Zagadnienia związane z transportem drogowym

slawomir.siwy

Administrator
Członek Załogi
Dołączył
1 Luty 2006
Posty
13 543
Punkty reakcji
4 509
Miasto
ZZ Celnicy PL
Pragnę prosić funkcjonariuszy celnych o zwrócenie szczególnej uwagi na nasze niedawne pismo i problemy związane z transportem drogowym. W piśmie wyszczególniliśmy niektóre zagadnienia. W wyniku realizacji ułomnych przepisów i wytycznych funkcjonariusze S.C. kontrolują głównie przewoźników polskich, ale problemów z tym związanych jest znacznie więcej i w piśmie jest tylko ich część:
http://celnicy.pl/content.php/2989-Pismo-do-Szefa-Szłużby-Celnej-w-sprawie-kontroli-drogowych
Pismo to jest obecnie przesłane z MF do Izb Celnych i poproszono o uwagi funkcjonariuszy celnych.
Mamy okazję w drodze służbowej zwrócić uwagę na związane z tym tematem problemy i nieprawidłowości, co należy odnotować zdecydowanie jako pozytywne podejście Ministra Finansów.
Nie zmarnujmy proszę tej szansy i zgłaszajcie proszę uwagi w drodze służbowej. Równolegle przesyłajcie uwagi do ZZ Celnicy PL, gdyż niestety wyznaczono krytycznie mało czasu na przesyłanie uwag i jeśli nie zdążycie to dosyłajcie proszę uwagi po terminie do Związku.
 
Ja mam inne zdanie na temat kontroli transportu drogowego przez SC niż główna teza w przedstawionym piśmie.

Służba Celna w przypadku kontroli z zakresu transportu drogowego a w szczególności czas pracy kierowców zawsze będzie udawała, ze kontroluje dane zagadnienie niż pieczołowicie do niego podejdzie. Bo zgodnie z powiedzonkiem kto jest do wszystkiego to jest do niczego. Inspektorzy Transportu Drogowego są szkoleni z tego zagadnienia przez co najmniej pełne 6 miesięcy (pięć dni w tygodniu), później mają cykliczne szkolenia. I co najważniejsze zajmują się tym codziennie i tylko tym. A ja się zapytam jakie funkcjonariusze SC przeszli szkolenia w tym zakresie ? I czy FC mogą kompetentnie zająć się tym zagadnieniem ? Przewoźnicy/kierowcy odwołują się do sądów. Czy jak Celnicy będą dostawać zarzuty o przekroczenie uprawnień to do kogoś dojdzie, że nie wszystkim można się zajmować ? Teraz czekam w związku z masową likwidacja Straży Miejskiej, że funkcjonariusze celni będą sprawdzać rachunki na wywóz śmieci :D

A fakt, że DIC przekierowali kontrole z zakresu czasu pracy kierowców na odziały celne (wewnętrzne) miało swoją racjonalna podstawę.

Podstawowym zagadnienia, którymi zajmuje się WZP czyli zwalczanie ,,nielegalnych wyrobów akcyzowych,, - to w ostatnich latach co roku pracy w tym zakresie jest coraz więcej. Jest to widoczne zarówno w liczbie kontroli jak i ilości ujawnianego towaru.

Natomiast podstawowych zagadnień, którym zajmują się funkcjonariusze w OC wewnętrznych niestety co roku jest ich coraz mniej. Oczywiście nie jest to wina funkcjonariuszy, że pracy w tym zakresie jest coraz mniej a ludzi nadal tyle samo. I dzięki temu można było w jakiś sposób zagospodarować niewykorzystane zasoby funkcjonariuszy.

Inna sprawa to właściwe przygotowanie i sens powielania pracy ITD.

A na koniec myślę, że lepiej zajmować się jako funkcjonariusz kontrolą czasu pracy kierowców na OC wewnętrznym, niż siedzieć jako cywil w Urzędzie Skarbowym ??? Nie wiem Panie Sławku czy inicjatorzy tego pisma, którzy do Pana wystąpili z ,,problemem,, nie wypowiadają się wbrew interesom/woli większości samych zainteresowanych ???

A na koniec: Czy pracownicy ITD nie mają czasem niedługo dołączyć do ,,zaopatrzeniowego systemu emerytalnego,, w związku z wykonywanymi zadaniami ???
 
