIA, a co zatem idzie Komitet Wykonawczy stoi na stanowisku, i taka została wniesiona poprawka, że to funkcjonariusz ma prawo decydować o zmianie swojego statusu.[/FONT]
[FONT=&quot]Niedopuszczalna jest również propozycja zawężenia zadań Służby celnej jedynie do czynności kontrolnych. Wyrzucenie poza nawias choćby, szeroko rozumianego, orzecznictwa spowoduje sprowadzenie roli Służby Celnej, do roli jaką spełnia w chwili obecnej Straż Miejska i może dać w przyszłości rękojmie do likwidacji Służby celnej lub systematycznego ograniczania jej zadań, szczególnie mając na uwadze fakt, iż to Minister Finansów ma w drodze rozporządzenia określi komórki organizacyjne oraz stanowiska, na których zadania wykonywane są wyłącznie przez funkcjonariuszy (art. 22 ust. 4).[/FONT]
[FONT=&quot]Wyrażenie zgody na przyjęcie proponowanych zmian spowoduje, iż funkcjonariusze staną się mniejszością we własnej ustawie, powodując dodatkowo umniejszenie ich roli. Określenie stanowisk cywilnych winno zostać zawężone jedynie do stanowisk pomocniczych – czyli służebnych wobec zadań wykonywanych przez Służbę Celną i to wyłącznie na drodze EWOLUCYJNEJ.[/FONT]
[FONT=&quot]W dyskusji nad poszczególnymi artykułami strona związkowa wskazywała na szereg zagrożeń związany ze sztywnym podziałem zadań przypisywanych wyłącznie funkcjonariuszom bądź pracownikom cywilnym. Wyraziliśmy pogląd, że tak instrumentalny podział doprowadzi do paraliżu organizacyjnego w Izbach celnych oraz odpływu najbardziej wykwalifikowanej kadry.[/FONT]
[FONT=&quot]Kolejny problem to brak określenia na jakich zasadach będą określane nowe stanowiska – brak rozporządzenia. W tej sytuacji nikt z nas na chwilę obecną nie posiada wiedzy, jakie zostanie mu przypisane stanowisko. Czy będzie to równorzędne do zajmowanego, czy też nastąpi degradacja? Następnie, na jakich zasadach będą przypisywane stopnie, w jakim znajdzie się korpusie poszczególny funkcjonariusz?[/FONT]
 
[FONT=&quot]Komitet Wykonawczy stanowczo zaprotestował przeciwko powoływaniu z „urzędu”, od stopnia podkomisarza, na stopnie oficerów starszych (art. 226 ust. 4) z dożywotnim zwolnieniem od składania jakichkolwiek egzaminów, mając na uwadze, iż pozostała część funkcjonariuszy będzie objęta (tak wynikało z rozmowy) egzaminami, lecz nie jest to w chwili obecnej sprecyzowane na jakich zasadach. Nasze stanowisko jest jasne – wszyscy funkcjonariusze mają być traktowani na równych zasadach.[/FONT]
[FONT=&quot]Poruszyliśmy problem aresztowań funkcjonariuszy oraz restytucji ich uprawnień. Szef Służby Celnej stwierdził, iż co najmniej 40% spraw prowadzonych przeciwko funkcjonariuszom kończy się przywróceniem ich do służby. Dodał jednocześnie, iż zobowiąże dyrektorów izb celnych do współpracy z prokuratorami w sytuacji aresztowania funkcjonariusza, celem uniknięcia procesu przedłużania postępowań (na ile to będzie możliwe), oraz to, iż ewentualne przyszłe zatrzymania nie będą „publiczne”, widowiskowe, na oczach petentów.[/FONT]
[FONT=&quot]Zwrócono również uwagę Szefowi Służby Celnej, iż proponowane zmiany do ustawy nie odnoszą się do restytucji uprawnień alokowanych funkcjonariuszy a wręcz odbiera im dotychczasowe świadczenia.[/FONT]
[FONT=&quot]Szef SC poinformował nas o tym, iż zaległe świadczenia dla osób, które przeszły z UKS, będą wypłacone.[/FONT]
[FONT=&quot]Stwierdziliśmy również niespójność uzasadnienia załączonego do projektu ustaw z konkretnymi zapisami artykułami w ustawie.[/FONT]
[FONT=&quot]Poruszano również kwestię emerytur – jednakże z uwagi na obszerność i złożoność tematu omówimy ten problem w komunikacie, który zamieścimy w pierwszym tygodniu czerwca. [/FONT]
[FONT=&quot]Pragniemy jednocześnie poinformować, iż stanowcze działanie Federacji (choćby stanowisko na spotkaniu w Świdrze w kwietniu br. oraz przeprowadzone rozmowy z parlamentarzystami) doprowadziło uzyskania dodatkowej kwoty, w wysokości około 29 mln złotych, która będzie przeznaczona na dodatki służbowe oraz motywacyjne. Ta kwota pozwoli na zachowanie podwyżek w kwocie nie mniejszej niż 500,00 PLN brutto na etat w przyszłym roku.[/FONT]
[FONT=&quot]Nawiązując do spotkania wszystkich organizacji związkowych działających w Służbie Celnej w dniu 26 maja br. należy po raz kolejny zaliczyć je do takich, które niczego konstruktywnego nie przyniosło. Federację reprezentowali w tym dniu Jacek Kraj i Jacek Staniszewski. Poruszane były sprawy związane z planowany odejściem od stałych nadzorów, a pozostawieniem docelowo jedynie te, które mają szczególne znaczenia dla państwa.[/FONT]
[FONT=&quot]W przeciwieństwie do 26. 05.2008r. spotkanie w dniu 21.05.br. możemy uznać za konstruktywne, na którym zgłosiliśmy swoje uwagi i wątpliwości argumentując na bieżąco (do każdego art. z którym się nie zgadzamy).[/FONT]
[FONT=&quot]W dniu 26 maja w siedzibie MF odbyło się również spotkanie przedstawicieli Federacji z ks. Dziekanem Marcinem Iżyckim. W trakcie spotkania zapoznaliśmy ks. Dziekana z problemami nurtującymi funkcjonariuszy w ostatnich latach, ze szczególnym naciskiem na problem funkcjonariuszy alokowanych. Omówiono również stanowisko w kwestii zmian do ustawy o Służbie Celnej. Ks. Dziekan ze swej strony zapewnił o aktywnym włączeniu się do prac w zakresie reformy Służby Celnej i poparcia postulatów strony związkowej zarówno w zakresie proponowanych przez nią zmian konsultowanych aktów prawnych, jak tez w kwestii rozwiązania problemu alokacji. [/FONT]
[FONT=&quot]Reasumując: przedstawione stanowisko i zaproponowane zmiany w żadnym wypadku nie mogą pogorszyć statusu funkcjonariusza celnego. Zmiany jakie mają być zawarte w nowelizacji USTAWY O SŁUŻBIE CELNEJ – bo to jest nasza ustawa - mają służyć stabilizacji i poprawie statusu naszego zawodu. Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej stała, stoi, i będzie stać na stanowisku równego i sprawiedliwego traktowania wszystkich funkcjonariuszy. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] Wiceprzewodniczący FZZSC[/FONT]
[FONT=&quot] Jacek Staniszewski[/FONT]
(podpis na oryginale)
[FONT=&quot]


[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
W załączeniu: propozycje zmian FZZSC złożonych na ręce Szefa S.C. w dniu 21 maja 2008 r.
 
zmiany zaproponowane przez FZZSC-cz.1

[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Proponowane zmiany do projektu Ustawy z dnia 08.05.2008r. o Służbie Celnej1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]Przepisy ogólne[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 22.[/FONT][FONT=&quot] 2. Zadania, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 4 - 7, 9 oraz w art. 6 w ust. 2 wykonują wyłącznie funkcjonariusze.[/FONT]

