Analiza na temat wyrównania za 2010

  • Thread starter Thread starter Nie zarejestrowany
  • Rozpoczęty Rozpoczęty
N

Nie zarejestrowany

Gość
Analiza - wyrównywanie uposażeń od dn. 01.01.2010r.


Jak wynika z treści notatki nr SC1/066/19/1/2010/9475 ze spotkania Podsekretarza Stanu, Szefa Służby Celnej Pana Jacka Kapicy z przedstawicielami Związków Zawodowych, które odbyło się w dniu 10 listopada 2010r. Zastępca Dyrektora Departamentu Służby Celnej Pani Maria W., udzieliła odpowiedzi na zapytanie strony związkowej odnośnie szczegółów wydatków w bieżącym i kolejnym roku.
Wskazała ona, że informacje o wysokości kwot do podziału zostaną przekazane podległym jednostkom 16.11.2010 r. Wyjaśniła również, iż funkcjonariusze, którzy będą mieli otrzymać regulację uposażenia wynikającą z przeprowadzonego procesu opisu i wartościowania stanowisk funkcjonariuszy celnych otrzymają ją w 2010 r. w około 80 procentach, z wyrównaniem od 01.01.2010 r., a pozostałe 20% od 01.01.2011 r.
Analogiczna deklaracja została wypowiedziana przez Panią Ewę S. Z-cę Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu w trakcie spotkania ze zw.zawodowymi w dn. 23.10.2010r.tj. cyt. „Kwota zostanie rozdysponowana zgodnie z zapoczątkowanym procesem wartościowania z wyrównaniem od 01-01-2010 roku. Oznacza to, że funkcjonariuszowi, któremu po procesie wartościowania zostanie od 01-01-2011 roku przypisana kwota uposażenia wyższa od obecnego uposażenia różnica zostanie wyrównana za poprzednie 12 m-cy.”(www.solid.org.pl)
Powyższe może budzić wątpliwości.
Zgodnie z art. 222 ust 2. ustawy o Służbie Celnej, w sprawach związanych z uposażeniem zasadniczym i stanowiskami służbowymi, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Powyższe dotyczy zatem przepisów prawnych regulujących zarówno stanowiska służbowe
(wg istniejącej nomenklatury: mł. kontroler celny, kontroler celny, st. kontroler celny, inspektor celny, ekspert celny, etc.) jak i uposażenie przysługujące za służbę na tych stanowiskach.
Sformułowanie „wyrównywanie” może sugerować, iż mamy do czynienia z jakimiś zaległościami finansowymi i należy je nadrobić (wyrównać).
Jest to pogląd błędny w zakresie regulowania (podwyżki) uposażeń w oparciu o prowadzony obecnie proces wartościowania stanowisk.
Przyjęto niewłaściwe założenie, że skoro na nowo utworzonym od dn. 01.01.2011r. stanowisku służbowym (np. mł. specjalista, specjalista, ekspert Służby Celnej, st.ekspert Służby Celnej) będą wykonywane określone opisane i zwartościowane zadania to można za ich wykonywanie zapłacić z datą wsteczną tj. od dn. 01.01.2010r.
Pogląd ten jako nielogiczny nie daje się obronić m.in. ze względu na fakt, iż wartościowanie dotyczy zadań, które będę wykonywane w przyszłości na stanowiskach, które będą istnieć również w przyszłości.
Ze względu na brak korelacji pomiędzy dotychczasowymi, a nowymi stanowiskami nie można w sposób jednolity stosować nowych zasad do zaistniałych w przeszłości stanów prawnych i faktycznych.
Dotychczasowe zadania wykonywane do dn. 31.12.2010r. na stanowisku np. inspektora celnego (zgodnie z kartą zakresu obowiązków i uprawnień) to nie są te same zadania, które będą wykonywane przez tę osobę po dn. 01.01.2011r. na stanowisku np. st.specjalisty celnego.

