Ministerstwo Finansów
Szef Służby Celnej
W związku z projektem rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków otrzymywania dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy celnych oraz wysokości tych dodatków â do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, z późn. zm.) Związek Zawodowy Celnicy PL przesyła uwagi do w/w projektu.
W uzasadnieniu do w/w projektu jest informacja, że projektowana zmiana wprowadza wyższy dodatek do uposażenia zasadniczego z tytułu stopni służbowych, jednakże mnożnik kwoty bazowej, służący do ustalania wysokości dodatku za stopień służbowy dla aplikanta celnego wynosi 0,062, a więc tyle samo co w zał. nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2011r. w sprawie warunków otrzymywania dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy celnych oraz wysokości tych dodatków (Dz.U. Nr 81, poz. 442).
Ponadto zauważyć należy, że w uzasadnieniu do powyższego projektu w żaden sposób nie odniesiono się, dlaczego stopień służbowy aplikanta celnego nie został objęty projektowaną zmianą? W ocenie skutków regulacji do w/w projektu, w pkt 3 przyjęto, iż skutki finansowe wzrostu dodatków za stopnie służbowe o 150 zł dla 14.202 etatów funkcjonariuszy celnych w służbie stałej oraz pełniących służbę w służbie przygotowawczej w stopniu starszego aplikanta celnego zaplanowanych na 2013r. wyniosą 2.130.300 zł w skali miesiąca. Nie wzięto tym samym pod uwagę faktu, że w służbie stałej pełnią służbę również funkcjonariusze w stopniu aplikanta celnego.
Pominięcie aplikantów celnych z całą pewnością nie wpłynie dobrze na poprawę funkcjonowania Służby Celnej, gdyż jest to sytuacja skrajnie demotywująca. Brak regulacji w stosunku do aplikantów celnych niesie zagrożenie zmarnowania kolejnego wielkiego potencjału młodych ludzi.
Za niedopuszczalną należy uznać, że projektodawca dopuszcza taką sytuację, że w służbie przygotowawczej pełnią służbę funkcjonariusze w stopniu wyższym od aplikanta i jednocześnie akceptuje sytuację, że w służbie stałej, nawet z kilkuletnim stażem, pełnią wciąż służbę funkcjonariusze w stopniu aplikanta, mimo bardzo dobrych ocen okresowych i spełniania przesłanek do awansowania na wyższy stopień, określonych w art.120 ustawy o Służbie Celnej.
Związek Zawodowy wnioskuje o przeprowadzenie audytu w tym zakresie, określenia powodów prowadzenia tak demotywującej polityki kadrowej wobec funkcjonariuszy w stopniu aplikanta celnego.
W ocenie Związku Zawodowego Celnicy PL, przeprowadzane zmiany podwyżek w stopniach bez uwzględnienia tych ânajmniejszychâ są nie do przyjęcia.
Chcieliśmy również zauważyć, że finansowanie podwyżek nie może być ściśle skorelowane ze zwolnieniami, a taka sytuacja ma miejsce. Związek odnotowuje wzrost liczby zwolnień Funkcjonariuszy ze służby w trybie administracyjnym. Zmiany w ilości etatów muszą być uwarunkowane rzeczywistymi potrzebami. Szef Służby Celnej jako organ II instancji nie powinien być ograniczonym kwestiami finansowymi. Tymczasem Szef Służby Celnej, aby móc wdrożyć ww. podwyżkę zmuszony jest i oczekuje określonych limitów odejść ze służby. Taka zależność powoduje zintensyfikowanie zwolnień funkcjonariuszy, w wielu przypadkach jest to nieludzkie, czy nawet groźne dla Służby Celnej. Nieludzkie jest na przykład zwalnianie funkcjonariuszy z powodu absencji chorobowej. Zarząd Główny był już informowany o przynajmniej trzech przypadkach śmierci funkcjonariuszy po dostarczonej w taki sposób decyzji zwalniającej ze Służby. Te decyzje są âgwoździem do trumnyâ. Ci ludzie zamiast dalej walczyć z chorobą, zupełnie jej się poddają.