[FONT=&quot]ust.2: Zadania, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1,2,4 - 7, 9 oraz w art. 6 w ust. 2 wykonują wyłącznie funkcjonariusze.[/FONT]
[FONT=&quot]3.[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]Zadania i stanowiska nie zastrzeżone dla funkcjonariuszy wykonują wyłącznie osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 3: Zadania i stanowiska nie zastrzeżone dla funkcjonariuszy wykonują osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 4: Funkcjonariusz celny może pełnić służbę na stanowiskach określonych w ust.3[/FONT]
dotychczasowy ust. 4 wykreśla się
[FONT=&quot]Art. 26.[/FONT][FONT=&quot] 1. Szefa Służby Celnej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych.[/FONT]
[FONT=&quot]3. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny posiadać:[/FONT]
[FONT=&quot]1)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]wyłącznie obywatelstwo polskie;[/FONT]
[FONT=&quot]2)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]wyższe wykształcenie magisterskie;[/FONT]
[FONT=&quot]3)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]co najmniej czteroletnie doświadczenie w zakresie obejmującym zagadnienia podatkowe lub celne;[/FONT]
[FONT=&quot]4)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]co najmniej czteroletnie zatrudnienie w organach administracji publicznej, w tym co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym.[/FONT]
[FONT=&quot]dodaje się :[/FONT]
[FONT=&quot]5)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]korzysta w pełni praw publicznych[/FONT]
[FONT=&quot]6)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie[/FONT]
[FONT=&quot]7)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]posiada nieposzlakowaną opinię[/FONT]
[FONT=&quot]8)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]posiada stan zdrowia pozwalający na pełnienie służby na określonym stanowisku[/FONT]
[FONT=&quot] 9)[/FONT][FONT=&quot] ([/FONT][FONT=&quot]dotychczasowy 8[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot] Na stanowiska, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2-8, można powołać funkcjonariuszy z korpusu oficerów Służby Celnej lub korpusu generałów Służby Celnej albo członków korpusu służby cywilnej.[/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 9:Na stanowiska, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2-8, można powołać funkcjonariuszy z korpusu oficerów Służby Celnej lub korpusu generałów Służby Celnej[/FONT]
[FONT=&quot]dodaje się :[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]10)[/FONT][FONT=&quot] Na stanowiska, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3,4,6,8 można powołać członków korpusu Służby Cywilnej[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]9. Do powoływania na stanowiska, o których mowa w art. 25 ust. 2, i odwoływania z tych stanowisk, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powoływania i odwoływania zastępcy naczelnika urzędu celnego, z tym że powołanie na te stanowiska może następuje z korpusu oficerów młodszych Służby Celnej lub z korpusu aspirantów Służby Celnej albo członków korpusu służby cywilnej.(dotychczasowy w/w ust. 9 staje się ust.10 )[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 94.[/FONT][FONT=&quot] 1.Jeżeli wymagają tego potrzeby Służby Celnej, funkcjonariuszowi można powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku na czas nieprzekraczający 12 miesięcy, zgodnie z jego kwalifikacjami.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 94. 1. Jeżeli wymagają tego potrzeby Służby Celnej, funkcjonariuszowi można powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku na czas nieprzekraczający 6 miesięcy, zgodnie z jego kwalifikacjami.[/FONT]
[FONT=&quot]2. Funkcjonariusza można, gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przenieść na takie samo lub równorzędne stanowisko w tej samej grupie zaszeregowania do innej jednostki organizacyjnej w tej samej lub innej miejscowości.[/FONT]
[FONT=&quot]dodaje się:[/FONT]
[FONT=&quot]pkt.1: Funkcjonariuszowi przysługuje odwołanie od decyzji kierownika jednostki do Szefa Służby Celnej.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 107 wykreślić w całości.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 108.[/FONT][FONT=&quot] 1. Funkcjonariusz Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej może być na własną prośbę przeniesiony do służby w Służbie Celnej, jeżeli wykazuje on szczególne predyspozycje do jej pełnienia.[/FONT]
[FONT=&quot]dodaję się:[/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 1: Funkcjonariusz celny może być na własną prośbę przeniesiony do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej[/FONT]
[FONT=&quot]2. Funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, do służby w Służbie Celnej przenosi, w porozumieniu odpowiednio z Komendantem Głównym Policji, Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Komendantem Głównym Straży Granicznej minister właściwy do spraw finansów publicznych, za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych.[/FONT]
[FONT=&quot]dodaje się :[/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 1: Funkcjonariusz a którym mowa w ust.1 pkt.1 do służby w[/FONT][FONT=&quot] Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej przenosi w porozumieniu z Szefem Służby Celnej minister właściwy do spraw wewnętrznych za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych[/FONT]
[FONT=&quot]3. Funkcjonariusz przeniesiony do służby w Służbie Celnej zachowuje ciągłość służby.[/FONT]
[FONT=&quot]3. Funkcjonariusz przeniesiony do służby określonej w ust.1 zachowuje ciągłość służby.[/FONT]
[FONT=&quot]5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia;[/FONT]
[FONT=&quot]1) szczegółowy sposób i tryb przenoszenia do służby w Służbie Celnej funkcjonariuszy, o których mowa w ust. 1,[/FONT]
[FONT=&quot]2) równorzędność okresów służby, stażu i uzyskanych w dotychczasowych jednostkach kwalifikacji zawodowych, [/FONT]
[FONT=&quot]3) kwalifikacje predestynujące do służby w Służbie Celnej [/FONT]
-[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]mając na względzie sprawne przeniesienie pomiędzy służbami, przepisy prawna dotyczące przenoszonych funkcjonariuszy oraz ich przydatność do służby do Służby Celnej.[/FONT]
[FONT=&quot]dodaje się:[/FONT]
[FONT=&quot]6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:[/FONT]
[FONT=&quot]1) szczegółowy sposób i tryb przenoszenia do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej , o których mowa w ust. 1,[/FONT]
[FONT=&quot]2) równorzędność okresów służby, stażu i uzyskanych w dotychczasowych jednostkach kwalifikacji zawodowych, [/FONT]
[FONT=&quot]3) kwalifikacje predestynujące do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej[/FONT]

