absurdalne przepisy ustawy o Służbie Celnej

  • Thread starter Thread starter Nie zarejestrowany
  • Rozpoczęty Rozpoczęty
N

Nie zarejestrowany

Gość
Prawnikom z Ministerstwa Finansów możemy podziękować za "solidną pracę", która skutkowała zmianami w przepisach Ustawy o Służbie Celnej i Ustawy o Transporcie Drogowym, które wprowadzono Ustawą o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Za co im SSC płaci, jeżeli nie dbają oni o interesy Służby Celnej i w ramach konstultacji międzyresortowych przygotowują nam złe prawo. A nad "głupkami" z dołów jakiś smutny Pan z MF od statystyki wytrząsa się, że w tych lub tamtych tabelkach jest pusto.

Wprowadzony do Ustawy o Transporcie drogowym nowy przepis art. 89b ust.1 nakazuje aby funkcjonariusz celny doręczył kontrolowanemu (po zatrzymaniu pojazdu na drodze) upoważnienie do kontroli z zakresu przewozu drogowego. Z obowiązku tego wyłącza się Policjanta, a dlaczego nie celnika ???? Przecież przepis ten jest niewykonalny. Skąd funkcjonariusz celny ma wiedzieć kogo zatrzyma do kontroli? Co za bzdura!

Art.6za ust.2 Ustawy o Służbie Celnej otrzymał nowe brzmienie, iż podczas kontroli celnej na drodze, morzu i targowiskach funkcjonariusz celny okazuje kontrolowanemu legitymację i imienne upoważnienie (tzw. stałe), z tym że umundurowany funkcjonariusz celny okazuje je na żądanie kontrolowanego. Pomijam BRAK OKREŚLONEGO WZORU UPOWAŻNIENIA.
Przepis żywcem przepisany z nowego projektu Ustawy o Służbie Celnej, nad którym trwają prace legislacyjne.
Nie rozumiem więc dlaczego zapomniano i nie przepisano kolejnego projektowanego przepisu, który mówi, że: z czynności kontroli celnej na drodze, morzu i targowisku sporządza się protokół z kontroli tylko w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, a w innym przypadku natatkę, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb postępowania. Czyżby nie było czasu aby doczytać całego wątku ???

Brak takiej regulacji zgodnie z art. 6ze Ustawy o Służbie Celnej nakazuje z każdego kontrolowanego pojazdu/ osoby na targowisku sporządzić protokół z rewizji celnej, protokół z badanych dokumentów, do którego kontrolowany może w terminie 7 dni zgłosić uwagi, a następnie zgodnie z art. 6zf ustawy o Służbie celnej protokół pokontrolny, do którego kontrolowany może w nieść zastrzeżenia w terminie 14 dni, a organ celny ma się do nich ustosunkować (kolejne 14 dni)

No to te kontrole każdego pojazdu wydłużą się nam conajmniej do 21 dni, a ile zbędnych papierów się naprodukuje i ile roboczogodzin ??? Ale podobno celnicy nie mają co robić.

ABSURD, taką profesjonalną kadrą dysponuje MF. Ale na doły nikt nie przesłał projektowanych przepisów do konsultacji, nikt nawet nie raczył poinformować o ich istnieniu. W końcu ustawa o SC to jest najmniej ważna dla funkcjonariuszy celnych, przesyłają na doły informacje o jakiś tam zmianach popierdułek, i szerokie konsultacje typu jak o uchwyt do pałki wielofunkcyjnej trzeba pas wzbogacić, i że niby to wymaga zmiany rozporządzenia w sprawie umundurowania, ale jak butów opisanych w rozporządzeniu nie można było kupić czy kurtek na zamek błyskawiczny ze stójką i kapturem uszyć zamiast na guziki i z wykładanym kołnierzem bez szala to pismem MF zezwolił na dostosowanie do własnych potrzeb i możliwości rynku. ABSURD, absurd, absurd.... to kajdanek i gazu albo pokrowca z podręczną latarką też na pasie nie mogę nosić bo brak ich w opisie rozporządzenia w sprawie umundurowania FC.
 
Cały dział o kontroli celnej w Ustawie o Służbie Celnej to porażka.

Samo założenie jest chore. Ustawa mówi, ze kontrola celna służy kontroli obrotu towarowego z państwami trzecimi, podczas gdy tak na prawdę w znacznej mierze jest wykorzystywana do czegoś zupełnie innego - vide kontrola na drodze 500 km od najbliższej granicy celnej, za to przy granicy z innym pańśtwem członkowskim w celu walki z nielegalnym wewnątrzwspólnotowym obrotem wyrabami akcyzowymi

Wszystkie przepisy wrzucone do jednego worka - nie wiadomo do czego sporządzać protokół, do czego nie; kiedy ma być upoważnienie do kontroli a kiedy nie; kiedy można przeszukać osobę. Wystarczy to forum poczytać ile wątpliwości w tych i innych sprawach. Cała dyskusja się toczyła.

