KOMUNIKAT
W dniach 29-30 stycznia 2008 r. w Ministerstwie Finansów odbyły się rozmowy w sprawie postulatów zgłaszanych przez organizacje związkowe działające w Służbie Celnej. Stronę rządową reprezentowali: Michał Boni - upoważniony przez Prezesa Rady Ministrów Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Jacek Dominik – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Służby Celnej, a także dyrektorzy Departamentów: Służby Celnej, Polityki Celnej oraz Kontroli Celno Akcyzowej i Kontroli Gier. Stronę związkową reprezentowali negocjatorzy - po dwóch przedstawicieli z każdej organizacji związkowej oraz z dwóch przedstawicieli „Porozumienia Białostockiego”, to jest:
- z Komitetu Protestacyjnego „Porozumienie Białostockie”: Iwona Fołta, Marek Pinkowski
- z Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej: Robert Schneider, Joanna Tymiańska
- ze Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej RP: Barbara Smolińska, Ryszard Czech
- z Rady Sekcji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych w Warszawie :
Artur Ciesielski, Wiktor Gil
- ze Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy: Ryszard Adam Mirosław Sałata.
W wyniku dwudniowych negocjacji w dniu 30 stycznia 2008 roku o godzinie 15.00 strona rządowa zaprezentowała następujące stanowisko w sprawie możliwości realizacji postulatów:
1. W zakresie wzrostu uposażeń/wynagrodzeń – podwyżkę dla funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej o 500 złotych brutto od dnia 1 stycznia 2008 r. oraz utworzenie na rok 2008 dodatkowego funduszu motywacyjnego. Pozostałe podwyżki miały być zaplanowane w ustawie „modernizacyjnej”, co pozwoliłoby na zbliżanie uposażeń w Służbie Celnej do obowiązujących w Straży Granicznej. Oznaczałoby to podniesienie wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej w 2009 roku do poziomu 2,50.
2. W zakresie wypłaty zaległych świadczeń z tytułu włączenia środka specjalnego do wynagrodzeń za 2005 rok dla pracowników korpusu Służby cywilnej zatrudnionych w Służbie Celnej, przeniesionych do Służby Celnej od dnia 1.09.2003 r. i w 2004 r. z urzędów kontroli skarbowej i z urzędów skarbowych - strona rządowa uznała wypłatę zaległych świadczeń za zasadną. Wypłata miała być dokonana w 2009 roku po umieszczeniu odpowiednich zapisów w ustawie „modernizacyjnej”.
3. W zakresie emerytur mundurowych dla funkcjonariuszy celnych - strona rządowa uznała, że decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona pogłębionymi analizami finansowymi dot. relacji pomiędzy różnymi grupami zawodowymi i ich specjalnymi uprawnieniami. Ocena możliwości wprowadzania dla funkcjonariuszy celnych uprawnień z systemu zaopatrzenia emerytalnego miałaby być elementem prac nad ustawą „modernizacyjną”.
4. W zakresie restytucji uprawnień funkcjonariuszy celnych – strona rządowa uznała za konieczne wprowadzenie pełnej restytucji nie w trybie ustawy, ale po analizie wszystkich przypadków osób, które zostały zwolnione w trybie art. 25 ustawy o Służbie Celnej. Zasady pełnej restytucji przygotowywane byłyby równolegle z pracami nad zmianą ustawy o Służbie Celnej i weszłyby w życie równolegle z wejściem w życie zmiany ustawy o Służbie Celnej.
5. W zakresie zapłaty za nadgodziny – strona rządowa uznała, że wprowadzenie generalnej regulacji dot. wypłaty z tytułu godzin nadliczbowych wymaga zmiany ustawy o Służbie Celnej i zmiany w pragmatyce służbowej. W obecnej sytuacji prawnej zaproponowano wprowadzenie projektu, który obejmowałby wypłatę uposażeń za nadgodziny za okres od dnia 01 stycznia 2008 r. w wymiarze 18,00 zł/godzinę.
6. W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi – strona rządowa zaproponowała rozpoczęcie od dnia 01 lutego 2008 roku – we współpracy ze stroną społeczną – prac nad analizą i oceną mechanizmów i instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi w Służbie Celnej oraz wypracowanie nowych uregulowań dot. ścieżki kariery zawodowej i zmiany modelu ocen okresowych. Zakończenie prac przewidziano na 29.02.2008 r. W tym samym terminie zostałaby wprowadzona zmiana rozporządzenia Ministra Finansów wprowadzająca zasadę awansu funkcjonariuszy celnych nie rzadziej niż raz na 5 lat.
7. W zakresie alokacji – strona rządowa uznała za niesłychanie ważne umożliwienie funkcjonariuszom celnym alokowanym powrotu do ich miejsca zamieszkania. Ze względu na skalę zjawiska i potrzebę zapewnienia służby/pracy problem rozwiązywany byłby sukcesywnie, po uprzednim dokonaniu analizy możliwości etatowych w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej zlokalizowanych na zachodzie i południu kraju. Druga propozycja dotyczyła umożliwienia alokowanym funkcjonariuszom celnym powrotu do innych jednostek podległych Ministrowi Finansów (izb i urzędów skarbowych) w obrębie ich miejsca zamieszkania w ramach zwalniających się miejsc pracy w administracji skarbowej.
8. W zakresie ustawy „modernizacyjnej” - projekt ustawy „modernizacyjnej”, która obowiązywałaby w latach 2009-2011, zostałby przygotowany do końca kwietnia 2008 r. Przyjęcie ustawy przez Radę Ministrów przewidywane było do dnia 16.06.2008 r. Ustawa ta zawierałaby harmonogram dojścia do średnich uposażeń/wynagrodzeń funkcjonariuszy celnych/pracowników administracji celnej porównywalnych ze średnim uposażeniem w Straży Granicznej oraz zabezpieczała środki budżetowe na:
- wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy celnych;
- stworzenie jednolitej umundurowanej Służby Celnej;
- zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego;
- zakup i wymianę sprzętu transportowego;
- budowę nowych i modernizację użytkowanych obiektów;
- wypłatę zaległych świadczeń z tytułu włączenia środka specjalnego do wynagrodzeń za 2005 rok dla pracowników korpusu Służby cywilnej, zatrudnionych w Służbie Celnej, przeniesionych do Służby Celnej od 01.09.2003 r. i w 2004 r. z urzędów kontroli skarbowej i urzędów skarbowych.
Przedstawione propozycje strona związkowa odrzuciła zrywając rozmowy.
W dniach 29-30 stycznia 2008 r. w Ministerstwie Finansów odbyły się rozmowy w sprawie postulatów zgłaszanych przez organizacje związkowe działające w Służbie Celnej. Stronę rządową reprezentowali: Michał Boni - upoważniony przez Prezesa Rady Ministrów Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Jacek Dominik – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Szef Służby Celnej, a także dyrektorzy Departamentów: Służby Celnej, Polityki Celnej oraz Kontroli Celno Akcyzowej i Kontroli Gier. Stronę związkową reprezentowali negocjatorzy - po dwóch przedstawicieli z każdej organizacji związkowej oraz z dwóch przedstawicieli „Porozumienia Białostockiego”, to jest:
- z Komitetu Protestacyjnego „Porozumienie Białostockie”: Iwona Fołta, Marek Pinkowski
- z Federacji Związków Zawodowych Służby Celnej: Robert Schneider, Joanna Tymiańska
- ze Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej RP: Barbara Smolińska, Ryszard Czech
- z Rady Sekcji Krajowej NSZZ „Solidarność” Pracowników Skarbowych w Warszawie :
Artur Ciesielski, Wiktor Gil
- ze Związku Zawodowego Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy: Ryszard Adam Mirosław Sałata.
W wyniku dwudniowych negocjacji w dniu 30 stycznia 2008 roku o godzinie 15.00 strona rządowa zaprezentowała następujące stanowisko w sprawie możliwości realizacji postulatów:
1. W zakresie wzrostu uposażeń/wynagrodzeń – podwyżkę dla funkcjonariuszy i pracowników Służby Celnej o 500 złotych brutto od dnia 1 stycznia 2008 r. oraz utworzenie na rok 2008 dodatkowego funduszu motywacyjnego. Pozostałe podwyżki miały być zaplanowane w ustawie „modernizacyjnej”, co pozwoliłoby na zbliżanie uposażeń w Służbie Celnej do obowiązujących w Straży Granicznej. Oznaczałoby to podniesienie wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej w 2009 roku do poziomu 2,50.