[FONT=&quot]1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 
str.3+4

[FONT=&quot]Art. 110.[/FONT][FONT=&quot] 1. Funkcjonariusza zawiesza się w pełnieniu obowiązków służbowych na czas nie dłuższy niż 3 miesiące, w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 110. 1. Funkcjonariusza zawiesza się w pełnieniu obowiązków służbowych na czas nie dłuższy niż 12 miesiące, w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 3 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]obecny ust.4 staje się ust.3, a ust.5 staje się ust. 4[/FONT]
[FONT=&quot] Art. 112.[/FONT][FONT=&quot] 1. Funkcjonariusza zwalnia się ze służby w przypadku:[/FONT]
[FONT=&quot]pkt.12 wykreśla się [/FONT]
[FONT=&quot]pkt.14 wykreśla się [/FONT]
[FONT=&quot]Art. 114.[/FONT][FONT=&quot] Funkcjonariusza można zwolnić ze służby w przypadku:[/FONT]
[FONT=&quot]6) nieobecności w służbie z powodu choroby trwającej dłużej niż rok; do tego okresu wlicza się okresy poprzedniej nieobecności w służbie z powodu choroby, jeżeli przerwa pomiędzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej nieobecności w służbie z powodu choroby nie przekraczała 60 dni kalendarzowych;[/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 6: nieobecności w służbie z powodu choroby trwającej dłużej niż rok;[/FONT]
[FONT=&quot]7) reorganizacji jednostki organizacyjnej związanej z ograniczeniem zadań, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie funkcjonariusza na inne stanowisko w tej samej jednostce organizacyjnej;[/FONT]
[FONT=&quot]pkt.7 : likwidacji urzędu lub jego reorganizacji związanej ze zmniejszeniem liczby etatów, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie funkcjonariusza celnego na inne stanowisko w tym samym urzędzie.[/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 10,11,12 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 116.[/FONT][FONT=&quot] 3. Funkcjonariuszowi przywróconemu do służby przysługuje za okres pozostawania poza służbą świadczenie pieniężne równe uposażeniu na stanowisku zajmowanym przed zwolnieniem, nie więcej jednak niż za okres 6 miesięcy i nie mniej niż za miesiąc. Świadczenie pieniężne wypłaca się w terminie 14 dni od dnia złożenia przez funkcjonariusza pisemnego wniosku wraz z dokumentem potwierdzającym fakt przywrócenia do służby. [/FONT]
[FONT=&quot]ust. 3: Funkcjonariuszowi przywróconemu do służby przysługuje za okres pozostawania poza służbą świadczenie pieniężne równe uposażeniu na stanowisku zajmowanym przed zwolnieniem. Świadczenie pieniężne wypłaca się z urzędu w terminie do 30 dni od dnia przywrócenia funkcjonariusza do służby.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]4. Okres, za który funkcjonariuszowi przysługuje świadczenie pieniężne, wlicza się do okresu służby od którego zależą uprawnienia i świadczenia należne funkcjonariuszom celnym. Okresu pozostawania poza służbą, za który funkcjonariuszowi nie przysługuje świadczenie pieniężne, nie uważa się za przerwę w służbie w zakresie uprawnień uzależnionych od nieprzerwanego jej biegu.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 4: Okres, za który funkcjonariuszowi przysługuje świadczenie pieniężne, wlicza się do okresu służby od którego zależą uprawnienia i świadczenia należne funkcjonariuszom celnym.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 120. [/FONT][FONT=&quot]5. W zamian za czas służby przekraczający normę określoną w ust. 2 funkcjonariuszowi przysługuje czas wolny od służby w tym samym wymiarze albo uposażenie za przedłużony czas służby.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 5: W zamian za czas służby przekraczający normę określoną w ust. 2 funkcjonariuszowi przysługuje czas wolny od służby i uposażenie za przedłużony czas służby na zasadach przewidzianych w Kodeksie Pracy.[/FONT]
[FONT=&quot]6.[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]Liczba godzin przedłużonego czasu służby nie może przekroczyć dla funkcjonariusza 400 w roku kalendarzowym.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 6: Liczba godzin przedłużonego czasu służby nie może przekroczyć dla funkcjonariusza liczby określonej w Kodeksie Pracy w roku kalendarzowym.[/FONT]
[FONT=&quot]7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia;[/FONT]
[FONT=&quot]1) rozkład czasu służby,[/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 2 wykreśla się [/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 3 wykreśla się [/FONT]
[FONT=&quot]4) okoliczności uzasadniające przedłużenie czasu służby ponad ustawowy wymiar, jak również niezbędny czas na wypoczynek funkcjonariusza po służbie oraz sposób prowadzenia ewidencji czasu służby[/FONT]
[FONT=&quot] -biorąc pod uwagę zagwarantowanie prawa do wypoczynku.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 4: okoliczności uzasadniające przedłużenie czasu służby ponad ustawowy wymiar oraz sposób prowadzenia ewidencji czasu służby[/FONT]
[FONT=&quot]Rozdział 9[/FONT]
[FONT=&quot]Stanowiska i stopnie służbowe funkcjonariuszy[/FONT]
[FONT=&quot]art 122 wykreśla się[/FONT]
Art. 127. ust.2 pkt.4: nieobecności z tytułu urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego, choroby trwającej dłużej niż 30 dni kalendarzowych w służbie trwającej łącznie co najmniej połowę okresu służby wymaganego do nadania wyższego stopnia służbowego;
ust. 2 pkt.4: nieobecności z tytułu urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego, trwającego dłużej niż 3 miesiące.
[FONT=&quot]Rozdział 10[/FONT]
[FONT=&quot]Obowiązki i prawa funkcjonariuszy[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 135.[/FONT][FONT=&quot] 1. Funkcjonariusz może wykonywać dodatkowe zajęcia zarobkowe jedynie za zgodą kierownika urzędu. W odniesieniu do dyrektora izby celnej lub jego zastępcy zgody udziela minister właściwy do spraw finansów publicznych.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 135. 1. Funkcjonariusz może wykonywać dodatkowe zajęcia zarobkowe.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 137. ust. 2 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 143.[/FONT][FONT=&quot] 1. Funkcjonariusze w czasie wykonywania zadań służbowych mogą otrzymywać nieodpłatnie wyżywienie lub równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 143. 1. Funkcjonariusze w czasie wykonywania zadań służbowych otrzymują nieodpłatnie wyżywienie lub równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 145.[/FONT][FONT=&quot] 1. Funkcjonariuszowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego na zasadach określonych w Kodeksie Pracy z wyłączeniem art. 1672.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 145. 1. Funkcjonariuszowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego na zasadach określonych w Kodeksie Pracy .[/FONT]
[FONT=&quot]2. Funkcjonariuszowi, który osiągnął określony staż służby przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w każdym roku kalendarzowym w wymiarze:[/FONT]
[FONT=&quot]1)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]5 dni jeżeli posiada 15 lat służby,[/FONT]
[FONT=&quot]2)[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]10 dni jeżeli posiada 20 lat służby. [/FONT]
[FONT=&quot]3.[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]Łączny wymiar dodatkowego urlopu wypoczynkowego, o którym mowa w ust. 2, nie może przekroczyć 10 dni rocznie.[/FONT]
[FONT=&quot]4.[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]Do okresów służby uprawniających do dodatkowego urlopu wypoczynkowego, o którym mowa w ust. 2, wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy służby lub zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.[/FONT]
 