Dla organów celnych nie ma znaczenia, że naturalnym jest sytuacja, że ludzie zapadają na ciężkie schorzenia, ulegają wypadkom, także podczas pełnienia służby, ważne jest jedynie subiektywna ocena, że absencja pogarsza możliwości organizacji pracy, po czym zwalnia się funkcjonariusza dla dobra Służby.
Tymczasem właśnie takie działanie jest mylne i w rzeczywistości działa tylko na szkodę Służby, gdyż powoduje, że funkcjonariusze będą mniej wydajni w Służbie, bo albo nie będą narażać się i ryzykować wypadek, który w efekcie może pozbawić ich pracy, albo będą stawiać się do służby schorowani
Powyższe ma ogromny negatywny i bezpośredni wpływ na jakość realizowanych przez formację zadań, bezpieczeństwo obywateli i wpływy budżetowe.
Chory funkcjonariusz nie jest w stanie należycie wypełniać obowiązków służbowych i jednocześnie stwarza zagrożenie dla innych Funkcjonariuszy, także zdrowotne.
Powyższe stanowi tylko jeden przykład zwolnień Funkcjonariuszy ze Służby, który może być determinowany ww. rozporządzeniem.
Mając na uwadze, że Służba Celna, jako jedyna formacja mundurowa nie została objęta podwyżkami w 2012 i 2013 roku konieczne jest podjęcie działań w tym kierunku. Działania te, nie mogą jednak być realizowane kosztem dobra Służby i za pomocą niehumanitarnych działań wobec chorych Funkcjonariuszy.
Z poważaniem:
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
/ - /
Pismo do pobrania:
Pokaż załącznik: celnicy17-13_rozporządzenie_dodatki_zmiana.doc
Szef Służby Celnej
W związku z projektem rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków otrzymywania dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy celnych oraz wysokości tych dodatków â do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323, z późn. zm.) Związek Zawodowy Celnicy PL przesyła uwagi do w/w projektu.
W uzasadnieniu do w/w projektu jest informacja, że projektowana zmiana wprowadza wyższy dodatek do uposażenia zasadniczego z tytułu stopni służbowych, jednakże mnożnik kwoty bazowej, służący do ustalania wysokości dodatku za stopień służbowy dla aplikanta celnego wynosi 0,062, a więc tyle samo co w zał. nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2011r. w sprawie warunków otrzymywania dodatków do uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy celnych oraz wysokości tych dodatków (Dz.U. Nr 81, poz. 442).
Ponadto zauważyć należy, że w uzasadnieniu do powyższego projektu w żaden sposób nie odniesiono się, dlaczego stopień służbowy aplikanta celnego nie został objęty projektowaną zmianą? W ocenie skutków regulacji do w/w projektu, w pkt 3 przyjęto, iż skutki finansowe wzrostu dodatków za stopnie służbowe o 150 zł dla 14.202 etatów funkcjonariuszy celnych w służbie stałej oraz pełniących służbę w służbie przygotowawczej w stopniu starszego aplikanta celnego zaplanowanych na 2013r. wyniosą 2.130.300 zł w skali miesiąca. Nie wzięto tym samym pod uwagę faktu, że w służbie stałej pełnią służbę również funkcjonariusze w stopniu aplikanta celnego.
Pominięcie aplikantów celnych z całą pewnością nie wpłynie dobrze na poprawę funkcjonowania Służby Celnej, gdyż jest to sytuacja skrajnie demotywująca. Brak regulacji w stosunku do aplikantów celnych niesie zagrożenie zmarnowania kolejnego wielkiego potencjału młodych ludzi.
