• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

Art. 94. Ustawa o Służbie Celnej z dnia 24 lipca 1999 r. Dz.U. 1999 Nr 72 poz. 802

Co do celników to skoro ten zapis ich bezpośrednio nie dotyczy to nic się nie zmieni. Dla SC granicą jest powołanie jej jako służby na mocy ustawy z 1999 r. i żadne kwestie nierówności w sądach nie pomogą. Po prostu jedna służba powstała wcześniej, druga później i tyle.
Tak, tylko że to jedna i ta sama służba, ponieważ zarówno Służba Celna, jak i UKS tworzą obecnie Służbę Celno-Skarbową, stąd raczej argument, że jedna służba powstała wcześniej niż druga, nie przejdzie, ponieważ UKS przed Służbą Celno-Skarbową nie był służbą mundurową. Dopiero w ramach SCS rozszerza się uprawnienia UKSu na okresy cywilne (sprzed powstania SCS), natomiast w analogicznym stanie faktycznym i prawnym - Służby Celnej już nie (nie uznaje się okresu sprzed 1999r.,tj. sprzed formalnego powołania Służby Celnej). Według mnie jest to oczywista, nieznajdująca uzasadnienia konstytucyjnego, dyskryminacja. Należałoby bowiem zasadnie spytać, czym różniły się tzw. zadania policyjne wykonywane w ramach cywilnego UKS, od tych samych zadań wykonywanych w ramach cywilnej administracji celnej? Jest to na pewno solidny punkt zaczepienia, do pogłębionego rozwinięcia, obawiam się jednak, że w sądach może być różnie, pozostaje więc ponownie Trybunał Konstytucyjny.
 
Witam.
Mam prośbę, czy mógłby Pan w ramach intelektualnego wyzwania i rozgrzewki mózgu dokonać również analizy przepisów regulujących problematykę art. 13 ust.1 pkt. 1d ustawy zaopatrzeniowej:
1d) okresy zatrudnienia funkcjonariuszy od dnia 15 września 1999 r. do dnia przekształcenia stosunku pracy w stosunek służby w przypadku, gdy osoba, która wykonywała zadania przypisane dla Służby Celnej, otrzymała akt mianowania skutkujący tym przekształceniem;

np.: na takim przykładzie : zatrudnienie w Służbie Cywilnej (SZNP) w 2004 roku a więc po 15 września 1999. Przekształcenie stosunku pracy w stosunek służby w 2006. W latach 2004-2006 wykonywane zadania przypisane dla Służby Celnej.

Czy taki przypadek nie wyczerpuje literalnie znamion cytowanego powyżej przepisu? Moim zdaniem jak najbardziej i lata 2004-2006 powinny być traktowane jako równorzędne ze służba.
Wg. Dyrektora – nie.
DIAS twierdzi, że przepis powyższy dotyczy tylko działu 15 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej a w szczególności art. 91.
Na pytanie skąd taki pogląd i gdzie jest to zapisane odpowiedzi brak!
Innych również proszę o dyskusję.
Dziękuje.
Może przepis nie jest najbardziej precyzyjny, ale będzie Ci chyba ciężko coś tu ugrać. Jest tu o zaliczeniu okresu od konkretnej daty 15.09.1999 r. (dzień wejścia w życie ustawy o SC) do dnia przekształcenia (w domyśle na podstawie tej ustawy). Nie ma tu zaliczenia od dnia rozpoczęcia wykonywania obowiązków (np. w 2004 r.) tylko od dnia 15.09.1999.
 
Koleżanki i koledzy,

Choć nie jestem adminem czy moderatorem pragnę przypomnieć, że ten temat założył Basic w celu dyskusji nt. art. 94 ustawy o SC z 1999 r. z prośbą o informację nt. ewentualnych spraw sądowych, które pomogłyby w uznaniu wskazanych w tym artykule dotychczasowych okresów zatrudnienia w administracji celnej jako służby.

Zgodnie z wyrokami sądowymi, które udało mi się znaleźć oraz wywodem, który na nich oparłem wykazałem, że w obecnym stanie prawnym zaliczenie okresu sprzed 15 września 1999 r. do służby jest niemożliwe.
Dopóki nic się w przepisach nie zmieni, ta kwestia również nie ulegnie zmianie.
W mojej ocenie tym samym temat został zakończony, bo została udzielona odpowiedź na pierwotnie postawione pytanie.