Powyższe znajduje potwierdzenie również w odpowiedziach udzielanych funkcjonariuszom celnym kwestionującym wartościowanie stanowisk służbowych przez Zespoły lokalne ds. wartościowania działające w poszczególnych izbach celnych.
Stwierdzenia o treści np. „przedstawiony projekt opisu stanowiska służbowego odzwierciedla zadania, które będą realizowane na danym stanowisku po 1 stycznia 2011 r. w związku z tym nie musi się on pokrywać z dotychczasowym zakresem obowiązków”. (cytat z komunikatu ze spotkania zw. Zawod. Z Dyrektorem Izby Celnej we Wrocławiu, które odbyło się w dn. 23.11.2010r.).
Poza tym jest to kwestia nieporównywalna również ze względu na parametr czasochłonności mający wpływ na wartość stanowiska służbowego (a następnie na nazwę przyszłego stanowiska służbowego i wysokość nowego uposażenia).
Nikt przecież nie badał czasochłonności zadań wykonywanych przez np. inspektora celnego na danym stanowisku w okresie 01.01.2010r. - 31.12.2010r.
Może więc okazać się, że dane zadanie obecnie zwartościowane na wysokim poziomie zajmowało dotychczas funkcjonariuszowi znacznie mniej czasu (niska czasochłonność) niż powinno mu zajmować na tym stanowisku po dn. 01.01.2011r.
Istnieje zatem brak korelacji między stanem faktycznym istniejącym w 2010r., a tym, który zaistnieje od dn. 01.01.2011r., nie tylko w zakresie nazw stanowisk służbowych, wysokości uposażeń, ale także parametrów czasochłonności i wartości realizowanych zadań.
Nikt więc nie przeliczał wartości faktycznie (rzeczywiście) realizowanych zadań w okresie 01.01.2010r. - 31.12.2010r.
Nie wydaje się zatem możliwe wyrównywanie uposażeń w odniesieniu do procesu wartościowania.
Byłoby to natomiast możliwe, gdyby wartościowanie obejmowało zadania realizowane w przeciągu 2010r.
Obecnie, w skrajnych przypadkach może dojść do sytuacji, gdy dana osoba wykonywała tak samo nazwane zadania w 2010r. oraz będzie je wykonywać w 2011r., ale ich czasochłonność jest odmienna, co ma wpływ na wartość stanowiska.
Możliwym i zgodnym z prawem (art.222 ust.2 ustawy o Służbie Celnej) rozwiązaniem byłoby natomiast „wyrównanie” (a precyzyjniej „podwyżka uposażeń”) na obecnie istniejących stanowiskach (np. mł. kontroler celny, inspektor celny) oraz kolejna podwyżka uposażeń od dn. 01.01.2011r. na nowo utworzonych (tj. również od dn. 01.01.2011r.) stanowiskach służbowych, z wykorzystaniem narzędzia w postaci wartościowania stanowisk.
W przeciwnym razie dojdzie do przyjęcia fikcji prawnej i faktycznej polegającej na domniemaniu istnienia nowych stanowisk tj. specjalista, mł.ekspert Służby Celnej już w dn. 01.01.2010r. (mimo, iż rzeczywiście one nie istniały).
Jest to jednak rozwiązanie bardzo wątpliwe i nie do zrealizowania w istniejących okolicznościach np. licznych przeniesieniach służbowych pomiędzy stanowiskami w ciągu 2010r. (w takim przypadku należałoby bowiem wyrównać zaległości także funkcjonariuszom faktycznie wykonującym zadania na różnych stanowiskach nawet w przeciągu krótkiego czasu np. w ciągu miesiąca, kwartału 2010r., jeżeli pobierane przez niego uposażenie było niższe niż to, które zostanie obecnie ustalone na danym stanowisku w oparciu o proces wartościowania).
Brzmi to być może skomplikowanie, ale pokazuje z jaki karkołomnym zadaniem musieliby zmierzyć się dyrektorzy izb celnych.
Niedopuszczalnym byłoby jednak „wyrównywanie” uposażeń wyłącznie na zasadzie „stanu zastanego” tzn. wg stanowiska, które akurat teraz zostanie zaproponowane funkcjonariuszowi, w oderwaniu od zadań wykonywanych przez niego od dn. 01.01.2010r.
Zgodnie z wykładnią językową „wyrównanie” to suma uzupełniająca niedobory, niedostateczne uposażenie.
Podsumowując należy stwierdzić, iż to „niedostateczne uposażenie” dotyczyć może jedynie uposażenia na dotychczasowych stanowiskach, a nie nowych (bo utworzenie nowego stanowiska będzie skutkować ustaleniem dla niego adekwatnego stanowiska i w tym kontekście nie może być mowy o jakimkolwiek wyrównywaniu z mocą wsteczną).