str.5+6

[FONT=&quot]Rozdział 11[/FONT]
[FONT=&quot]Uposażenie i inne świadczenie pieniężne funkcjonariuszy[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 151[/FONT][FONT=&quot]. 3. Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy stanowi wielokrotność kwoty bazowej, której wysokość ustaloną według odrębnych zasad określa ustawa budżetowa.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 3: Przeciętne zasadnicze uposażenie funkcjonariuszy stanowi wielokrotność kwoty bazowej, której wysokość ustaloną według odrębnych zasad określa ustawa budżetowa.[/FONT]
[FONT=&quot]4. Wielokrotność kwoty bazowej, o której mowa w ust. 3, określa Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia. Rada Ministrów, określając wielokrotność kwoty bazowej, powinna kierować się szczególnymi zadaniami, jakie wykonuje Służba Celna. [/FONT]
[FONT=&quot]ust. 4: Wielokrotność kwoty bazowej, o której mowa w ust. 3, corocznie określa Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia. Rada Ministrów, określając wielokrotność kwoty bazowej, jednakże nie mniejszej niż w Policji lub Straży Granicznej, powinna kierować się szczególnymi zadaniami, jakie wykonuje Służba Celna. [/FONT]
[FONT=&quot]Art. 153. [/FONT][FONT=&quot]Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia:[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 153.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]otrzymuje nowe brzmienie[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, stawki uposażenia zasadniczego dla poszczególnych stanowisk służbowych, wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatków.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 154. 1. [/FONT][FONT=&quot]Funkcjonariusz odwołany ze stanowiska lub przeniesiony na stanowisko służbowe zaszeregowane do niższej grupy uposażenia zasadniczego zachowuje prawo do uposażenia zasadniczego pobieranego na poprzednio zajmowanym stanowisku, do czasu uzyskania wyższego uposażenia według zajmowanego stanowiska służbowego.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 154. 1.[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]otrzymuje nowe brzmienie[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]Funkcjonariusz odwołany ze stanowiska lub przeniesiony na stanowisko służbowe zaszeregowane do niższej grupy uposażenia zasadniczego otrzymuje uposażenie zasadnicze należne na stanowisku na które został przeniesiony.[/FONT]
[FONT=&quot]ust.2 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 155. ust.1 pkt.4. wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]Art.155 ust.3[/FONT][FONT=&quot]. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, warunki otrzymywania dodatków do uposażenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, oraz ich wysokość, uwzględniając okoliczności uzasadniające ich przyznanie oraz okresowe podwyższenie lub obniżenie, jak również rodzaje i wysokość dodatków przysługujących funkcjonariuszowi ze względu na szczególne właściwości, kwalifikacje, umiejętności, zadania, warunki albo miejsce pełnienia służby.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 3: Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, warunki otrzymywania dodatków do uposażenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2,3 oraz ich wysokość, uwzględniając okoliczności uzasadniające ich przyznanie oraz okresowe podwyższenie lub obniżenie, jak również rodzaje i wysokość dodatków przysługujących funkcjonariuszowi .[/FONT]
[FONT=&quot] Art. 164.[/FONT][FONT=&quot] 1. Funkcjonariuszowi odbywającemu podróże służbowe na obszarze kraju przysługują należności z tytułu podróży służbowych.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 164. 1. Funkcjonariuszowi odbywającemu podróże służbowe na obszarze kraju przysługują należności z tytułu podróży służbowych na zasadach określonych w Kodeksie Pracy.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 2 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 165[/FONT][FONT=&quot].1. Funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby w komórkach organizacyjnych usytuowanych na zewnętrznej granicy Wspólnoty Europejskiej, jeżeli on i członkowie jego rodziny nie zamieszkują lub nie posiadają lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby lub miejscowości pobliskiej.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 165.1. Funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby, jeżeli on i członkowie jego rodziny nie zamieszkują lub nie posiadają lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby lub miejscowości pobliskiej.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 169.[/FONT][FONT=&quot]1. Funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości trzymiesięcznego uposażenia. Odprawa ulega zwiększeniu o 20% miesięcznego uposażenia za każdy dalszy pełny rok pełnienia służby ponad 5 lat nieprzerwanej służby, aż do wysokości sześciomiesięcznego uposażenia.[/FONT]
[FONT=&quot]art. 169.1. Funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości sześciomiesięcznego uposażenia.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 2 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot] Art. 180.[/FONT][FONT=&quot] 2. Rzecznik dyscyplinarny powinien być funkcjonariuszem oraz mieć co najmniej pięcioletni okres nienagannej służby.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 180. 2. Rzecznik dyscyplinarny powinien być funkcjonariuszem z wykształceniem prawniczym oraz mieć co najmniej pięcioletni okres nienagannej służby.[/FONT]
[FONT=&quot]Art. 221. wykreśla się [/FONT]
[FONT=&quot]Rozdział 15[/FONT]
[FONT=&quot]Przepisy przejściowe[/FONT]

[FONT=&quot]Art. 226. ust.3 [/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy kierownik urzędu przedstawia funkcjonariuszowi celnemu o których w ust.1:[/FONT]
[FONT=&quot]1.[FONT=&quot] [/FONT][/FONT][FONT=&quot]pisemną propozycję określającą ,zgodnie z przepisami niniejszej ustawy , miejsce pełnienia służby, stopień służbowy, stanowisko i uposażenie albo[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 3 pkt.1: pisemną propozycję określającą ,zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, miejsce pełnienia służby, stopień służbowy, stanowisko i uposażenie nie niższe od dotychczas otrzymywanego albo[/FONT]
[FONT=&quot]dodaje się :[/FONT]
[FONT=&quot]pkt. 3: Stosunek służbowy funkcjonariusza, który odmówił przyjęcia złożonej propozycji nie ulega zmianie.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 4 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 5 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 8 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 11 wykreśla się[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 12 wykreśla się[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]13. W przypadku odmowy przyjęcia propozycji, o których mowa w ust. 3 i 11, funkcjonariusza celnego zwalnia się ze służby z upływem:[/FONT]
[FONT=&quot]1) dwóch tygodni w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie przygotowawczej,[/FONT]
[FONT=&quot]2) trzech miesięcy w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie stałej[/FONT]
-[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]od dnia złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia propozycji.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 9[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]dawny 13[/FONT][FONT=&quot]): [/FONT][FONT=&quot]W przypadku odmowy przyjęcia propozycji, o których mowa w ust. 3 pkt.1 i 2, funkcjonariusza celnego zwalnia się ze służby z upływem:[/FONT]
[FONT=&quot]1) dwóch tygodni w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie przygotowawczej,[/FONT]
[FONT=&quot]2) trzech miesięcy w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie stałej[/FONT]
-[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]od dnia złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia propozycji.[/FONT]
[FONT=&quot] 14. Spory wynikające z przepisu ust. 13, podlegają rozpatrzeniu przez sąd pracy.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 10[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]([/FONT][FONT=&quot]dawny 14)[/FONT][FONT=&quot] : Spory wynikające ze stosunku służbowego podlegają rozpatrzeniu przez sąd pracy.[/FONT]
 
str.7

[FONT=&quot] Art. 227. ust. 4 [/FONT][FONT=&quot]Członek korpusu służby cywilnej, który odmówił przyjęcia propozycji, otrzyma, w terminie 7 dni od dnia odmowy jej przyjęcia, propozycję pracy na stanowisku, w tym samym lub innym urzędzie. Propozycja powinna określać wynagrodzenie nie niższe od dotychczas otrzymywanego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.[/FONT]
[FONT=&quot]ust. 4: Członek korpusu służby cywilnej, który odmówił przyjęcia propozycji, otrzyma, w terminie 7 dni od dnia odmowy jej przyjęcia, propozycję pracy na stanowisku, w tym samym urzędzie. Propozycja powinna określać wynagrodzenie nie niższe od dotychczas otrzymywanego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.[/FONT]
Art. 230. Do postępowań dyscyplinarnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
art. 230. Do postępowań dyscyplinarnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
Art. 231. 1. Do kar dyscyplinarnych orzeczonych, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy o przedawnieniu i zatarciu kary określone w ustawie, chyba że upłynął termin ich przedawnienia.
[FONT=&quot]2. [/FONT][FONT=&quot]Do kar dyscyplinarnych , które uprawomocniły się przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe o przedawnieniu i zatarciu kary dyscyplinarnej, chyba że upłynął już termin przedawnienia. [/FONT][FONT=&quot] [/FONT]
ust.1: Do kar dyscyplinarnych orzeczonych, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy o przedawnieniu i zatarciu kary określone w niniejszej ustawie, chyba że upłynął termin ich przedawnienia.
[FONT=&quot]ust.2: [/FONT][FONT=&quot]Do kar dyscyplinarnych, które uprawomocniły się przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy o przedawnieniu i zatarciu kary dyscyplinarnej, chyba że upłynął już termin przedawnienia. [/FONT]
Art. 233. Rzecznik dyscyplinarny powołany przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy działa do końca okresu, na który został powołany.
art. 233. Rzecznik dyscyplinarny powołany przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy działa do końca okresu, na który został powołany o ile spełnia wymogi określone w art. 180 ust. 2
Art. 234. Do postępowań, w sprawach ze stosunku służbowego wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
art. 234. Do postępowań, w sprawach ze stosunku służbowego wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
 
odpowiedz MF na temat zmian do ustawy modernizacyjnej

Uwagi do ustawy o Służbie Celnej - związki zawodowe FZZSC

Lp
Jednostka redakcyjna
[FONT=&quot]Zgłaszający[/FONT]

treść uwagi
podjęta decyzja i uzasadnienie
1.
Art. 22 ust. 2.
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Ust.2 powinien otrzymać brzmienie: Zadania, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1,2,4 - 7, 9 oraz w art. 6 w ust. 2 wykonują wyłącznie funkcjonariusze; natomiast ust. 3: Zadania i stanowiska nie zastrzeżone dla funkcjonariuszy wykonują osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
ust. 4: Funkcjonariusz celny może pełnić służbę na stanowiskach określonych w ust.3
dotychczasowy ust. 4 wykreśla się