Nasza dalsza dyskusja rozwija się obecnie w obszarze projektu przepisu, który nawet nie dotyczy celników, więc uważam, że skoro nie dotyczy i nie wszedł w życie to debata ma charakter wyłącznie akademicki typu: co by było gdyby.
Dlatego proszę wszystkich o zachowanie rozsądku i nie odchodzenie od meritum tematu Basica, aby w chaosie dalszych informacji nie zgubić istoty tego wątku, a mianowicie tego, że funkcjonariuszowi SC/SCS nie zostanie zaliczony do służby okres z przed 15 września 1999 r.

Stefan 123 - na pocieszenie mogę powiedzieć, że nie ma znaczenia czy celnicy tam są czy nie, bo jeśli zostaną wprowadzone do ustawy zaopatrzeniowej zmiany dotyczące art. 15a to dotyczyć będą wszystkich podmiotów nią objętych czyli celników również, bez względu na to czy w tych pracach uczestniczą czy nie. Uwierz mi - każda służba zmaga się ze swoimi problemami i nie nakręcaj się aż tak negatywnie, bo szkoda zdrowia :)

Cat - nie wyobrażałem sobie niczego poza tym, że napisałem, że liczy się przepis. Cała reszta to tylko twoja interpretacja, ale proszę nie linczuj mnie 🥺

czwschód - problematyka przepisów emerytalnych została szerzej omówiona w dziale problemów z przepisami. Poczytaj może coś się rozjaśni, choć art. 13 ust 1 pkt 1d nie był omawiany. Wskazywałem tam też, że nie jestem w stanie rozstrzygać w każdej indywidualnej sprawie sposobu naliczania emerytury. Na podstawie tego co tutaj napisałeś mogę tylko powiedzieć, że jeśli zostałeś mianowany w trybie ustawy z 1999 r. i posiadasz akt mianowania to do momentu ponownego przekształcenia mianowania w stosunek pracy pełniłeś służbę.

Wolny - masz prawo się nie zgodzić, lecz jak sam piszesz było to mianowanie w ramach stosunku cywilno-prawnego, a więc nie służbowego. Powtórzę się. Użycie tego samego wyrazu w przepisie nie determinuje tego, że choć literalnie mogą być tożsame znaczą też to samo. Przykładowo wyraz zamek równie dobrze może oznaczać określoną budowlę, jak i część drzwi. Wszystko zależy od kontekstu wypowiedzi. W naszym przypadku wszystko zależy od kontekstu prawnego w jakim użyto wyrazu mianowanie. I dlatego ja - biorąc pod uwagę wskazane w moim pierwszym poście orzecznictwo - tym bardziej nie mogę zgodzić się z tobą, że można z jednego mianowania zrobić drugie, bo każde dotyczy innego obszaru prawnego.

MrMagister - to tylko projekt, który być może nigdy nie wejdzie w życie, a skoro tak to szkoda czasu rozwodzić się na ten temat. Jak wejdzie w życie to się wówczas przekonamy jakie to będzie miało przełożenie prawnie na SC/SCS.

Dziękuję wszystkim za wypowiedzi, ale mając na uwadze idée fixe pytania Basica uważam, że obecnie dość daleko odbiegamy od meritum jego tematu.
Życzę wszystkim miłego weekendu ☺️
 
Ostatnia edycja:
Przeczytałem to wszystko z uwagą i zainteresowaniem i serdecznie dziękuję @KancelariaŁabuz, za poświecenie czasu na opracowanie tego wszystkiego, dzięki temu moja wiedza się poszerzyła, dziękuję również wszystkim którzy wnieśli do tej dyskusji swoje uwagi one są również cenne.
Przyznam szczerze że brakowało mi (może innym też) takiego prostego usystematyzowania tego wątku.
Jak wiadomo w toczących się już sprawach o zaliczenie lat pracy sprzed 1999 r. pilotowanych przez Celnicy. pl nie jest za wesoło, dlatego szukałem innego sposobu na ugryzienie tegoż temat i jak widać na załączonej dyskusji nie przedstawia się to wszystko w jasnych barwach.
Dlatego mam jeszcze nadzieję że zmiana tego art. 15 obejmie również nas. Powinniśmy pilnować tego aby Pani Magdalena Rz. wniosła o przyłączenie SCS do tego projektu.

