Gdyby tak było nie byłoby potrzeby zmieniać ustawy "emeryralnej". Zaznaczyłem, że jest to tylko moja interpretacja i mogę się mylić. Chciałem zwrócić uwagę na niespójność przepisów.
Staż bezsprzecznie się liczy, ale jak określić indywidualny mnożnik np za 2016 rok skoro w UKS nie było rozporządzenia określającego średnie zarobki, dlatego uważam, że jest ryzyko, że lata te zostaną uwzględnione wprawdzie do stażu, ale indywidualne mnożniki za lata w UKS będą wynosić zero. Stąd indywidualny mnożnik z 10 kolejnych lat może być zaniżony. Np za 5 lat KASu po 100% i za 5 wcześniejsxych kat UKS po 0% co da indywidualny mnożnik z 10 lat w wysokości 50%. Czyli można nazbierać stażu na pełną emeryturę ale jej wysokość będzie zaniżona o połowę.
Ja będąc w takiej sytuacji nie odważyłbym się przecierać szlaków i na własnej skórze przekonać się jak to będzie. Pewnie w styczniu/lutym znajdą się pierwsi odważni i wtedy sprawa się rozstrzygnie. To już tylko pół roku.
My (celnicy) w 1999 roku też mieliśmy zapis, że staż w Administracji Celnej liczy się nam "do wszystkiego" i okazało się, że jednak tak nie jest.
Powodzenia. Osobiście nie jestem tym tematem zainteresowany i nie nam zamiaru robić wnikliwych analiz i przekonywać do swojego punktu widzenia.
Art.
15d [Wysokość emerytury, Służba Celna]
1. Emerytura dla funkcjonariuszy, o których mowa w art. 12 ust. 2-3, którzy zostali mianowani do Służby Celnej po dniu 14 września 1999 r. wynosi 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby i wzrasta na zasadach określonych w art. 15a.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do funkcjonariusza Służby Celnej lub funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej, jeżeli przed dniem 2 stycznia 1999 r.:
1) pełnił służbę w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej;
2) pełnił zawodową służbę wojskową;
3) pełnił służbę lub był zatrudniony w jednostkach, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1-1c lub 3-4.
3. Zasady określone w ust. 1 i 2 dotyczą również funkcjonariuszy Służby Celnej, których stosunek pracy został przekształcony w stosunek służbowy na podstawie art. 22b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej lub art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej.
4.Zasady określone w ust. 1 i 2 dotyczą odpowiednio funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, których stosunek pracy przekształcił się w stosunek służby na podstawie art. 171 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. poz. 1948, z późn. zm.[10]) albo na podstawie art. 150 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2022 r. poz. 813, 835 i 1079).
Wszystko dzięki temu zapisowi:
Art. 13 [Okresy równorzędne]
1. Jako równorzędne ze służbą w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służbie Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służbie Celnej, Służbie Celno-Skarbowej i w Służbie Więziennej traktuje się:
6)[4] okresy zatrudnienia:
a) w komórkach organizacyjnych, o których mowa w art. 11g ust. 1 i 2 oraz art. 36,
b) jako inspektorzy prowadzący czynności dochodzeniowo-śledcze, o których mowa w art. 38 ust. 4 i 5
- ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 720, 1165 i 2261);
7)[5] okresy zatrudnienia w Inspekcji Celnej.
To o wysłudze.
A to o podstawie wymiaru emerytury:
Art.5.1a. Podstawę wymiaru emerytury funkcjonariusza Straży Marszałkowskiej, Służby Celnej lub Służby Celno-Skarbowej stanowi średnie uposażenie lub wynagrodzenie należne przez okres kolejnych 10 lat kalendarzowych wybranych przez funkcjonariusza, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 i art. 33b. Przepisy art. 18f ust. 2–3 i 5 stosuje się odpowiednio.