• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

WYMAGALNOŚĆ NALEŻNOŚCI PUBLICZNOPRAWNEJ

wanda

Użytkownik
Dołączył
15 Luty 2006
Posty
66
Punkty reakcji
0
:twisted: Powyższe pytanie dotyczy przesłanek zastosowania postępowania mandatowego lub udzielenia zezwolenia na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe w związku z którym nastąpiło uszczuplenie cła lub podatku. A ściślej, czy ową wymagalność należy utożamić li tylko z decyzją organu określającą zobowiązanie? :twisted:
 
jw

Z uwagi na specyfikę postępowania karnego i karnego skarbowego można wyodrębnić dwa przypadki. Postępowanie przed i po wydaniu decyzji. W pierwszym z nich stwierdzamy w toku postępowania powstanie uszczuplenia - moim zdaniem wyklucza to zakończenie sprawy w trybie postępowania mandatowego, aczkolwiek jest ono możliwe po wydaniu decyzji. W drugim sprawa jest jasna. W celu ułatwienia sprawy jest jeszcze możliwość przyjęcia równowartości towaru na którym ciążą należności. Np. równowartość paliwa znajdującego się w zbiorniku.
 
A co to za różnica, które postępowanie zakończy się pierwsze. Jeśli administarcyjne,to w karnym pozostanie kwestia wymierzenia grzywny. Czy to będzie postępowanie mandatowe, czy inne pozostaje bez znaczenia. Natomiast, jeśli wpierw "rozliczono" w karnym i nałożono grzywnę, to co stoi na przeszkodzie przekazania materiałów na zasadzie art.15§1 kks do postępowania administarcyjnego. Do tego Wam potrzeba mądrych głów z MF-u. No troszkę wstyd...
 
Re: jw

Z uwagi na specyfikę postępowania karnego i karnego skarbowego można wyodrębnić dwa przypadki. Postępowanie przed i po wydaniu decyzji. W pierwszym z nich stwierdzamy w toku postępowania powstanie uszczuplenia - moim zdaniem wyklucza to zakończenie sprawy w trybie postępowania mandatowego, aczkolwiek jest ono możliwe po wydaniu decyzji. W drugim sprawa jest jasna. W celu ułatwienia sprawy jest jeszcze możliwość przyjęcia równowartości towaru na którym ciążą należności. Np. równowartość paliwa znajdującego się w zbiorniku.[/quote]


a po jakiej cenie liczyć za litr ???? Na stacjach ceny strasznie skaczą ha,ha,ha

Jeżeli chodzi o zmianę przeznaczenia oleju opałowego i używanie go jako oleju napędowego to art. 73a KKS stanowi, że czyn ten polega na narażeniu na uszczuplenie, a nie uszczupleniu należności publicznoprawnej. Różnicę między tymi wyrażeniami znajdziesz w art. 53 KKS. Osoba która używa olej opałowy jako napędowy ma obowiązek do 25 dnia następnego miesiąca złożyć deklarację podatkową, a to oznacza że naraża na uszczuplenie podatek akcyzowy, a nie uszczupla ten podatek (jeżeli nie minął ww termin do złożenia deklaracji podatkowej, powoduje ona niebezpieczeństwo narażenia na uszczuplenie należności, które wogóle nie musi nastąpić). W art. 137 par.2 pkt 1 KKS stoi, że postępowania mandatowego nie stosuje się jeżeli w związku z wykroczeniem skarbowym nastąpiło uszczuplenie, a nie narażenie na uszczuplenie należności poblicznoprawnej. SPRAWA JEST WIĘC OCZYWISTA. Takie jest też stanowisko MF.
Inaczej będzie w sytuacji, kiedy nastąpi uszczuplenie należności publicznoprawnej, wówczas do czasu jej uiszczenia nie można nałożyć mandatu.
 
