• Witaj na stronie i forum Związku Zawodowego Celnicy PL!
    Nasz Związek zrzesza 6783 członków.

    Wstąp do nas! (KLIKNIJ i zapisz się elektronicznie!)
    Albo jeśli wolisz zapisać się w tradycyjny sposób wyślij deklarację (Deklaracja do pobrania! Kliknij!)
    Korzyści i ochrona wynikająca z członkostwa w ZZ Celnicy PL (KLIKNIJ) plus inne benefity, np. zniżki na paliwo!
    Konto Związku 44 1600 1462 0008 2567 1607 7001 w BGŻ BNP PARIBAS

ZEFIR 2 i inne systemy

Zefir 2 to może nie podstawowy system, ale jeden z najważniejszych, gdyż dotyczy finansów. Jednak nie trzeba być tak krytycznym, chociaż z bólami z połową funkcjonalności, ale jednak powoli ten system rusza. Gorzej z innymi np. nic nie słyszałem o Hermesie2 oczywiście poza programem naprawczym (a to ponoć też ważne bo to kadry i płace).
No i o innych do których też trzeba będzie program naprawczy za nowe miliony wykupić. na stronie e-clo jest tam wymienionych kilkanaście różnych programów. Nie wiem też ile będie to kosztowało utrzymanie?
 
Zefir 2 to może nie podstawowy system, ale jeden z najważniejszych, gdyż dotyczy finansów. Jednak nie trzeba być tak krytycznym, chociaż z bólami z połową funkcjonalności, ale jednak powoli ten system rusza. Gorzej z innymi np. nic nie słyszałem o Hermesie2 oczywiście poza programem naprawczym (a to ponoć też ważne bo to kadry i płace).
No i o innych do których też trzeba będzie program naprawczy za nowe miliony wykupić. na stronie e-clo jest tam wymienionych kilkanaście różnych programów. Nie wiem też ile będie to kosztowało utrzymanie?

Hermes2 upadł i nie wstanie. Zefir2 trochę działa, a trochę nie działa i nie wiadomo kiedy będzie działał, a kiedy nie. Nikt też nie wie czy będzie kiedykolwiek miał pełną funkcjonalność. Wszystkie systemy wdrażane są bez pilotażu i to jest ok? Niektóre systemy nie przechodzą testów, a mimo to są wdrażane - to też jest norma?
 
Służba Celna to od pewnego czasu systemowy poligon doświadczalny. Szkoda, że MF nie przeprowadza żadnych ankiet zadowolenia klienta na temat wdrażanych kolejnych systemów, wyniki byłyby bardzo interesujące.
 
będę upierdliwy to jeżeli to nie wyszło tamto nie wyszło to na co poszło te 200 czy około 200 milionów ? To nie możliwe żeby żaden projekt nie wypalił, to jakiś skandal
 
Jeszcze takie drobne pytanko: czy przypadkiem podpisując odbiór jakiegoś systemu, którego nie do końca ktoś dokończył lub nie zbudował na czas nie doszło przez odbierającego do poświadczenia nieprawdy ?
 
Kolego, nie wiesz podstawowych kwestii związanych z wdrożeniem systemu zefir 2 (ja tez ich nie znam), ale jest wiele możliwości że do nadużyć czy złamania prawa tutaj nie doszło. Jest kilka modeli rozwoju systemu informatycznego, większość z nich jest możliwa tutaj do zastosowania, zaś, może to zabrzmi kuriozalnie (wiem, trudne słowo), ale bardzo często metoda generująca na początku wiele błędów i mająca sporo braków, w konsekwencji okazuje się najtańszą i najszybszą drogą do w pełni działającego i co dla nas równie ważne, przyjaznego użytkownikowi, środowiska pracy.
Dlatego, może tak miało być ?
Drugą sprawą jest kwestia oceny. Niestety zdarzają się jeszcze osoby uważające że skuteczniejsze jest postukiwanie myszką po biurku, niż klikniecie we właściwe pole. Tudzież próby wydruku na drukarce laserowej, przy użyciu koperty, z odklejonym paskiem samoprzylepnym :)
Ale co by nie mówić "dobrodziejstwa" systemu odczuł już chyba każdy i ocena iż system wymaga jeszcze kilku szlifów, powiedział bym nawet muśnięć geniuszu, nie będzie odosobniona :)
 
Metoda prób i błędów jest dobra, tyle że nie na wersji produkcyjnej systemu, jedynego do obsługi finansów. Etap testów dawno powinien się zakończyć. System wdrożony do użytku ma być sprawdzony i działający, a jego użytkownicy przeszkoleni do pracy. Nie ma metody, która pozwala oddać do użytku chłam, z którym codziennie boksuje się kilka tysięcy użytkowników, żeby zatwierdzić jakiś dokument.
 