Co więcej nastąpił regres w stosunku do przepisów o kontroli zawartej w Kodeksie Celnym - bo tam były przynajmniej poukładane w jakieś jednostki redakcyjne.

To, że to tak uchwalono to jedno, ale to, że tyle lat taki stan prawny jest tolerowany to już w głowie się nie mieści. Od czego są urzędnicy w MF, że przez tyle lat nie zdołałi przeforsować zmiany tych przepisów.

Z ich interpretacją miałby problemy nie jeden prawnik - jak ma je zrozumieć przeciętny przedsiębiorca, do któego puka kontrola lub Kowalski, któego SC zatrzymuje go na drodze - nie wymaga komentarza.

Państwo wymaga od obywatela znajomości przepisów - karze go za ich niestosowanie - a samo tworzy prawo, które jest nieczytelne i nikt za to nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedizlaności.
No ale cóż - u nas czym wyżej tym mniej odpowiedizlaności. Chcesz kogoś ukarać - znajdź maluczkiego, ajk mu się noga powinela.
KPINA
 
Ostatnia edycja:
Cały dział o kontroli celnej w Ustawie o Służbie Celnej to porażka.

Wszystkie przepisy wrzucone do jednego worka - nie wiadomo do czego sporządzać protokół, do czego nie; kiedy ma być upoważnienie do kontroli a kiedy nie;
KPINA

Kwestia upoważnień została teraz uregulowana w art. 6za Ustawy o Służbie Celnej, ale kiedy sporządzać protokoły ???? art. 6ze mówi, że zawsze z kontroli celnej się je sporządza, a art. 6zf że jeszcze protokół pokontrolny i to jest chore, bo zamiast kontrolować pojazdy (środki transportu) celnik z Grupy Mobilnej będzie teraz siedział i do każdego skontrolowanego pojazdu pisał protokół z rewizji (być może także protokół z badania dokumentów) a póżniej protokół pokontrolny. Przecież te przepisy dot. kontroli księggowości w firmach, a nie na drodze, morzu czy targowisku.
A wystarczyło przepisać z projektu nowej ustawy, która leży w komisji finansów publicznych że:
"z kontroli celnej o której mowa w art. 6za ust.2 sporządza się protokół w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości lub na żądanie kontrolowanego, a w innym wypadku notatkę, chyba, że przepisy odrębne nakazują podjęcie innego trybu postępowania"
 
Samo założenie jest chore. Ustawa mówi, ze kontrola celna służy kontroli obrotu towarowego z państwami trzecimi, podczas gdy tak na prawdę w znacznej mierze jest wykorzystywana do czegoś zupełnie innego - vide kontrola na drodze 500 km od najbliższej granicy celnej, za to przy granicy z innym pańśtwem członkowskim w celu walki z nielegalnym wewnątrzwspólnotowym obrotem wyrabami akcyzowymi

A tu się z kolegą nie zgodzę, ponieważ art. 5 Ustawy PRAWO CELNE mówi:

Art. 5. 1. Przepis art. 37 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego stosuje się odpowiednio do przemieszczania towarów pomiędzy terytorium kraju a pozostałą częścią obszaru celnego Wspólnoty, którymi obrót podlega na mocy przepisów krajowych, przepisów wspólnotowych lub umów międzynarodowych zakazom lub ograniczeniom, a także do przemieszczania towarów, których nabycie wewnątrzwspólnotowe lub dostawa wewnątrzwspólnotowa podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

a oto art. 1 Ustawy PRAWO CELNE:

Art. 1. Ustawa reguluje w zakresie uzupełniającym przepisy prawa wspólnotowego:
1) zasady przywozu towarów na obszar celny Wspólnoty Europejskiej, zwanej
dalej "Wspólnotą", i wywozu towarów z tego obszaru,
2) zasady postępowania z towarami objętymi Wspólną Polityką Rolną,
3) sposób przekazywania informacji do celów ewidencji i statystyki dotyczącej obrotu
towarowego z państwami członkowskimi Wspólnoty
- oraz związane z tym prawa i obowiązki osób, a także uprawnienia i obowiązki organów celnych.
 