2. W zakresie wypłaty zaległych świadczeń z tytułu włączenia środka specjalnego do wynagrodzeń za 2005 rok dla pracowników korpusu Służby cywilnej zatrudnionych w Służbie Celnej, przeniesionych do Służby Celnej od dnia 1.09.2003 r. i w 2004 r. z urzędów kontroli skarbowej i z urzędów skarbowych - strona rządowa uznała wypłatę zaległych świadczeń za zasadną. Wypłata miała być dokonana w 2009 roku po umieszczeniu odpowiednich zapisów w ustawie „modernizacyjnej”.
3. W zakresie emerytur mundurowych dla funkcjonariuszy celnych - strona rządowa uznała, że decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona pogłębionymi analizami finansowymi dot. relacji pomiędzy różnymi grupami zawodowymi i ich specjalnymi uprawnieniami. Ocena możliwości wprowadzania dla funkcjonariuszy celnych uprawnień z systemu zaopatrzenia emerytalnego miałaby być elementem prac nad ustawą „modernizacyjną”.
4. W zakresie restytucji uprawnień funkcjonariuszy celnych – strona rządowa uznała za konieczne wprowadzenie pełnej restytucji nie w trybie ustawy, ale po analizie wszystkich przypadków osób, które zostały zwolnione w trybie art. 25 ustawy o Służbie Celnej. Zasady pełnej restytucji przygotowywane byłyby równolegle z pracami nad zmianą ustawy o Służbie Celnej i weszłyby w życie równolegle z wejściem w życie zmiany ustawy o Służbie Celnej.
5. W zakresie zapłaty za nadgodziny – strona rządowa uznała, że wprowadzenie generalnej regulacji dot. wypłaty z tytułu godzin nadliczbowych wymaga zmiany ustawy o Służbie Celnej i zmiany w pragmatyce służbowej. W obecnej sytuacji prawnej zaproponowano wprowadzenie projektu, który obejmowałby wypłatę uposażeń za nadgodziny za okres od dnia 01 stycznia 2008 r. w wymiarze 18,00 zł/godzinę.
6. W zakresie zarządzania zasobami ludzkimi – strona rządowa zaproponowała rozpoczęcie od dnia 01 lutego 2008 roku – we współpracy ze stroną społeczną – prac nad analizą i oceną mechanizmów i instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi w Służbie Celnej oraz wypracowanie nowych uregulowań dot. ścieżki kariery zawodowej i zmiany modelu ocen okresowych. Zakończenie prac przewidziano na 29.02.2008 r. W tym samym terminie zostałaby wprowadzona zmiana rozporządzenia Ministra Finansów wprowadzająca zasadę awansu funkcjonariuszy celnych nie rzadziej niż raz na 5 lat.
7. W zakresie alokacji – strona rządowa uznała za niesłychanie ważne umożliwienie funkcjonariuszom celnym alokowanym powrotu do ich miejsca zamieszkania. Ze względu na skalę zjawiska i potrzebę zapewnienia służby/pracy problem rozwiązywany byłby sukcesywnie, po uprzednim dokonaniu analizy możliwości etatowych w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej zlokalizowanych na zachodzie i południu kraju. Druga propozycja dotyczyła umożliwienia alokowanym funkcjonariuszom celnym powrotu do innych jednostek podległych Ministrowi Finansów (izb i urzędów skarbowych) w obrębie ich miejsca zamieszkania w ramach zwalniających się miejsc pracy w administracji skarbowej.
8. W zakresie ustawy „modernizacyjnej” - projekt ustawy „modernizacyjnej”, która obowiązywałaby w latach 2009-2011, zostałby przygotowany do końca kwietnia 2008 r. Przyjęcie ustawy przez Radę Ministrów przewidywane było do dnia 16.06.2008 r. Ustawa ta zawierałaby harmonogram dojścia do średnich uposażeń/wynagrodzeń funkcjonariuszy celnych/pracowników administracji celnej porównywalnych ze średnim uposażeniem w Straży Granicznej oraz zabezpieczała środki budżetowe na:
- wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy celnych;
- stworzenie jednolitej umundurowanej Służby Celnej;
- zakup sprzętu i wyposażenia specjalnego;
- zakup i wymianę sprzętu transportowego;
- budowę nowych i modernizację użytkowanych obiektów;
- wypłatę zaległych świadczeń z tytułu włączenia środka specjalnego do wynagrodzeń za 2005 rok dla pracowników korpusu Służby cywilnej, zatrudnionych w Służbie Celnej, przeniesionych do Służby Celnej od 01.09.2003 r. i w 2004 r. z urzędów kontroli skarbowej i urzędów skarbowych.
Przedstawione propozycje strona związkowa odrzuciła zrywając rozmowy.