W obecnym stanie prawnym, wobec braku upoważnienia ustawowego, wydatkowanie środków publicznych może skutkować naruszeniem przez dyrektorów izb celnych dyscypliny finansów publicznych.

Jeżeli jednak mimo powołanych argumentów utrzymujemy, że doszło do zaległości w uposażeniach i należy je teraz „wyrównywać” to konsekwentnie należy zastosować art. 165 ust.4 ustawy o Służbie Celnej.

Przepis ten przewiduje zapłatę odsetek ustawowych funkcjonariuszowi celnemu w przypadku zwłoki w wypłacie uposażenia.
 
Wrzesień 2010-wyrównania

o ile pamięć mnie nie myli,to druga transza wyrównania wynagrodzeń miała być wypłacona w okolicach września i wcale nie miała być związana z paranoją, która nazywa się wartościowaniem stanowisk.
 
Analiza - wyrównywanie uposażeń od dn. 01.01.2010r.


Jak wynika z treści notatki nr SC1/066/19/1/2010/9475 ze spotkania Podsekretarza Stanu, Szefa Służby Celnej Pana Jacka Kapicy z przedstawicielami Związków Zawodowych, które odbyło się w dniu 10 listopada 2010r. Zastępca Dyrektora Departamentu Służby Celnej Pani Maria W., udzieliła odpowiedzi na zapytanie strony związkowej odnośnie szczegółów wydatków w bieżącym i kolejnym roku.
Wskazała ona, że informacje o wysokości kwot do podziału zostaną przekazane podległym jednostkom 16.11.2010 r. Wyjaśniła również, iż funkcjonariusze, którzy będą mieli otrzymać regulację uposażenia wynikającą z przeprowadzonego procesu opisu i wartościowania stanowisk funkcjonariuszy celnych otrzymają ją w 2010 r. w około 80 procentach, z wyrównaniem od 01.01.2010 r., a pozostałe 20% od 01.01.2011 r.
Analogiczna deklaracja została wypowiedziana przez Panią Ewę S. Z-cę Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu w trakcie spotkania ze zw.zawodowymi w dn. 23.10.2010r.tj. cyt. „Kwota zostanie rozdysponowana zgodnie z zapoczątkowanym procesem wartościowania z wyrównaniem od 01-01-2010 roku. Oznacza to, że funkcjonariuszowi, któremu po procesie wartościowania zostanie od 01-01-2011 roku przypisana kwota uposażenia wyższa od obecnego uposażenia różnica zostanie wyrównana za poprzednie 12 m-cy.”(www.solid.org.pl)
Powyższe może budzić wątpliwości.
Zgodnie z art. 222 ust 2. ustawy o Służbie Celnej, w sprawach związanych z uposażeniem zasadniczym i stanowiskami służbowymi, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
Powyższe dotyczy zatem przepisów prawnych regulujących zarówno stanowiska służbowe
(wg istniejącej nomenklatury: mł. kontroler celny, kontroler celny, st. kontroler celny, inspektor celny, ekspert celny, etc.) jak i uposażenie przysługujące za służbę na tych stanowiskach.
Sformułowanie „wyrównywanie” może sugerować, iż mamy do czynienia z jakimiś zaległościami finansowymi i należy je nadrobić (wyrównać).
Jest to pogląd błędny w zakresie regulowania (podwyżki) uposażeń w oparciu o prowadzony obecnie proces wartościowania stanowisk.
Przyjęto niewłaściwe założenie, że skoro na nowo utworzonym od dn. 01.01.2011r. stanowisku służbowym (np. mł. specjalista, specjalista, ekspert Służby Celnej, st.ekspert Służby Celnej) będą wykonywane określone opisane i zwartościowane zadania to można za ich wykonywanie zapłacić z datą wsteczną tj. od dn. 01.01.2010r.
Pogląd ten jako nielogiczny nie daje się obronić m.in. ze względu na fakt, iż wartościowanie dotyczy zadań, które będę wykonywane w przyszłości na stanowiskach, które będą istnieć również w przyszłości.
Ze względu na brak korelacji pomiędzy dotychczasowymi, a nowymi stanowiskami nie można w sposób jednolity stosować nowych zasad do zaistniałych w przeszłości stanów prawnych i faktycznych.
Dotychczasowe zadania wykonywane do dn. 31.12.2010r. na stanowisku np. inspektora celnego (zgodnie z kartą zakresu obowiązków i uprawnień) to nie są te same zadania, które będą wykonywane przez tę osobę po dn. 01.01.2011r. na stanowisku np. st.specjalisty celnego.