Uwzględniono częściowo. Przepis otrzymał brzmienie:
„2. Zadania, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 4 - 7, 9 oraz w art. 2 ust. 2 wykonują wyłącznie funkcjonariusze, z zastrzeżeniem przepisów wydanych na podstawie art. 13b ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 i Nr 273, poz. 2703 z późn. zm.18).
3. Zadania nie zastrzeżone dla funkcjonariuszy wykonują osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) komórki organizacyjne oraz stanowiska, na których zadania wykonywane są wyłącznie przez funkcjonariuszy;
2) komórki organizacyjne oraz stanowiska, na których zadania wykonywane są wyłącznie przez członków korpusu służby cywilnej:
3) komórki organizacyjne oraz stanowiska, na których zadania wykonywane są przez funkcjonariuszy lub członków korpusu służby cywilnej
- mając na uwadze charakter zadań realizowanych w tych komórkach i na tych stanowiskach.

2.
Art. 26
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Dodanie dla kandydata na Szefa Służby Celnej (Zastępcy Szefa Służby Celnej) następujących wymagań:
-korzysta w pełni praw publicznych
-nie była karana za przestępstwo popełnione umyślnie
-posiada nieposzlakowaną opinię
-posiada stan zdrowia pozwalający na pełnienie służby na określonym stanowisku
pkt. 9 powinien otrzymać brzmienie: Na stanowiska, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2-8, można powołać funkcjonariuszy z korpusu oficerów Służby Celnej lub korpusu generałów Służby Celnej
dodać należy:
10) Na stanowiska, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3,4,6,8 można powołać członków korpusu Służby Cywilnej.
9. Do powoływania na stanowiska, o których mowa w art. 25 ust. 2, i odwoływania z tych stanowisk, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powoływania i odwoływania zastępcy naczelnika urzędu celnego, z tym że powołanie na te stanowiska może następuje z korpusu oficerów młodszych Służby Celnej lub z korpusu aspirantów Służby Celnej albo członków korpusu służby cywilnej.(dotychczasowy w/w ust. 9 staje się ust.10 )

Uwzględniono
Art. 26 ust. 3 projektu stanowi: Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny :
1)posiadać wyłącznie obywatelstwo polskie;
2)korzystać w pełni z praw publicznych;
3)nie być karana za przestępstwo popełnione umyślnie lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4)posiadać wyższe wykształcenie magisterskie;
5)posiadać co najmniej czteroletnie doświadczenie w zakresie obejmującym zagadnienia podatkowe lub celne;
6)posiadać co najmniej czteroletnie zatrudnienie w organach administracji publicznej, w tym co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym;
7)posiadać nieposzlakowaną opinię.

3.
Art. 94
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowane brzmienie powyższego przepisu: Jeżeli wymagają tego potrzeby Służby Celnej, funkcjonariuszowi można powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku na czas nieprzekraczający 6 miesięcy, zgodnie z jego kwalifikacjami.
2. Funkcjonariusza można, gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przenieść na takie samo lub równorzędne stanowisko w tej samej grupie zaszeregowania do innej jednostki organizacyjnej w tej samej lub innej miejscowości.
dodaje się:
pkt.1: Funkcjonariuszowi przysługuje odwołanie od decyzji kierownika jednostki do Szefa Służby Celnej.

Uwzględniono częściowo. Przedłużenie powierzenia pełnienia obowiązków służbowych na innym stanowisku do 12 m-cy może nastąpić wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Możliwość przeniesienia funkcjonariusza odnosi się tylko do przypadków, gdy wymagają tego ważne względy służbowe, przyznanie funkcjonariuszowi prawa wniesienia odwołania w tej sytuacji rozmija się z charakterem instytucji przeniesienia.
Odwołanie przysługuje na podstawie art. 194 projektu.
 
odp.cd 2

4.
Art. 107
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]
Powyższy przepis należy wykreślić w całości
Nie uwzględniono
5.
Art. 108
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Należy dodać: pkt. 1: Funkcjonariusz celny może być na własną prośbę przeniesiony do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej
Ust. 2. Funkcjonariusza, o którym mowa w ust. 1, do służby w Służbie Celnej przenosi, w porozumieniu odpowiednio z Komendantem Głównym Policji, Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Komendantem Głównym Straży Granicznej minister właściwy do spraw finansów publicznych, za zgodą ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
dodaje się :
pkt. 1: Funkcjonariusz a którym mowa w ust.1 pkt.1 do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej przenosi w porozumieniu z Szefem Służby Celnej minister właściwy do spraw wewnętrznych za zgodą ministra właściwego do spraw finansów publicznych
3. Funkcjonariusz przeniesiony do służby w Służbie Celnej zachowuje ciągłość służby.
3. Funkcjonariusz przeniesiony do służby określonej w ust.1 zachowuje ciągłość służby.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia;
1) szczegółowy sposób i tryb przenoszenia do służby w Służbie Celnej funkcjonariuszy, o których mowa w ust. 1,
2) równorzędność okresów służby, stażu i uzyskanych w dotychczasowych jednostkach kwalifikacji zawodowych,
3) kwalifikacje predestynujące do służby w Służbie Celnej
-mając na względzie sprawne przeniesienie pomiędzy służbami, przepisy prawna dotyczące przenoszonych funkcjonariuszy oraz ich przydatność do służby do Służby Celnej.
dodaje się:
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy sposób i tryb przenoszenia do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej , o których mowa w ust. 1,
2) równorzędność okresów służby, stażu i uzyskanych w dotychczasowych jednostkach kwalifikacji zawodowych,
3) kwalifikacje predestynujące do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej

Uwzględniono częściowo
Przejście dotyczy przechodzenia ze Straży Granicznej, policji i Służby Celnej (przechodzenie z SC do innych służb określają przepisy zmieniające, zawarte w projekcie w rozdziale 14)
6.
Art. 110








[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]
















Proponowane brzmienie art. 110. 1: Funkcjonariusza zawiesza się w pełnieniu obowiązków służbowych na czas nie dłuższy niż 12 miesiące, w razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o przestępstwo popełnione umyślnie ścigane z oskarżenia publicznego.
ust. 3 wykreśla się
obecny ust.4 staje się ust.3, a ust.5 staje się ust. 4

Uwzględniono częściowo – przepis ma brzmienie:
„W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych można przedłużyć do czasu zakończenia postępowania karnego.”
Projekt podtrzymuje dotychczasowe rozwiązanie, iż funkcjonariusza można zawiesić w pełnieniu obowiązków służbowych na okres nie dłuższy niż 3 m-ce.
7.
Art. 112
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

W powyższym przepisie należy wykreślić pkt.12 i pkt.14
Uwzględniono w zakresie pkt 12, w zakresie pkt 14 nie uwzględniono

8.
Art. 114
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

6) nieobecności w służbie z powodu choroby trwającej dłużej niż rok; do tego okresu wlicza się okresy poprzedniej nieobecności w służbie z powodu choroby, jeżeli przerwa pomiędzy ustaniem poprzedniej a powstaniem ponownej nieobecności w służbie z powodu choroby nie przekraczała 60 dni kalendarzowych;
pkt. 6: nieobecności w służbie z powodu choroby trwającej dłużej niż rok;
7) reorganizacji jednostki organizacyjnej związanej z ograniczeniem zadań, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie funkcjonariusza na inne stanowisko w tej samej jednostce organizacyjnej;
pkt.7 : likwidacji urzędu lub jego reorganizacji związanej ze zmniejszeniem liczby etatów, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie funkcjonariusza celnego na inne stanowisko w tym samym urzędzie.
pkt. 10,11,12 wykreśla się

Nie uwzględniono
Regulację przewidującą, iż do okresu nieobecności wlicza się okresy poprzedniej nieobecności w służbie z powodu choroby została wprowadzona w celu uniknięcia kumulowania nieobecności w służbie z powodu choroby oraz mając na uwadze zapewnienie ciągłości pracy jednostek organizacyjnych Służby Celnej.