A wiesz Zielony78 kiedy powstało ITD i kogo kompetencje im przekazano, żeby mogli wykonywać swoją pracę??? Dziwnym trafem zawsze w RP albo powstaje jakaś służba, która przejmuje część zadań SC lub też odbiera nie wiedzieć czemu określone uprawnienia SC, albo istniejąca służba je przejmuje... Przykład ITD (zadania w zakresie kontroli transportu, które przed jej powstaniem posiadała SC), CBA (ustawa o CBA zlikwidowała czynności operacyjno-rozpoznawcze SC), Straż Graniczna (kontrola zatrudnienia obcokrajowców)... Najciekawsze jest to, że w innych krajach UE celnicy wykonuj te zadania (np. Niemcy, Francja itd.), ale nie u nas....
 
Zielony78.
Wiesz, zastanawiam się skąd to się bierze, że Twoje stanowisko zasadniczo najczęściej odbiega od opinii ogółu funkcjonariuszy i jest bliskie poglądom MF? W sprawie emerytur także. Pojawiłeś się zaraz po wyroku TK i starasz się przyzwyczaić nas do kompromisu, zgodnego z oczekiwaniami MF.

Kontrola czasu pracy kierowców w OC nie tylko uderza w polskich przewoźników, ale powoduje także ucieczkę odpraw celnych z Polski, co jest nie tylko niekorzystne dla OC i pełniących tam służbę funkcjonariuszy, ale także dla interesu publicznego, bo tracimy 25% z cła i nie tylko, bo zmniejsza się cała obsługa i logistyka wokół OC.
 
Zielony78.
Wiesz, zastanawiam się skąd to się bierze, że Twoje stanowisko zasadniczo najczęściej odbiega od opinii ogółu funkcjonariuszy i jest bliskie poglądom MF? W sprawie emerytur także. Pojawiłeś się zaraz po wyroku TK i starasz się przyzwyczaić nas do kompromisu, zgodnego z oczekiwaniami MF.

Kontrola czasu pracy kierowców w OC nie tylko uderza w polskich przewoźników, ale powoduje także ucieczkę odpraw celnych z Polski, co jest nie tylko niekorzystne dla OC i pełniących tam służbę funkcjonariuszy, ale także dla interesu publicznego, bo tracimy 25% z cła i nie tylko, bo zmniejsza się cała obsługa i logistyka wokół OC.

Szanowny Panie Przewodniczący moje stanowisko w zakresie kontroli czasu pracy kierowców nie odbiega od opinii ogółu funkcjonariuszy WZP. Rozumiem, że Pan chce ulżyć funkcjonariuszom OC wewnętrzne ale nie jest to powód aby gorący kartofel podrzucić właśnie WZP, które zapewniam Pana ma się czym zajmować. Dlatego uważam, że Służba Celna powinna w ogóle nie kontrolować czasu pracy kierowców ponieważ nie jesteśmy do tego przygotowani ( i nigdy nie będziemy rzetelnie takich kontroli wykonywać ). A nie teoretyzuje tylko wiem o czym mówię.

Prosił Pan pod tym tematem funkcjonariuszy o opinie i ja swoją przedstawiłem. Rozumiem, ze opinia może polegać na wyrażeniu własnego zdania a nie tylko na przytakiwaniu ???

Panie Przewodniczący nie uważam, że ,,w sprawie poglądów zbieżnych z MF,, miała to by być jakaś w stosunku do mnie insynuacja. Dlatego, że Pana dorobek bardzo szanowałem i nadal bardzo szanuje to nie będę rozwijał powyższego wątku.

Cenie sobie posiadanie własnego zdania oraz gardzę przytakiwaczami. Zarówno w pracy ( a przytakiwaczy tam nie mało ) ale również na tym forum. Jeżeli będzie Pan chciał czytać tylko przytakiwaczy na tym forum to oczywiście ma Pan takie możliwości. Ale nie jedna wybitna osoba w ten sposób się zatraciła i na koniec poległa.

Tak zalogowałem się na tym forum chwile po ogłoszeniu wyroku aby Panu podziękować za niesamowitą postawę na posiedzeniu Trybunału Konstytucyjnego - rozumiem, że nie muszę za to przepraszać. Dla wyjaśnienia; zbierałam i namawiałem innych w realu do zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy.