Re: jw

Z uwagi na specyfikę postępowania karnego i karnego skarbowego można wyodrębnić dwa przypadki. Postępowanie przed i po wydaniu decyzji. W pierwszym z nich stwierdzamy w toku postępowania powstanie uszczuplenia - moim zdaniem wyklucza to zakończenie sprawy w trybie postępowania mandatowego, aczkolwiek jest ono możliwe po wydaniu decyzji. W drugim sprawa jest jasna. W celu ułatwienia sprawy jest jeszcze możliwość przyjęcia równowartości towaru na którym ciążą należności. Np. równowartość paliwa znajdującego się w zbiorniku.[/quote]
_____________________________________________________________

a po jakiej cenie liczyć za litr ???? Na stacjach ceny strasznie skaczą ha,ha,ha

Jeżeli chodzi o zmianę przeznaczenia oleju opałowego i używanie go jako oleju napędowego to art. 73a KKS stanowi, że czyn ten polega na narażeniu na uszczuplenie, a nie uszczupleniu należności publicznoprawnej. Różnicę między tymi wyrażeniami znajdziesz w art. 53 KKS. Osoba która używa olej opałowy jako napędowy ma obowiązek do 25 dnia następnego miesiąca złożyć deklarację podatkową, a to oznacza że naraża na uszczuplenie podatek akcyzowy, a nie uszczupla ten podatek (jeżeli nie minął ww termin do złożenia deklaracji podatkowej, powoduje ona niebezpieczeństwo narażenia na uszczuplenie należności, które wogóle nie musi nastąpić). W art. 137 par.2 pkt 1 KKS stoi, że postępowania mandatowego nie stosuje się jeżeli w związku z wykroczeniem skarbowym nastąpiło uszczuplenie, a nie narażenie na uszczuplenie należności poblicznoprawnej. SPRAWA JEST WIĘC OCZYWISTA. Takie jest też stanowisko MF.
Inaczej będzie w sytuacji, kiedy nastąpi uszczuplenie należności publicznoprawnej, wówczas do czasu jej uiszczenia nie można nałożyć mandatu.
 
Jak ustalacie ile litrów jest w zbiorniku ???????
Wskażniki paliwa są nieprecyzyjne, bo w moim samochodzie przejadę 100 km i nadal pokazuje pełen zbiornik. W innych autach też tak się dzieje. ITD do ważenia pojazdów szuka wypoziomowanego terenu, a wskażnik paliwa też będzie oszukiwał jak pojazd stoi na nierównym terenie.

Ale jaja sobie robię, ale tworzący prawo niech wiedzą jakie trudności są w praktyce z wykonaniem niektórych przepisów

W Niemczech ZOLL liczy podatek od całego zbiornika. U nas 2000 zł/1000 litrów to także stawka sankcyjna w związku ze zmianą przeznaczenia oleju opałowego. Możnaby więc wprowadzić przepis że stawka ta naliczana jest od pojemności całego zbiornika, wg wzoru: 2zł x Y = 2Y zł.
gdzie Y - pojemność całkowita zbiornika pojazdu.

Pozdr.
 
To się już nie wróci ale...
Możnaby więc wprowadzić przepis że stawka ta naliczana jest od pojemności całego zbiornika, wg wzoru: 2zł x Y = 2Y zł.
gdzie Y - pojemność całkowita zbiornika pojazdu.
Fakt jeżeli do zbiornika był podłączony odmierzacz paliw stawka była liczona od pojemności zbionika!!! W przypadku auta - zmiana przeznaczenia - powinna by liczona również od pojemności zbiornika! A nie jak w tej chwili od ilości zawartego płynu w zbiorniku.
Pytanie: Jak kontrolujący określił ilośc danego wyrobu w zbiorniku? Na podstawie wskazań płynowskazu? A gdzie świadectwa legalizacji? W celu określenia ilości kontrolujący powinni posługiwac się legalizowanymi przyrządami pomiarowymi!! Dobra papuga wybroni :twisted:
 
Back
Do góry