Uwzględniono częściowo, pkt 7 stanowi:
7) reorganizacji jednostki organizacyjnej związanej z ograniczeniem zadań, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie funkcjonariusza na inne stanowisko w tej samej jednostce organizacyjnej lub w tym samym urzędzie;
Natomiast w miejsce pkt 10-11 wprowadzono:
10) zaistnienia innej, niż określone w pkt 1-9, ważnej przyczyny, jeżeli dalsze pozostawanie w służbie nie gwarantuje należytego wykonywania obowiązków służbowych w szczególności gdy wymaga tego dobro Służby Celnej lub utraty zaufania niezbędnego do wykonywania obowiązków służbowych; zwolnienie funkcjonariusza ze służby może nastąpić w tym przypadku po zasięgnięciu opinii związku zawodowego funkcjonariuszy;
11) upływu 12 miesięcy okresu zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych, jeżeli nie ustąpiły przyczyny będące podstawą zawieszenia.


9.
Art. 116
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

ust. 3 powinien stanowić: Funkcjonariuszowi przywróconemu do służby przysługuje za okres pozostawania poza służbą świadczenie pieniężne równe uposażeniu na stanowisku zajmowanym przed zwolnieniem. Świadczenie pieniężne wypłaca się z urzędu w terminie do 30 dni od dnia przywrócenia funkcjonariusza do służby;
natomiast ust. 4: Okres, za który funkcjonariuszowi przysługuje świadczenie pieniężne, wlicza się do okresu służby od którego zależą uprawnienia i świadczenia należne funkcjonariuszom celnym.

Nie uwzględniono.
W analogiczny sposób uregulowana jest powyższa sytuacja w ustawach dotyczących innych służb.

10.
Art. 120
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

ust. 5 powinien stanowić: W zamian za czas służby przekraczający normę określoną w ust. 2 funkcjonariuszowi przysługuje czas wolny od służby i uposażenie za przedłużony czas służby na zasadach przewidzianych w Kodeksie Pracy;
natomiast ust. 6: Liczba godzin przedłużonego czasu służby nie może przekroczyć dla funkcjonariusza liczby określonej w Kodeksie Pracy w roku kalendarzowym.
Propozycja obejmuje również wykreślenie pkt. 2 i pkt. 3
ust. 4 powinien stanowić: okoliczności uzasadniające przedłużenie czasu służby ponad ustawowy wymiar oraz sposób prowadzenia ewidencji czasu służby

Nie uwzględniono. Proponowane w projekcie rozwiązania spełniają wymagania, jakie skierowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, stanowią zatem efekt uzgodnień miedzyresortowych.
11.
Art. 122
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]


Propozycja obejmuje wykreślenie powyższego przepisu
Nie uwzględniono.
W związku z tym, że stanowiskaczłonków korpusu służby cywilnej podlegają opisowi i wartościowaniu, uzasadnione jest wprowadzenie powyższego wymogu również w stosunku do funkcjonariuszy, zwłaszcza mając na uwadze możliwość przejścia funkcjonariuszy z jednej służby do drugiej.
 
odp. cd 3

12.
Art. 127

[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowana jest następująca treść ust. 2 pkt.4: nieobecności z tytułu urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego, trwającego dłużej niż 3 miesiące.

13.
Art. 135
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Funkcjonariusz może wykonywać dodatkowe zajęcia zarobkowe bez żadnych ograniczeń.
14.
Art. 137

Należy wykreślić art. 137. ust. 2

15.
Art. 143
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowane brzmienie art. 143. 1: Funkcjonariusze w czasie wykonywania zadań służbowych otrzymują nieodpłatnie wyżywienie lub równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie.
[FONT=&quot] [/FONT]
16.
Art. 145
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

art. 145. 1. Funkcjonariuszowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego na zasadach określonych w Kodeksie Pracy .

17.
Art. 151
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

ust. 3 powinien otrzymać brzmienie: Przeciętne zasadnicze uposażenie funkcjonariuszy stanowi wielokrotność kwoty bazowej, której wysokość ustaloną według odrębnych zasad określa ustawa budżetowa;
natomiast ust. 4: Wielokrotność kwoty bazowej, o której mowa w ust. 3, corocznie określa Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia. Rada Ministrów, określając wielokrotność kwoty bazowej, jednakże nie mniejszej niż w Policji lub Straży Granicznej, powinna kierować się szczególnymi zadaniami, jakie wykonuje Służba Celna.

18.
Art. 153
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 153. (otrzymuje nowe brzmienie) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, stawki uposażenia zasadniczego dla poszczególnych stanowisk służbowych, wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatków.

19.
Art. 154
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 154. 1. (otrzymuje nowe brzmienie) Funkcjonariusz odwołany ze stanowiska lub przeniesiony na stanowisko służbowe zaszeregowane do niższej grupy uposażenia zasadniczego otrzymuje uposażenie zasadnicze należne na stanowisku na które został przeniesiony.
ust.2 wykreśla się

20.
Art. 155
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 155. ust.1 pkt.4. wykreśla się
Art.155 ust.3 powinien stanowić: Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, warunki otrzymywania dodatków do uposażenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2,3 oraz ich wysokość, uwzględniając okoliczności uzasadniające ich przyznanie oraz okresowe podwyższenie lub obniżenie, jak również rodzaje i wysokość dodatków przysługujących funkcjonariuszowi .

21.
Art. 164
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Propozycja dotyczy przyznania funkcjonariuszowi odbywającemu podróże służbowe na obszarze kraju należności z tytułu podróży służbowych na zasadach określonych w Kodeksie Pracy.
ust. 2 wykreśla się

22.
Art. 165
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowane brzmienie powyższego przepisu: funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby, jeżeli on i członkowie jego rodziny nie zamieszkują lub nie posiadają lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby lub miejscowości pobliskiej.

23.
Art. 169
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

art. 169.1 powinien stanowić: Funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości sześciomiesięcznego uposażenia.
ust. 2 wykreśla się

24.
Art. 180
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]


Art. 180. 2 powinien stanowić: Rzecznik dyscyplinarny powinien być funkcjonariuszem z wykształceniem prawniczym oraz mieć co najmniej pięcioletni okres nienagannej służby.