Pozdrawiam i proszę również o szanowanie innych poglądów niż tylko tych wytyczonych i przytakiwanych. Dla dobra ,,głównego celu,, wiele razy powstrzymywałem się w wyrażeniu własnego osądu na poszczególny temat.
 
Szanowny Panie Przewodniczący moje stanowisko w zakresie kontroli czasu pracy kierowców nie odbiega od opinii ogółu funkcjonariuszy WZP.
Od kiedy to przemawia forumowicz w imieniu ogółu WZP?
ITD na dzień dzisiejszy jest jedną z bardziej ułomnych formacji - nie ze względu na wiedzę ale na fakt, iż w nocy ich nie uświadczysz ich na drodze a to właśnie ta pora jest największym eldorado dla kombinmatorów z zakresu czasu pracy kierowców.To SC prze wiele lat na granicach kontrolowała zezwolenia, licencje i wiele rzeczy związanych z transportem drogowym i nie deprecjonuj wiedzy i umiejętności wielu funkcjonariuszy SC kolego Zielony 78.
 
Szanowny Forumowiczu Zielony78. Uwierz mi, że konsultowałem pismo głównie z WZP. Wiem, że mają co robić, tak samo jak funkcjonariusze w OC i każdej innej komórce organizacyjnej SC.

Co do Twoich poglądów szanuję je i głoś je nadal, bo to jest cenne oczywiście. Proszę Cię tylko o jedno, nie wkładaj aż tyle energii w to, aby przekonywać funkcjonariuszy poprzez to forum do swoich racji, które tak się nieszczęśliwie składa, są nader często zbieżne z racjami MF, jak np. niestety także w kwestii KAS. Napisz raz i wystarczy. To, że w kwestii emerytur, transportu drogowego, tego, ze KAS wejść musi masz podobne zdanie do MF to nie są insynuacje, a stwierdzenie faktu.
 
Ostatnia edycja:
Czas pracy kierowców to promil wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości, a uotd i pord to miliony złotych wyrwane od przewoźników niszczących nasze drogi i jeżdżących jak chcą, gdzie chcą i bez żadnych zasad. Uważam ponadto, że zarówno w sferze kontrolnej jak i orzeczniczej radzimy sobie bardzo dobrze. Co zresztą widać w wyrokach sądów administracyjnych utrzymujących nasze decyzje. Myślę, że celnicy bardzo dobrze radzą sobie w/w/ temacie.
 
nie chcę, ale muszę. czas pracy i legalność w wielu aspektach transportu drogowego, także kontroli przewozów kabotażowych wymaga odrobiny inwencji. pojawienia się nagle, na przykład pod jakąś dużą giełdą rolną. na której zagraniczni przewoźnicy dokonują załadunków. z drugiej strony kolegów z ITD broni formalizm, tzn. konieczność odpowiednich utwardzonych parkingów, a miejscami uznanymi do ważenia.

jednakże zdecydowanie dla SC jest to zadanie bardzo mocno poboczne. zwłaszcza w obecnej sytuacji budżetowej i geopolitycznej.

kwestia wykonywania kontroli transportu drogowego przez WZP śmierdzi naruszeniem zasady dwuinstancyjności. oczywiście w zakresie regulowanym decyzją administracyjną na podstawie kpa. ponieważ to de facto DIC wykonuje kontrolę. decyzja w pierwszej instancji jest wydawana przez NUCa, po otrzymaniu protokołu pokontrolnego DICa. w tej sytuacji ewentualne odwołanie kontrolowanego jest rozpatrywane przez organ, który przeprowadził kontrolę. co jest oczywistym złamaniem prawa.

jeśli się mylę, to mnie poprawcie ;).
 
A ja uważam, że nie jest złamaniem prawa i jest dopuszczalne. Mieszanie protokołu z kontroli z wynikiem postępowania jakim jest decyzja administracyjna jest nadinterpretacją i nie znajduje z pokrycia w orzecznictwie. Protokół to tylko jeden z dowodów w sprawie, który łatwo można podważyć - co się często zdarza. Jednak scedowanie zadań tych tylko na WZP to straszne marnotrawienie sił i środków.
 
jaka piękna katastrofa

A ja uważam, że nie jest złamaniem prawa i jest dopuszczalne. Mieszanie protokołu z kontroli z wynikiem postępowania jakim jest decyzja administracyjna jest nadinterpretacją i nie znajduje z pokrycia w orzecznictwie. Protokół to tylko jeden z dowodów w sprawie, który łatwo można podważyć - co się często zdarza. Jednak scedowanie zadań tych tylko na WZP to straszne marnotrawienie sił i środków.

o mój Boże. kolejny wykwit reformy jacusia się wymądrzył. wszystkie decyzje NICów w Polsce w ostatnich 5 latach wydane na podstawie protokołów pokontrolnych funkcjonariuszy WZP zawierają wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa. tylko trzeba to stwierdzić.

oraz wypłacić ustalone i zapłacone kwoty wraz z odsetkami.
 