Jeszcze takie drobne pytanko: czy przypadkiem podpisując odbiór jakiegoś systemu, którego nie do końca ktoś dokończył lub nie zbudował na czas nie doszło przez odbierającego do poświadczenia nieprawdy ?
Dokładnie tak jak piszesz: "ktoś" przedłożył rzekomo gotowy produkt, "ktoś" podpisał się pod akceptacją testów i wreszcie "ktoś" odebrał produkt jako gotowy. Na szczęście "ktoś" się musiał po tym wszystkim z imienia i nazwiska podpisać. Zakładam, że nowa władza robiąc bilans otwarcia zidentyfikuje i odpowiednio potraktuje tego/tych "ktosiów"...
Najbardziej wkurza, że ten sam "ktoś" próbuje zwalić winę na resztę świata. Niestety wychodzi na to, że poza Małopolską, 15 izb to pustynia intelektualna, co to nie poznała się na dobrodziejstwie i funkcjonalności Zefira2. Ludzi z niepoksięgowaną akcyzą odsyłają do izb celnych z informacją, że to nasza wina. Zapomnieli przy tym dodać, że za rozliczenia odpowiada CR w Krakowie.
Szkoda tylko, że jak to wszystko padnie, to będzie rzutować na dobre imię całej Służby
 
Nie ma metody, która pozwala oddać do użytku chłam, z którym codziennie boksuje się kilka tysięcy użytkowników, żeby zatwierdzić jakiś dokument.
Ależ jest - choćby model ewolucyjny czy spiralny. A i w kaskadowym jest możliwość pętli na określonym poziomie. Oczywiście mogłem coś pokręcić, bo wykłady miałem dawno.
Jednak oczywiście daleki jestem od twierdzenia że tak jest w tym konkretnym przypadku. Niestety za dobrze znam naszą służbę.
Tutaj po prostu wychodzi na jaw brak kompetencji, zadufanie we własną, szkieletową wiedzę polaną sporą porcją arogancji, osób zajmujących się nakreśleniem wymagań dla takiego systemu. Zbyt dużo osób, rozmycie odpowiedzialności i zbyt duży nacisk na krycie własnego tyłka, w odniesieniu do "podjęcia ryzyka decyzji"...
Samo życie.
Poza tym, nie demonizujmy, to tylko jeden system, który ma szanse zostać udoskonalony i naprawiony. Takiej ustawy hazardowej już, na ten przykład, raczej naprawić się nie da.
 
he, na razie, zwłaszcza po ostatniej nowelizacji ustawy hazardowej, nie czuję się na siłach. może jak założę moherowy beret, to mnie wena napadnie :)?
 
wiesz może i masz rację, ale w cywilizowanym świecie to eksperymenty prowadzi się w laboratorium lub domu na własną odpowiedzialność i własne koszty, a nie PODATNIKÓW !!!!!!!!!!
Ależ jest - choćby model ewolucyjny czy spiralny. A i w kaskadowym jest możliwość pętli na określonym poziomie. Oczywiście mogłem coś pokręcić, bo wykłady miałem dawno.
Jednak oczywiście daleki jestem od twierdzenia że tak jest w tym konkretnym przypadku. Niestety za dobrze znam naszą służbę.
Tutaj po prostu wychodzi na jaw brak kompetencji, zadufanie we własną, szkieletową wiedzę polaną sporą porcją arogancji, osób zajmujących się nakreśleniem wymagań dla takiego systemu. Zbyt dużo osób, rozmycie odpowiedzialności i zbyt duży nacisk na krycie własnego tyłka, w odniesieniu do "podjęcia ryzyka decyzji"...
Samo życie.
Poza tym, nie demonizujmy, to tylko jeden system, który ma szanse zostać udoskonalony i naprawiony. Takiej ustawy hazardowej już, na ten przykład, raczej naprawić się nie da.
 
dale: system wymaga jeszcze kilku szlifów, powiedział bym nawet muśnięć geniuszu, nie będzie odosobniona

muśnięć???

twórca potrzebuje kopa a system pacnięcia do kosza
 
Jeszcze żeby były jakieś szkolenia NORMALNE z tego gówna a nie jakiś syf w syfiastej antenie. Mało tego, nawet izbowi koordynatorzy ni ch... się nie orientują w tym bublu. A i rozmawiałem ostatnio z Krakowem. Miła i w miarę kumata pani która udzieliła mi pomocy stwierdziła że podręcznik do zefirka można sobie w tyłek wsadzić, takie bzdury są tam popisane!!
 