25.
Art. 221
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 221. wykreśla się

26.
Art. 226










[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]


ust. 3 pkt.1 powinien stanowić: pisemną propozycję określającą ,zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, miejsce pełnienia służby, stopień służbowy, stanowisko i uposażenie nie niższe od dotychczas otrzymywanego albo
dodaje się :
pkt. 3: Stosunek służbowy funkcjonariusza, który odmówił przyjęcia złożonej propozycji nie ulega zmianie.
ust. 4 wykreśla się
ust. 5 wykreśla się
ust. 8 wykreśla się
ust. 11 wykreśla się
ust. 12 wykreśla się
Proponuje się ust. 9 (dawny 13) w brzmieniu: W przypadku odmowy przyjęcia propozycji, o których mowa w ust. 3 pkt.1 i 2, funkcjonariusza celnego zwalnia się ze służby z upływem:
1) dwóch tygodni w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie przygotowawczej,
2) trzech miesięcy w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie stałej
-[FONT=&quot] [/FONT]od dnia złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia propozycji.
ust. 10 (dawny 14) powinien stanowić: Spory wynikające ze stosunku służbowego podlegają rozpatrzeniu przez sąd pracy.
 
odp. cd 3 poprawiona

O przepraszam :rolleyes:, nieopatrznie uciąłem uzasadnienie MF; naprawiam ten błąd :):

12.
Art. 127

[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowana jest następująca treść ust. 2 pkt.4: nieobecności z tytułu urlopu bezpłatnego, urlopu wychowawczego, trwającego dłużej niż 3 miesiące.

Nie uwzględniono
13.
Art. 135
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Funkcjonariusz może wykonywać dodatkowe zajęcia zarobkowe bez żadnych ograniczeń.
Nie uwzględniono. Przyjęto, analogiczne do obecnie obowiązujących, zasady, jeśli chodzi o możliwość wykonywania dodatkowych zajęć zarobkowych, uznając je za racjonalne.
14.
Art. 137

Należy wykreślić art. 137. ust. 2

Nie uwzględniono.
15.
Art. 143
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowane brzmienie art. 143. 1: Funkcjonariusze w czasie wykonywania zadań służbowych otrzymują nieodpłatnie wyżywienie lub równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie.

Nie uwzględniono. Projekt przewiduje uprawnienie funkcjonariusza do otrzymania nieodpłatnie wyżywienia lub jego równoważnika pieniężnego, jednakże nie w każdej sytuacji wykonywania przez funkcjonariusza zadań służbowych - Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, przypadki, w których funkcjonariusz otrzymuje wyżywienie lub równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie.



16.
Art. 145
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

art. 145. 1. Funkcjonariuszowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego na zasadach określonych w Kodeksie Pracy .

Nie uwzględniono. Rozwiązanie proponowane w projekcie uwzględnia szczególny charakter pracy funkcjonariuszy.
17.
Art. 151
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

ust. 3 powinien otrzymać brzmienie: Przeciętne zasadnicze uposażenie funkcjonariuszy stanowi wielokrotność kwoty bazowej, której wysokość ustaloną według odrębnych zasad określa ustawa budżetowa;
natomiast ust. 4: Wielokrotność kwoty bazowej, o której mowa w ust. 3, corocznie określa Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia. Rada Ministrów, określając wielokrotność kwoty bazowej, jednakże nie mniejszej niż w Policji lub Straży Granicznej, powinna kierować się szczególnymi zadaniami, jakie wykonuje Służba Celna.

Nie uwzględniono. W powyższej kwestii nie należy odnosić się do innych służb (Policji, straży Granicznej), każda ze służb realizuje różne zadania, i właśnie te zadania stanowią o wysokości ustalonej przez Radę Ministrów kwoty bazowej.
18.
Art. 153
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 153. (otrzymuje nowe brzmienie) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, stawki uposażenia zasadniczego dla poszczególnych stanowisk służbowych, wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatków.

Uwzględniono
19.
Art. 154
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 154. 1. (otrzymuje nowe brzmienie) Funkcjonariusz odwołany ze stanowiska lub przeniesiony na stanowisko służbowe zaszeregowane do niższej grupy uposażenia zasadniczego otrzymuje uposażenie zasadnicze należne na stanowisku na które został przeniesiony.
ust.2 wykreśla się

Przepis wykreślony
20.
Art. 155
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 155. ust.1 pkt.4. wykreśla się
Art.155 ust.3 powinien stanowić: Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określi, w drodze rozporządzenia, warunki otrzymywania dodatków do uposażenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2,3 oraz ich wysokość, uwzględniając okoliczności uzasadniające ich przyznanie oraz okresowe podwyższenie lub obniżenie, jak również rodzaje i wysokość dodatków przysługujących funkcjonariuszowi .

Nie uwzględniono
Propozycja zawarta w projekcie jest korzystniejsza dla funkcjonariuszy.
21.
Art. 164
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Propozycja dotyczy przyznania funkcjonariuszowi odbywającemu podróże służbowe na obszarze kraju należności z tytułu podróży służbowych na zasadach określonych w Kodeksie Pracy.
ust. 2 wykreśla się

Nie uwzględniono. Projekt w sposób zbliżony do regulacji zawartej w Kodeksie Pracy, reguluje przyznawanie należności z tytułu podróży służbowych, jednocześnie uwzględniając specyfikę pracy funkcjonariuszy Służby Celnej.
22.
Art. 165
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowane brzmienie powyższego przepisu: funkcjonariuszowi przysługuje zwrot kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby, jeżeli on i członkowie jego rodziny nie zamieszkują lub nie posiadają lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby lub miejscowości pobliskiej.

Nie uwzględniono. Uregulowano szczególną sytuację funkcjonariuszy, którzy dojeżdżają do miejsca pełnienia służby w komórkach organizacyjnych usytuowanych na zewnętrznej granicy Wspólnoty Europejskiej, dotyczącą zwrotu kosztów tych dojazdów.
23.
Art. 169
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

art. 169.1 powinien stanowić: Funkcjonariuszowi zwolnionemu ze służby w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości sześciomiesięcznego uposażenia.
ust. 2 wykreśla się

Nie uwzględniona. Projekt przyjmuje rozwiązanie identyczne, do obecnie obowiązującego, uznając je za uzasadnione.
24.
Art. 180
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]


Art. 180. 2 powinien stanowić: Rzecznik dyscyplinarny powinien być funkcjonariuszem z wykształceniem prawniczym oraz mieć co najmniej pięcioletni okres nienagannej służby.

Uwzględniono częściowo. Wprowadzono ust. 3 w brzmieniu: Rzecznik dyscyplinarny może zostać odwołany przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku:
1) zaistnienia okoliczności, które stanowią podstawę zwolnienia go ze służby;
2) ukarania go karą dyscyplinarną.

25.
Art. 221
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Art. 221. wykreśla się

Nie uwzględniono.
26.
Art. 226










[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]


ust. 3 pkt.1 powinien stanowić: pisemną propozycję określającą ,zgodnie z przepisami niniejszej ustawy, miejsce pełnienia służby, stopień służbowy, stanowisko i uposażenie nie niższe od dotychczas otrzymywanego albo
dodaje się :
pkt. 3: Stosunek służbowy funkcjonariusza, który odmówił przyjęcia złożonej propozycji nie ulega zmianie.
ust. 4 wykreśla się
ust. 5 wykreśla się
ust. 8 wykreśla się
ust. 11 wykreśla się
ust. 12 wykreśla się
Proponuje się ust. 9 (dawny 13) w brzmieniu: W przypadku odmowy przyjęcia propozycji, o których mowa w ust. 3 pkt.1 i 2, funkcjonariusza celnego zwalnia się ze służby z upływem:
1) dwóch tygodni w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie przygotowawczej,
2) trzech miesięcy w stosunku do funkcjonariuszy celnych w służbie stałej
-od dnia złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia propozycji.
ust. 10 (dawny 14) powinien stanowić: Spory wynikające ze stosunku służbowego podlegają rozpatrzeniu przez sąd pracy.