Żałosne brednie - podaj jakiś dowód. Ty chyba naprawdę nie wiesz o czym piszesz.
 
Ostatnia edycja:
Żałosne brednie - podaj jakiś dowód. Ty chyba naprawdę nie wiesz o czym piszesz.

tu nie trzeba żadnego dowodu. wystarczy, że NUC wszczął postępowanie na podstawie protokołu pokontrolnego funkcjonariuszy WZP. pożniej kończąc postępowanie decyzją administracyjną, w której jako organ odwoławczy wskazał DICa :)
 
Czyli jednak brednie - w obiegu znajdują się dziesiątki prawomocnych decyzji z takiego stanu faktycznego przepuszczonych przez WSA i NSA i nikt nikt nie zwraca i nie liczy a szczególnie odsetek. Polecam http://orzeczenia.nsa.gov.pl a nie wymyślanie głupot.
 
Nie było czasem sytuacji, że kontrole transportu drogowego prowadzone przez WZP były robione z upoważnienia NUC ?
Co z takim razie ze sprawami prowadzonymi przez WZP na granicy, niekoniecznie przemyt, a np.: utrudnianie kontroli ? Też do uwalenia z powodu braku dwóch instancji?
 
sędziowie we własnych sprawach !!!

Czyli jednak brednie - w obiegu znajdują się dziesiątki prawomocnych decyzji z takiego stanu faktycznego przepuszczonych przez WSA i NSA i nikt nikt nie zwraca i nie liczy a szczególnie odsetek. Polecam http://orzeczenia.nsa.gov.pl a nie wymyślanie głupot.

pokaż choć jeden wyrok nsa, gdzie ta kwestia została podniesiona i później rozpatrzona przez sąd. wtedy uwierzę, że pora umierać.
 
Nie było czasem sytuacji, że kontrole transportu drogowego prowadzone przez WZP były robione z upoważnienia NUC ?
Co z takim razie ze sprawami prowadzonymi przez WZP na granicy, niekoniecznie przemyt, a np.: utrudnianie kontroli ? Też do uwalenia z powodu braku dwóch instancji?

Art. 118. Organy postępowania przygotowawczego
Dz.U.2013.0.186 t.j. - Ustawa z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy
§ 1. Organami postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe są:
1) naczelnik urzędu skarbowego;
2) inspektor kontroli skarbowej;
3) naczelnik urzędu celnego;
4) Straż Graniczna;
5) Policja;
6) Żandarmeria Wojskowa.
§ 2. Organem postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe jest także Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Centralne Biuro Antykorupcyjne.
§ 3. Czynności procesowe organów, o których mowa w § 1 pkt 1, 3-6 i § 2, wykonują upoważnieni przedstawiciele tych organów.
§ 4. W granicach koniecznych do zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, niezbędnych czynności procesowych w sprawach, o których mowa w art. 133 podmioty prowadzące postępowanie przygotowawcze § 1 pkt 1, mogą dokonywać także upoważnieni przez naczelnika urzędu celnego funkcjonariusze celni pełniący służbę w izbie celnej. Po dokonaniu tych czynności przekazuje się sprawę naczelnikowi urzędu celnego do dalszego prowadzenia, chyba że za wykroczenie skarbowe nałożono karę grzywny w drodze mandatu karnego.
 
Wysil się trochę i sam znajdź, dla ułatwienia dodam, że był pewien WSA, który pójdzie takim właśnie tropem - NSA szybko go naprostował.
 
oddajcie kasę polskim firmom transportowym

Wysil się trochę i sam znajdź, dla ułatwienia dodam, że był pewien WSA, który pójdzie takim właśnie tropem - NSA szybko go naprostował.

bajka z mchu i paproci: był pewien zły wsa. ale dobry nsa szybko go naprostował :D.

oddajcie kasę polskim firmom transportowym. z odsetkami.
 
Back
Do góry