Wobec powyższego nasuwa się się zapytanie do Naszego Sławka, czy już dostałeś jakąkolwiek odpowiedź na Twoje pismo skierowane do MF po RDS o przyłączenie nas do tego projektu dot. art. 15a ????????????????????????????/:unsure::unsure::unsure:
 
Może przepis nie jest najbardziej precyzyjny, ale będzie Ci chyba ciężko coś tu ugrać. Jest tu o zaliczeniu okresu od konkretnej daty 15.09.1999 r. (dzień wejścia w życie ustawy o SC) do dnia przekształcenia (w domyśle na podstawie tej ustawy). Nie ma tu zaliczenia od dnia rozpoczęcia wykonywania obowiązków (np. w 2004 r.) tylko od dnia 15.09.1999.
W domyśle można np:. wyłączyć z ustawy emerytalnej blondynów albo mieszkańców Radomia, zależy kto o czym w tej chwili myśli😉.
W skrócie waśnie tak mi napisał DIAS, że się domyśla że tak ma być...
Rozumiem Wasze wątpliwości, DIASa również. Ale chciałem pokazać kolejny przykład nie do końca przemyślanego przepisu, który literalnie mówi co innego (jak kolega napisał - nie jest zbyt precyzyjny) i można a czasami trzeba go nadinterpretowywać domysłami.., że pewnie o to ustawodawcy chodziło.
 
No to dołożę tu jeszcze jednego "sęka" w kwestii służby przed rokiem 1999 ...

Na jakiej podstawie, lata przed "powstaniem" ustawy o SC, młodym celnikom (jeszcze bez munduru)
wydawano opaski z napisem "SŁUŻBA CELNA" ?!
 
No to dołożę tu jeszcze jednego "sęka" w kwestii służby przed rokiem 1999 ...

Na jakiej podstawie, lata przed "powstaniem" ustawy o SC, młodym celnikom (jeszcze bez munduru)
wydawano opaski z napisem "SŁUŻBA CELNA" ?!
Przepraszam, czy to nie była czarna opaska z zielonym napisem URZĄD CELNY?
 
Przepraszam, czy to nie była czarna opaska z zielonym napisem URZĄD CELNY?
Też mi się wydaje, że to była opaska z napisem URZĄD CELNY, a nosili je nowo przyjęci celnicy zwani potocznie praktykantami, bo nie ukończyli jeszcze kursu celnego. Przydzielano im opiekunów (starszych kolegów), którzy uczyli ich celnego fachu, biorąc jednocześnie za nich odpowiedzialność. Byłem jednym i drugim.
 
Ostatnia edycja:
Może z tego coś pomocnego wybrać lub wymyśleć można. Jest o naruszenu praw nabytych i odpowiedź sejmu.
 

Attachments

  • K_8_18_sjm_2019_03_19_ADO-1.pdf
    1 014,3 KB · Wyświetleń: 383
Ostatnia edycja:
Moim zdaniem zapis, jako służbę w rozumieniu niniejszej ustawy, oznacz że praca w ac stała się służbą celną - uznaje się wykonywanie tamtych zadań jak obowiązki i zadania służby celnej (moim zdaniem sprawę uznania tamtych okresów do ciągłości związanych z jakimiś uprawnieniami, przywilejami załatwił ust 1) w przeciwmym wypadku byłby niepotrzebny. Dlaczego: o ile się nie mylę, TK w związku z wyrokiem dzięki któremu stliśmy się służbą mundurową, rozpatrywał właśnie takie same zadania jak i obowiązki jakie mieliśmy przed .... 1999r., a jeżeli tak to stąd właśnie wziął się zapis ust. 2.
 
Ostatnia edycja:
Jeżeli uks-owcom zaliczą pracę jako cywile jak służbę w scs do wyliczania em., to będzie to ewidentna dyskryminacja fsc, którzy jako pracownicy ac (cywile) wykonywali zadania policyjne (dziś uznane za policyjne), których nie uwzględniono nam do wyliczania em. Dyskryminujący jest również fakt, że SPS, SW, SM uznono wszystkie lata w których wykonywali właściwe dla nich czynności służbowe (uprawniające do pob em polic), a nam nie.
 
Ostatnia edycja:
Prawa nabyte chymmm, w momencie wejścia ustawy o SC nie byliśmy objęci ustawą o zao emer funk poli. Więc trudno mówić o prawach nabytych. Moim zdaniem tylko atak związany z dyskryminacją (droga przez TK, SN, aż do TSUE jak będzie trzeba) lub obięcie nas odpowiednio zmienionym art. 15aa.
 