Bolo, a pojęcie sarkazmu ty znasz :) ? Z drugiej strony, do chwili kiedy za takie rzeczy nie będą odpowiedzialni kompetentni ludzie, nic się nie zmieni. Zawsze będzie można zasłonić się opinią, czy zleceniem. A co do szkoleń, nie dziwi mnie to. Żebyś wiedział jak wyglądała u nas sytuacja ze szkoleniami w zakresie zmian kpk, nie marudził byś na zefira i atenę.

ps. a propos opinii ludzi - był bym bardzo ostrożny przy opieraniu się na nich podczas wyrabiania własnego zdania. Wychodząc swego czasu z egzaminu rekrutacyjnego do pracy w cle, usłyszałem za sobą taki komentarz: "Co za debil układał te pytania, skąd mam wiedzieć co to jest ustawa zasadnicza, niech zapyta konkretnie, to mu odpowiem, ale ustawa zasadnicza.... ch... wie co to...". Widziałem również osoby wzywające informatyków, bo im się papier w drukarce skończył. Dlatego też myślę że mamy tutaj do czynienia zarówno z błędami, ale też również, ze zwykłymi bólami porodowymi nowej aplikacji. Nie skreślał bym jej jeszcze. W końcu, w Krakowie, też muszą mieć pracę :)
 
Jak widać i słychać i czuć to stosunki międzyludzkie legły w gruzach. Tak źle chyba jeszcze nie . Zasługa JK i kadry pomocniczej.
 
W związku ze zmianami w obszarze egzekucji w Służbie Celnej chciałbym zwrócić uwagę na zagrożenie dla budżetu, wynikające ze sposobu wyznaczenia Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie do wykonywania zadań wierzyciela na terytorium całego kraju.
Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, do wykonywania zadań wierzyciela na terytorium całego kraju, wyznaczył Minister Finansów - § 1c rozporządzenia z dnia 15.09.2015r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyznaczenia organu Służby Celnej właściwego do wykonywania niektórych zadań Służby Celnej oraz określenia terytorialnego zasięgu jego działania (Dz.U. z 2015r. poz. 1494). Pozbawił tym samym Dyrektorów pozostałych i Izb Celnych możliwości wykonywania obowiązków przypisanych im z mocy ustawy.
Powyższe rozporządzenie Minister wydał na podstawie delegacji zawartej w art. 9 ust. 2a ustawy o Służbie Celnej, zgodnie z którą minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wyznaczyć organ Służby Celnej do wykonywania niektórych zadań Służby Celnej oraz określić terytorialny zasięg jego działania, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań organów Służby Celnej oraz gospodarcze potrzeby przedsiębiorców.
Zgodnie z treścią cytowanego przepisu i logiką, delegacja ta dotyczy tylko
 niektórych zadań, które zostały nałożone na Służbę Celną ustawą o Służbie Celnej lub przepisami odrębnymi i jednocześnie
 sytuacji niewyznaczenia w tych przepisach organów do realizacji ww. zadań.
Uprawnionego do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej obowiązków wynikających z wydanych przez naczelnika urzędu celnego decyzji, postanowień lub mandatów karnych, z przyjętych przez naczelnika urzędu celnego zgłoszeń celnych, deklaracji … określa art. 5 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 17.06.1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. w Dz.U z 2014r. poz.1619 ze zm.) i jest nim właściwy dyrektor izby celnej, a nie Służba Celna.
Uprawnionym zatem w ww. zakresie jest dyrektor izby celnej właściwy dla danego naczelnika urzędu celnego. Z tego przepisu w żadnym przypadku nie można wywodzić kompetencji dla Ministra Finansów do wyznaczania (po raz drugi) organu Służby Celnej do prowadzenia egzekucji administracyjnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o Służbie Celne organami Służby Celnej są dyrektorzy izb celnych. Do zadań dyrektora izby celnej (art. 19 ust. 1 pkt 15 i pkt 16 ustawy o Służbie) należy m.in.
 wykonywanie zadań wierzyciela określonych w ustawie z dnia 17.06.1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. w Dz.U z 2014r. poz.1619 ze zm.) i
 prowadzenie postępowania egzekucyjnego należności pieniężnych zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Zatem wyznaczenie przez Ministra Finansów Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie do wykonywania zadań wierzyciela na terytorium całego kraju na podstawie delegacji zawartej w art. 9 ust. 2a ustawy o Służbie Celnej wydaje się być nadużyciem, bowiem jak można wyznaczać rozporządzeniem organ do wykonywania pewnych zadań w sytuacji gdy został on już określony przepisami ustawy.
W związku z powyższym obawiam się, iż w pewnym momencie może okazać się, że miliardy należne Skarbowi Państwa przepadną, gdyż były egzekwowane na podstawie tytułów wykonawczych wstawionych przez organ nieuprawniony.
 