Powyższe znajduje potwierdzenie również w odpowiedziach udzielanych funkcjonariuszom celnym kwestionującym wartościowanie stanowisk służbowych przez Zespoły lokalne ds. wartościowania działające w poszczególnych izbach celnych.
Stwierdzenia o treści np. „przedstawiony projekt opisu stanowiska służbowego odzwierciedla zadania, które będą realizowane na danym stanowisku po 1 stycznia 2011 r. w związku z tym nie musi się on pokrywać z dotychczasowym zakresem obowiązków”. (cytat z komunikatu ze spotkania zw. Zawod. Z Dyrektorem Izby Celnej we Wrocławiu, które odbyło się w dn. 23.11.2010r.).
Poza tym jest to kwestia nieporównywalna również ze względu na parametr czasochłonności mający wpływ na wartość stanowiska służbowego (a następnie na nazwę przyszłego stanowiska służbowego i wysokość nowego uposażenia).
Nikt przecież nie badał czasochłonności zadań wykonywanych przez np. inspektora celnego na danym stanowisku w okresie 01.01.2010r. - 31.12.2010r.
Może więc okazać się, że dane zadanie obecnie zwartościowane na wysokim poziomie zajmowało dotychczas funkcjonariuszowi znacznie mniej czasu (niska czasochłonność) niż powinno mu zajmować na tym stanowisku po dn. 01.01.2011r.
Istnieje zatem brak korelacji między stanem faktycznym istniejącym w 2010r., a tym, który zaistnieje od dn. 01.01.2011r., nie tylko w zakresie nazw stanowisk służbowych, wysokości uposażeń, ale także parametrów czasochłonności i wartości realizowanych zadań.
Nikt więc nie przeliczał wartości faktycznie (rzeczywiście) realizowanych zadań w okresie 01.01.2010r. - 31.12.2010r.
Nie wydaje się zatem możliwe wyrównywanie uposażeń w odniesieniu do procesu wartościowania.
Byłoby to natomiast możliwe, gdyby wartościowanie obejmowało zadania realizowane w przeciągu 2010r.
Obecnie, w skrajnych przypadkach może dojść do sytuacji, gdy dana osoba wykonywała tak samo nazwane zadania w 2010r. oraz będzie je wykonywać w 2011r., ale ich czasochłonność jest odmienna, co ma wpływ na wartość stanowiska.
Możliwym i zgodnym z prawem (art.222 ust.2 ustawy o Służbie Celnej) rozwiązaniem byłoby natomiast „wyrównanie” (a precyzyjniej „podwyżka uposażeń”) na obecnie istniejących stanowiskach (np. mł. kontroler celny, inspektor celny) oraz kolejna podwyżka uposażeń od dn. 01.01.2011r. na nowo utworzonych (tj. również od dn. 01.01.2011r.) stanowiskach służbowych, z wykorzystaniem narzędzia w postaci wartościowania stanowisk.
W przeciwnym razie dojdzie do przyjęcia fikcji prawnej i faktycznej polegającej na domniemaniu istnienia nowych stanowisk tj. specjalista, mł.ekspert Służby Celnej już w dn. 01.01.2010r. (mimo, iż rzeczywiście one nie istniały).
Jest to jednak rozwiązanie bardzo wątpliwe i nie do zrealizowania w istniejących okolicznościach np. licznych przeniesieniach służbowych pomiędzy stanowiskami w ciągu 2010r. (w takim przypadku należałoby bowiem wyrównać zaległości także funkcjonariuszom faktycznie wykonującym zadania na różnych stanowiskach nawet w przeciągu krótkiego czasu np. w ciągu miesiąca, kwartału 2010r., jeżeli pobierane przez niego uposażenie było niższe niż to, które zostanie obecnie ustalone na danym stanowisku w oparciu o proces wartościowania).
Brzmi to być może skomplikowanie, ale pokazuje z jaki karkołomnym zadaniem musieliby zmierzyć się dyrektorzy izb celnych.
Niedopuszczalnym byłoby jednak „wyrównywanie” uposażeń wyłącznie na zasadzie „stanu zastanego” tzn. wg stanowiska, które akurat teraz zostanie zaproponowane funkcjonariuszowi, w oderwaniu od zadań wykonywanych przez niego od dn. 01.01.2010r.
Zgodnie z wykładnią językową „wyrównanie” to suma uzupełniająca niedobory, niedostateczne uposażenie.
Podsumowując należy stwierdzić, iż to „niedostateczne uposażenie” dotyczyć może jedynie uposażenia na dotychczasowych stanowiskach, a nie nowych (bo utworzenie nowego stanowiska będzie skutkować ustaleniem dla niego adekwatnego stanowiska i w tym kontekście nie może być mowy o jakimkolwiek wyrównywaniu z mocą wsteczną).

