kandydat WZP
Aktywny użytkownik
- Dołączył
- 13 Październik 2015
- Posty
- 277
- Punkty reakcji
- 52
Już raz ktoś ci zwrócił uwagę, że piszesz głupoty, przestań zaśmiecać wątek…Jakie Wy wnioski składacie? O przyznanie emerytury? Przecież nikt z nas nie spełnia wymogów jeszcze do emerytury mundurowej.
Jemu chodziło o przypadek, gdy IAS będzie musiała przekazać nieopłacone składki zgodnie z art. 250a ustawy o KAS. Masz oczywiście rację, że KAS zaoszczędzi na wydatkach związanych z uposażeniami funkcjonariuszy, bo nie będzie opłacała składek, tylko na poziomie IAS te oszczędności raczej nie będą widoczne – na wypłatę uposażeń w 2018 r. izby dostaną po prostu mniej pieniędzy niż w 2017 r. Natomiast gdy jakiemuś funkcjonariuszowi trzeba będzie np. za kilka lat opłacić składki wstecz od dnia 01.01.2018 r., to pewnie na IAS będzie musiała sama wygospodarować te środki. Inne służby też mają problem z takimi niespodziewanymi wydatkami, jak to opisano we wspomnianym już wcześniej artykule.Tej tezy nie jestem w stanie zrozumieć. To raczej Słuzba Celna na nas zarobi bo nie będzie musiała odprowadzać składek ZUS-owskich. Tak to jest pomyślane, że o wartość tych składek obniżono nasze zarobki brutto a nam tej różnicy nie dano. To raczej kas czy jak tam to sie teraz nazywa bedzie mniej na nas płacił i na nas zarobi. Tzn. że te pieniądze jakie miały być odprowadzone na ZUS za funkcjonariuszy celnych zostaną w kasie kasu czy jak tam to sie teraz nazywa. O jakich wczesniejszych latach kolego skarbowcu piszesz, przecież do 31.12.2017 za funkcjonariuszy celnych firma płaciła ZUS, więc te pieniadze tam są. Nie martw się skarbowcu nie Ty bedziesz finansował nasze emki mundurowe lub cywilne.
Niektórzy tutaj twierdzą, że IAS ma obowiązek przekazywać nieodprowadzone składki „na życzenie” funkcjonariusza, jeżeli ten nie zamierza pobierać emerytury policyjnej. Tylko że poza wklejaniem w kółko tych samych przepisów nikt podał jakiegokolwiek uzasadnienia. Moim zdaniem (choć jak pisałem już wcześniej, na emeryturach się nie znam, całych ustaw nigdy nie czytałem) wcale nie jest to takie oczywiste.
Spójrzmy na art. 250a ust. 1 ustawy o KAS:
Jeżeli funkcjonariusz zwolniony ze służby nie spełnia warunków do nabycia prawa do emerytury policyjnej lub policyjnej renty inwalidzkiej, od uposażenia wypłaconego funkcjonariuszowi po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji [...], do dnia zwolnienia ze służby, od którego nie odprowadzono składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przekazuje się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki za ten okres przewidziane w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych [...].
Jest tu mowa o spełnieniu warunków do nabycia prawa do emerytury policyjnej (warunki do policyjnej renty inwalidzkiej można spełniać, wtedy zgodnie z art. 250a ust. 3 ustawy o KAS i tak istnieje obowiązek przekazania składek na wniosek funkcjonariusza). Warunki nabycia prawa do emerytury policyjnej są określone w art. 12 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy […] oraz ich rodzin (a w przypadku osób przyjętych po raz pierwszy do służby po dniu 31.12.2012 r. – w art. 18b). Natomiast przepisy działu IV tej ustawy regulują postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zaopatrzenia emerytalnego. Zgodnie z art. 32 ust. 3 postępowanie to wszczyna się na wniosek zainteresowanego.
Niektórzy piszą, że wystarczy nie występować o wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia prawa do emerytury policyjnej i wtedy IAS będzie miała obowiązek przekazać składki zgodnie z art. 250a ustawy o KAS. Moim zdaniem wcale tak nie jest – w art. 250a jest mowa o „spełnieniu warunków do nabycia prawa”, a nie „nabyciu prawa”. To istotna różnica. Wynika z tego, że aby art. 250a nie miał zastosowania funkcjonariusz wcale nie musi otrzymać decyzji ustalającej prawo do emerytury policyjnej, ale wystarczy, że spełnia warunki do otrzymania takiej decyzji.
Jak ktoś słusznie wskazał, zgodnie z art. 12 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy […] oraz ich rodzin z emerytura policyjna nie przysługuje funkcjonariuszowi, który ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obliczonej z uwzględnieniem okresów służby i okresów z nią równorzędnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS:
Świadczenia na warunkach i w wysokości określonych w ustawie przysługują również żołnierzom zawodowym oraz funkcjonariuszom […], jeżeli nie spełniają oni warunków do nabycia prawa lub utracili prawo do świadczeń określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym tych osób, oraz członkom rodzin pozostałym po tych osobach
Tu także jest mowa o „spełnieniu warunków do nabycia prawa”, a nie „nabyciu prawa”. Tak więc jeżeli ktoś spełnia warunki do przyznania emerytury policyjnej, to ZUS może nie uwzględnić okresu służby przy obliczaniu emerytury z FUS, nawet jeżeli w tym okresie były odprowadzane składki – tak jak miało to w przypadku Służby Celnej i przez niecały rok Służby Celno-Skarbowej.
Wracając do meritum – moim zdaniem (zgodnie z powyższymi przepisami), jeżeli funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej czy Służby Celnej spełnia warunki do nabycia prawa do emerytury policyjnej, to nie ma możliwości uzyskania emerytury z FUS uwzględniającej lata służby, aby później powołać się na art. 12 in fine ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy […] oraz ich rodzin (że emerytura policyjna już nie należy) i zażądać przekazania do ZUS nieodprowadzonych składek na podstawie art. 250a ustawy o KAS.
Oczywiście mogę się mylić, to wszystko napisałem na podstawie powyższych przepisów. Być może istnieje jakiś przepis szczególny albo przejściowy, który diametralnie zmienia postać rzeczy. Ale jest to kwestia na tyle istotna dla wielu z nas, że może warto byłoby zwrócić się o jej wyjaśnienie do prawników znających się na temacie.
Ostatnia edycja: