Tax uniforme. To nie jest mój cytat(ja to skopiowałem z innego topicu porządkując forum i tutaj wkleiłem), ale zgadzam sie z nim.
Poniżej pismo, w którym starałem się przekonać, że KP nas obowiązuje.
To pismo trafiło do MF i po jakimś czasie, być może trochę się przyczyniło, mieliśmy zmianę naszego branżowego rozporządzenia.
Nysa, dnia 15.02.2005r.
Nr sprawy. ZZF:iPSC-IC Opole-10/05
Pan Naczelnik Wydziału Kadr i Szkolenia
Izby Celnej w Opolu
Szanowny Panie Naczelniku.
Zarząd ZZFiPSC Województwa Opolskiego zwraca się z uprzejmą prośbą o udzielenie dodatkowych dni wolnych od pracy w zamian za święta z roku 2004 przypadające w dzień wolny od pracy inny niż niedziela. Prosimy o udzielenie dodatkowych dni wolnych najpóźniej do końca miesiąca marca roku 2005.
Powyższe uregulowane jest w art.130 Kodeksu pracy. Także inne służby mundurowe w zamian za świąteczne dni przypadające w sobotę, tj. 25.12.2004r. i 01.01.2005r. otrzymują dni wolne od pracy.
W niniejszej sprawie kluczowy jest zapis paragrafu 7 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad ustalania rozkładu czasu służby funkcjonariuszy celnych (Dz.U. Nr 29/2000, poz.363 ze zm.). Przepis ten w przypadku udzielania zwolnień od służby odsyła do prawa pracy sensu largo. Istotne także jest, że inne służby mundurowe, które korzystają z praw wynikających z art.130 Kodeksu pracy także nie mają precyzyjnych uregulowań tej kwestii w swoich rozporządzeniach(z wyjątkiem par.3 pkt.2 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 27.01.2004r. - w sprawie dodatkowych dni wolnych od służby oraz rozkładu czasu służby żołnierzy zawodowych), mimo tego udziela się takiego wolnego po prostu na podstawie ogólnych zasad prawa pracy.
Jeżeli jakiś przepis szczegółowy miałby derogować przepis ogólny to musi odnosić się doń expressis verbis, co nie ma miejsca i nie występuje w przypadku ww. rozporządzenia. Wręcz przeciwnie, rzeczone rozporządzenie nakazuje odpowiednio stosować przepisy prawa pracy.
Pragniemy zasygnalizować, że od roku 2000, już w okresie obowiązywania ustawy o Służbie Celnej udzielane są funkcjonariuszom zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia z okazji m.in. zgonu najbliższych członków rodziny, z tytułu urodzenia dziecka czy zawarcia aktu małżeństwa Ww. tzw. urlopy okolicznościowe udzielane są właśnie na podstawie prawa pracy, mimo braku konkretnych przepisów odsyłających z ustawy o Służbie Celnej. Także udziela się funkcjonariuszom zwolnienia na podstawie Art.188 KP, który mówi, że pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wiek; do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy na 2 dni z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
Jednocześnie uprzejmie informujemy, że znane nam jest pismo Dyrektora Departamentu Organizacji Służby Celnej Ministerstwa Finansów w niniejszej sprawie.
Jednak to nie Dyrektor Leszek Jasiun jest naszym pracodawcą, ale przede wszystkim uprzejmie zauważamy, że Resort, który reprezentuje w tej sprawie Pan Leszek Jasiun nie jest właściwy do interpretowania prawa pracy oraz prawa dotyczącego funkcjonowania służb mundurowych, są to Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych czy Ministerstwo Obrony Narodowej. Ten ostatni Resort daje już także wyraźne wytyczne w sprawie stosowania art.130 Kodeksu Pracy, które w tej konkretnej sprawie stanowią oczywistą wskazówkę wykładni systemowej. Mianowicie Minister Obrony Narodowej w najnowszym rozporządzeniu dot. czasu służby żołnierzy zawodowych
wprowadza regulacje zgodne z prawem pracy, w tym uwzględniając art.130 Kodeksu pracy. Dodać także należy, że pismo Dyrektora Jasiuna nie daje wyraźnego polecenia Dyrektorom Izb Celnych i nie zakazuje im wprost udzielenia takich dni wolnych. Natomiast nikt inny jak bezpośredni pracodawcy, czyli właśnie Dyrektorzy Izb Celnych, są odpowiedzialni za należyte przestrzeganie wszelkich praw i interesów swoich podwładnych.
Jeżeli ww. wyjaśnienia okazałyby się niewystarczające, sprawę niniejszą bezdyskusyjnie powinna rozstrzygnąć poniższa analiza.
Mianowicie Rozporządzenie MINISTRA FINANSÓW w sprawie szczegółowych zasad ustalana rozkładu czasu służby funkcjonariuszy celnych wprowadza pojęcie okresu rozliczeniowego. Poza dyskusją jest, że obowiązujący funkcjonariusza wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, obliczany jest zgodnie z regulacjami zawartymi w Kodeksie pracy, z uwagi na brak takich norm w rzeczonym rozporządzeniu. Powyższe zgodne jest zresztą z unormowaniem art.5 Kodeksu pracy który mówi, że jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne przepisy prawa pracy stosuje się w zakresie nie uregulowanym tymi przepisami. Zasadę obliczania czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym(dla funkcjonariuszy trzy miesiące) wprowadza właśnie art.130 Kodeksu pracy. Paragraf 2 tego artykułu określa obligatoryjną zasadę, którą bezwzględnie należy stosować przy obliczaniu obowiązującego pracownika wymiaru czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. Przepis ten mówi, że każde święto występujące w okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. W świetle powyższego nieuprawnione jest odbieranie funkcjonariuszom praw wynikających z art.130 paragraf 2 ustawy Kodeks pracy, w szczególności z uwagi na fakt, iż dotyczące nas uregulowania wprowadzają pojęcie okresu rozliczeniowego, który musi być obliczony na podstawie zasad prawa pracy. Dla pełnej jasności całego zagadnienia dodać należy, że np. tygodniowy czas pracy funkcjonariusza łącznie z godzinami nadliczbowymi także należy obliczać zgodnie z Kodeksem pracy. Czas ten nie może przekraczać 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym. Paragraf 1 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania rozkładu czasu służby funkcjonariuszy celnych w ust.2 upoważnia wprawdzie do przedłużenia czasu służby ponad czterdzieści godzin tygodniowo. Nie określa jednak o ile godzin można przedłużyć służbę tygodniową w przyjętym okresie rozliczeniowym. Oczywistym więc jest, że także i w tej sytuacji pomocny będzie Kodeks pracy, z którego bezwzględnie należy zaczerpnąć zasadę określoną w art.131 KP, która wprowadza górną granicę tygodniowego czasu pracy włącznie z nadgodzinami, tj. maksymalnie do 48 godzin.
Powyższe wyjaśnienia i interpretacje są dla nas oczywiste, dlatego prosimy o pilne uregulowanie niniejszego zagadnienia.
Stoimy na stanowisku, że w przypadku nie udzielenia dni wolnych, o których mowa powyżej, funkcjonariuszom celnym wypłacić należy odpowiedni ekwiwalent pieniężny, najpóźniej do końca marca 2005r.
Podpisał Przewodniczący ZZFiPSC WO
Sławomir Siwy