W obecnym stanie prawnym, wobec braku upoważnienia ustawowego, wydatkowanie środków publicznych może skutkować naruszeniem przez dyrektorów izb celnych dyscypliny finansów publicznych.

Jeżeli jednak mimo powołanych argumentów utrzymujemy, że doszło do zaległości w uposażeniach i należy je teraz „wyrównywać” to konsekwentnie należy zastosować art. 165 ust.4 ustawy o Służbie Celnej.

Przepis ten przewiduje zapłatę odsetek ustawowych funkcjonariuszowi celnemu w przypadku zwłoki w wypłacie uposażenia.

tak naprawde chodzi o to aby dać kase sobie i swoim znajomym, tudzież rodzinie i przepisy prawa nie mają z tym wszystkim wiele wspólnego. jednak każdy układ sie kiedys kończy i coś mi się wydaje że wtedy nasi oficerowie mogą inaczej zaśpiewać jakimś falsecikiem
 
To jest bardzo ciekawa i logiczna analiza- panie Sławku to kolejny kamyczek do ogródka pod nazwą "wartościowanie i wszystko z nim zwiazane jest niezgodne z prawem". Myślę że zwiazki ( a może tylko zwiazek) coś zrobi w tej sprawie.
 
Podstawa wyrównania

Zastanawiam się czy mozna i w jaki sposob odwołac sie od braku wyrównania.
Moj opis stanowiska nie odpowiada moim dotychczasowym zadaniom.
Ale za to co robilam w tym roku powinnam dostac wyzsze staniwsko niz dostalam. A wiec chyba za ten rok nalezy mi sie wyrównanie skoro pracę wykonałam, niezaleznie ze w przyszlym roku mam robic inne zadania o nizszej wartosci (tak przynajmniej wynika z opisu)
 
Przydzielenie wybrancom stanowisk

Mam wrazenie, że niektórrzy wcale nie beda musieli robic tego za co otrzymali swoje wysokie stanowiska. A jak bedzie w sytuacji zmiany zadań. Rozumiem, ze pensje zatrzymają, nawet gdy im sie obnizy stanowisko np.za 2 miesiące. Czy tez tak rozumiecie?
 
karolina12 dokładnie tak należy to rozumieć. Znowu powstaną kominy płacowe i tak w kółko i tak w kółko ... zarządzenie to takie podchody i udawanie że jakas reforma jest zrobiona, nic poza tym. Nasz wspaniały rząd przecież musi się czymś wykazać, żeby nikt nie mówił, że poza aferami hazardowymi, dopalaczami nic nie robią.
 
Z dotrymywaniem obietnic przez rząd bywa różnie.Chcę przypomnieć,że Tusk obiecał podwyżki po 500 zł z wyrównanie m od pierwszego styczniaia 2008.I co? Nic.Gdyby
pracodawca zapewnił na piśmie, że nikt nie straci,a to insza inszość.Ale art. 150 Ustawy o służbie celnej zapewnia dotychczsową płacę jedynie przez pół roku.
 
Do Karoliny12 i Celmy!
Chyba nie zrozumieliście zasady utrzymania wynagrodzenia w obecnej wysokości.Kiedy obecnie macie tyle,że w nowej propozycji macie mniej to utrzymujecie tą pensje dożywotnio nawet jak zmniejszą wam stanowisko w przyszłości.Gdy od 01.01.2011r otrzymacie wyższe stanowisko a zostanie niżej zwartościowane w przyszłości to utrzymacie wynagrodzenie przez 0,5 roku.Jest to gwarancja wynikająca z art.222 ustawy.
 
Facet,zbyt długo pracuję w tej instytucji i zbyt dużo już widziałem żebym wierzył w takie bajki.Zrobią co chcą,tylko trochę poczekają.
 
obiecanki

Jacuś się zwija powoli więc obiecuje złote góry ..... potem wszystko wróci do normy.
 