Nie uwzględniono. Zmiana warunków służby bądź pracy podyktowana jest przeprowadzanym procesem ucywilnienia w Służbie Celnej.
 
odp. cd 4 i ostatnia

27.
Art. 227
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Propozycja obejmuje nadanie ust. 4 brzmienia: Członek korpusu służby cywilnej, który odmówił przyjęcia propozycji, otrzyma, w terminie 7 dni od dnia odmowy jej przyjęcia, propozycję pracy na stanowisku, w tym samym urzędzie. Propozycja powinna określać wynagrodzenie nie niższe od dotychczas otrzymywanego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Nie uwzględniono. Wyjaśnienie jak w pkt 26.
28.
Art. 230
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

[FONT=&quot]Proponowana treść powyższego przepisu: Do postępowań dyscyplinarnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy.[/FONT]

Nie uwzględniono. Zasadne jest bowiem prowadzenie postępowania na zasadach jakie obowiązywały w dniu jego wszczęcia. Ponadto w zakresie przepisów regulujących postępowanie dyscyplinarne, projekt zawiera identyczne rozwiązania jak obecnie obowiązująca ustawa.
29.
Art. 231
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

ust.1 powinien brzmieć: Do kar dyscyplinarnych orzeczonych, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy o przedawnieniu i zatarciu kary określone w niniejszej ustawie, chyba że upłynął termin ich przedawnienia.
ust.2 powinien stanowić: Do kar dyscyplinarnych, które uprawomocniły się przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy niniejszej ustawy o przedawnieniu i zatarciu kary dyscyplinarnej, chyba że upłynął już termin przedawnienia.

Nie uwzględniono. Wyjaśnienie jak w pkt 28
30.
Art. 233
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Proponowana treść w/w przepisu: Rzecznik dyscyplinarny powołany przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy działa do końca okresu, na który został powołany o ile spełnia wymogi określone w art. 180 ust. 2

Nie uwzględniono. Nie jest konieczne umieszczenie warunku „ o ile spełnia wymogi określone w art. 180 ust. 2”, bowiem projekt przewiduje możliwość odwołania rzecznika.
31
Art. 234
[FONT=&quot]Federacja [/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

Do postępowań, w sprawach ze stosunku służbowego wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy niniejszej ustawy.

Nie uwzględniono. Wyjaśnienie jak w pkt 28 i 29
:cool:
 
[FONT=&quot]Federacja Toruń, dnia 18.07.2008r.[/FONT]
[FONT=&quot]Związków Zawodowych Służby Celnej[/FONT]

E-Mail . : jacek.staniszewski@rze.mofnet.gov.pl
Tel. 660 076 067 (95) 750 7155
[FONT=&quot]Nasz znak: FZZSC/55/KW/2008[/FONT]

[FONT=&quot]Pan[/FONT]
[FONT=&quot]Jacek Kapica[/FONT]
[FONT=&quot]Podsekretarz Stanu[/FONT]
[FONT=&quot]Szef Służby Celnej[/FONT]
[FONT=&quot] WARSZAWA [/FONT]


Mając na uwadze treść udzielonej odpowiedzi (Wasz znak S.C./RS0311/27/08/1263 PKPJ z dnia 08 lipca 2008r.) na nasze zapytanie skierowane w dniu 30 czerwca 2008r., znak FZZSC/53/KW/2008r., Federacja Związku Zawodowych Służby Celnej niniejszym wnosi o przekazanie projektów rozporządzenie dotyczących następujący artykułów projektowanych zmian do Ustawy o Służbie Celnej:
1. art. 23 ust. 4 - Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia komórki organizacyjne oraz stanowiska, na których zadania wykonywane są przez :
1) funkcjonariuszy,
2) członków korpusu służby cywilnej,
3) funkcjonariuszy lub członków korpusu służby cywilnej
-mając na uwadze charakter zadań realizowanych w tych komórkach i na tych stanowiskach.

2. Art. 98 ust. 3 -Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki przyznawania świadczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz ich wysokość, przypadki, w których dojazd będzie uznany za znacznie utrudniony, sposób udokumentowania przez funkcjonariusza poniesionych kosztów przeniesienia, w tym kosztów podróży.

3. Art. 106 ust. 3 - Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:
1) organizację pełnienia służby w systemie nadzwyczajnym,
2) warunki i tryb kierowania do pełnienia tej służby oraz sposób jej pełnienia,
3) dzienny tok służby, częstotliwość i wymiar przerw pomiędzy okresami pełnienia służby oraz rodzaje dokumentów związanych z pełnieniem służby w systemie nadzwyczajnym
-uwzględniając prawidłowy przebieg służby w systemie nadzwyczajnym oraz mając na uwadze przepisy odrębne.
4. Art. 120 ust. 2 - Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wykaz stanowisk służbowych funkcjonariuszy,
2) kategorie stanowisk służbowych funkcjonariuszy ,
3) wymagane kwalifikacje do zajmowania stanowisk służbowych,
4) dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów, o których mowa w pkt 3,
5) tryb i zasady awansowania
-uwzględniając zakres zadań wykonywanych na określonym stanowisku, oceny okresowe i opinie służbowe oraz przebieg służby.

5. Art. 121 ust. 2 - Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze zarządzenia, zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk służbowych.

6. Art. 122 ust. 10 -Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia;
1) rodzaje, zakres oraz sposób prowadzenia szkolenia specjalistycznego dla poszczególnych korpusów oraz osoby uprawnione do udziału w tym szkoleniu,
2) sposób składania egzaminu, a także jednostki prowadzące szkolenie i egzaminy,
3) tryb powoływania komisji, o której mowa w ust. 9
- uwzględniając specyfikę szkolenia dla poszczególnych korpusów, konieczność posiadania niezbędnej wiedzy w danym zakresie oraz rzetelne przeprowadzenie egzaminu.

7. Art. 127 ust. 5 – Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb mianowania funkcjonariuszy na stopnie, kwalifikacje i umiejętności uzasadniające możliwość mianowania na wyższy stopień, osoby uprawnione do składania wniosków, terminy dokonywania mianowań, wzór wniosku o mianowanie, uwzględniając prawidłowy sposób awansowania w stopniu.

8. Art. 153 - Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia:
1) grupy uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy, kategorie uposażenia zasadniczego w poszczególnych grupach tego uposażenia oraz odpowiadające im wysokości uposażenia zasadniczego ustalone z zastosowaniem mnożników kwoty bazowej;
2) zaszeregowanie stanowisk służbowych do poszczególnych grup uposażenia zasadniczego oraz stopni służbowych.
Rozporządzenie powinno uwzględniać zróżnicowanie uposażenia zasadniczego w poszczególnych grupach tego uposażenia, a także charakter i rodzaje stanowisk służbowych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych.

9. Art. 155 ust. 3 - Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, warunki otrzymywania dodatków do uposażenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, oraz ich wysokość, uwzględniając okoliczności uzasadniające ich przyznanie oraz okresowe podwyższenie lub obniżenie, jak również rodzaje i wysokość dodatków przysługujących funkcjonariuszowi ze względu na szczególne właściwości, kwalifikacje, umiejętności, zadania, warunki albo miejsce pełnienia służby.

10. Art. 166 ust. 2 - Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje zadań, do których wykonywania dopuszcza się użycie tych pojazdów do celów służbowych, podmioty uprawnione do zwrotu kosztów oraz szczegółowe warunki używania tych pojazdów, uwzględniając potrzebę sprawnej realizacji zadań.

Ponadto porosimy o przesłanie „tablic korelacyjnych”, które umożliwią dokonanie porównań obecnie zajmowanych przez funkcjonariuszy celnych do projektowanych.


[FONT=&quot] Z wyrazami szacunku[/FONT]

[FONT=&quot]Wiceprzewodniczący FZZSC[/FONT]
[FONT=&quot] Jacek Staniszewski[/FONT]
(podpis na oryginale)
 
Status
Zamknięty.
Back
Do góry