Pan Marek Jurek Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
INTERPELACJA NR 900 wpłynęła dnia 27-01-2006
ADRESAT minister finansów
Na podstawie art. 192 Regulaminu Sejmu składam na ręce Pana Marszałka interpelację do Pani Minister Finansów Prof. dr hab. Zyty Gilowskiej w sprawie:
1. uzasadnienia dla projektowanego wyłączenia poboru i wymiaru podatku akcyzowego przez Służby Celne,
2. analizy wyników działań podejmowanych przez Ministerstwo Finansów zapobiegających nielegalnemu przeklasyfikowywaniu towarów naftowych, skutkującemu m.in. uszczuplaniu należnego podatku akcyzowego.
W Ministerstwie Finansów trwają prace nad reformą aparatu skarbowego. Obecnie zgodnie z art. 13. ust.1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym ( Dz.U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm. ) organami podatkowymi w zakresie akcyzy stosownie do ich właściwości są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej. W projektach ustaw mających wprowadzić reformy aparatu skarbowego planuje się, że organami podatkowymi w zakresie akcyzy będą naczelnik urzędu skarbowego i dyrektor izby skarbowej. Oznacza to zlikwidowanie rozwiązań wprowadzonych z dniem 1 września 2003 r. przez art. 11 pkt 21 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz.U.03.137.1302).
Chciałbym przypomnieć, że w uzasadnieniu do w/w ustawy o Wojewódzkich Kolegiach Skarbowych znalazły się niżej cytowane zapisy:
„Wprowadzenie proponowanych rozwiązań poprzez nadanie organom celnym statusu organów podatkowych pozwoli na przyśpieszenie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków od importowanych towarów. Wzorując się na rozwiązaniach większości krajów Unii Europejskiej rozszerzone zostały też uprawnienia administracji celnej w zakresie podatku akcyzowego, w tym szczególny nadzór akcyzowy. ...
Proponowane zmiany mają przybliżyć organizację i kompetencje administracji skarbowej do standardów stosowanych w krajach Unii Europejskiej. Ułatwi to współpracę tych służb z partnerami z państw UE oraz zapewni prawidłową realizację zobowiązań naszego kraju wobec Unii, w tym w szczególności prawidłowy wymiar, pobór i przekazywanie tzw. środków własnych UE. ...
Pozostałe zmiany w ustawie o Służbie Celnej wynikają z propozycji przejęcia przez tę służbę nowych zadań, w tym w szczególności wykonywanie obowiązków dotyczących podatku akcyzowego, podatku VAT z tytułu importu towarów.
Dodanie w przedmiotowej nowelizacji ustawy o Służbie Celnej rozdziału 1a dotyczącego szczególnego nadzoru akcyzowego jest kolejną konsekwencją przejęcia przez organy celne w pełni zadań związanych z podatkiem akcyzowym. Szczególny nadzór akcyzowy stanowi element kontroli organów celnych nad produkcją, importem, eksportem i obrotem niektórymi wyrobami akcyzowymi, a także czynnościami bezpośrednio z nimi związanymi takimi jak: wytwarzanie, uszlachetnianie, przerabianie, zużywanie, skażanie, rozlew, przyjmowanie, magazynowanie, wydawanie, przewóz i niszczenie oraz oznaczanie tych wyrobów znakami akcyzy.
Przejęcie powyższych kompetencji przez organy celne ma na celu zapewnienie pełnej efektywności poboru podatku akcyzowego oraz zabezpieczenie przed naruszaniem przez podmioty podlegające temu nadzorowi prawa podatkowego.
Instrumentami pozwalającymi na realizację omawianych zadań jest wyposażenie przez ustawę funkcjonariuszy celnych m.in. w prawo do badania ilości i jakości wyrobów podlegających szczególnemu nadzorowi akcyzowemu, przebiegu procesów technologicznych i ruchu towarowego dotyczącego tych wyrobów, sprawdzania prawidłowości i terminowości wpłat podatku akcyzowego oraz dokumentacji prowadzonej w tym zakresie.
Proceduralne rozwiązania w zakresie sprawowania szczególnego nadzoru przez organy celne dostosowane zostały do rozwiązań przyjętych w Kodeksie celnym dotyczących kontroli celnej, co jest wyrazem dążenia do ujednolicenia postępowania kontrolnego wykonywanego przez orany celne. Jedynie w odniesieniu do niektórych kwestii zachowane zostały pewne odrębności.
Podobne rozwiązanie przyjęły niektóre kraje UE, np. Niemcy, Wielka Brytania. Ponadto przy sprawowaniu szczególnego nadzoru akcyzowego w pełni zostaną wykorzystane nowoczesne laboratoria celne, które już obecnie są wykorzystywane nie tylko do celów związanych z poborem cła, lecz również do badań związanych z poborem podatku akcyzowego, np. badania paliw, alkoholu, tytoniu czyli towarów wymagających często skomplikowanych ustaleń klasyfikacji towarowej.”
W związku z powyższym proszę Panią Minister Finansów Prof. dr hab. Zytę Gilowską o wyjaśnienie, jak obecnie uzasadnia się wprowadzenie projektowanych zmian, które odbierają sprawy akcyzowe Służbie Celnej.
Z chwilą wprowadzenia projektowanej zmiany w Służbie Celnej pozostanie rzesza kilku tysięcy funkcjonariuszy zajmujących się obecnie akcyzą. W związku z powyższym proszę również o przekazanie informacji jakie rozwiązania planuje się w stosunku do funkcjonariuszy celnych, którzy obecnie pełnią służbę w komórkach akcyzowych, czy planuje się zwolnienia grupowe czy też są planowane inne rozwiązania.
Druga sprawa dotyczy zjawiska nielegalnego przeklasyfikowywania wyrobów naftowych. Przez szereg lat w ofercie importerów oraz producentów wyrobów naftowych znajdowały się wyroby naftowe, które trafiały na stacje paliw jako olej napędowy lub benzyna. Podczas importu lub przy wyprowadzeniu ze rafinerii nie były one opodatkowane podatkiem akcyzowym, bądź był od nich płacony podatek akcyzowy wg obniżonej stawki ( np. dla olejów opałowych niektórych rodzajów stawka wynosiła 60 zł / 1000 kg ) podczas gdy od oleju napędowego stawka wynosiła 1 180,00 zł/1000 litrów. Czy z materiałów jakimi dysponuje Ministerstwo Finansów wynika, że tego rodzaju proceder został już skutecznie zlikwidowany. Jeżeli tego rodzaju praktyki nadal się pojawiają proszę o wyjaśnienie czym są one spowodowane oraz jakie kroki zamierza podjąć Ministerstwo Finansów w celu ich eliminacji.