Prawa nabyte chymmm, w momencie wejścia ustawy o SC nie byliśmy objęci ustawą o zao emer funk poli. Więc trudno mówić o prawach nabytych. Moim zdaniem tylko atak związany z dyskryminacją (droga przez TK, SN, aż do TSUE jak będzie trzeba) lub obięcie nas odpowiednio zmienionym art. 15aa.
Zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego w sferze praw emerytalno-rentowych zasadą ochrony praw nabytych objęte są zarówno prawa nabyte w drodze skonkretyzowanych decyzji, przyznających świadczenia, jak i prawa nabyte in abstracto zgodnie z ustawą przed zgłoszeniem wniosku o ich przyznanie.
Ustawa o SC, wprawdzie "tworzyła" dopiero SC formalnie jako tą obwarowaną ograniczeniami - dzięki czemu m.in. "przywileje emerytalne" stały się możliwe, ale jednocześnie PRZEWIDYWAŁA przyszłe swoje konsekwencje, uznając WPROST i formalnie i literalnie okresy zatrudnienia w AC, jako służbę w SC, czego nie sposób traktować inaczej, niż DOSŁOWNIE!
Każda więc odmienna interpretacja tych zapisów, jest nieuprawnioną likwidacją praw w niej zastrzeżonych - istniejących, zatem nabytych ...
 
Zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego w sferze praw emerytalno-rentowych zasadą ochrony praw nabytych objęte są zarówno prawa nabyte w drodze skonkretyzowanych decyzji, przyznających świadczenia, jak i prawa nabyte in abstracto zgodnie z ustawą przed zgłoszeniem wniosku o ich przyznanie.
Ustawa o SC, wprawdzie "tworzyła" dopiero SC formalnie jako tą obwarowaną ograniczeniami - dzięki czemu m.in. "przywileje emerytalne" stały się możliwe, ale jednocześnie PRZEWIDYWAŁA przyszłe swoje konsekwencje, uznając WPROST i formalnie i literalnie okresy zatrudnienia w AC, jako służbę w SC, czego nie sposób traktować inaczej, niż DOSŁOWNIE!
Każda więc odmienna interpretacja tych zapisów, jest nieuprawnioną likwidacją praw w niej zastrzeżonych - istniejących, zatem nabytych ...
Tak jak pisałem...ani MF, ani DIAS nie będą walczyć z ZUS...to nie leży w ICH interesie:geek:
 
Zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego w sferze praw emerytalno-rentowych zasadą ochrony praw nabytych objęte są zarówno prawa nabyte w drodze skonkretyzowanych decyzji, przyznających świadczenia, jak i prawa nabyte in abstracto zgodnie z ustawą przed zgłoszeniem wniosku o ich przyznanie.
Ustawa o SC, wprawdzie "tworzyła" dopiero SC formalnie jako tą obwarowaną ograniczeniami - dzięki czemu m.in. "przywileje emerytalne" stały się możliwe, ale jednocześnie PRZEWIDYWAŁA przyszłe swoje konsekwencje, uznając WPROST i formalnie i literalnie okresy zatrudnienia w AC, jako służbę w SC, czego nie sposób traktować inaczej, niż DOSŁOWNIE!
Każda więc odmienna interpretacja tych zapisów, jest nieuprawnioną likwidacją praw w niej zastrzeżonych - istniejących, zatem nabytych ...
Nie wiem czy w wyroku TK w związku z którym staliśmy się służbą mundurową, nie zawarto stwierdzenia, że w związku z obowiązkami które wykonywaliśmy powinniśmy mieć przywileje jak inne służby mundurowe, miewątpliwie byłby to dodatkowy argument, do uzasadnienia zasadności praw nabytych. Dobrze by było stworzyć jednolity wzór odwołania prawa nabyte plus dyskryminacja. Wiele dobrych pomysłówvi stwierdzeń tu jest. Dobry prawnik coś z tego by stworzył.
 
Zgodnie z ustalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego w sferze praw emerytalno-rentowych zasadą ochrony praw nabytych objęte są zarówno prawa nabyte w drodze skonkretyzowanych decyzji, przyznających świadczenia, jak i prawa nabyte in abstracto zgodnie z ustawą przed zgłoszeniem wniosku o ich przyznanie.
Ustawa o SC, wprawdzie "tworzyła" dopiero SC formalnie jako tą obwarowaną ograniczeniami - dzięki czemu m.in. "przywileje emerytalne" stały się możliwe, ale jednocześnie PRZEWIDYWAŁA przyszłe swoje konsekwencje, uznając WPROST i formalnie i literalnie okresy zatrudnienia w AC, jako służbę w SC, czego nie sposób traktować inaczej, niż DOSŁOWNIE!
Każda więc odmienna interpretacja tych zapisów, jest nieuprawnioną likwidacją praw w niej zastrzeżonych - istniejących, zatem nabytych ...
I jeszcze jedno w takim razie nie sąd, a TK.
 
Back
Do góry