Za niedopuszczalną należy uznać, że projektodawca dopuszcza taką sytuację, że w służbie przygotowawczej pełnią służbę funkcjonariusze w stopniu wyższym od aplikanta i jednocześnie akceptuje sytuację, że w służbie stałej, nawet z kilkuletnim stażem, pełnią wciąż służbę funkcjonariusze w stopniu aplikanta, mimo bardzo dobrych ocen okresowych i spełniania przesłanek do awansowania na wyższy stopień, określonych w art.120 ustawy o Służbie Celnej.
Związek Zawodowy wnioskuje o przeprowadzenie audytu w tym zakresie, określenia powodów prowadzenia tak demotywującej polityki kadrowej wobec funkcjonariuszy w stopniu aplikanta celnego.
W ocenie Związku Zawodowego Celnicy PL, przeprowadzane zmiany podwyżek w stopniach bez uwzględnienia tych ânajmniejszychâ są nie do przyjęcia.
Chcieliśmy również zauważyć, że finansowanie podwyżek nie może być ściśle skorelowane ze zwolnieniami, a taka sytuacja ma miejsce. Związek odnotowuje wzrost liczby zwolnień Funkcjonariuszy ze służby w trybie administracyjnym. Zmiany w ilości etatów muszą być uwarunkowane rzeczywistymi potrzebami. Szef Służby Celnej jako organ II instancji nie powinien być ograniczonym kwestiami finansowymi. Tymczasem Szef Służby Celnej, aby móc wdrożyć ww. podwyżkę zmuszony jest i oczekuje określonych limitów odejść ze służby. Taka zależność powoduje zintensyfikowanie zwolnień funkcjonariuszy, w wielu przypadkach jest to nieludzkie, czy nawet groźne dla Służby Celnej. Nieludzkie jest na przykład zwalnianie funkcjonariuszy z powodu absencji chorobowej. Zarząd Główny był już informowany o przynajmniej trzech przypadkach śmierci funkcjonariuszy po dostarczonej w taki sposób decyzji zwalniającej ze Służby. Te decyzje są âgwoździem do trumnyâ. Ci ludzie zamiast dalej walczyć z chorobą, zupełnie jej się poddają.
Dla organów celnych nie ma znaczenia, że naturalnym jest sytuacja, że ludzie zapadają na ciężkie schorzenia, ulegają wypadkom, także podczas pełnienia służby, ważne jest jedynie subiektywna ocena, że absencja pogarsza możliwości organizacji pracy, po czym zwalnia się funkcjonariusza dla dobra Służby.
Tymczasem właśnie takie działanie jest mylne i w rzeczywistości działa tylko na szkodę Służby, gdyż powoduje, że funkcjonariusze będą mniej wydajni w Służbie, bo albo nie będą narażać się i ryzykować wypadek, który w efekcie może pozbawić ich pracy, albo będą stawiać się do służby schorowani
Powyższe ma ogromny negatywny i bezpośredni wpływ na jakość realizowanych przez formację zadań, bezpieczeństwo obywateli i wpływy budżetowe.
Chory funkcjonariusz nie jest w stanie należycie wypełniać obowiązków służbowych i jednocześnie stwarza zagrożenie dla innych Funkcjonariuszy, także zdrowotne.
Powyższe stanowi tylko jeden przykład zwolnień Funkcjonariuszy ze Służby, który może być determinowany ww. rozporządzeniem.
Mając na uwadze, że Służba Celna, jako jedyna formacja mundurowa nie została objęta podwyżkami w 2012 i 2013 roku konieczne jest podjęcie działań w tym kierunku. Działania te, nie mogą jednak być realizowane kosztem dobra Służby i za pomocą niehumanitarnych działań wobec chorych Funkcjonariuszy.
Z poważaniem:
Sławomir Siwy
Przewodniczący
ZZ Celnicy PL
/ - /
Pismo do pobrania:
Pokaż załącznik: celnicy17-13_rozporządzenie_dodatki_zmiana.doc