Jest wyjście

Celnicy do kontroli środków transportu na drodze nie będą stosować przepisów Ustawy o Służbie Celnej w zakresie kontroli celnej tzn. nie będą przeprowadzali kontroli celnej, lecz kontrolę drogową, o której mowa w art. 129 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym i nie muszą przy tym stosować oznakowanych pojazdów służbowych, wystarczy, że będą umundurowani:

Art. 129.4a. Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze Straży Granicznej lub organów celnych, którym przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1-5 i 7-12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1.

Art. 129. 1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, jest uprawniony do:

1) legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu;

2) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, zaświadczenie, o którym mowa w art. 95a ust. 1 pkt 2, a także dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia;

3) żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;

4) sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;

5) sprawdzenie zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazd i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku;

7) wydawania poleceń:

a) osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej za utrzymanie drogi,

b) kontrolowanemu uczestnikowi ruchu - co do sposobu jego zachowania;

8) uniemożliwienia:

a) kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
b) korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska,
c) korzystania z pojazdu, jeżeli kierujący nim nie okazał dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia,
d) kierowania pojazdem przez osobę nieposiadającą wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;

9) używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego;

10) usuwania lub przemieszczania pojazdu w przypadkach, o których mowa w art. 130a ust. 1-3;

11) kontroli przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem;

12) używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu;
 
Celnicy do kontroli środków transportu na drodze nie będą stosować przepisów Ustawy o Służbie Celnej w zakresie kontroli celnej tzn. nie będą przeprowadzali kontroli celnej, lecz kontrolę drogową, o której mowa w art. 129 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym i nie muszą przy tym stosować oznakowanych pojazdów służbowych, wystarczy, że będą umundurowani:

ale czy o to chodziło, żeby znowu "koledzy na dole" mieli problem i musieli kombinować, szukać luk prawnych, które umożliwią im normalnie funkcjonować.

A co z kontrolą na morzu ????

Oczywiście na targowisku zamiast kontrolować będziemy wykonywać czynności procesowe z kpk i kks tylko w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, jeżeli nic nie znajdziemy to będziemy udawać że była to kontrola celna i napiszemy protokół z rewizji celnej i protokół pokontrolny ;)
 
nie ma co się przejmować OLEWAĆ jak robią to Ci na górze

Po zatrzymaniu pojazdu najlepiej jako przyczynę zatrzymania podawać należy kontrola :) Niech sobie kontrolowany wybierze sam jaka to jest kontrola: drogowa, celna, a może jeszcze tam jakaś ;)
Na szczęście umundurowany celnik nie musi nic tam pokazywać (legitymacja, upoważnienie), a jak kontrolowany będzie chciał, żeby mu pokazać to będziemy pokazywać wszystko co mamy legitymację, upoważnienie imienne do kontroli celnej, upoważnienie do czynności procesowych, upoważnienie do nakładania mandatów, upoważnienie do kierowania pojazdami służbowymi, zezwolenie na kierowanie wóżkami widłowymi, upoważnienie do CeRO, itd. niech sobie wybierze co chce, bo przecież mamy dużo różnych kwitów ;)
 
Ale to już było na forum wałkowame z wykorzystaniem kontroli drogowej.
Jak to ma wyglądać. W ramach kontroli drogowej celnicy będą dokonywać rewizji środka transportu i rewizję bagażu posażerów ?

W ramach sprawdzenia ładunku w bagażniku samochodu osobowego proszę wyjąć wszystko z plecaka ?.
Albo, w ramach sprawdzania stanu technicznego i wyposażenia pojazdu będę opukiwał karoserię, czy nie ma tam nic okrytego ?
 
Po zatrzymaniu pojazdu najlepiej jako przyczynę zatrzymania podawać należy kontrola :) Niech sobie kontrolowany wybierze sam jaka to jest kontrola: drogowa, celna, a może jeszcze tam jakaś ;)
Na szczęście umundurowany celnik nie musi nic tam pokazywać (legitymacja, upoważnienie), a jak kontrolowany będzie chciał, żeby mu pokazać to będziemy pokazywać wszystko co mamy legitymację, upoważnienie imienne do kontroli celnej, upoważnienie do czynności procesowych, upoważnienie do nakładania mandatów, upoważnienie do kierowania pojazdami służbowymi, zezwolenie na kierowanie wóżkami widłowymi, upoważnienie do CeRO, itd. niech sobie wybierze co chce, bo przecież mamy dużo różnych kwitów ;)

I to jest piękne. Jedna formacja - 100 możliwych kontroli, 100 upoważnień, co kontrola inne zasady zatrzymywania pojazdów, protokołowania, etc. A w UE ujednolica się kolor aut policyjnych :D
 