Do Marian2

No właśnie też mi się tak wydawalo, jak mówisz po tym jak przeczytałam opinie prawną MF. Że nie odbiorą tego co ma się dzisiaj, ale to co dadzą za chwilę mogą odebrac po zmianie stanowiska (nowe wartościowanie stanowisk np. w marcu). Z drugiej strony czy mogą obniżyc stanowisko, z jednej strony chyba tak łatwo nie (ustawa), z drugiej pisza, ze każda zmiana zadań wywoła przewartosciowanie. Czy ktos to rozumie?
 
Karolina12, Marian2 - przeczytajcie, proszę, art. 97 ustawy o SC - tam jest wyraźnie napisane, kiedy można przenieść funkcjonariusza na niższe stanowisko, np.: z mł.eksperta na specjalistę. Jakoś do tej pory nie slyszałem, żeby inspektorów czy st.kontrolerów nagminnie przenosili na stanowisko KC czy MKC. Art.97 mówi konkretnie w jakim przypadku można funkcjonariuszowi zmienić stanowisko na niższe i dopóki nie zmienią ustawy, to z raz nabytego stanowiska ciężko będzie kogoś zrzucić nawet wtedy, jeśli inaczej zwartościują mu zadania.
Na forum nawet widziałem uzasadnienie wyroku sądowego w podobnej sprawie jakiegoś policjanta, którego właśnie przenieśli na niższe stanowisko, mimo podobnego zapisu w ich ustawie - wygrał sprawę.

Edycja :
Żebyście nie musieli szukać :
Art. 97. Funkcjonariusza mozna przenieść na nizsze stanowisko słuzbowe w przypadku:
1) trwałej utraty zdolności do słuzby na zajmowanym stanowisku słuzbowym, stwierdzonej orzeczeniem lekarskim, z zastrzezeniem, ze przez okres 6 miesięcy funkcjonariusz zachowuje prawo do dotychczasowego uposazenia; w przypadku poddania funkcjonariusza rehabilitacji zdrowotnej lub przygotowaniu do innych obowiązków słuzbowych, zachowuje on prawo do dotychczasowego uposazenia przez okres rehabilitacji lub przygotowywania nie dłuzej jednak niz przez 12 miesięcy;
2) likwidacji zajmowanego stanowiska słuzbowego, jezeli nie ma mozliwości przeniesienia funkcjonariusza na inne równorzędne stanowisko w tej samej jednostce organizacyjnej;
3) pisemnego wniosku funkcjonariusza.

Art. 22. Jednostkami organizacyjnymi Słuzby Celnej, zwanymi dalej "jednostkami organizacyjnymi",są:
1) komórki organizacyjne w urzędzie obsługującym ministra;
2) izby celne;
3) urzędy celne wraz z podległymi oddziałami celnymi.
 
Ostatnia edycja:
W takim razie czemu slużyc ma kolejne wartosciowanie w styczniu, a najdalej w marcu przyszłego roku. O tym powiedziano nam na zebraniu na temat wartościowania.
 
Każdego dnia wartościuje nas sytuacja dnia
codziennego, ludzie z którymi współpracujemy.
I to jest kwintesencja istoty sprawy.
A nie opinie buraków, którym słoma z butów wystaje,
a mienią się ekspertami SC !
Osobiście tak podchodzę do zagadnienia .
 
Zastanawiam się czy mozna i w jaki sposob odwołac sie od braku wyrównania.
Moj opis stanowiska nie odpowiada moim dotychczasowym zadaniom.
Ale za to co robilam w tym roku powinnam dostac wyzsze staniwsko niz dostalam. A wiec chyba za ten rok nalezy mi sie wyrównanie skoro pracę wykonałam, niezaleznie ze w przyszlym roku mam robic inne zadania o nizszej wartosci (tak przynajmniej wynika z opisu)

mam taka sama sytuację
 
Odpowiedż jest bardzo prosta.F.C, przynajmniej w mojej
okolicy nie mają własnego "JA", niektórym żona musi
powiedzieć , że dzisiaj TRZEBA.Może odrobinę przesadzam,
ale TACY mają pretensję do wszystkich i do wszystkiego.
A najlepiej to żeby KTOŚ zrobił za nich całą robotę,
a oni będą spijać całą śmietankę !
 
Back
Do góry