Zaznaczam na wstępie, że nie znam żadnego z odwołanych obecnie w IC Katowice z kadry kierowniczej. Jednak temat podejmuję, gdyż w Opolu 100% walnego zebrania opowiada się i popiera obniżanie uposażenia w takim przypadku, oczywiście o ile wzrosło wraz z objęciem stanowiska np. naczelnika. Dlatego wszędzie, gdzie tylko mogę, piszę na ten temat.
W świetle też tego co zapowiada Rząd RP - rotacyjność i kadencyjność na kierowniczych stanowiskach - ta sprawa powinna stać się normą, tzn. obniżanie uposażenia w związku z przeniesieniem na niższe stanowsiko służbowe, w związku z tym należałoby zmodyfikować/uprościć art. 21.1 i 2 ustawy o SC, gdyż w obecnym brzmieniu jest to znacznie utrudnione. Znacznie utrudnione nie oznacza niemożliwe.
Rotacyjność i kadencyjność stwarza jeszcze jeden problem. Otóż wszyscy nowi p.o. będą chociażby na dodatki specjalne pochłaniać większość oszczędności na funduszu płac w danej izbie, co mogłoby być przeznaczone na nagrody lub również dodatki specjalne dla zwykłych celników. Jeżeli ta rotacja ma trwać wiecznie to mamy do czynienia z bardzo niekorzystnym zjawiskiem przejadania oszczędności z funduszu płac głównie na nową wciąż zmieniającą się kadrę kierowniczą.
Problem uposażeń zasadniczych owszem też pozostaje.
Np. dodatki specjalne. Wprawdzie okresowe ale dla chcącego nie ma nic trudnego i można je, wykorzystując oczywiście pewne kruczki prawne, wypłacać dłużej niż chce tego rozporządzenie. To podobnie jak z p.o.
Dla przypomnienia jeszcze cytat z ustawy o SC
Uposażenie funkcjonariusza celnego składa się z uposażenia zasadniczego i dodatków do uposażenia.
2. Funkcjonariusze celni otrzymują następujące dodatki do uposażenia zasadniczego:
1) dodatek za stopień służbowy,
2) dodatek za wieloletnią służbę,
3) dodatki uzasadnione szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami, warunkami albo miejscem pełnienia służby
Widać więc czarno na białym, że mamy dodatki.
I teraz tak. Zdegradowanego np. naczelnika przenosimy na stanowisko inspektora celnego i stopień służbowy np. st. dyspozytor celny(nie sprawdzałem czy może być ten stopień do tego stanowiska). Czy dodatek za stopień nie zostanie obniżony nijako z automatu? Nie wspomnę już o dodatkach wymienionych w pkt. 3, gdzie mogą być np. ww. dodatki specjalne właśnie za to, że został kiedyś naczelnikiem i powierzono mu dodatkowe zadania.
Czy istnieje norma prawna?
Tak istnieje. Norma prawna dopuszcza nawet obniżenie uposażenia zasadniczego w związku z przeniesieniem na niższe stanowisko służbowe. Warunkiem jedynie jest uzależnienie tego przeniesienia i powiązanie z reorganizacją urzędu. Kłopot polega też na tym(aby móc obniżyć uposażenie), że przeniesienie musi być na równorzędne lub odpowiadające kwalifikacją przenoszonego stanowisko. Kwalifikacje łatwo wykazać jakimś testem z wiedzy merytorycznej, że są gorsze lub niewiele różnią się od zwykłego zolla kontrolera celnego.
Art. 21. 1. W razie reorganizacji urzędu, funkcjonariusza celnego można przenieść na inne równorzędne lub niższe stanowisko służbowe w tym urzędzie, odpowiadające jego kwalifikacjom, jeżeli nie jest możliwe dalsze pełnienie służby na dotychczasowym stanowisku.
2. Przez okres sześciu miesięcy po przeniesieniu funkcjonariuszowi celnemu przysługuje uposażenie nie niższe od dotychczasowego.
Przepis ten trzeba szybko zmienić na brzmienie:
Art. 21. 1. Funkcjonariusza celnego, pełniącego funkcję kierowniczą, można przenieść na inne równorzędne lub niższe stanowisko służbowe w tym urzędzie, odpowiadające jego kwalifikacjom, jeżeli nie jest możliwe dalsze pełnienie służby na dotychczasowym stanowisku.
2. Przez okres sześciu miesięcy po przeniesieniu funkcjonariuszowi celnemu przysługuje uposażenie nie niższe od dotychczasowego.
Przepraszam za ten wywód wszystkich odwołanych z kierowniczych stanowisk. Taka jest jednak jednomyślna wola, zwykłych funkcjonariuszy ale także kierowników, delegatów na nasze walne zebranie. W pełni podzielam to zdanie.