A tu się z kolegą nie zgodzę, ponieważ art. 5 Ustawy PRAWO CELNE mówi:

Art. 5. 1. Przepis art. 37 ust. 1 Wspólnotowego Kodeksu Celnego stosuje się odpowiednio do przemieszczania towarów pomiędzy terytorium kraju a pozostałą częścią obszaru celnego Wspólnoty, którymi obrót podlega na mocy przepisów krajowych, przepisów wspólnotowych lub umów międzynarodowych zakazom lub ograniczeniom, a także do przemieszczania towarów, których nabycie wewnątrzwspólnotowe lub dostawa wewnątrzwspólnotowa podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

a oto art. 1 Ustawy PRAWO CELNE:

Art. 1. Ustawa reguluje w zakresie uzupełniającym przepisy prawa wspólnotowego:
1) zasady przywozu towarów na obszar celny Wspólnoty Europejskiej, zwanej
dalej "Wspólnotą", i wywozu towarów z tego obszaru,
2) zasady postępowania z towarami objętymi Wspólną Polityką Rolną,
3) sposób przekazywania informacji do celów ewidencji i statystyki dotyczącej obrotu
towarowego z państwami członkowskimi Wspólnoty
- oraz związane z tym prawa i obowiązki osób, a także uprawnienia i obowiązki organów celnych.

A kontrola celna na bazarze lub w okolicy Łodzi, gdzie żadnej granicy nie ma?.
Te kaskadowe odesłania z ustawy do ustawy i na tej podstawie określanie kompetencji do kontroli jest po prostu chore.
 
Taka jest rzeczywistość, coraz większy "burdel" w przepisach. Bo Panowie z MF nie mają teraz czasu na "głupoty". Pilnują rozporządzenia w sprawie uposażeń i dodatków dla funkcjonariuszy celnych, aby dla MF wypadło korzystnie, no i wartościowania stanowisk do grupy A i ewentualnie B, bo w MF są sami eksperci. A ich pomysły.... żenujące. Żadnej merytorycznej odpowiedzi, złe prawo itd.
Oni powinni dopłacać do swojej pracy, za to że mają przez 8 godzin gdzie posiedzieć (wynajem pokoju i biurka ;))
 
I to jest piękne. Jedna formacja - 100 możliwych kontroli, 100 upoważnień, co kontrola inne zasady zatrzymywania pojazdów, protokołowania, etc. A w UE ujednolica się kolor aut policyjnych :D

A w Polsce kontrolę celną funkcjonariusz celny musi przeprowadzać w umundurowaniu i w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego, a kontrolę drogową tylko w umundurowaniu i nie musi mieć oznakowanego pojazdu. FAJNE
 
"gwarantowane podwyżki" hihihi hi hi...

A w Polsce kontrolę celną funkcjonariusz celny musi przeprowadzać w umundurowaniu i w pobliżu oznakowanego pojazdu służbowego, a kontrolę drogową tylko w umundurowaniu i nie musi mieć oznakowanego pojazdu. FAJNE

Co za różnica, czy będziesz pracował w mundurze, czy bez i tak według planowanego zwartościowania krawężników celnych (przepraszam f.c. pracujących na drodze) dostaniesz kasy raptem 1600 zł na łapkę, zaś Twój szef z kat. A dodatek funkcyjny od 3.000 do 7.000 zł i taka cała jest istota restrukturyzacji i cel przemian służby celnej............
 
kontrola? - a kto ją przeprowadza

Dyskutujecie tutaj na temat drobiazgów - taka kontrola - śmaka kontrola a nikt się nie zastanowił, że na dzień dzisiejszy teoretycznie kontroli żadnej nie ma. Jak to nie ma? - ktoś zapyta. Ano nie ma, ponieważ w ustawie o Służbie Celnej zapisano, że kontrole przeprowadza ORGAN SŁUŻBY CELNEJ a takiego organu faktycznie jeszcze nie ma. Jest organ celny ale organ SC dopiero ma być. NIE MA ORGANU - NIE MA KONTROLI. I co na to Panie i Panowie Celnicy?
 
Ano nic.

Jak to nic ktoś zapyta. Ano nic. Dorobi się "brakujące" przepisy poprzez wykładnię rozszerzającą tego co pisze. Przecież to ostatnim czasy normalka w szeroko rozumianym prawie finansowym. Rozumie ustaw coraz bardziej zaczyna się odrywać od ich tekstu. Normalny człowiek nie ma szans się w tym połapać. Pisze A ale należy rozumieć B, pisze B ale należy rozumieć A.
 
Back
Do góry