W związku ze zmianami w obszarze egzekucji w Służbie Celnej chciałbym zwrócić uwagę na zagrożenie dla budżetu, wynikające ze sposobu wyznaczenia Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie do wykonywania zadań wierzyciela na terytorium całego kraju.
Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie, do wykonywania zadań wierzyciela na terytorium całego kraju, wyznaczył Minister Finansów - § 1c rozporządzenia z dnia 15.09.2015r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyznaczenia organu Służby Celnej właściwego do wykonywania niektórych zadań Służby Celnej oraz określenia terytorialnego zasięgu jego działania (Dz.U. z 2015r. poz. 1494). Pozbawił tym samym Dyrektorów pozostałych i Izb Celnych możliwości wykonywania obowiązków przypisanych im z mocy ustawy.
Powyższe rozporządzenie Minister wydał na podstawie delegacji zawartej w art. 9 ust. 2a ustawy o Służbie Celnej, zgodnie z którą minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wyznaczyć organ Służby Celnej do wykonywania niektórych zadań Służby Celnej oraz określić terytorialny zasięg jego działania, uwzględniając potrzebę sprawnego wykonywania zadań organów Służby Celnej oraz gospodarcze potrzeby przedsiębiorców.
Zgodnie z treścią cytowanego przepisu i logiką, delegacja ta dotyczy tylko
 niektórych zadań, które zostały nałożone na Służbę Celną ustawą o Służbie Celnej lub przepisami odrębnymi i jednocześnie
 sytuacji niewyznaczenia w tych przepisach organów do realizacji ww. zadań.
Uprawnionego do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej obowiązków wynikających z wydanych przez naczelnika urzędu celnego decyzji, postanowień lub mandatów karnych, z przyjętych przez naczelnika urzędu celnego zgłoszeń celnych, deklaracji … określa art. 5 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 17.06.1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. w Dz.U z 2014r. poz.1619 ze zm.) i jest nim właściwy dyrektor izby celnej, a nie Służba Celna.
Uprawnionym zatem w ww. zakresie jest dyrektor izby celnej właściwy dla danego naczelnika urzędu celnego. Z tego przepisu w żadnym przypadku nie można wywodzić kompetencji dla Ministra Finansów do wyznaczania (po raz drugi) organu Służby Celnej do prowadzenia egzekucji administracyjnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o Służbie Celne organami Służby Celnej są dyrektorzy izb celnych. Do zadań dyrektora izby celnej (art. 19 ust. 1 pkt 15 i pkt 16 ustawy o Służbie) należy m.in.
 wykonywanie zadań wierzyciela określonych w ustawie z dnia 17.06.1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. w Dz.U z 2014r. poz.1619 ze zm.) i
 prowadzenie postępowania egzekucyjnego należności pieniężnych zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Zatem wyznaczenie przez Ministra Finansów Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie do wykonywania zadań wierzyciela na terytorium całego kraju na podstawie delegacji zawartej w art. 9 ust. 2a ustawy o Służbie Celnej wydaje się być nadużyciem, bowiem jak można wyznaczać rozporządzeniem organ do wykonywania pewnych zadań w sytuacji gdy został on już określony przepisami ustawy.
W związku z powyższym obawiam się, iż w pewnym momencie może okazać się, że miliardy należne Skarbowi Państwa przepadną, gdyż były egzekwowane na podstawie tytułów wykonawczych wstawionych przez organ nieuprawniony.
Jest to oczywiste naruszenie prawa podobnie jak i w kwestii rachunkowości - naruszenie przepisów Ustawy o rachunkowości i Ustawy o finansach publicznych jak i Ustawy budżetowej O ile wiem na początku całego pomysłu Departament polityki celnej zwracał na te kwestie uwagę jednak bez rezultatu ze względu na statutową nieomylność Szefa SC
 
nie będzie niczego

Jest to oczywiste naruszenie prawa podobnie jak i w kwestii rachunkowości - naruszenie przepisów Ustawy o rachunkowości i Ustawy o finansach publicznych jak i Ustawy budżetowej O ile wiem na początku całego pomysłu Departament polityki celnej zwracał na te kwestie uwagę jednak bez rezultatu ze względu na statutową nieomylność Szefa SC

w takim razie niech pis pozostawi go na stanowisku. nie będą mieli problemu ze zmianą konstytucji. bez wymaganej kwalifikowanej większości głosów. wystarczy zefir nr 3 :).
 
Back
Do góry