Opinia prawna
Niniejsza opinia zostanie sporządzona w oparciu o przepisy dyrektywy Rady 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy (Dz. U. UE nr L 346/6 z 29 grudnia 2007 r.). Towary w bagażu osobistym są zwolnione z należności celno-przywozowych, jeżeli przywożone są w celach niehandlowych. Jak wynika z art. 6 dyrektywy Rady 2007/74/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie zwolnienia towarów przywożonych przez osoby podróżujące z państw trzecich z podatku od wartości dodanej i akcyzy dla celów stosowania zwolnień za przywóz, który nie ma charakteru handlowego, uważa się przywóz który spełnia następujące warunki: a) odbywa się okazjonalnie b) obejmuje wyłącznie towary na własny użytek podróżnych lub ich rodzin lub towary przeznaczone na prezenty Charakter lub ilość tych towarów nie może wskazywać na przywóz tych towarów w celach handlowych.
Stąd zatem bierze się pojęcie przywozu okazjonalnego, przy czym zarówno przepisy polskie, jak i unijne nie zawierają szczegółowego wyjaśnienia tego pojęcia. Okazjonalny przywóz wyrobów będzie miał miejsce, gdy przejazdy odbywają się sporadyczne, których częstotliwość, jak i łączna ilość w dłuższym okresie czasu, nie wskazują na ich przeznaczenie do celów działalności gospodarczej (zarówno tej prowadzonej legalnie, jak i niezarejestrowanej). Ustalenie, że przywóz okazjonalny to taki, który jest dokonywany raz na dobę lub raz na 24h może wynikać z wewnętrznych instrukcji wydawanych celnikom, co ma ułatwić stosowania przez organy celne
procedur przy egzekwowaniu przestrzegania prawa przez podróżnych. Jeśli takich instrukcji nie ma, to faktycznie mogą pojawiać się problemy w rozumieniu tych pojęć zarówno przez celników jak i przekraczających granicę. Wydaje się jednak, że wprowadzenie „widełek czasowych” - 24h lub doba jest w miarę racjonalne. Prosimy zauważyć, że gdyby i tego nie było, to z jednej strony urzędnicy przekonywaliby, że przywóz okazjonalny dotyczy przykładowo 5 przyjazdów w ciągu tygodnia, podczas gdy kierujący staraliby się wykazać, że np. w tygodniu można wykonać 12 przywozów określonych towarów. Przy takich stanowiskach trudno byłoby znaleźć złoty środek i ustalić jaka powinna być granica czasowa okazjonalności przywozu do Polski towarów. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że w dniu 20 maja oraz następnym niejako „nie załapał się” Pan na okres doby (24 godziny liczone od pierwszego przywozu). Po raz pierwszy odprawę celną przeszedł Pan o godz. 12.22, zatem do następnej powinien się Pan z
głosić także o 12.22 kolejnego dnia. Tymczasem nastąpiło to o 11.57, to Pana przyjazd mógł zostać zakwestionowany jako nie będący przewozem okazjonalnym. Wskazany przez Pana akt prawny zamieszczony w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L324/41 z dnia 10.12.2009 to Rozporządzenie Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych. Istotnie w rozdziale XXVIII „Paliwa i smary znajdujące się w drogowych pojazdach mechanicznych oraz w pojemnikach specjalnego przeznaczenia” jest mowa o zwolnieniu z należności celnych przywozowych paliw przewożonych w standardowych zbiornikach: a) prywatnych i handlowych pojazdów mechanicznych oraz motocykli b) pojemnika specjalnego przeznaczenia wjeżdżających na obszar celny Wspólnoty oraz b) paliw znajdujących się w przenośnych zbiornikach przewożonych przez prywatne pojazdy mechaniczne i motocykle, przy ilości maksymalnej 10 litrów na pojazd, nie naruszając krajowych przepisów dotyczących przech
owywania i transportu paliw
Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. 2011 r., Nr 108 poz. 626), wynika, że zwalnia się od akcyzy import paliw silnikowych przewożonych w standardowych zbiornikach pojazdów silnikowych, w ilości nieprzekraczającej 600 litrów na pojazd oraz pojemników specjalnego przeznaczenia, w ilości nieprzekraczającej 200 litrów na pojemnik.
Wskazane limity obowiązują od 1 marca 2009 r. Ustalając limit zwolnienia od akcyzy na poziomie 600 l, kierowano się przede wszystkim założeniami budżetu państwa, uwzględniając również przeciwstawne stanowiska podmiotów różnych branż, których dotyczyła przedmiotowa zmiana. Za zwiększeniem limitu opowiadali się przedstawiciele polskich przewoźników, żądając całkowitego zniesienia ograniczeń w przywozie paliw z krajów nienależących do Unii Europejskiej. W opinii przewoźników wspomniane ograniczenia powodują niekonkurencyjność polskich firm transportowych w handlu międzynarodowym. Z kolei przedstawiciele polskich właścicieli stacji paliw (dystrybutorów) żądali maksymalnego zmniejszenia limitu. Powyższe przeciwstawne stanowiska podmiotów kupujących i sprzedających paliwo, razem ze wspomnianymi wcześniej przesłankami budżetowymi, doprowadziły do odstąpienia od zupełnego zniesienia limitu w przywozie paliwa w bakach, co umożliwia dyrektywa 2007/74/WE. Nie widzimy możliwości, aby mó
gł Pan zaskarżyć unijną dyrektywę nr 2007/74/WE, która mówi o przewozie okazjonalnym do sądu administracyjnego. Wcześniej musiałby Pan dysponować decyzją administracyjną wydaną w toku postępowaniu administracyjnym. Tymczasem dyrektywa dotyczy zwolnień towarów z podatku VAT i akcyzy i nie reguluje żadnego postępowania administracyjnego. Zaskarżyć unijną dyrektywę może tylko polski rząd, stąd ewentualnie do Ministra Finansów można kierować pisemne stanowiska w tej sprawie. Również do ministerstwa sugerujemy kierować prośby o interpretację pojęcia przywóz okazjonalny w rozumieniu przepisów unijnych i innych wątpliwych kwestii związanych z opisanym przez Pana problemem. Niestety nie widzimy większych możliwości działania w opisanym stanie faktycznym. Aby móc podejmować jakieś kroki na drodze sądowej koniecznym byłoby wydane uprzednio decyzji administracyjnej. Teoretycznie można spróbować wystąpić do Rzecznika Praw Obywatelskich, ale nie sądzimy, aby przyniosło to większe efekty (
prawdopodobnie także skończyłoby się na odesłaniu do ministerstwa finansów).
Jak widzicie Panowie Firma moja wystąpiła o interpretacje prawną i jak to w Polsce są przepisy nie ma decyzji administracyjnych. Nikt nie potrafi wskazać decyzji dlaczego 24 godziny a nie doba i kto je wydał .Dalej nie będę walczył szkoda czasu w polsce jest Prawo i Sprawiedliwość ale tylko jako Partia a nie rzeczywistość